Paard ineens slecht vervoerbaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JOving
Berichten: 16
Geregistreerd: 15-02-20

Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 15:52

Hallo bokkers,

Eind vorig jaar is mijn paard ineens begonnen met zijn evenwicht te verliezen in de trailer. Dit lijkt ontstaan nadat ik een keer harder heb moeten remmen omdat er een auto ineens voorschoot.

Dit remmen is gebeurt in de 1,5 paards trailer waarbij ik toen best wat kabaal gehoord heb, bij thuiskomst stond paard wel rechtop maar ik sluit niet uit dat die toen toch uitgegleden is.

Wat het paard nu zien laat is dat hij zijn evenwicht niet meer lijkt te kunnen houden in de 2 paards trailer. Leunt enorm tegen de wand aan en de andere bochten bij het tussenschot zakt hij helemaal door de benen. Hij lijkt ook te anticiperen op een aankomende bocht en gaat dan vlak ervoor al door de benen heen.

Hierbij maakt het geen verschil of die links of rechts staat, alleen of met een ander.

In de 1,5 paards trailer lijkt het probleem veel minder aanwezig. Vermoedelijk leunt hij dan alsnog wel wat tegen de wanden maar zal dan breder gaan staan waardoor je hem in elk geval niet echt voelt wat nu in de 2 paards trailer wel het geval is.

Wat verdere achtergrond informatie;
Paard is een 11 jarige ruin inmiddels 6 jaar in mijn bezit. Is al die jaren wekelijks met de trailer mee geweest zowel 1,5 als 2 paards en stond altijd heel rustig en geen enkele problemen ermee.

Chauffeur maakt ook geen enkel verschil en bovendien rijden we extreem rustig.

Het paard gaat nog wel gewoon braaf mee maar lijkt tijdens de rit wel erg bang te zijn. In de 2 paards hebben we er stukken bij in gestaan om te kijken wat er nu gebeurt.

Nu is grote vraag hoe ga ik dit oplossen? Wie heeft hier ervaring mee of wie zou ik hiervoor in kunnen schakelen?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:09

Wij hebben. Ook een paard gehad die dit deed. Lange achter stang laten maken schot er tussen uit en dan ging hij helemaal scheef / breed staan en was er niks meer aan de hand. Zette we toch schot er in brak hij echt zijn nek.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:26

Als er in de 2 paards wel een schot zit haal die er eens tussen uit. Een paard kan met die ruimte beter zijn evenwicht houden en daardoor comfortabel staan. Mijn merrie gaat geen eens meer een trailer in met schot ze heeft ruimte nodig.zelfs met de shet er naast gaat ze zonder schot. Mijn merrie loopt er dan ook gewoon met touwtje over haar nek in doe je er een schot in wens ik iedereen succes...Afbeelding

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:49

Hier ook een, gevallen onderweg in een tweepaards met dicht tussenschot, kon dus zijn benen niet wijd genoeg zetten om evenwicht te bewaren. Daarna ook problemen met laden, laden geoefend met een anderhalfpaards trailer en de eerste keren op pad met de anderhalf. Dat ging wel goed, maar zocht idd veel steun op de wanden en voor-en achter stangen. Daarna in de tweepaards, tussenschot verbouwd tot alleen een tussenstang, kunnen de benen toch wijd. Daar zocht hij ook nog veel steun overal, liet zich liever tegen de wand aanvallen dan zijn evenwicht behouden. Naar ongeveer een klein jaar ( ongeveer 2 keer in de maand op pad), merkte ik dat hij zelf zijn evenwicht weer ging behouden. Reist nu weer even goed op beide trailers.
Is dus even zoeken wat je paard het prettigst vind en dan gewoon een kwestie van de tijd geven.

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:57

tirzasarah10 schreef:
Als er in de 2 paards wel een schot zit haal die er eens tussen uit. Een paard kan met die ruimte beter zijn evenwicht houden en daardoor comfortabel staan. .[ [url=m/iYGpKz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een heel goed advies. Hoe meer ruimte er in de trailer is. Hoe beter je paard zijn balans zal kunnen behouden. Verder zou je verschillende oefeningen met grondwerk kunnen doen waardoor je je paard kunt leren om zijn balans te vinden. Heel veel succes

imaudy
Berichten: 5033
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:07

Ja, dat heeft die van mij ook, moet perse scheef staan. Dat kan goed in een anderhalf paards trailer. Twee paarde trailer met tussenschot probeer ik niet eens meer.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:16

Tussenschot van tweepaards zou je ook nog met lange stang opzij kunnen zetten. Dan hebben ze achter genoeg ruimte om wijd te gaan staan maar staan voor wel gewoon normaal. Wil soms ook wel eens helpen.
Ook oefeningen met balkjes voor- en achteruit zodat paard leert waar zn benen zijn en balans leert zoeken.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:15

Ik heb ook 2 lange stangen (voor en achter) in mijn 2-paards trailer en dat gaat super.
Mijn nieuwe paard heeft nl ook moeite om opgesloten te staan in een 2 paards en laat zich dan in krappere bochten (zoals een rotonde) tegen de wand vallen ook al ga je stapvoets door de bocht.
Nu helemaal geen problemen meer.

De lange stangen heb ik toentertijd laten maken omdat mijn arabiertje moeilijk te laden was, maar nu met een brede 2 paards zonder schot loopt hij er veel makkelijker op.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:12

Als je het schot eruit haald is je trailer dan nog wel stevig genoeg?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:19

pien_2010 schreef:
Als je het schot eruit haald is je trailer dan nog wel stevig genoeg?

Wel als je lange stangen gebruikt.
Het schot zelf zorgt niet voor stabiliteit, wel de stangen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:23

Brainless schreef:
pien_2010 schreef:
Als je het schot eruit haald is je trailer dan nog wel stevig genoeg?

Wel als je lange stangen gebruikt.
Het schot zelf zorgt niet voor stabiliteit, wel de stangen.


Ok dat snap ik. Bedankt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard ineens slecht vervoerbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:37

Super grappig, die ervaringen.

Nou,ja niet dat het paard zijn nek breekt of omvalt.

Heel veel mensen beweren dat hun paard beter in een twee paards trailer staan, met schot, geklemd.

Wat we eigenlijk veel zien, is dat het paard met zijn hoofd aan beide kanten wordt vastgezet.

Toch heeft het paard zijn hoofd en ruimte nodig om comfortabel te kunnen staan.
Veel paarden verkiezen ook een scheefstaande positie.

Ook die ervaring deel ik ontzettend

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:45

Ik heb alle smaken voorkeuren hier staan.

Heb een 24 jarige die 20 jaar super braaf in een 1,5 paards trailer gereisd heeft. Enkele reis tot 2,5h kwam hij er fris als een hoentje vanaf. Ging altijd graag mee. Zelfde paard in een 2 paards trailer: drama! Zich tegen te schot gooien en laten vallen. In een 2 paards trailer met scheef tussenschot ging het wel goed.

Kocht een jong paard die na 2 jaar nog niet goed kon wennen aan de 1,5 paard trailer. 2 paards gehuurd en tijdje getest. Jonge paard blij.

Dus ik dacht de oplossing gevonden te hebben in een wat bredere 2 paards trailer met een extra set lange stangen. Beide paarden blij..... FOUT
Oudje stond te trillen als een rietje in de 2 paards met lange stangen. Dat was dus blijkbaar nóg erger dan een gewone 2 paards met schot.

Nu ben ik er achter dat hij wel in de 2 paards kan maar dat ik echt op kruip snelheid door de rechtsbocht moet gaan (echt in de categorie, zie die idioot rijden) en dan gaat het goed. Idealiter zou ik 2 trailers moeten hebben. Maar dat vond de portomonee niet leuk.

Moraal van het verhaal: welk type trailer je hebt kan een wereld van verschil maken. Maar de voorkeuren van paarden lopen enorm uiteen. En zelfs voor eentje die de voorkeur geeft aan breder betekend nóg breder niet vanzelf nóg beter.

Dat word dus lenen/huren en uittesten hoe je jouw paard weer comfortabel kunt krijgen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:57

JOving schreef:
Het paard gaat nog wel gewoon braaf mee maar lijkt tijdens de rit wel erg bang te zijn. In de 2 paards hebben we er stukken bij in gestaan om te kijken wat er nu gebeurt.

Hoe lang duren je ritten en hoe komt het paard van de trailer af?