Hoeven droog houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 19:12

Wie heeft de tip om hoeven droog te houden bij paard dat in de wei staat.

Door de modder houden de voeten van mijn paard het helaas niet :( heb haar vorig jaar met verwaarloosde voeten gekocht en het laatste stuk wand wat heel broos is zit nu net op de lijn waarop ze genageld wordt. Met helaas het gevolg dat er hele stukken wand weg zijn en de ijzers nu letterlijk onder de voeten vandaan weken. Smid zegt op stal houden, op stal is geen mogelijkheid om dr op een droge plek buiten te zetten want er is alleen weide. Zonder ijzers is nu echt geen optie, ze is nog erg gevoelig zodra het ijzer er onder weg gaat, staat zonder ijzers voorvoeten om de beurt te ontlasten.

Krijgt nu msm en selicium er bij in de hoop dat dat werkt.

Zo kocht ik haar... volgens smid heeft het een jaar nodig omdat de wand verzwakt is door verkeerde druk die er op stond.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is nu ongeveer de situatie (al is die nu helaas nog wat minder)

Afbeelding

En andere smid zoeken nee :) heb echt een hele goede en fijne smid die bij diverse klinieken werkt.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:36

Waarom is op stal houden geen optie?

Ik zou in deze het advies van je smid (of nog beter: een goede kliniek) opvolgen. Als stukken van de wand weg zijn en je paard loopt daar echt gevoelig op, dan zou ik niet afwachten maar handelen.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 21:02

VValar schreef:
Waarom is op stal houden geen optie?

Ik zou in deze het advies van je smid (of nog beter: een goede kliniek) opvolgen. Als stukken van de wand weg zijn en je paard loopt daar echt gevoelig op, dan zou ik niet afwachten maar handelen.


Omdat ik het niet paardwaardig vind om dr binnen te houden. Ze loopt wel gewoon goed en rad (ook lol in het rijden)

En ze staat nu gewoon op stal wil het risico niet lopen. Maar dacht wie weet heeft iemand een oplossing dat ze toch ff naar buiten kan overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:09

Oei een paard met ijzers in de modder..
Ijzers er af halen?

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 21:17

Humpiedumpie schreef:
Oei een paard met ijzers in de modder..
Ijzers er af halen?


Dan staat ze gelijk kreupel helaas... hoef groeit ook slecht waardoor er ook niks af kan

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:29

Insmeren met teer?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:31

Dat gaat niet.
Dan zul je een stal moeten zoeken die een droge paddock heeft.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:32

Paar hoefschoenen kopen? Ze stond inderdaad erg bagger op de hoeven.
Heeft je smid ook gecontroleerd op WLD? Onder ijzers komt vaak schimmel voor in de wand en nagelgaten, dat verzwakt wand en dan brokkelt de boel gewoon af.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 21:41

Geen wld gelukkig wel gewoon een enorm slechte kwaliteit voet. Je ziet op de foto ook wel dat het er boven heel anders uit ziet. Achtervoeten waren ook heel slecht maar houden zich nu gelukkig al redelijk goed.

Ze heeft hoofpack zooltjes, teer gaat dan niet. Gelukkig geen rotstraal oid.

@sizzle ga nooit meer weg bij deze stal :) heel goed qua hooi enz. Dat vind ik nergens anders in de buurt. Dus dan maar aan de hand stappen en wat rijden en longeren.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:54

Er is geen andere keuze dan op stal zetten ben ik bang... Liever de problemen voor zijn dan ze opzoeken. Dan maar meerdere keren per dag even zijn stal uit om te wandelen, longeren of te rijden.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:58

MarjanB schreef:
Ze heeft hoofpack zooltjes, teer gaat dan niet. Gelukkig geen rotstraal oid.

Ik neem aan dat de zooltjes dan de onderkant van de hoef al afsluit van de nattigheid. Dan hoef je alleen nog maar de hoefwand te beschermen toch?

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 22:15

maya12333 schreef:
MarjanB schreef:
Ze heeft hoofpack zooltjes, teer gaat dan niet. Gelukkig geen rotstraal oid.

Ik neem aan dat de zooltjes dan de onderkant van de hoef al afsluit van de nattigheid. Dan hoef je alleen nog maar de hoefwand te beschermen toch?


Water enz kan er helaas wel tussen

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:41

Misschien met een luier? Google maar eens op diaper + hoof

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:57

Tijdelijk binnen gaan ze echt niet dood van hoor.
Ik zou het advies van je smid volgen.

THoefs
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-01-20

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:26

Hoi,

Allereerst een antwoord op je eerste vraag,als je de voeten echt droger wil houden kun je ze natuurlijk invetten voor dat ie naar buiten gaat. Maar aan de hoornkwaliteit te zien is dat absoluut niet nodig...wat wel nodig is is het ijzer iets meer terug leggen opzet in het ijzer iets minder zo dat je niet alle druk achterin de voet krijgt....verder niet heel de wand bij willen zetten maar sterk laten dan heb jij geen enkel probleem met de voeten van dit paard.

Met vriendelijke groet,

T.Hoefs

_TaraM
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:27

Polly schreef:
Tijdelijk binnen gaan ze echt niet dood van hoor.
Ik zou het advies van je smid volgen.

Hier sluit ik me bij aan.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:11

Even heel raar, out of te box, ik weet niet hoe mak je paard is en of dit überhaupt zou werken.

Maar ik heb weleens iets gezien met huishoudfolie en ductape om de hoeven heen, om ze droog te houden?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:24

Dat doen wij in het ziekenhuis ook als iemand met een infuus wil douchen, naja zonder de ductape dan :+. Dat werkt redelijk, maar echt 100% droog houden is heel lastig. Ik vraag me ook af of het nodig is? Hoeveel uur staat je paard nu buiten? Kun je bijv niet korter buiten houden. Dan heeft de hoef voldoende tijd om te drogen op stal. Bij voorkeur in een stal met stro ipv vlas bijv. Maar goed, moet ook kunnen allemaal.
Daarbij, mag ik echt niks over je smid zeggen :x. Op de onderste foto lijkt het paard in de wand genageld namelijk. Dit zou ook een oorzaak van het brokkelen kunnen zijn. Het ijzer zou verder naar achteren moeten eigenlijk.
Maar misschien is dit een oudere foto en is het nu wel goed :). Maar dat zou dus een mogelijk andere verklaring voor het brokkelen kunnen zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:51

Op stal zetten is wel degelijk een slecht advies. Hoe vaak ga je die stal uitmesten op een dag? Een stal wordt ook vies van 24 uur opsluiten en is bepaald niet bevorderlijk voor de hoeven.

Buiten dat is bewegen echt van essentieel belang om weer gezonde hoeven te krijgen. Vanwege de ijzers kunnen ze al veel minder werken en het beperkt de doorbloeding, maar helemaal stil zetten is nog erger.

Onze paarden lopen 24/7 buiten en wij hebben op ons kapot gelopen landje nu uiteindelijk ook blubber gekregen. Rest is (droog ) zand en steen. Daar worden hoeven echt niet slechter van. Wij hebben nooit rotstraat, mok etc.
En wij hebben WEL paarden met verwaarloosde en slechte hoeven. Dat goed krijgen heeft met de frequentie van bekappen te maken, goede voeding en veel bewegen.

Je kan altijd ergens ene stuk maken waar een paard droog kan lopen. Desnoods een paddock op steen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 01:43

Ik zou mij echt eens verdiepen in de hoef.
Doorbloeding. Verzorging etc.
Dit kan met aantal goede bekap beurten er al heel anders uit zien.
Dat een smid bij meerdere klinieken werkt zegt lang niet altijd iets.
Mijn advies lekker naar buiten. Liefst met hoefschoenen.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 09:31

@diddykong, foto is net van voor laatste keer beslaan zal straks even nieuwe maken.

@superpony, verwaarloosde hoeven had ze en dat heeft toch echt tijd nodig. Regelmatig bekappen gaat niet want hoef groeit bijna niet dus is weinig af te halen. En tja even tijdelijk op steen, moet je staleigenaar ook net willen..

Marjo, heb ook gedacht aan hoefschoenen maar daar 24/7 op en in de blubber is volgens mij ook niks?

Verder weet ik dat stilstaan ook niet goed is voor het hoefmechanisme. Dus zit nu echt even met de handen in het haar. Aan de ene kant denk ik ik haal dr van de ijzers af, maar denk dat ik dr dan weg kan brengen omdat het dan helemaal mis gaat. Andere kant denk ik van ja ze moet er even doorheen en dan maar even zo.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:42

Helaas zijn deze hoeven zo ontzettend lang dat het makkelijk af gaat brokkelen, helemaal onder invloed van water en trekkende modder. Als je bij deze smid wilt blijven en op deze voet verder wilt blijven gaan dan zou ik hem binnen zetten. Toch zou ik je willen aanraden om jezelf in te lezen, met zulke lange en ondergeschoven hielen blijft het steeds oplappen.
Www.paardenhoeven.info geeft een heel goed beeld over hoe een hoef in elkaar zit en werkt.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 09:49

Zal zo even foto’s maken:) ze zijn echt niet te lang in mijn optiek. Op de onderste foto stond ze er 8 weken op en is ze 2 dagen erna weer beslagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:54

Diddykong schreef:
Dat doen wij in het ziekenhuis ook als iemand met een infuus wil douchen, naja zonder de ductape dan :+. Dat werkt redelijk, maar echt 100% droog houden is heel lastig. Ik vraag me ook af of het nodig is? Hoeveel uur staat je paard nu buiten? Kun je bijv niet korter buiten houden. Dan heeft de hoef voldoende tijd om te drogen op stal. Bij voorkeur in een stal met stro ipv vlas bijv. Maar goed, moet ook kunnen allemaal.
Daarbij, mag ik echt niks over je smid zeggen :x. Op de onderste foto lijkt het paard in de wand genageld namelijk. Dit zou ook een oorzaak van het brokkelen kunnen zijn. Het ijzer zou verder naar achteren moeten eigenlijk.
Maar misschien is dit een oudere foto en is het nu wel goed :). Maar dat zou dus een mogelijk andere verklaring voor het brokkelen kunnen zijn.


Stro is natter als vlas, tenminste bij het niet oppotten. Mijn paard komt van 24/7 op stal op stro, had rotstraal aan alle hoeven. Staat nu op vlas en word wel steeds beetje beter. Het is echt stukken droger.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:04

Gefeliciteerd!
Mag ze niet in de buitenbak als deze aanwezig is? Het lijkt me dat die niet zo nat en zuigend zal zijn als de wei.