Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:16

Ik meld me ook!

Altijd handig om wat eet inspiratie op te doen.
Laatste tijd de teugels wat laten vieren en wel wat aangekomen :'). Heb weer vaker zo'n opgeblazen koolhydraatbuik na het eten, en minder energie.

Vind avondeten wat lastiger, ik ben wel bezig met minder vlees eten, maar die vleesvervangers zitten toch veel khd in :\.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:37

Ik eet een soort van koolhydraatarm en vegetarisch. Ik ben van voor de "vleesvervangers", ik eet dus 'gewoon' volwaardige eiwitten etc etc uit planten (en soms kaas of ei).
Er zijn noten en zaden (jummie!), er is spirulina, linzen en 'andere' bonen (inclusief taugé) en granen zoals spelt met hoge eiwitpercentages.

4 zaken die mij goed helpen mbt afvallen:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.
Een van de voordelen van ontbijten als die vorst is dat je het gewoon verbruikt in de loop van de dag. (Ik reis regelmatig per ov, maar heb gelukkig wel altijd een zitplaats, al is het op de trap.)

3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand ;) maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben. (Of nu ja, soms zijn ze nog nodig, maar dit is een toestand die verholpen kan en moet worden. Zelfs bij diabetes type II kan dit.)

(Je kunt bijvoorbeeld een hoeveelheid noten bij je hebben om 'zoet snaaien' te voorkomen, maar dan is je 'training van de alvleesklier' nog niet geslaagd.)

4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en kwaliteit- geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.
En mbt sport : je zet je vetverbranding aan met duursport: een lekkere lange wandeling.

Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.
Zo is er een ayurvedisch advies dat iedere maaltijd de smaken zoet, zuur, bitter, scherp, zout en wrang moet hebben - dat voedt je zintuigen.

En als chocolade fanaat maak ik heerlijke hapjes met cacaopoeder, kruiden en sinaasappelsap. (Soms met kersen op sap en kaneel, etc.)

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:50

Ik probeer ook te minderen en die dit in combinatie met IF. (zie hiervoor een ander topic)
Waar ik vooral naar op zoek ben is koolhydraat arme tussendoortjes. Neem nu kaas en komkommer en wat noten maar ik vind dit erg eenzijdig. Wil ook niet alleen maar vlees eten omdat ik dat juist beperk tot een paar keer per week. Wie heeft er goede tips.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:57

Ik volg een dieet van mijn voedingscoach icm sporten met hoog gehalte eiwitten en lager in koolhydraten. Hoef de koolhydraten niet helemaal te schrappen gelukkig maar eet geen brood/pasta/aardappels meer etc. Wel nog quinoa en wat zilvervliesrijst b.v..

My fitness pall is ideaal om je macro's en kcal inname in bij te houden!

Als tussendoortjes eet ik blikje tonijn, huttenkase of gekookte eitjes. Evt aangevuld met wat groente of fruit. Ook vind ik een eiwitshake smiddags een goede uitkomst. Daarop houd ik het lang vol.

Ik ben inmiddels de eerste paar kilo kwijt :D

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:59

Ik eet vooral augurk met ham of rookvlees met ei als tussendoor. En heel veel komkommer tomaat paprika. Blokje 85% chocolade. Bakje magere kwark of skyr met kaneel en pecannoten.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:00

Het is trouwens niet zo dat je onbeperkt mag eten. Je moet nog altijd opletten met hoeveel je eet. Een collega van mij was er ook mee begonnen maar hij was na een maand toch nog aangekomen, gewoon omdat hij dacht dat je zo veel kunt eten, als het maar kha arm is. Dus als je echt wilt afvallen zou ik er ook bij gaan tellen en wegen. :j Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen zo, maar het is wel interessant om te weten hoeveel en wat je in je lichaam stopt.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:14

MiniMaxi schreef:
Ik probeer ook te minderen en die dit in combinatie met IF. (zie hiervoor een ander topic)
Waar ik vooral naar op zoek ben is koolhydraat arme tussendoortjes. Neem nu kaas en komkommer en wat noten maar ik vind dit erg eenzijdig. Wil ook niet alleen maar vlees eten omdat ik dat juist beperk tot een paar keer per week. Wie heeft er goede tips.

Tussendoortjes zijn per definitie onvolledig.
Komkommer bevat zo ongeveer alleen water, dus dat helpt niet met je "" ongetrainde alvleesklier"".

Wil je iets substantiëlers, is misschien soep in een thermosfles een idee: groenten, kruiden en linzen plus warmte :9

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:30

Dee_Es schreef:
Mijn partner en ik eten kh-beperkt. In het begin vrij streng, toen 8kg afgevallen (Echt heel rustig max 0,5kg per week) maar zaterdag is altijd cheatday geweest dus dan eet ik waar ik zin in heb. Sporten doe ik er niet bij maar rij 2 paarden dus ben vrij actief.

Wij zijn juist het strengst met de avondmaaltijd. We zijn gek op pasta en aardappels. We eten nu gewone maaltijden maar dan kha. Dus als ik zin heb in lasagne eten we lasagne maar dan zoek ik een vervanging voor de lasagnebladen. Heb ik zin in stamppot eten we dat alleen dan met een vervanging voor aardappel. Wraps kan je maken van koolbladeren etc. We letten er wel op dat de maaltijden genoeg vullen en ondanks dat we regelmatig vegetarisch eten lukt dat prima. We zijn niet streng met het ontwijken van sausjes, afmeten/uitrekenen van kh. Het laten staan van pasta/rijst/aardappels/brood doet al genoeg.

Een voorbeeld dag:
O: havermout met sojamelk, rozijnen en kaneel
T: banaan
M: magere kwark met ongebrande noten, handje bessen
T: augurkjes met ham of rijstewafel met plakje kipfilet
A: gevulde paprika's
T: eitje/snacktomaatjes/wortel met dip

Voor de snaai trek hebben we meestal 85% chocola in huis.



Dit zijn gewoon heel weinig kcal en daardoor val je af, niet omdat je geen brood of pasta eet.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:48

Het ligt er wel aan hoeveel je dan eet. Als het flinke bakken havermout, kwark en gevulde paprikas zijn is het alweer anders. Ik heb ook een soortgelijk dagmenu gevolgd en geen hongergevoel gehad. En nu wissel ik wat meer af en af en toe wat ongezonds erbij.

Mijn dagmenu was:

O: 250 ml magere kwark met handjevol blauwe bessen en anderhalve eetlepel haverzemelen. En thee

T: halve komkommer

L: 2 kha boterhammen met boter mager en kha beleg (Kipfilet, 30 plus kaas, huttenkase, johma zalmsalade etc). En magere melk

Of salade of kha crackers.

T: een ei, plakjes vleeswaren en komkommer of tomaat en thee

A: gewoon met de pot mee en rijst en pasta vervangen door groente of max 50 g volkoren product. En aardappels kleine portie.

T: bakje magere yoghurt met pecannoten.

2 stukjes 85% chocolade.

Nu volg ik dit denk ik 4 dagen in de week en de andere dagen eet ik wel eens een croissantje of patatje of chocolade ofzo. En avondeten ben ik ook niet meer zo streng in. Maar ben toch al meer groente en vleesfan dan aardappels of pasta.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:17

Leuk dat het zo leeft!
Ik ga ook mijn weekmenu eens samenstellen en met jullie delen. Tot nu toe vind ik het best een rekensom :')

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:33

Ons menu:
Maandag: Gehakt met spitskool
Dinsdag: Tomatensoep (https://www.leukerecepten.nl/recepten/tomatensoep/) met evt. 2 KHA broodjes met kaas erbij.
Woensdag: Burrito's van kool (https://www.leukerecepten.nl/recepten/b ... -van-kool/)
Donderdag: Zoete aardappel met biefstuk
Vrijdag: Zalm met spinazie
Zaterdag: gamba's met wokgroenten
Zondag: Rundvlees met groenten

Ontbijt: afwisselend yoghurt met fruitstukjes of iets met een omelet (groenteomelet of met zalm e.d.)
Lunch: op werkdagen 2 KHA broodjes met kaas. Niet werkdagen redden we het ontbijt vaak niet dat valt samen met de lunch qua tijd :') (yep geen kids of paarden bij huis, dus uitslapen tot de max. := )
Tussendoor: gekookt ei of paar blokjes kaas.

Wij zijn niet zo van de nootjes e.d., maar gelukkig wel dol op eieren, dus ontbijt dagelijks hetzelfde maakt ons niet heel veel uit.

Is dit iets? We houden 150 gram vlees en 400 gram groente per dag aan.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:43

Ik volg graag mee! Probeer ook af te vallen, al heel lang. Ben in het verleden (jaar of twee geleden) KHA gaan eten (althans geprobeerd) en toen ook zo’n 15 kilo kwijt geraakt. Ik eet nog zoveel mogelijk op deze manier maar er zit inmiddels weer 10 kilo aan en er gaat niks meer af en kom ik zelfs nog aan. Ben er nu ook iets bij gaan sporten. Ben wel
schildklierpatient, die werkt te traag, wat afvallen lastig maakt.

Ik drink alleen water of thee.
Heel soms een glas alpro soya drink chocolade of een glas ananassap.
Ik eet nu zo ongeveer:
O: bakje arla biologische milde halfvolle joghurt met cruesli/cornflakes/ muesli (net wat in huis is)
M: spelt boterhammen, meestal drie, met vegetarische pathe van kips en eentje met pindakaas.
A: een grote pot groente met vleesvervanger of soep. Soms een klein beetje gebakken aardappelen als ik bij mijn ouders eet.

In de avond vaak nog bij de thee een stukje chocolade/een kaakje/een rijstwafel/wat ongezouten pinda’s of een appel.

In het weekend gaan we weleens uit eten en dan doe ik niet moeilijk en eet dan gewoon een pizza of patatje mee en drink ook gewoon een wit wijntje als ik op een feestje ben, wat zeker niet wekelijks gebeurd.

Ik heb een app waarin ik bij hou wat ik eet, deze app rekent uit hoeveel calorieën je mag eten om je doel te behalen.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:46

https://www.telegraaf.nl/vrouw/16673924 ... goed-kwijt

Het gaat om het soort koolhydraten en het gaat om het individu. Iedereen is anders, en met alleen discipline kom je er niet altijd.

Het is dus ook geen kwestie van dieëten, maar van je levensstijl aanpassen.

Mijn ervaring is dat stoppen met suiker eten het beste werkt als je wil afvallen.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:52

Supervixen schreef:
Palmera schreef:
Met ieder dieet, discipline en voldoende sport kun je afvallen.

Maar vooral de discipline lopen de meeste mensen op vast. En dan maakt het niet meer uit welk dieet je volgt, dan zullen het gewoon niet het aantal kilo's worden die je kwijt wilt raken.


Precies dit.

Minder calorieën eten dan je verbrandt en je valt af.


Dit is echt achterhaald. De éne calorie is de andere niet en uiteindelijk hou je zo'n eetpatroon niet vol. En dan krijg je het jojo effect.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:31

Ik zou je er eens beter in gaan verdiepen Nikass want het is gewoon wetenschappelijk bewezen...

En wat voor eetpatroon precies? Met een normaal dieet mag je namelijk alles eten. Met een kha dieet niet.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:35

Nee hoor, een calorie is een calorie. En iedereen die logisch nadenkt weet wel waar hij van aankomt. Van die drie koekjes bij de koffie elke dag, van de reep chocola of de lekkere kaasjes of chips die je naast je eten naar binnen werkt. De alcohol of de glazen cola. Of extra eten opscheppen bij het avondeten. En als je dat mindert, dan scheelt het al.

Ik heb ongeveer 2400kcal per dag nodig om op hetzelfde gewicht te blijven (loop 60km per week hard).
Als ik wil afvallen eet ik rond de 2100kcal per dag en val ik af. En dan werk ik gewoon vijf boterhammen op een dag weg en eet ik aardappels bij het avondeten. Maar dan neem ik 1 koekje in plaats van 5 bij de thee, of ik sla de traktaties op het werk over en neem 's avonds geen bak chips of chocola, maar een appel of niks.
Ik heb als sporter de koolhydraten ook gewoon nodig natuurlijk, dat besef ik me wel.

Dat is prima vol te houden en ik weeg al ruim 15 jaar ongeveer hetzelfde. Niks jojo.

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:49

Ik ben 3 jaar geleden ruim 40 kg afgevallen met kha eten, er komt af en toe wel wat kilo bij, maar ik hou het goed in de gaten en trek snel genoeg weer aan de rem. Ik at tussen de 20 en 30 gram koolhydraten per dag.
Momenteel wil ik er nog 10 a 15 kg af hebben, dus heb het nu weer opgepakt. Tussendoor let ik ook op mijn koolhydraten, eet kha brood en geen pasta oid. Enkele keer wel friet of pizza, maar niet meerdere keren per week. Ik heb echt mijn levensstijl omgegooid en snoep echt nog wel eens, maar het is wel iets waar ik de rest van mijn leven op moet letten...

Ik eet overigens echt lekker e gevarieerd, zonder lastige of speciale ingrediënten. Ipv kha pasta, pak ik courgette spaghetti, heerlijk en zelfde structuur als spaghetti.
Ik heb een paar kookboeken van oanh, echt een aanrader. Zelf weet ik inmiddels ook genoeg te variëren, je leert het gaandeweg.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:59

Neverland schreef:
Ik zou je er eens beter in gaan verdiepen Nikass want het is gewoon wetenschappelijk bewezen...

En wat voor eetpatroon precies? Met een normaal dieet mag je namelijk alles eten. Met een kha dieet niet.


Nou dat heb ik al voldoende gedaan hoor. Als je goed leest heb ik het dus niet over een dieet. Je moet je leefstijl veranderen en weten wat voor koolhydraten je eet en wat die doen voor je lichaam. Je hoeft niet te stoppen met koolhydraten eten, maar het wel beperken. En alleen de goede koolhydraten en niet de lege.
Calorieën tellen is op de langere termijn niet efficiënt en heeft ook niets met gezondheid te maken.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:19

Zullen we on topic blijven?

Interessante discussie, maar voor elders op het forum.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:06

Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 21:22

Nikass schreef:
Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.

Ik vind het niet perse offtopic maar laten we elkaar wel in de waarde laten en bij discussies zonder eind er gewoon een eind aan maken :+

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:48

Elin_ schreef:
Nikass schreef:
Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.

Ik vind het niet perse offtopic maar laten we elkaar wel in de waarde laten en bij discussies zonder eind er gewoon een eind aan maken :+


Mee eens, maar het belerende "ik zou me er eens in verdiepen" zet alvast de toon.
Ik heb me zeer verdiept in gezond en bewust eten, niet speciaal in afvallen, maar dat is er wel een onderdeel van.

Afvallen en daarna op gewicht blijven kun je het beste doen door een structurele verandering in je levensstijl/voedingspatroon. En dat hoef je niet persé in één keer om te gooien, maar kan je stapje voor stapje doen. Het begint imo bij bewust zijn van wat je eet. En dan bedoel ik nadrukkelijk niet dat je weet hoeveel calorieën een bepaald product heeft, maar wel wat het wel of niet doet voor je gezondheid.
En daarbij is het dus ook handig om je te verdiepen in de soorten koolhydraten en wat voor effect die hebben op je eetpatroon, gewicht, en gezondheid.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:09

Nikass schreef:
Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.


En dat is niet on topjc.

On topic is ervaringen delen over koolhydraatarm eten.
De ts heeft dat duidelijk vermeld dmv haar vragen in het openingsbericht.
Jouw vraag wel of niet staat daar helemaal niet bij.

Er is al gekozen voor wel.

Niemand hoeft te worden overtuigd.

Het is gewoon jammer als het topic dan wordt vervuild door welles-nietes discussie.
Die mag gevoerd, maar elders graag.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:16

ik doe koolhydraat beperkt,mag dat ook?
ik vind vooral vegetarische receptjes erg moeilijk, en de weekenden.
ik hou van mijn wijntje en zak chips :D :o

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:23

Boras schreef:
Nikass schreef:
Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.


En dat is niet on topjc.

On topic is ervaringen delen over koolhydraatarm eten.
De ts heeft dat duidelijk vermeld dmv haar vragen in het openingsbericht.
Jouw vraag wel of niet staat daar helemaal niet bij.

Er is al gekozen voor wel.

Niemand hoeft te worden overtuigd.

Het is gewoon jammer als het topic dan wordt vervuild door welles-nietes discussie.
Die mag gevoerd, maar elders graag.


Volgens mij vroeg ze ook of je er door kan afvallen en heb ik daar iets over gezegd.
Ben jij nou hier degene die bepaalt wat er geschreven mag worden?
Door steeds te gaan zeuren dat iets off topic is, vervuil je het topic heel wat meer, dan ik doe door een inhoudelijk stuk te plaatsen over koolhydraatarm eten. Want dat is mijn bijdrage geweest. En dat een ander dan aangeeft dat ik me er in moet verdiepen is natuurlijk heel on topic?

Weet je, veel plezier ermee :O :wave: