Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 23:09

ad
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

Een racefietser is gistermiddag gewond geraakt bij een ongeluk met een politiepaard op het ruiterpad aan de Madepolderweg in Den Haag. De fietser werd hierbij in het gezicht geschopt door het paard en is met zwaar letsel naar het ziekenhuis gebracht.

Twee politieruiters waren op weg in de richting van de Oorberlaan. Een racefietser reed op het naastgelegen fietspad in dezelfde richting. ,,Ter hoogte van een kinderdagverblijf schrok een van de politiepaarden, sprong opzij en botste tegen de fietser”, meldt de politie vandaag. Het geschrokken paard trapte bij het incident naar achter en raakte de fietser in het gezicht.

De fietser is met zwaar letsel naar het ziekenhuis gebracht. ,,De politie is in nauw contact met de familie en het slachtoffer maakt het naar omstandigheden goed. De politie betreurt het ongeval.”
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 08-02-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:12

vervelend ongeluk. ik vraag me sowieso af waarom politiepaarden nog woedden ingezet? er zijn in 2020 toch prima andere vervoersmiddelen? hoeft het paard zelf ook geen gevaar en stress op te lopen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:26

brokjes schreef:
vervelend ongeluk. ik vraag me sowieso af waarom politiepaarden nog woedden ingezet? er zijn in 2020 toch prima andere vervoersmiddelen? hoeft het paard zelf ook geen gevaar en stress op te lopen.


Het paard is niet alleen een vervoermiddel. Ze zijn voor de doorsnee burger ook vrij intimiderend wat in sommige gevallen een gewenst effect kan zijn.

Sneu dat dit is gebeurd... Dit is voor iedereen verschrikkelijk.

heb vertrouwen, houd moed

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:27

Heel simpel.
Wanneer iemand gewond raakte door een voertuig dan is altijd de schuld van de bestuurder.

Echter wanneer demonstrant gewond raakt door een paard dan kan er altijd gezegd worden dat het paard schrikte of dat de demonstrant het paard uit lokte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:28

dat is wel waar ja. maar een motor of groep agenten voldoet naar mij mening ook wel. ik weet niet of je hier paarden voor moet willen gebruiken, ze raken toch wel eens gewond door het werk wat ze doen als politiepaard

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:30

brokjes schreef:
dat is wel waar ja. maar een motor of groep agenten voldoet naar mij mening ook wel. ik weet niet of je hier paarden voor moet willen gebruiken, ze raken toch wel eens gewond door het werk wat ze doen als politiepaard, of overlijden zelfs


Een groep agenten op de grond tegenover (bijvoorbeeld heel cliché) een stel voetbalhooligans... Kansloos in sommige gevallen. Tuurlijk is het niet ideaal voor de paarden maar aan de andere kant is het helaas wel nodig. Voor onze eigen veiligheid.

heb vertrouwen, houd moed


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:21

brokjes schreef:
vervelend ongeluk. ik vraag me sowieso af waarom politiepaarden nog woedden ingezet? er zijn in 2020 toch prima andere vervoersmiddelen? hoeft het paard zelf ook geen gevaar en stress op te lopen.

Daar zijn 100 andere topics over. :roll:
Of en waarom ze er zijn is hier toch helemaal niet van toepassing? Ze worden gebruikt en nu ging er iets niet goed.

Naar ongeluk wel zeg! Hopelijk valt het letsel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:51

Sunnda schreef:
brokjes schreef:
vervelend ongeluk. ik vraag me sowieso af waarom politiepaarden nog woedden ingezet? er zijn in 2020 toch prima andere vervoersmiddelen? hoeft het paard zelf ook geen gevaar en stress op te lopen.

Daar zijn 100 andere topics over. :roll:
Of en waarom ze er zijn is hier toch helemaal niet van toepassing? Ze worden gebruikt en nu ging er iets niet goed.

Naar ongeluk wel zeg! Hopelijk valt het letsel mee.

oh sorry dat ik niet het hele forum uit m'n hoofd ken!

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 06:53

Pistasche schreef:
brokjes schreef:
dat is wel waar ja. maar een motor of groep agenten voldoet naar mij mening ook wel. ik weet niet of je hier paarden voor moet willen gebruiken, ze raken toch wel eens gewond door het werk wat ze doen als politiepaard, of overlijden zelfs


Een groep agenten op de grond tegenover (bijvoorbeeld heel cliché) een stel voetbalhooligans... Kansloos in sommige gevallen. Tuurlijk is het niet ideaal voor de paarden maar aan de andere kant is het helaas wel nodig. Voor onze eigen veiligheid.


Dan verbied je dat achterlijke voetbal toch? :D

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 07:12

Wat dacht je van gewoon nee :')

Een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Hopelijk knapt die persoon snel op. Zo'n hoef komt hard aan :oo

marleen_88

Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 08:58

Oef wat een rot ongeluk. De fietser zal flink gehavend zijn, in je gezicht getrapt met een ijzer eronder, brrrr

Doe wel en zie niet om

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 08:59

Hoe kort fietste die man achter de paarden....iets wat hier ook heel vaak gebeurt. Maar goed het is vervelend zat! :brr:

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:00

kwita schreef:
Hoe kort fietste die man achter de paarden....iets wat hier ook heel vaak gebeurt. Maar goed het is vervelend zat! :brr:

Man reed op fietspad , agent op ruiterpad ernaast. Paard schrikt, vliegt op fietspad en slaat achteruit .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:04

Pfft heftig, dit had heel anders af kunnen lopen...hopelijk komt de fietser er weer helemaal bovenop!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Zelda_Link

Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:16

brokjes schreef:
dat is wel waar ja. maar een motor of groep agenten voldoet naar mij mening ook wel. ik weet niet of je hier paarden voor moet willen gebruiken, ze raken toch wel eens gewond door het werk wat ze doen als politiepaard


Vanaf een motor of vanuit een auto heb je niet het overzicht over een menigte wat je wel vanaf een paard hebt. Op een paard kan een agent grote groepen mensen veel beter overzien dan vanaf de grond /motor /auto als hij even hoog of zelfs lager is dan de massa. Overzicht is essentieel voor veiligheid.

Daarnaast werken paarden imponerend zonder direct agressie op te wekken (de politie gebruikt niet voor niets vooral donkere, bruine paarden).

Op een paard kun je je in sommige gevallen sneller verplaatsen dan met een ander voertuig,

En zo zijn er nog tal van redenen waarom politiepaarden nogsteeds worden ingezet.
Als je op Facebook de bereden politie volgt, wordt het je vanzelf duidelijk :)

Dit is een heel naar ongeluk, maar had ook met een ander paard kunnen gebeuren....Het kwam, zo ver ik uit het nieuws kan opmaken, niet door het werk van het paard dat hij schrok en tegen de fietser kwam. Moet je dan alle paarden op de openbaar weg gaan verbieden omdat het heel soms mis gaat?

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:22

Zelda_Link schreef:
Dit is een heel naar ongeluk, maar had ook met een ander paard kunnen gebeuren....Het kwam, zo ver ik uit het nieuws kan opmaken, niet door het werk van het paard dat hij schrok en tegen de fietser kwam. Moet je dan alle paarden op de openbaar weg gaan verbieden omdat het heel soms mis gaat?


Tja, lastige kwestie, maar ik vind een politiepaard toch net iets anders dan 'alle paarden'. Ja, het blijft een paard met natuurlijke schrikreactie, maar anderzijds zijn deze dieren nauwkeurig geselecteerd en getraind en verwacht ik van een politiepaard eigenlijk dat hij niet zomaar uithaalt. Ook niet als hij schrikt. Ik vind dit echt een heftig verhaal.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:25

Het is en blijft een dier.
Mijn ervaring is dat wielrenners ook soms echt rakelings voorbij komen en vaak nog lachen als je paard schrikt en je half ernaast ligt.
Zeg niet dat dit hier het geval is.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:27

Jeetje da's ook wat. Hoop dat het met slachtoffer goed gaat komen. Ook ik dacht dat politie paarden aardig kalm waren en niet zo schrikkerig. Zie je toch weer dat het dieren blijven hé.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:31

Hier controleren ze in natuur gebieden te paard,ik vind dat altijd juist leuk.Heb ze al eens geholpen de weg terug te vinden naar hun geparkeerde trailer.
Ongelukken zijn niet voor niks ongelukken en kunnen gebeuren.Anders hadden het wel expresjes geheten.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:36

Ook politiepaarden moeten het werk leren en misschien was dit er een. Maar het blijven paarden dus dit kan gebeuren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:46

Er is een ongeluk gebeurd, dat is jammer en voor de fietser en familie vreselijk. Hopelijk komt die er zonder blijvende schade bovenop. Het in vraag stellen van de braafheid van de politiepaarden vind ik gek. Het zijn en blijven dieren en ja, het zijn ontzettend goed getrainde dieren, maar dat wilt niet zeggen onfeilbaar.

Zelda_Link

Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:47

Goof schreef:
Zelda_Link schreef:
Dit is een heel naar ongeluk, maar had ook met een ander paard kunnen gebeuren....Het kwam, zo ver ik uit het nieuws kan opmaken, niet door het werk van het paard dat hij schrok en tegen de fietser kwam. Moet je dan alle paarden op de openbaar weg gaan verbieden omdat het heel soms mis gaat?


Tja, lastige kwestie, maar ik vind een politiepaard toch net iets anders dan 'alle paarden'. Ja, het blijft een paard met natuurlijke schrikreactie, maar anderzijds zijn deze dieren nauwkeurig geselecteerd en getraind en verwacht ik van een politiepaard eigenlijk dat hij niet zomaar uithaalt. Ook niet als hij schrikt. Ik vind dit echt een heftig verhaal.



Het is absoluut een heftig verhaal. Maar het blijven dieren. Juist dat het een politiepaard is maakt dat het bij andere paarden makkelijker kan gebeuren, die schrikken waarschijnlijk sneller. Dus moet je die dan niet meer op de openbare weg toe laten? Want dat risico is dus nog veel groter.

Politieagenten worden ook door en door getraind maar kunnen ook toch nog ergens van schrikken.

Ongelukken gebeuren, en dit is een vreselijk naar ongeluk dat heel pijnlijk is voor het slachtoffer. Maar het is mijns inziens geen argument tegen het gebruik van politiepaarden, zoals Brokjes wel vond.

En ehhh... 'Verwacht ik dat hij niet zomaar uithaalt', schrijf je. Maar we weten toch nog niet wat er gebeurde dat het paard schrok? Of heb ik dat gemist?
Ik neem aan dat het hier niet ging om een voorbij waaiende plastic zak waar het paard van schrok maar iets ergers, of dat het paard nog in opleiding was...

Het ongeluk is vreselijk. Maar er zijn een hoop redenen om wel politiepaarden te blijven gebruiken en dat is waar Brokje naar vroeg.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:37

Pistasche schreef:
brokjes schreef:
dat is wel waar ja. maar een motor of groep agenten voldoet naar mij mening ook wel. ik weet niet of je hier paarden voor moet willen gebruiken, ze raken toch wel eens gewond door het werk wat ze doen als politiepaard, of overlijden zelfs


groep agenten op de grond tegenover (bijvoorbeeld heel cliché) een stel voetbalhooligans... Kansloos in sommige gevallen. Tuurlijk is het niet ideaal voor de paarden maar aan de andere kant is het helaas wel nodig. Voor onze eigen veiligheid.

Dan zat je ze toch op een motor of licht gepantserde voertuig? Dat maakt zelfs nog meer indruk.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:43

Nee die zijn kleiner / minder hoog daardoor heb je als agent minder overzicht.
Zodra je een hoger apparaat inzet ben je meteen weer minder wendbaar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:49

kwita schreef:
Hoe kort fietste die man achter de paarden....iets wat hier ook heel vaak gebeurt. Maar goed het is vervelend zat! :brr:

Hilarisch, hoe goed moet je je best om de schuld in de schoenen van de wielrenner te schuiven die nota bene braaf op een fietspad fietste.
Het bokt cliché " een paard is nu eenmaal een onvoorspelbaar vluchtdier" gaat hier ook niet op; van een politiepaard moet je meer verwachten.
Het incident bevestigt mijn mening dat ruiters niets op een fietspad te zoeken hebben, is ook natuurlijk verboden, maar dit verbod wordt als je bokt mag geloven algemeen met de voeten (hoeven?) getreden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bernoe, Doedatje, sorbetje, vilheide en 24 bezoekers