dikke pony

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 10:26

Bij ada staat een bejaarde merrie op stal van 25 jaar. Deze pony lijkt dik te worden vn lucht. Ze krijgt echt niet overdreven veel voer (1 of 1.5 kilo brok over 2 beurten, en 2 of 3 plakken hooi over 2 of 3 beurten) En toch is ze verschrikkelijk dik. Overdag staat ze buiten, maar wordt verder niet meer gereden of iets.
Hoe komt dit (pony is verder kern gezond)


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 11:07

Tja, ik heb er ook last van: dik worden van lucht, grijnz... Nee ff serieus, je hebt inderdaad pony's die ontzettend snel dik worden, of die neiging op latere leeftijd krijgen. Is het misschien mogelijk dat de pony wel beweging erbij krijgt, bijv. longeren (met of zonder longe)? Misschien dat het toch teveel is, de brokken erbij? Hoe groot is ze? Als de eigenaresse er zelf geen tijd voor heeft om haar beweging te geven, misschien dat er dan met haar 'longeerles' kan worden gegeven aan beginnertjes of zo? Die willen leren longeren (dit is niet altijd even simpel haha). Wij zitten bij Pie ook met het probleem dat Isa, c-pony, chronisch hoefbevangen is. Ze wordt ook snel dik. De eigenaresse wil haar in de zomer niet de hele tijd zonder Pie in de buitenbak zetten, en gaat dus een soort muilkorf bestellen, waardoor ze wel kan spelen met Pie in de wei, maar niet eten. We weten nog niet of het werkt, het kan natuurlijk ook dat het teveel stress oplevert, maar we zien wel. Als we haar gewoon in de wei laten staan vanaf april, al is het maar voor halve dagen, zal ze weer last krijgen en dan overleeft ze dat niet. Dus ja, wat moet je dan zucht... Anders toch maar in de buitenbak. In ieder geval succes met de pony! Groetjes, Dorine.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 11:09

Mijn paard wordt ook ontzettend snel dik. Vorig jaar was ik intensief aan het trainen, en eindelijk had ik het voor elkaar dat ze mooi slank was, na jaren proberen!!
Nu is ze alweer te dik en ze krijgt maar 2 kilo biks op een hele dag en nog een paar handjes muesli en wat wortels en hooi natuurlijk. Als ze straks weer het land op gaat (en bij ons wordt het eerst gemaait zodat er niet veel op staat) wordt ze nog vetter!! Ik vind het heel vervelend, maar ik weet ook niet wat er nou aan te doen is. Ik ben bang dat er niets aan te doen is. Alleen door keihard te trainen en dat kan met zo'n oude pony natuurlijk niet. Verder is het sowieso wel een ouderdomskwaaltje denk ik.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 13:01

Je hebt ook brokken met iets minder ofzo. Ik weet ff niet meer precies hoe het zat, maar het was speciaal voor ponies en paarden die snel vet worden. Misschien weet iemand ander hoe het zit ???
Tsja en misschien heeft die pony wel geen brokken nodig? Als ie niets doet.... Maar goed, dat weet ik natuurlijk niet, ik ken de pony niet. Maar misschien kun je es langzaam gaan minderen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 14:40

Hoi Stef, nou ik vind het nogal wat hoor, anderhalve kilo brok voor een pony die niet werkt..... Waarom krijgt 'ie dat? Als het om de vitamines en mineralen gaat, dan zou ik die dus als supplement met een handje muesli of biks geven en verder helemaal geen krachtvoer. Zeker voor zo'n oude pony die niet veel beweging meer krijgt, geven de eiwitten in de biks ook nog eens een extra risico op hoefbevangenheid.
Als Milena niets doet, net als nu ze geblesseerd is, krijgt ze absoluut geen krachtvoer. Ze krijgt dan wat extra tarwestro te eten en een beetje muesli, maar geen biks. Ze wordt dan te eiwitgevoelig, baggervet en zo gek als een kuiken *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 14:47

Mee eens, ik zat er net over na te denken dat het eigenlijk best wel heel veel is, terwijl bijv. mijn paard maar op een halve kilo meer staat, terwijl die een stuk groter is en meer werkt. Ik zou dat voer inderdaad minderen en zorgen dat ie genoeg vitaminen krijgt.

Er zijn ook pony's die heel mager worden als ze oud worden (mijn pony is er zo een) en die kan je dan best meer voer geven.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 14:51

Mijn pony is nog niet eens 1.40 meter, en ik geef haar ongeveer anderhalf uur beweging per dag. Ik train redelijk intensief met haar, en toch krijgt ze nog geen kilo biks per dag. Ik vind anderhalve kilo voor een pony die niet in de groei is (want da's een ander verhaal) en niet loopt echt wel heel erg veel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 16:21

is gewoon onderhoudsbrok he


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 16:35

Zelfs dan! Kijk eens naar de VEP's en VEM's.... op onderhoudsbrok kun je een paard laten leven dat geen extreme arbeid verricht. Onderhoud wil niet zeggen dat er niets in zit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers