Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lunavp
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-02-20

Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 19:47

Afbeelding

Afbeelding
Hi, ik heb sind 3 weekjes een nieuw paard. Het is een draver en hij is 6 jaar. Ik heb hiervoor een merrie gehad, en heb nu ook gehoord dat je de koker van een ruin om de zoveel tijd moet schoonmaken. Hoe kan je zien of het schoongemaakt moet worden? Ik vind de koker er namelijk erg vies uitzien en vraag me af of er wellicht meer aan de hand is..
Hebben jullie adviezen voor mij?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:54

heb altijd ruinen gehad, maar maak nooit de koker schoon.
Korstjes vallen er vanzelf af, weet ook niet of het wel goed is om het er af te trekken.

Ik doe het niet in ieder geval

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:56

Ik bij mijn ruin nooit schoongemaakt, nooit problemen mee gehad

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:56

Welnee, geen zorgen over maken.
Ik heb nog nooit de koker van mijn paard schoongemaakt, en hij leeft nog.
Echt, de mensen die je dit gaan aanraden sporen niet... gewoon van afblijven, paard kan dat prima zelf reguleren..Het heeft een reden dat het er zo uitziet.

Es war schön.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:56

ik haal,die velletjes er wel eens met een vochtige doek af.
als je er aan mag komen gewoon even met een natte doek, of spons proberen.
geen zeep ofzo gebruiken,gewoon schoon water :j

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:05

Nielojram schreef:
Welnee, geen zorgen over maken.
Ik heb nog nooit de koker van mijn paard schoongemaakt, en hij leeft nog.
Echt, de mensen die je dit gaan aanraden sporen niet... gewoon van afblijven, paard kan dat prima zelf reguleren..Het heeft een reden dat het er zo uitziet.



Totdat die in meerdere straaltjes plast of helemaal niet meer kan plassen van de bonen in de pisbuis. Sporen wij dan nog steeds niet?

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:11

Of totdat hij een merrie dekt en zn viezigheid daarin achterlaat, ook niet zo fijn :(

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:13


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:18

Ik vraag altijd de da even te kijken als zijn tanden gedaan worden. Dan is hij nog gesedeerd en kan ze het goed beoordelen, ook op de aanwezigheid van bonen. Het is altijd nog goed geweest

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:22

Maar de belangrijkste reden om het schoon te maken is wel dat het paard gewend is dat je eraan komt. Moet je er dan een keer om medische redenen aan zitten, heeft ie tenminste geleerd dat het ok is.

Voor de rest gewoon voorzichtig afvegen. Wat eraf valt is eraf, de rest komt de volgende keer wel weer.

Let er verder op dat het er normaal uit ziet. Wat je nu laat zien op de foto is soort van normaal.
Er staat op onze stal een ruin die duidelijk last heeft van die rommel, inkl iets wat op ontsteking lijkt (rood). Dat wil je dus niet en gebeurt het toch, wil je het simpel en zonder gevaar voor eigen leven kunnen behandelen.

Enne, voor degenen die het niks vinden: jullie kerels maken 'm ook niet schoon onder de douche of in bad?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:23

Ik mag niet eens ik de buurt van z'n zaakje komen. Hou het natuurlijk wel in de gaten, want vuiligheid kan natuurlijk ook gekke dingen veroorzaken. Dus in de gaten houden is belangrijk. Maar schoonmaken zou ik alleen doen wanneer noodzakelijk. En zou het zelf niet eens proberen.

muzzy17

Berichten: 618
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:23

Miran schreef:
Of totdat hij een merrie dekt en zn viezigheid daarin achterlaat, ook niet zo fijn :(


Ik had zo'n stalgenoot.

Je ruin dekt mijn merrie. Ow mooi! Hoef ik zijn fluit niet meer schoon te maken..

Ze heeft weliswaar nooit ergens last van gehad maar vond het wel vervelend en stond met mond vol tanden als 16 jarige

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van 1 hond

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:30

Bij mijn verzorgpaard deed ik het wel. Dat was smerig en stonk dus tuinslang erin en (voorzichtig!) schoonmaken maar.

Bij mijn merrie maak ik ook regelmatig tussen haar tepels schoon hoor, gaat (en kan ze) echt niet zelf doen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:31

Ik maak het ook niet schoon maar als het uithangt trek ik snel wat vieze velletjes eraf.
Dan trekken ze hem in en als het mag doe ik dan nog wat bonen scheppen maar echt ik doe dit niet vaak. Mijne vinden het ook niet zo leuk ;) Oh ja mijn ruinen heb ik al 21 en 11 jaar.

Aaron
Elmar
Lucky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:34

neetoch schreef:
Nielojram schreef:
Welnee, geen zorgen over maken.
Ik heb nog nooit de koker van mijn paard schoongemaakt, en hij leeft nog.
Echt, de mensen die je dit gaan aanraden sporen niet... gewoon van afblijven, paard kan dat prima zelf reguleren..Het heeft een reden dat het er zo uitziet.



Totdat die in meerdere straaltjes plast of helemaal niet meer kan plassen van de bonen in de pisbuis. Sporen wij dan nog steeds niet?

Nou wat jij zegt... die van mij had ook een boontje in de plasbuis, arm dier. Dierenarts heeft het er met een roesje uit moeten vissen.
Hij schachte bijna niet meer uit, dus ophopinig van rommel. Dus ik maak als de koker te dik is, echt wel schoon.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:37

Ik maak me er ook niet zo druk over, maar een aantal jaren geleden hadden wij een ruin op stal die af en toe stijf ging lopen achter - en de oorzaak was altijd een smerige koker. Sindsdien let ik er wat meer op en als het vies is maak ik het schoon met warm water (zonder zeep).
Vandaag de tandarts gehad, ideaal moment. Paard onder de dope, even alle troep er afgewassen.

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:50

Moet er dus wel een geslachtsdeel zichtbaar zijn. Mijn vorige ruin schachtte regelmatig uit en kon ik altijd goed zien en in de gaten houden zo nodig schoonmaken.
Mijn nieuwe ruin viel me op een gegeven ogenblik dat ik zijn piemelorus nooit zag. Dus toen vrienden hem kwamen bewonderen (hengstenhouders) gevraagd of er wel een piemel inzat. Veel gelach maar ze voelden toch even. Eerst hij→ voelde niets maar er zat geen troep en het rook normaal, toen heel verbaasd zijn vrouw→ voelde niets maar geen troep en rook niets afwijkend. Zo ook nog twee andere paarden mensen, hetzelfde verhaal.
Op een dag na het rijden, ging mijn ruin zoals gewoonlijk plassen en voor mijn ogen ontvouwde zich echt een zeer verkreukeld miniatuur penisje.
Mijn ruin is dus prima gezond en heeft dus gewoon een heel kleine piemel. Volgens hengstenhouder twee kan dat te maken hebben met het feit dat hij als veulen met 10 maanden geruind is.
Dus het in de gaten houden of schoonmaken wordt lastig, dus voortaan als mijn hengstenhouder vrienden er zijn laat ik hen checken, en bij de inenting door de dierenarts ook. Misschien dat hij in de zomer nog een keertje uit schacht. Maar als piemeltje in de koker is, dan is hij dus niet voelbaar (4 ervaren mensen).
Enfin, hij is gezond, heeft deze penis al 7 jaar, dus zal wel goed blijven gaan denk ik dan maar.
Hij komt uit een hele grote kudde en die mensen wisten niet wat ik hoorde toen ik dit verhaal vertelden. Dus was nog nooit opgevallen. Enfin in zijn hoofd is mijn ruin een echte vent, dus dat is helemaal in orde!
Dus hier zal schoonmaken van de koker niet meer bij het ritueel horen zo nodig want hij is niet te zien.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:08

Nope hier nooit gedaan. Duke had wel eens zulke velletjes toen hij nog jonger was maar nu al meer dan een jaar niet meer

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:05

Nee nog nooit gedaan. Bij de hengsten ook niet. Je moet daar zoveel mogelijk afblijven. Veel paarden vinden het ook echt niet leuk.
Op de hengstenhouderij worden de goedgekeurde hengsten wel gewassen daar maar dat is logisch natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Geeske520
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:08

Hier een pony die constant bleef plassen. Kwam ook daardoor. Zaten allemaal harde stukjes in.
De dierenarts is er voor geweest. Meneer moest wel een roesje hebben........ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:15

Verschilt ook van paard tot paard in hoeverre het nodig is volgens mij. Bij mijn pony ziet het er altijd schoon uit als hij uitschacht, geen losse velletjes of viezigheid te zien en ik doe er dus niks aan. Ik zie echter ook wel eens ruinen bij wie het echt wel een wasbeurt kan gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:34

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-20 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:38

Dat is dan een geruststelling voor mij en laat ik het gewoon bij de enting checken of er geen vuilophoping zit in de koker door de dierenarts.

Daks

Berichten: 5831
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:43

Nielojram schreef:
Welnee, geen zorgen over maken.
Ik heb nog nooit de koker van mijn paard schoongemaakt, en hij leeft nog.
Echt, de mensen die je dit gaan aanraden sporen niet... gewoon van afblijven, paard kan dat prima zelf reguleren..Het heeft een reden dat het er zo uitziet.


En bedankt dat ik niet spoor.
Mijn ruin heeft zelfs in Utrecht gestaan omdat zijn koker verstopt zat.
Hier dus regelmatig aan de schoonmaak. Welliswaar enkel met water en geen zeep oid

A better world shall emerge based on faith and understanding.

Anoniem

Re: Wassen geslachtsdeel ruin? (beetje vieze foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:49

Er kan daar heus wel eens wat ontstoken raken en dan heeft een paard uiteraard zorg nodig. Maar het is een misvatting dat je met schoonmaken zoiets kunt voorkomen. Je werkt het juist in de hand. De bacteriehuishouding gaat uit balans door schoonmaken.

Overigens gaat ook tegen mijn gevoel in hoor. Ik zie ook liever geen vies aan piemels. :D

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, elin2412, fohadie, mingming, nadcha, Rubs en 29 bezoekers