Door benen zakken met opzadelen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Door benen zakken met opzadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 17:22

Vandaag stond ik Tinka op te zadelen, ze is altijd een beetje chagrijnig als je aansingelt, maar vandaag zakte ze gewoon door alle 4 haar benen toen ik dat deed. Ik schrok me kapot en riep heel hard "Uhhh!" en toen ging ze weer omhoog. Daarna in de bak eerst een tijdje ernaast gelopen om te kijken of ze raar liep ofzo, ze was wat stijf maar dat heeft ze wel vaker en we hebben gister ook een vrij lange buitenrit gemaakt.
Na een tijdje toch erop en veel oefeningen in stap gedaan, was niks aan de hand. Ook draf ging goed.
Zou het een soort vorm van staken geweest zijn? Heb niet het idee dat het iets lichamelijks was.
De eigenaresse vertelde een tijd geleden dat zij tijdens de les op de manege eens naar de wc moest, iemand hield Tinka even vast, toen ze terugkwam lag Tinka ook op de grond. Geen zin meer.
't Is wel een eigenwijze merrie met een eigen wil, maar wat denken jullie ervan?


Dees

Berichten: 18897
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:33

Hihi, dat doet [naam verwijderd] als je te lang erover doet om haar hoeven uit te krabben...
Alhoewel, dat DEED ze...ik heb haar een keer haar bluf laten uitspelen...toen viel ze bijna....

Ik denk dat het een maniertje is om onder de nare situatie uit te komen. Ze zijn heel vindingrijk, soms.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:49

Jah dat hoevenkrabverhaal van Dees dat ken ik, dat deed die draak van mij in het begin ook. Heb haar gewoon een keer op haar bek laten gaan, toen was de lol er meteen af.
Verhaal van Cody lijkt me op verzet te duiden.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:57

jaja, hier nog een die een merrie heeft met hoevenkrabben een keer bijna tegen de vlakte ging. Kreunde er gezellig bij, en probeerde toen te gaan liggen. Zo ook met de andere voorhoef. Schrok me dood, dacht echt dat een atactisch paard had gekocht...
Daarna heb ik haar het fijn een keer laten gaan. Over! Is dit misschien een merrie-kwaal?

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:59

Hoi Cody, dit klinkt als een vorm van wat ze "zadeldwang" noemen. Een paard wat gaat "zitten" of door de benen zakt als je aan wilt singelen. Dit probleem is meestal ontstaan doordat het paard een keer nogal snel is aangesingeld of te strak. Je zou kunnen proberen om je paard "in etappes" aan te singelen. Losjes op stal, iets vaster in de bak, rondje ernaast lopen en weer wat strakker. Anders misschien toch een elastische singel kopen.. succes!

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:09

Inderdaad zadeldwang denk ik. Ik heb geleerd bij t ruiterbewijs examen dat ze dat dus zadeldwang noemen.
Steigeren, zitten, door de benen zakken.. Dat komt t meest voor bij zadeldwang.
Ga helemaal mee met Naisven!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 18:37

Ja zadeldwang schoot ook door mijn hoofd, maar kan dan niet bedenken waarom deze keer de eerste keer was dat ik het zag.
Ik singel altijd in etappes aan, gaatje voor gaatje. En pas in de bak singel ik echt aan. Ook voorzichtig. Nu deed ze het dus al toen ik de singel vastmaakte op stal.
Vraag me nu af wat de oorzaak daarvan is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:46

Die bels die ik verzorgd heb deed dat als ze geen zin had. En je kon gillen, schoppen, slaan of met voer lokken maar ze bleef liggen, en ja probeer jij die 800 kilo maar eens op te tillen.......
Wel vervelend zeg.

:evaw:

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:50

Op Ameland staat een merrie die dit heeft met opstijgen, maar bij haar is dit één of andere medische kwestie. Hoe of wat precies durf ik je niet te zeggen. Deed je dit te snel, dan zakte ze door de benen. Deed je dit gestadig, dan was er niets aan de hand. Ook tijdens het rijden was alles prima in orde.

Cowgirl

Berichten: 23734
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:15

Heb je je zadel al eens goed nagekeken.

Ee kapot of niet passend zadel kan ook een oorzaak zijn.
Wat voor singel heb je? Zo'n Cottage craft singel heeft de neiging erg smal te worden, koop een brede singel(meer druk verdeling) en eventueel een scha[enbonte.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 20:28

Ik heb inderdaad een Cottage Craft singel. Zit er ten eerste aan te denken daar een bontje omheen te doen en ten tweede denk ik al een tijdje over een bontshabrak, omdat dat zachter is.
Met haar andere zadel heeft ze er een bonten onderlegger onder, dit omdat dat zadel schuift. Misschien is het dus dat dit zadel anders aanvoelt, harder. Omdat het rechtstreeks op de rug ligt (uiteraard met shabrakje ertussen)
Over het zadel zelf: heb het idee dat dit dressuurzadel goed past, heb er ook al verschillende mensen naar laten kijken. Ligt in ieder geval beter dan haar eigen vzh zadel. Dus lijkt me raar dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.


VillaNeusjes

Berichten: 6092
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:34

euuh cody.. dit verhaal lijkt heel veel op een paardje op de manege waar ik les gaf.
deze deed het ook en om de volgende reden:
de boom van haar zadel was gebroken.
elke keer als men aansingelde of opstapte zakte ze door haar benen den ging erbij liggen.
een ander nieuw zadeel loste het probleem op.
ik raad je aan om je zadel na te laten kijken voor de zekerheid
dat het past is leuk en het is goed dat mensen daar naar kijen maar velen vergeten te kijken of het zadel nog heel is in de boom...
check dat dus fftjes...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 20:52

Dat de boom niet gebroken is weet ik 100% zeker.
Of het ook 100% past zal ik binnenkort nog eens laten checken.
En zal kijken hoe ze op het andere zadel reageert.

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:54

Mijn merrie doet dit dus ook,,, maar die doet happen als je wilt aansingelen,,, misschien komt het omdat ze drachtig is. Ik weet het niet maar ze zal je niet raken met het happen maar wel dreigen zeg maar.
Groetjes Aukje

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:44

Ik ken een paard die gewoon als de dood is...zakte ook door haar benen met opzadelen, en sluipte met je mee als we richting bak wandelden...maar het lijkt er niet op dat dat het geval is.
Ik denk ook niet dat het aan het zadel ligt, je hebt het er tenslotte nog maar net opgelegd, en toen zakte ze door haar benen. Maargoed, ik zou het even laten checken. Ik denk inderdaad dat het een manier is om onder het rijden uit te komen *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:16

Het kan ook zijn dat je paard last heeft van zijn buikspieren. Dit kan weer met de voorbenen te maken hebben.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:22

Bah ja mijn paard heeft dus ook zadeldwang en hoofdsteldwang Lips are sealed

Gisteren had hij ook iets nieuws en dat was zogenaamd zo schrikken toen ik het zadel op zijn rug wilde leggen dat hij bijna begon te steigeren.

Cody ik denk inderdaad dat het even uitproberen was en proberen onder het zadel uit te komen.... Met sommige dingen is het vaak het best om er niet te veel aandacht aan te besteden want dan is de lol er ook vaak snel vanaf.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:56

die van mij heeft het een keer of 3 gedaan, ik heb de singel nomaal in het 7e of 8e gaatje, ik maak hem als eerste vast in t 4e gaatje, tijd geleden zadelde ik hem op de trailer op, ineens zakt ie door zn benen!en hij kreunde heel raar, ik gelijk singel losgemaakt en hij stond meteen weer op!
ik snapte er nix van!

paar maanden erna, precies hetzlfde, ik stond in hapert naast de bak om op te zadelen voor de les, en hij zakt weer door zijn benen toen ik de singel vastmaakte en een paa weken later heeft hij het nog 1x gedaan

maar nu gaat het alweer een hele tijd goed, en voordat hij het de 1e keer deed had ik hem al 2,5 jaar dus begrijp nogsteeds niet hoe het komt!

denk dat er iets teveel spanning op zn buik stond hij maakt zn buik extra dik zodat ik de singel ook nooit goed vast krijg, dan zit ie op t 4e gaatje al strak en dan na een stuje stappen kan ie 2 gaatjes strakker en ben ik in de bak kan ie weer 2 gaatjes strakker!

maar ik let nu altijd goed op dat ik niet te snel de singel vastmaak en als ik hem raar zie doen laat ik de singel weer ff los, maar als hij zich aanstelt krijgt ie wel meteen een schop van mij want anders doe ik voortaan een uur over opzadelen!

maar ik weet dus ook niet precies hoe het komt dat ze dat doen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:10

Mijn paardje heeft ook zadeldwang. Vroeger is hij altijd heel snel en hard aangesingeld. Ik doe het heel voorzichtig maar het wordt er niet minder van! Hij is ook wel door zijn benen gegaan maar toen had ik een zadel dat echt niet goed lag, zijn rug was zelfs wat gekneusd! Een nieuw zadel deed wonderen wat dat betreft.
Kan me haast niet voorstellen dat ze dat doet om niet aangesingeld te worden...maar je hebt ze er tussen zitten...

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:50

Die van mij heeft het 2 keer gedaan, niet door alle 4 de benen, maar alleen door de achterhand.

Ik had wedstrijd en reed naar vrienden, vanaf daar zouden me met een vrachtwagen naar de wedstrijd gaan.
Toen ik thuis had opgezadeld, en wou opstijgen (nouja, bezig was) zakte ze door haar achterbenen.
Even een rondje gelopen en weer opgestegen.
Daarna ging het weer goed.
Dus toch maar opweg.
Bij vrienden afgezadeld en in de vrachtwagen gezet, op het wedstrijdterrein was er niks aan de hand toen ik ging opstijgen.
Toen weer terug naar het huis van die vrienden.
Daar weer opgezadeld en ze deed weer precies hetzelfde toen ik bezig was met opstijgen.
Daarna weer niks te zien en dus maar opweg naar huis.
daarna heeft ze het niet weer gedaan.
Wel een keer met opzadelen dat ze absoluut liet blijken dat ze het niet leuk vond, oftewel, happen/bijten.
Ook dit was eenmalig.

Dit was in een periode dat ik haar net had en ze nog niet lekker in haar vel zat.
Naderhand bleek dat het zadel verkeerd was en ze veel last had van haar rug ed, toen was ze nog niet onder behandeling van een fysio/kraker.
Toen ze dat wel was, heeft ze er nooit meer last van gehad.

Ik singelde altijd rustig aan, doe dat nog steeds, maargoed, dat zullen haar vorige eigenaren wel niet gedaan hebben, want ze heeft wel singeldwang.

Bij mij zat er dus wel meer achter dan alleen singeldwang, want ze vond/vind aansingelen niet leuk, maar het gebeurde bij het opstijgen.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 59 bezoekers