Bokkers vertellen: Kasmir

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 19:38

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Kasmir

Het is vandaag Valentijn; deze editie van "Bokkers Vertellen" is dan ook een beetje een liefdesverhaal. Wat begon als een ruitervakantie, eindigde als een sprookje: Kasmir verloor haar hart aan het mooie Lapland - en aan haar tourguide Flo. Daarom besloot ze om nog eens terug te gaan om er te helpen bij haar bedrijf. In deze editie van 'Bokkers vertellen' vertelt Kasmir over haar belevenissen in Zweden.

Hoe ben je in Lapland terecht gekomen?
Wij zijn in juni 2019 op ruitervakantie geweest bij Horses of Taiga. Dit adresje is ons aangeraden door vrienden en we zijn toen met z'n 4e een trektocht gaan doen in combinatie met de midsommar viering. Tijdens de tour bleek dat ik een ontzettende klik had met Flo (de tourguide en eigenaresse van Horses of Taiga) en dit bleek wederzijds te zijn. Toen ik terug in Nederland was, bleven we in contact en al gauw kwam het plan dat ik in augustus een maand terug zou komen om te helpen. Na augustus besloten we dat ik in de winter 4 maanden terug zou komen om opnieuw te helpen met het bedrijf.

Kun je kort wat vertellen over jezelf en de plek waar je meehelpt?
Paarden, gedrag en een outdoor leven zijn altijd een passie van mij geweest. Ik heb sinds een jaartje mijn eigen tinker merrie die ik van het voorjaar ook naar Zweden wil verhuizen. Ik help bij Horses of Taiga, een klein bedrijfje dat dagtochten en ruitervakanties verzorgd op ijslanders in Zweeds Lapland.

Waaruit bestaan zoal je taken op de boerderij, hoe ziet een werkdag eruit?
Ik doe een beetje van alles wat. Ik help met vangen, opzadelen van de paarden en help de gasten op de paarden. Ik zorg dat wanneer de gasten terug komen het kampvuur met 'fika' (zweedse thee/koffie momentje met koek/gebak of in ieder geval wat zoets) klaar staat. Ik rijd de gasten naar bijvoorbeeld de hondenslede activiteit of rendierboerderij. Ik train de paarden, zowel op de grond als onder het zadel voor het onderhoud van een goede tölt. De paarden voeren we 3x per dag. We maken alles zelf dus er wordt ook veel gebakken, muffins/kanelbullar/shortbread, alles voor een lekkere fika ;) En gekookt uiteraard. Naast de 7 paarden hebben we ook kippen, 2 konijnen en een hond. Daarnaast zorg ik voor wat marketing materiaal in de vorm van foto's/filmpjes en ontwerp ik folders etc. Het guiden van de tours laat ik aan Flo over, ik heb een vreselijk slecht richtingsgevoel en vind het totaal niet erg om lekker op de boerderij te blijven en daar te klussen. Geen enkele dag is hetzelfde :).

Afbeelding
Flo


Eerst was het plan om na 4 maanden weer terug te keren naar Nederland, maar in je topic vertel je dat je misschien in Lapland wilt blijven. Heb je al een beslissing genomen en indien ja, waarom?
Ik heb besloten in het voorjaar mijn paard en mijn spullen naar Zweden te verhuizen. Ik heb in Zweden niet alleen een prachtige levensstijl gevonden maar ook de liefde, Flo blijkt mijn perfecte levenspartner te zijn.

Hoe verschilt het dagelijkse leven tussen Zweden en Nederland?
Het grootste verschil is dat ik nu op een boerderij woon in de middle of nowhere in plaats van in een 2 onder een kap woning in de provincie Utrecht. In Nederland werkte ik als fysiotherapeut, nu draait het leven meer rondom de paarden en de gasten die komen rijden/verblijven. Voor mijn gevoel ben ik nu meer terug naar de essentie van het leven, alles zelf bakken en koken i.p.v koekjes uit de supermarkt, iedere ochtend vers brood maar ook langere werkdagen. Druk maken over mode en luxe artikelen lijkt mijlen ver weg van dit leven en dat past mij erg goed.

En zijn er verschillen binnen de paardenwereld tussen Zweden en Nederland?
Ik kan niet voor heel Zweden spreken maar wat in deze omgeving opvalt is dat ik voornamelijk IJslanders en Noord-Zweedse koudbloed zie. Draverijen schijnen de meest voorkomende wedstrijden in deze omgeving te zijn. Volgens Zweedse wet moeten paarden minstens 8 uur per dag buiten zijn en altijd in contact zijn met een ander paard/dier/mens. Onze ijslanders staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, ook in de winter wanneer het tot -40 graden kan worden.

Wat vind jij het mooiste aan de plek waar je verblijft?
De ruimte, het prachtige licht hier en de levensstijl die erbij komt kijken.

Zijn er dingen uit Nederland die je mist?
Mijn paard!! Gelukkig kan ik haar van het voorjaar deze kant op halen. Daarnaast uiteraard mijn vrienden en familie dichtbij hebben.

Wil je verder nog iets kwijt?
Dat het leven soms een bizarre wending kan nemen. Als ik dit soort dingen las op het internet was ik er zeker van dat zo'n leven hoe graag ik het ook wilde niet voor mij was weggelegd. Nu heb ik geleerd dat als je ergens echt voor gaat, en voornamelijk de stap durft te maken je een hoop kunt waarmaken.
Afbeelding

Afbeelding

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes




Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:04

Wat een leuk verhaal!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:46

Wat een mooi verhaal, kan me voorstellen dat het, ondanks het harde werken, een droom is om zo te kunnen leven; terug naar de essentie van het leven, zoals je zo mooi beschrijft. Gewoon tof! 8-)

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:52

Stoer verhaal. Leuk hoor. Veel geluk in je nieuwe land met Flo.

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:11

Love is in the air, tumtedumtumdumtedum ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:44

Heel gaaf. Vind het altijd zo leuk, zulke verhalen te volgen . En die foto's ....wow

Anoniem

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:52

Wat een heerlijk stuk om te lezen <3

Ik wens je heel veel liefde en plezier toe!

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:00

Wat een mooi verhaal! Heel veel geluk in Zweden met de paarden en Flo!

Koos paardloos :(

Jessix

Berichten: 16418
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:07

Wat leuk! Veel geluk daar.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:18

Dankjulliewel :D het leven kan soms gek lopen.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:47

Heel gaaf! Ben wel een beetje jaloers hoor! <3

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:48

Leuk verhaal!
En ergens wel herkenbaar. Ik ging het een jaartje proberen. Inmiddels alweer 5 jaar verder. Life’s good in Lapland!
Hier trouwens wel warmbloeden. Veel Zweedse warmbloeden, maar ook ’Duitsers’ en deel zelfs uit Nederland. En mijn collega heeft PRE’s. En alles komt gewoon elke dag buiten.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:07

Het blijft echt zo leuk om te lezen en die prachtige foto's te kijken !
Have fun and enjoy ! <3

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Bokkers vertellen: Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:18

Heerlijk verhaal, prachtige foto's en voor valentijn een mooie waarheid. Geniet van het leven!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Bagheera_206

Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:00

De schatten. <3 Ik zal je gaan missen als je gaat emigreren. Jouw perfect love story is je van harte gegund. Ik kijk nu al uit naar volgende maand als wij je op komen zoeken. }>

Afbeelding

It's not how good you are, but how good you want to be!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amandavd, Banjer, CharlieVM, Eva1975, Hindo2, Independence, JornaR, majemalo, nathe, Paulien, Plonspony, rosslover, schaapie18, vierspan, YandexBot en 113 bezoekers