Nauwelijks door neus kunnen ademen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:50

Al zo lang ik me kan herinneren, kan ik slecht ademhalen door mijn neus. Daar had ik me een beetje bij neergelegd, maar ik heb ook een ander probleem: ik ben extreem gevoelig voor wind en airco. Dit betekent dat ik buiten altijd een sjaal om moet, ook als het 30 graden is en er geen zuchtje wind staat. Airco of open raam kan ik ook absoluut niet verdragen, wat dus betekent dat ik in de zomermaanden zowel binnen als buiten een sjaal moet dragen. Anders ben ik meteen snotverkouden en krijg ik keelpijn.

Mijn vader en mijn zus kunnen ook niet tegen airco, maar hebben het verder dus niet zo erg als ik.

Ik had deze twee zaken nooit met elkaar gelinkt, maar kwam er door een ander topic op bokt laatst achter dat dit verband kan hebben met elkaar: veel door mond ademen = een gevoelige keel.

Ik heb wel hooikoorts klachten maar deze zijn de afgelopen jaren enorm afgenomen. Ik gebruik(te) daarvoor bijna nooit medicijnen en ook neusspray gebruik ik bijna nooit. Want als ik dat doe helpt het wel, maar zit mijn neus de dag(en) erna nog veel meer verstopt.

Ik kijk wel eens cosmetische chirurgie programma’s (botched) en daardoor denk ik dat ik wellicht een scheef septum heb. Daarvoor moet je dus geopereerd worden en daar zit ik niet echt op te wachten. Sowieso ben ik nog nooit geopereerd en daarnaast ben ik bang voor complicaties. Het is toch je gezicht.

Anyway, ik heb besloten dat ik er toch iets aan wil laten doen, dus heb zojuist een afspraak gemaakt bij de huisarts hiervoor. Maandagochtend kan ik terecht. Ik ben benieuwd.

Meer lotgenoten?

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:53

Ik heb dit ook gehad door een ongeluk. Ze hebben mijn neus weer opnieuw gebroken en het tussen schot weer recht gezet.

Ik dacht serieus dat ik al Jaren verkouden was. Het was voor mij een verademing.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:53

Doen, die afspraak bij de huisarts! Mijn vriend zit ook (al een paar jaar) in dit traject en wordt volgende maand geopereerd. Zijn septum is niet scheef genoeg om gecorrigeerd te worden, maar er wordt wel iets aan zijn sinussen gedaan waardoor hij hopelijk veel makkelijker kan ademhalen. Een bekende van mij is aan haar septum geopereerd en het heeft haar echt heel erg geholpen.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:59

Jep. Hier ook een lotgenoot.
En nog astma er bij. top combi !

Mijn sinussen zitten altijd dicht.
wat wel een beetje helpt is een neusdouche maar vind dat een ramp. :')

Ook al alle mogelijke neussprays geprobeerd maar helaas.

Mijn kno arts had het ook over een mogelijke operatie (nu nog niet mogelijk maar evt in de toekomst)

Ik ben er voor mijn gevoel ook aan gewend geraakt. Maar het wordt steeds vervelender.

En dan ga je sporten en dan zeggen ze adem in door je neus uit door je mond.
Dat kan ik niet. Eigenlijk nooit niet :')
Wat weer een verkeerde ademhaling in de hand werkt en weer niet goed voor mijn longen is. :P

Goed dat je naar de huisarts gaat. Je zult eerst afgescheept worden met een hoop neussprays ben ik bang.

Succes!!

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:01

Ik gebruik zelf neusspray met fluticason, via de huisarts.
Jaren terug al eens iets soortgelijks gebruikt. Maar de laatste jaren eigenlijk weer standaard verkouden. Mijn oom is geholpen aan een scheef septum en ook mijn oma is in het verleden geopereerd aan iets aan de neus. Zelf ben ik laatst weer bij de huisarts geweest. Een scheef septum heb ik niet maar waarschijnlijk wel last van een chronisch geïrriteerd/ontstoken slijmvlies. Ik heb nu neusspray die ik 1x per dag moet gebruiken totdat het potje leeg is. HA gaf ook aan dat het kan zijn dat ik dit 2x per jaar moet gaan gebruiken. Maar met een paar dagen merkte ik al dat ik weer meer lucht kreeg, niet meer verkouden ben en mijn neus gewoon weer open is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:18

Zo herkenbaar. Ik kan door mn linker neusgat vrijwel helemaal niet adem halen. Neus is ooit gebroken geweest en die is hoog ook wat dikker.

Vorige week was ik wat verkouden en zat mn neus dicht. ML zei al; ik krijg het al benauwd als ik je hoor. Toen dacht ik opeens dat mn neus amandelen misschien weleens een probleem zouden kunnen zijn.

In 2008 zijn mn keelamandelen eruit gehaald die ook vaak non stop ontstoken waren. De arts zei toen na de operatie ook dat ze mega groot waren.

Nu heb ik dus bij verkoudheid ook dat het achter mn neus allemaal vast blijft zitten. Maar ik heb bijv wel heel snel een loopneusje als ik buiten ben.

En het ergste is dat ik snurk en altijd wakker word met een droge keel/mond.

Laatst heb ik mezelf geslagen met de karabijnhaken die aan de hooinetten zitten, dus weer een dikke en pijnlijke neus.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Ik heb er ook toevallig afgelopen week een paar keer over gedacht.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:00

Heel erg herkenbare dingen voor mij. Ik kon niet door mijn neus ademen want het zat altijd dicht. Doordat ik door mijn mond ademde had ik vaak keelontsteking en was ik vaak schor.

14 november ben ik geopereerd. Mijn tussenschot en mijn neus zelf stonden erg scheef. Nu staat alles recht en kan ik door beide neusgaten veel beter ademen. De operatie viel me mee en ik zou het zo weer doen. Heb er veel aan gehad.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 11:36

Imre: hoezo is je vriend al een paar jaar bezig? :wow: Steeds weer iets anders proberen of zo?

‘Fijn’ dat er lotgenoten zijn. Hebben jullie dan ook snel last van je keel?

Ik hoop niet dat ik word afgescheept met neusspray, dat lijkt me geen oplossing maar symptoombestrijding?
Maar goed, ik wacht even af wat mijn huisarts maandag zegt.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:04

Mijn vriend is 2 jaar geleden naar de ha geweest en heeft een verwijzing naar de kno gehad. Neus was vroeger 2 keer gebroken waardoor een neusgat compleet was afgesloten. Hij is toen geopereerd en hierna is het een stuk beter geworden.

Helaas begon hij na een tijd weer minder adem te krijgen en heeft hij weer een verwijzing gehad. De kno had het erover dat het bot een stukje terug kan groeien waardoor hij nu weer geopereerd moet worden.

De operatie is volgende week en hij kijkt er wel tegenop maar is blij als hij weer vrij kan ademen

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:13

Ik zou eens aan de dokter vragen om je keel- en neusamandelen te laten bekijken. Die kunnen ook dit soort klachten veroorzaken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:48

Hoezo afgescheept met neusspray? Zijn legio mensen die dit dagelijks moeten gebruiken. Ik kan in het pollenseizoen niet zonder, icm met een anti-allergie tablet. Als het helpt is er niks mis mee. Dergelijke medicatie werkt optimaal als je het gebruikt zoals voorgeschreven (in veel gevallen dus dagelijks) en niet maar af en toe. Dan heeft het weinig effect. Maar goed, eerst maar eens bekijken wat je huisarts er van vindt.

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:54

Ik sliep altijd met mijn mond open, daardoor had ik in de ochtend een enorm droge mond die echt naar een droge put stonk. Met fietsen en sporten had ik ook last dat ik nauwelijks door mijn neus kon ademen. Het kon wel maar dan kreeg ik zuurstof tekort waardoor ik uiteindelijk alsnog door mijn mond ging ademen.

De huisarts had toen in mijn neus gekeken en ik had in mijn ene neusgat een poliep zitten. Nadat ik die eerst moest proberen te laten krimpen via een zout oplossing neusspray wat niet werkte ben ik doorgestuurd naar de kno arts.

Die heeft tijdens de afspraak daar hem direct verwijderd! Ze had mijn neus plaatselijk verdoofd via watjes. (Dus geen nare spuiten!) en toen trok ze hem er zo uit. De poliep was zo groot als een druif.

Nu kan ik weer goed ademen!!

Succes bij de huisarts maandag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:55

nikkielvis schreef:
Ik heb dit ook gehad door een ongeluk. Ze hebben mijn neus weer opnieuw gebroken en het tussen schot weer recht gezet.

Ik dacht serieus dat ik al Jaren verkouden was. Het was voor mij een verademing.


:')

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 17:29

Fijn om te horen dat het niet per se een operatie in hoeft te houden. Als het een poliep is die zo gemakkelijk te verwijderen is, kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet eerder heb aangekaart. 8-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:36

Ik denk bij mij ook steeds meer aan de neus amandelen. Ook omdat ik het gevoel heb dat het verder naar achteren al dicht zit.
Maar waar het gebroken is geweest zit links hoog een bobbel aan de buitenkant. Maar goed, dan zouden niet beide neusgaten dicht zitten denk ik.

Hebben jullie ook altijd last van een loopneus?? Ik heb dat buiten echt standaard, maar als ik snuit komt er niks eigenlijk.

En iemand ook weleend die inhaler gebruikt van vaporub??

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 18:14

Ik heb niet standaard last van een loopneus nee. Wel dat ik als het koud is en ik weer naar binnen ga, mijn neus wat gaat lopen en dan een keer mijn neus moet snuiten. Die inhaler ken ik niet.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:50

Zojuist bij de huisarts geweest. Heb permanent opgezwollen slijmvliezen. Ik heb nu neusspray gekregen (Fluticasonpropionaat, 50 mcg). Deze elke dag gebruiken voor 3 maanden en daarna opnieuw evalueren. Ook de keelklachten hangen hiermee samen. Ik ben benieuwd.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:54

Dat is waar mijn vriend volgende maand aan wordt geopereerd. Duurde helaas lang voordat ze dat hebben besloten, om nog even terug te komen op je vorige vraag. Hij begon inderdaad met een bezoekje aan de huisarts, neusspray voor een paar weken, nieuwe afspraak bij HA, doorverwijzing naar ziekenhuis en daar lang op moeten wachten, daar weer een andere neusspray en lang wachten op vervolgafspraak, opdracht om te stoppen met roken, allergietest, slaap-apneu test, leverde allemaal niet echt iets op, ziekenhuis zei 'we kunnen niks voor je doen'. Toch nog even aangekeken, daarna via huisarts laten doorverwijzen naar ander ziekenhuis en daar weer opnieuw het traject in. Hij is nu 3 jaar en 1 maand gestopt met roken, dus zolang duurt het ook allemaal al.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:19

TS, hopelijk helpt dat.

Vorig jaar heb ik een keer oogdruppels gehad. Ik kwam met de zwelling in mn linker neusgat en mijn huisarts toen dacht aan een verstopte traanbuis. Het hielp iets, omdat het toen echt gezwollen was, maar het echte probleem is niet weg.

Neusspray wil ik wel proberen, maar niet standaard gebruiken, want dat is gewoon ook niet goed.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 13:18

Heel traject inderdaad Imre. Fijn dat het hem is gelukt om te stoppen met roken, dat is natuurlijk nooit verkeerd. Ik heb gelukkig nooit gerookt.

Ik hoop inderdaad dat het helpt. De rest van mijn leven aan de neusspray lijkt me ook niet heel gezond. Maar goed, stap 1 is in ieder geval gezet.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Nauwelijks door neus kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:57

Ik heb ook gezwollen neusslijmvlies, waardoor ik moeilijk door mijn neus kan ademen en voor de minste verkoudheid of huilbui ontstoken sinussen krijg. Keelpijn was schering en inslag doordat ik te vaak door mijn mond moest ademen.
Bij NKO geweest, maar geen afwijking of polip te vinden ook geen allergieën. Bijgevolg is het enige wat helpt een cortisone neuspray en raar maar waar toch medicatie tegen hooikoorts (desloratidine). Sinds ik dat consequent neem in combi met de neusspray, niet langer meerdere keren per jaar sinusitis waarbij AB en cortisonekuur nodig is om het onder controle te krijgen.
Letterlijk een hele verademing.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 16:05


dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 16:05

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: ik heb mijn huisarts gevraagd om een verwijzing naar de KNO arts voor de celon behandeling. Deze ook gekregen; op 7 april heb ik de intake. Tot die tijd moet ik doorgaan met de Fluticason. Ik merk tot nu toe een heel klein beetje verbetering. Gelukkig nog geen nare bijwerkingen als bloedneus gehad.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 12:03

Mocht iemand het nog interessant vinden: ik heb vanochtend onder plaatselijke verdoving de Celonbehandeling gehad. De behandeling viel mee zoals verwacht. Een paar keer een enkele seconde pijn gehad. Over 6 weken is het resultaat optimaal en ga ik weer op controle. Heb gisteravond nog over complicaties zoals het ENS (empty nose syndrome) gelezen en daar word je uiteraard niet blij van haha. :') Maar hopen dat mij dat bespaard blijft. Arts zei wel dat mijn septum iets scheef staat maar zei daar verder niks over.