Gebrekkig taalgebruik zéér storend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Gebrekkig taalgebruik zéér storend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 19:33

Ben ik nu de enige die zich stoort aan het gebrekkig taalgebruik? Wij als Belgen gebruiken ook het AN, alleen lijkt het dat het land van waar de taal afkomstig is z'n eigen taal niet machtig is, bekijk deze post nu maar 's even :

Citaat:
wel hoor dat ken wel! wij hebbe ok al projecte! op het gymnasium heb je al veel meer huiswerk dan in de 3e (havo /atheneum) Dus k zou maar nix zegge! en wij hebbe murge wel 2 toetse die 3 x meetelle en nog wat andere toetse hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en pony gaat altijd voor skool bij ons!!!!!!!!!!! En ***** heb jij dan wel al hele belangrijke proefwerken of presentaties of skoolprojecten???????? Haha!


Ik heb opzettelijk de naam weggelaten, ik wil niemand persoonlijk aanspreken, maar ik vind dit zeer storend dergelijke posts, moeilijk te lezen, om nog maar te zwijgen over de SMS-taal die gebruikt is af en toe, de cijferwoorden ... kan er daar dan niet op ingegrepen worden? Het komt de leesbaarheid alles behalve ten goede. Moest echt even ventileren, ik heb wel drie keer moeten kijken en puzzelen voor ik de inhoud van het bericht echt "had", en ik ben niet blond, en zeker ook geen stom kieken, ben gewoon nette taal te lezen.
Met deze ook alle begrip voor schrijffouten en zelfs voor mensen die "woordblind" zijn of die gewoon de regels niet kennen van het schrijven - alleen zijn er toch grenzen, of niet?
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 20-11-02 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:35

Er zijn hier al meerdere topics over geweest en MSN taal wordt ook niet goed gekeurd. Misschien moest bokt maar eens aan een disclaimer denken!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 19:37

t'Is inderdaad tijd dat er echt 's ingegrepen is bij dergelijk moeilijk te lezen berichten - dus aan de modi van het taalgebruik als die er is ... werk aan de winkel!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:38

soms gebruik ik MSN taal maar dat is niet al te veel, en soms maak ik gewoon type fouten omdat ik te hastig ben en omdat ik al een tijdje geen NL meer heb geleerd Haha!

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 19:42

Maar waarom maakt er dan bijna niemand gebruik van het knopje "wijzig" om z'n fouten te verbeteren? Da's voor mij heel normaal en logisch dat ik na het posten m'n bericht nalees en aanpas waar ik wetende verkeerd zit/zat. Da's toch een kleine moeite om je moedertaal in ere te houden?!
Haastig typend maak je inderdaad wel 's fouten, maar er zijn grenzen, en die quote was echt niet haastig typen die aan de bron van de fouten lag ... dat zijn geen misplaatste vingers of zo, volgens mij moeten ze er goed over denken om zo te schrijven .... of er zit ergens een hersenkronkel verkeerd om. No offence aan degene die zich aangesproken voelt hoor - maar als het niet gezegd is weten ze ook niet dat het zo storend is.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:28

Ik gebruikte afentoe ook wel eens verkeerde taal b.v : ofzow , dan stuurde bart even een pb-tje om te vragen of ik wat meer op mijn taal wil letten .
Dus volgens mij doen de beheerders/mod`s erg hun best..
Maar het blijft storen.
helaas.



SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:19

zulke topics/postings gaan bij mij gelijk van mijn scherm. hoef ik me er ook niet aan te storen.

Amor Vincit Omnia

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:26

Tsja ik kan niet zeggen dat ik altijd even netjes typ, maar dit slaat toch wel alles. Pff ik vind het nogal een zwak excuus, haast... Ik kijk mijn berichtje altijd na voordat ik hem post, zouden meer mensen moeten doen! Knipoog

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:34

Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat er echt bijster slecht geschreven wordt. ("me pony" ipv "mijn pony" bijvoorbeeld) Het is zeker erg storend, moeilijk te lezen en komt m.i. erg dom over.
Ook zie ik veel berichten waar de interpunctie totaaaaal ontbreekt. Wordt dit tegenwoordig niet meer op school geleerd???

If it's not an icelandic, it's just a horse

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:34

Als we dan toch bezig zijn... Ik stoor mij erg aan berichten die overbodig veel emoticons bevatten; soms wel 6 dezelfde achter elkaar en in of na een volgende zin weer een andere, ook in meervoud.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:16

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Sonja. Ik pas mijn bericht zelfs aan voor niet noemenswaardige foutjes zoals een letter vergeten oid. Ik vind het zelf ook heel storend, en als ik mensen er eventueel op aanspreek, moet je uiteraard wel het goede voorbeeld kunnen laten zien.
Ook erger ik me aan overbodige smileys. Ik gebruik ze zelf ook (misschien wel in grote mate ook Haha! <- oh, daar is er weer een *LOL* <- en HOP nog één!) maar niet 6 dezelfde achter elkaar, dat is storend.

SP, tuurlijk, ik skip ook posts die vol staan met spelfouten of MSNtaal, maar toch vind ik het niet teveel gevraagd om je aan de regels te houden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 00:29

Ik ben zelf ook niet feilloos, ik weet van me zelf dat ik niet altijd "DT" toepas, maar vermijd het dan gewoon door de zinsbouw te gaan aanpassen, ik ga -net zoals jij- ook "wijzig"-knopje drukken voor een lettertje vergeten of aan het verkeerde woordje geplakt. Vervelend is vooral als het om een onderwerp gaat die je echt boeiend vond en dan gaan ze zo even in "geheimtaal" gaan blebben ... even "mja" of zo, dat kan hoor, of "pffffffff" ... zo'n dingen heb ik geen problemen mee, maar zo'n extreme gevallen zoals hier boven aangehaald; die verpesten het hele onderwerp. "skool" "nix" en wat van "my" "zy" "jy" ... irri gewoon! Boos!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:40

wat ik echt het allerirritantst vind, is al ze het hebben over me paard, of me computer. zeg dan tenminste mn, dan is net zoveel letters, dus net zoveel moeite.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 00:49

Volledig akkoord, mn is al duidelijker dan "me" ... maar mn is bijna evenveel werk dan mijn, die letters liggen op MIJN klavier mooi op een rijtje en sla je met uitzondering van de "m" met één en de zelfde vinger aan (voor de tienvingerige typistes/typers onder ons), en voor de één vingerige tovenaars is het net zo makkelijk, voor die zijn ze toch ook allemaal samen? Ik vraag me af waarom bepaalde mensen dit doen? Vinden ze dat het leuk klinkt of zo? Of dat het onkosten besparend is??? Klavier gaat niet sneller slijten door juist te typen, maar je hersenen raken wel aangetast van dat verkeerd gebrabbel ... braindeath as final destination ...
En amen aan diegene hier even boven die aanhaalde dat de mensen wel wat meer gebruik mogen maken van comma's (,) uitroepteken (!) vraagteken (?) punt (.) puntcomma (; ) ... eenvoudig toch? en HOOFDLETTERS ... Die eenvoudige dingen maken het lezen en begrijpen van het gevoel in een zin zo veel duidelijker!

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:32

sonjabelgium, ik heb je laatste tekst 2 keer moeten lezen voordat ik begreep wat je bedoelde. Een klavier in NL betekend o.a. de toetsen van een piano.
Wat jij een klavier noemt, noemen wij een toetsenbord Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 10:21

Toetsenbord of klavier is precies hetzelfde, zoek maar op in het woordenboek ... het kan wel zo zijn dat er in nederland eerder gebruik gemaakt is van het ene woord en hier van het andere, maar ze zijn wel gelijk in betekenis. Zo leer je trouwens flexiebel met taal omgaan en meer woorden te gebruiken wat volgens mij alleen maar positief is. Anders is taal al snel saai ...

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:35

Gewoon iedereen in zijn eigen waarde laten, zo ergeren mensen zich ook weer jou jou berichtjes!!!!!!!!!!!!!!!!
of aan het weer, of de trein of wat dan ook..

De berichtjes die je niet wilt lezen gewoon niet lezen!!!! lekker verder klikken dan..
Iedereen inzijn eigen waarde laten, leven en laten leven.......


nikky

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:08

Nikky, dat is waar.. Tot op zekere hoogte. Leven en laten leven is niet altijd van toepassing. Als iemand het leuk vindt om dieren verrot te schoppen zeggen we toch ook niet 'leven en laten leven'? Haha!

Het is voor de MSN mensjes een erg kleine moeite om gewoon een beetje op hun taalgebruik te letten. Dit voorkomt misverstanden, ze komen niet over alsof ze 6 jaar zijn en een IC hebben van ver onder de 40 en het leest gewoon een heel stuk prettiger. Verder staat zelfs in de regels dat dit soort taalmisbruik niet op prijs wordt gesteld.

BTW het is leuk om te zeggen dat er dus werk aan de winkel is voor de mods maar de tijd die de mods hebben is beperkt Haha! Als we bij ieder berichtje met MSN taal een PB zouden moeten sturen zouden we niet eens meer tijd hebben om te eten. Het zou veel beter zijn als de users elkaar ook een beetje op zouden willen voeden. Stuur zelf gewoon een (net en beleefd!) mailtje met de vraag of mensen aub ABN zouden willen gebruiken. Vertel ze aub ook waarom en zeg evt dat dit ook in de regels staat om Bokt voor iedereen bruikbaar te houden.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:27

Mijn mening:

Onze taal is onderhevig aan verandering, engelse woorden sluipen binnen, nieuwe woorden ontstaan en bestaande woorden krijgen een nieuwe betekenis. Dat moet mogen, dat moet kunnen, dat is niet tegen te houden en is geeft aan dat we in een creatieve maatschappij leven.

Dat houdt echter niet in dat we alle regels de wind in slaan. Een taal kan ook lelijker worden. `Me pony` en `enigste` en dan nog maar niet te spreken over het gebruik van dan en als. Ik erger me daar ook aan. Mijn taalgebruik is ook niet perfect en ik ben kampioen in het maken van typfouten. Leven en laten leven geldt ook voor degenen die zich storen aan taalgebruik en emoticons. Het berichtje dat Sonja heeft aangehaald is het summum, zo erg heb ik ze nog niet gezien!

Tot slot, lang leve de belgen, over creatief met taal gesproken. Ik heb een aantal belgen in mijn vrienden kring en zij gebruiken nederlandse woorden zoals ik ze nog nooit gebruikt heb. Dus ik toets vrolijk verder op mijn klavier en ben blij dat er meer mensen zijn die de nederlandse taal bewaren.

Tot slot 2..... ik vraag me af wat de gemiddelde leefdtijd is op dit topic?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 11:32

Zal maar alvast het voorbeeld geven, ik ben geboren op 17 juli 1973. 29 dus.

Met dank aan de mensen die de Nederlanse taal in ere proberen te houden. Ik gebruik ook vaak Engels in m'n berichten en in m'n taalgebruik gewoon ook, daar heb ik helemaal niets op aan te merken, het gaat 'm vooral over van die creatievelingen die woorden gaan vervormen naar hun goeddunken en de naäpers die dit voorbeeld "kewl" (cool) vinden en gaan volgen ... Dit gaat dus naar dergelijk woordgebruik toe waar ze ook andere talen gaan vervormen en dan kom je op den duur op een baby-gebrabbel uit die voor blijkbaar meerdere mensen moeilijk te vatten is. -NEE- Niet blond (met een D - niet een T Haha!)
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 21-11-02 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:35

Gemiddelde leeftijd: 24 Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:35

Ik erger me d'r ook aan. Zeker geen leestekens gebruiken en geen hoofdletter. Dat er spelfouten in zitten, oke. Maar punten en hoofdletters moet toch wel kunnen.
Ik ben zelf dyslecties en maak dus ook wel aardig wat spelfouten die ik zelf niet zie. En gebruik ook wel dingen als ff, iid en iig.
Maar extreme dingen(zo als skool, kewl enz) erger ik me aan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:40

het allerergste vind ik die mensen die je wijst op een verschrikkelijke schrijffout (en dan valt "ik wordt" daar al niet eens meer onder, meer in de richting van "hoefsmit" en "buitenrid") en alleen opmerken "ja ik ben blond" en het daarbij laten. Bart, dan wordt mijn animo om mensen op dit soort dingen te wijzen wel aanzienlijk minder.

PS Ik ben van 20/8/71 en dus 31.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 13:54

Dat is het nu juist, je krijgt gewoon op je donder, een pb'tje met wat gescheld dat je kop "moed haan gouten" (zoiets heb ik echt ontvangen toen ik iemand op ettelijke schrijffouten wees) en daar sta je dan, dubbel rot gevoel gewoon. Zou het mogelijk zijn mensen te melden die vaak in de fout gaan en die (tijdelijk) te weren van bokt (een vrijwilliger moet toch te vinden zijn die zulke inbreuken bekijkt)? Wat ben je met een regel die niet toegepast is zoals nu duidelijke het geval is? Gezien het zo verslavend is zie ik die in hun afkicktijd wel "oefenen" op behoorlijk taalgebruik. En dan niet op één enkel dt-foutje of zo hé, maar op berichten zoals hier in eerste instantie werd aangehaald die echt voor nogal wat mensen onleesbaar worden. Of voor mensen die hardnekkig blijven volhouden om "spreektaal" als schrijftaal te gebruiken en na verschillende opmerkingen er blijven mee doorgaan (iets in de trend van "sterretjes toekennen" - 6 sterren gebannen voor 1 week - tweede keer banning voor 2 weken?)

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:58

Lekker belangrijk

Quo Vadis?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers