Traumaheli

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Traumaheli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:10

Weet iemand of er iets loos is? Het afgelopen uur en daarvoor is de traumaheli al tig keer langs gekomen. Hopelijk wordt een piloot getrained in starten en landen, anders is er denk ik een groot ongeluk ergens gebeurd.



FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:12

Waar is dat ergens???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:16

Sorry, Amsterdam. De landplaats voor de traumaheli is hier schuin tegenover bovenop het gebouw van het VU ziekenhuis. Ik zie m dus vaak vertrekken en weer terugkomen, maar vandaag is het zo vaak.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:16

Hier kwamen net 2 ambulances voorbij, die reden heeeeeel langzaam ze werden begeleidt door 4 auto's en 2 politiemotoren. Verward Ook raar.....

:evaw:

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:33

Hier op Schiphol is alles okay! Niets te zien van traumaheli's en zie alleen maar gewone vliegtuigjes opstijgen Schijnheilig

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:42

Sjimmy schreef:
Hier kwamen net 2 ambulances voorbij, die reden heeeeeel langzaam ze werden begeleidt door 4 auto's en 2 politiemotoren. Verward Ook raar.....

Dan rijden die andere wagens en motoren straks vooruit om kruisingen af te zetten zodat ze nergens hoeven te stoppen.
Mogen niet met een bloedgang rijden, maar heeft wel haast dus daarom worden drukke punten afgezet.
Zie je hier in Rotterdam erg vaak.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:48

Nou ik denk eerlijk gezegd dat je niet getraind wordt in een trauma heli denk dat ze dat toch echt eerst in een gewone heli doen.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:58

Dennis, gedachtengang is goed, maar je moet wel een keer trainen op de werkvloer, deze heliport dus. Misschien dat ze starts en landingen aan het doen waren, ik hoop het.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:01

Lovely, kan je dat niet merken aan hoe snel ie weer terug is om te landen en hoe snel ie weer weg gaat?
Als de helicopter snel weer terug is dan zal het denk ik een oefening zijn.
Dat vliegen moet lukken want het lijkt mij ook dat dit eerst geleerd wordt in een andere heli.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:05

Hij staat nu weer op het dak zie ik. Hopelijk blijft ie daar vandaag ook gewoon staan. Iedere keer als ik dat ding zie vertrekken moet ik er toch aan denken dat er dus weer ergens iets vreselijks is.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:14

Traumaheli mag maar een beperkt aantal vluchten per jaar maken. Heel krom, maar helaas waar. Lijkt me dus niet dat ze aan het 'spelen' zijn.
Plus dat ze echt niet de eerste beste onervaren piloot op een traumaheli laten vliegen... Die lui moeten wel op moeilijkere plaatsen landen dan het dak van het VUMC.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:17

Gespeeld wordt er zeker niet. Juist een ervaren piloot wil testen op de surroundings. Het viel mij op dat er zoveel gevlogen werd vandaag en dan hoop ik maar dat er getest wordt en dat er niet een ongeluk is geweest met tig doden en ernstig gewonden.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:32

Een traumaheli mag gewoon onbeperkt vliegen hoor Margreet! Mits dat in de vergunning is vastgelegd. Wel vliegen ze alleen maar overdag, en het liefst zo efficiënt mogelijk.
Gelukkig is het zo dat als ze uitvliegen, er niet altijd wat mis is. Als ze een lange vlucht hebben gehad moeten ze tussendoor weer tanken, want een heli zuipt, en heeft maar een (relatief) klein tankje.
Heb net een presentatie gezien van de traumaheli, en man, wat die lui aan wrakken tegenkomen, dat wil je niet weten. Overigens wist die arts te vermelden dat paardrijden net zo gevaarlijk was als motorrijden.
Maar dat kwam niet helemaal terug in zijn statje Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:35

Ik hoorde net dat er een ongeluk in de buurt van Eindhoven was gebeurd. En daar was ook sprake van een traumaheli geloof ik...

Het leven is een gebakje!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:16

Trauma- heli's......ik ken een paar trauma- vliegers en serieus, ik stap niet bij ze in!!!!! Hahhahahaaa......griezels..... Lips are sealed Lips are sealed

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:40

Margreet schreef:
Traumaheli mag maar een beperkt aantal vluchten per jaar maken. Heel krom, maar helaas waar. Lijkt me dus niet dat ze aan het 'spelen' zijn.

het voorbeeld van nederland op zijn kleinst! De brand in cafe de Hemel, nu bijna 2 jaar geleden. Toen zijn er toch Duitse helikopters ingezet?

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:01

Duitse heli's omdat er in NL geen plaats was voor zoveel zwaar gewonden, heeft niets te maken met het aantal vlieguren, dat zou echt té gek voor woorden zijn. Ik denk dat dat in de tijd is geweest dat de traumaheli nog 'proef' was.
Hier vloog hij trouwens vandaag ook. Niet helemaal goed gezien, maar hier komen altijd militaire heli's en vliegtuigen langs, vandaag dus een klein geel dingetje die met een noodgang naar het militaire vliegveld raasde. Heb m daarna niet meer gezien (was aan het leren).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 08:10

ruiterinrust"]
[quote="Margreet schreef:
Traumaheli mag maar een beperkt aantal vluchten per jaar maken. Heel krom, maar helaas waar. Lijkt me dus niet dat ze aan het 'spelen' zijn.

het voorbeeld van nederland op zijn kleinst! De brand in cafe de Hemel, nu bijna 2 jaar geleden. Toen zijn er toch Duitse helikopters ingezet?
[/quote]

In Nederland mogen trauma- heli's niet vliegen na zonsondergang....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 08:57

Het kost anders wel 30.000 gulden per keer als die traumaheli opstijgt, dus het lijkt me niet dat ze er proefvluchtjes mee gaan maken...

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 09:06

marieketencate schreef:
Het kost anders wel 30.000 gulden per keer als die traumaheli opstijgt, dus het lijkt me niet dat ze er proefvluchtjes mee gaan maken...


Huh?? Waarom zo veel??? Aan brandstof kan dat niet liggen....ik kan me voorstellen dat het gebruiken van een trauma- heli best wel wat kost, maar echt niet 30.000 per keer dat ie ff mag fladderen.
Proefvluchten worden alleen maar gemaakt met een heli nadat ze een onderhoudsbeurt hebben gehad of dat ze om andere reden bij hun 'onderhoudsbedrijf' zijn geweest. Dan moeten ze testvluchten maken met inspecteurs/ gecertificeerde onderhoudsmonteurs erbij om te kijken of ze goed zijn. Deze vluchten maken ze dus niet op de plaats van vestiging zoals bovenop het AMC of welk ziekenhuis dan ook, maar op een gewoon vliegveld.
Bijtrainingen van de piloten gebeurd op civiele heli's of op de simulator.....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 09:55

Ik noem zomaar wat kosten: opleiding van de piloten (ik weet wel dat je als je opgeleid wil worden als vlieger (gewoon vliegtuig) al een paar ton mag neerleggen voor je opleiding), aanschaf, afschrijving, salaris artsen....ik zal es wat informeren naar de precieze kosten, maar het lag toch wel rond de 30.000 gulden geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:15

Een CPL kost EUR 92.500,= ongeveer, dan ben je beroepsvlieger voor het kleine spul.

Katja
Blogger

Berichten: 42164
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:32

marieketencate schreef:
Ik noem zomaar wat kosten: opleiding van de piloten (ik weet wel dat je als je opgeleid wil worden als vlieger (gewoon vliegtuig) al een paar ton mag neerleggen voor je opleiding), aanschaf, afschrijving, salaris artsen....ik zal es wat informeren naar de precieze kosten, maar het lag toch wel rond de 30.000 gulden geloof ik...


Opleiding van de piloten zijn geen variabele kosten. Maakt dus niet uit wat dat betreft als de heli vaker gebruikt wordt.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:40

Bij cafe de hemel zijn geen heli's ingezet omdat de heli inderdaad niet mag vliegen na zonsondergang. Een heli vliegt vaak op grondbakens. Vervolgens zijn er mensen naar het buitenland verplaatst omdat er maar een beperkte capaciteit is voor ernstige brandwonden.

Verder is een heli inderdaad schreeuwend duur, maar niet alleen de heli hoor. Denk aan een arts en verpleegkundige die dag- en nacht paraat moeten staan (en verder niet inzetbaar zijn op de spoedeisende hulp ofzo, want die moeten hun handen vrij hebben). Want s'nachts wordt er met een autobus gereden.

Overigens is de traumaheli niet bedoeld voor patiëntenvervoer. Hij wordt alleen maar gebruikt om een arts+verpleegkundige snel ter plaatse te hebben zodat die de patiënt kunnen stabiliseren. Daarna gaat de patiënt met de ambulance verder.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:55

Meestal zijn het heli- vliegers vanuit het leger of jongens die hun brevet op een kleine helikopter hebben gehaald en daarna ratings hebben gehaald op de grotere trauma- heli's. Veel van deze jongens/ dames beginnen met een PPL om vervolgens door te gaan voor CPL met instructie- aantekening erbij.
Een poos spelen ze voor instructeur maar willen meerrrrrr Schijnheilig en gaan naast hun instructeurswerk vliegen op de trauma- heli. Veel vliegen doen ze niet, vergeleken bij een fulltime instructeur maar ze voelen zich als traumaheli- piloot een hele peer Misselijk Tja.....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brenda66, Charlies, Cowboy55, DotBot, Eefje_Sammy, Gee, Josien_, katinker, roucha1, supervon78, Symke, Thrive, xRaisin en 66 bezoekers