Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:55

Hier is de osteopaat vandaag geweest, pony zat flink vast in haar lendenen en haar hals ook, maar is nu weer fijn los. *\o/*

Zadel wil ik ook een nieuwe, niet omdat hij niet meer past want dat gaat nog wel maar wil toch een heel ander type eigenlijk. Alleen nog even 2 of 3 andere boomloze zadels verkopen :=

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:17

Wat fijn Azmay! Wat voor zadel zou je graag willen? En DRIE boomloze zadels, hahaha, zadeltic? ;)

Jenara, ik hoop dat je een fijn zadel vindt. Ik vind het heel leuk om ieders zadel te zien!

Dekensenzo, sjiek met dat cognac randje!

Tessebes, wat zonde van je Ninonzadel! Zou je hem niet in kunnen ruilen voor een ander bij haar? Mijn Ninonzadel dat ik ooit had was het enige dressuurzadel waar ik écht gek op was.

mingming, dankjewel! Hij is echt leuk, jouw paardje, wat een leuke uitstraling! Wat is zijn naam ook alweer?

Dais, hahaha, ieder excuus om naar Spanje te verhuizen is een prima excuus. Wij hebben het hier zo naar onze zin!


Hier is het goed koud nu hier in de nacht! Onder het vriespunt, dus de paardjes lekker wat extra hooi.
Die pannenkoeken hadden hun drinkbak gesloopt omdat er te weinig water uitkwam (ja, logisch, bevroren), dus even moeten klussen. natuurlijk stonden ze vooraan om te helpen :+


Afbeelding


Verder kijk ik de Steve Halfpenny Summit. Deze week iedere dag gratis video's en ik vind het heel inspirerend. Kende hem nog niet (wel van naam, maar niet waar hij nu eigenlijk voor stond), maar hij mixt classical dressage en vaquero horsemanship naadloos met andere dingen en dat vind ik mooi!

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:08

@Castellon, hij heet Milky Way :') we konden de naam uit zijn paspoort niet lezen en de vorige eigenaren ook niet. Die hadden hem toen Andaluz genoemd omdat hij een Andalusier is, maar dat vond ik niet zo'n leuke naam.

Wat een leuke paarden heb je toch <3

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:13

Een van de zadels was nog van kim en de andere is niet echt van mij maar als ik die verkoop koopt de eigenaar daarvan misschien dat zadel weer. Dus het valt nog mee :Y)
Denk dat er een ghost buttera komt :j

Zondag ook meteen de tandarts voor diva, met een hele checkup achter de rug verhuizen dadelijk :D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:17

mingming schreef:
@Castellon, hij heet Milky Way :') we konden de naam uit zijn paspoort niet lezen en de vorige eigenaren ook niet. Die hadden hem toen Andaluz genoemd omdat hij een Andalusier is, maar dat vond ik niet zo'n leuke naam.

Wat een leuke paarden heb je toch <3


Aah... die heb ik ook te koop zien staan! Ik ben niet gaan kijken, omdat ik na vasculitis bij mijn cruzado een fobie heb voor ongepigmenteerde huid. Mijn nieuwe paard heeft dan ook geen witte voeten.

Mijn Schutte zadel inruilen zit er voorlopig nog niet in, want mijn Lusitano moet nog 4 worden, dus nog even geen maatzadel voor haar.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:29

Elke: Fijn om te lezen dat je de exzeem nu onder controle hebt en ook een oorzaak hebt gevonden, dat geeft vast al veel rust!

Wat betreft het laten wennen van paarden aan elkaar, ik zou het draadje er nog wat langer tussenlaten. Wij hebben nu een veulen van 5 maanden. In het begin werd deze zowel door mijn shetlander als P.R.E. achterna gezet. Ze heeft 1,5 maand bij mijn Shetlander gestaan wat steeds beter ging. Inmiddels staan ze met 4'en samen en dit gaat erg goed. Iedereen moet toch even zijn plekje vinden. Het kan zijn dat je appaloosa merrie bang is dat haar plekje wordt ingepikt en daardoor extra dominant wordt. Heb je het al eens geprobeerd op neutraal terrein?

Dekensenzo: Wat een prachtig nieuws! Wat mooi ook dat ze hem inmiddels allemaal kennen. En als dat de oplossing is dan zou ik hem zeker achter op ijzers laten staan. Succes met de trainingen. En fijn dat de EQS jullie daarbij kan helpen!

Xemmafalcon: Ik heb zelfs sinds 1,5 een Prestige Monza en ben daar meer dan tevreden over. Kort zadel met geschikte kussens en een fijne zit. Niet te gedwongen maar wel voldoende steun!

MingMing: Wat een leukerd ook! Hij is in ieder geval mooi wit geworden na zijn wasbeurt. Goed dat je eerst de fysio laat komen alvorens je erop klimt. Aan de hand kun je al zoveel leuke dingen doen en elkaar goed leren kennen.

Azmay: Wat fijn het is altijd een fijn idee dat het dus toch nodig was en je paard weer lekker los is gemaakt.

Castellon: Wat zijn ze toch altijd lekker nieuwsgierig he ;-) Bedankt voor de tip, waar kan ik die video's bekijken?

Hugo en ik heb afgelopen weekend onze punten voor het Z bij elkaar gereden, zo trots <3 <3
We starten voorlopig nog wel even in de M2 en willen rond de zomer ons debuut in de Z maken :j
We moeten nog even oefenen met die lange bak :+ 60 meter doorzitten is niet niets :')

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:09

Ik heb me ooit eens aangemeld in dit topic en ga proberen wat meer te reageren.
Ik heb voor Luz een Iberosattel gekocht. Ben er erg blij mee het zadel is zo'n beetje volledig aan te passen.
Heel fijn.


Afbeelding

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:57

Mooi Xantha!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:39

Mooi zadel Xantha!

Azmay, oh ja, die ghost buttera zag ik voorbij komen. Best benieuwd hoe die met ruiter erop uitziet!

Keeyzie, supergefeliciteerd! Wauw, wat een prestatie zeg, goed joh!

Mingming, dankjewel! En Milky Way, haha, superleuk! Via lactea ;)

Ik had anderhalve week niet gereden en gisteren had ik een blij raketje. Superhectisch, veel te hard zijn best doen, benen overal en als een blij ei alles overdrijven. Lekker paard :D

Afbeelding

Vandaag at liberty gespeeld. Hadden we nog maar een keer eerder vijf minuutjes gedaan, maar met Sol voelen dingen zo vanzelfsprekend, zo gemakkelijk <3


Afbeelding

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:20

Wauw castellon, zo mooi <3

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:52

Afbeelding
Afbeelding


Hier de buttera als mandriana zeg maar (de basis), dus niet op de Ghost basis.
Echt super fijn!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:58

Wat een droomfotos Castellon <3
Zojuist een buitenrit gemaakt en tot de conclusie dat ik met een mandriana ipv een ghost ook wel weg kom gezien diva niet zo extreem breed is, maar goed moet alsnog een zadel kwijt dan :+
Het was wel koud :brr:
Afbeelding

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:57

Ik had vandaag weer een houding en zit-les, dat doe ik ongeveer 1 keer per maand, het ging erg fijn, Quimero is erg blij dat ik die lessen neem :+ . Ik ga binnenkort ook 2 dagen met hem op training bij een instructrice voor werken aan de hand. Hij gaat zo makkelijk met mij mee op pad nu dat ik dit soort dingen weer kan ondernemen. De band tussen hem en mij wordt met de dag sterker. Het heeft wel echt ruim 1,5 jaar geduurd voor hij zich echt durfde te geven. Hij was bijna 10 toen hij uit Spanje kwam. De PRE merrie van mijn man is in Nederland geboren en was nog helemaal groen toen we haar kregen. Zij heeft veel meer vertrouwen. Merken jullie dat verschil ook zo met jullie Spanjaarden?
Afbeelding

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:06

Aahhh, dankjulliewel! Zo trots op mijn witte vriend!

@melrovers, wat goed zeg!Fijn om samen zo te leren.
Mijn Spaanse jongens komen hier allebei vandaan. Sol kocht ik basis ingereden, Zaf was tot een maand geleden nog nooit echt in handen geweest.
Sol leert hier nu bij mij dat hij ook wat te zeggen mag hebben. Dat hij knap is als hij dapper is, maar dat hij niet MOET als hij het niet durft, en dat hij vrij is om te laten zien wie hij is. Dat is een proces dat tijd nodig heeft, maar ik zie nu al zoveel verandering. Prachtig vind ik dat!
Zaf is wel wat anders, maar dat zit 'm ook in zijn karakter. Hij is hier nu een maand, wandelt keurig aan een halster en mijn zoontje van 2 heeft er nu al de beste kinderpony ooit aan. Zo zoet!

Azmay, mooi! Je hoofdstel ook!

Die buttera/mandriana vind ik een leuk ding, ziet er beter uit dan gedacht met ruiter erop, leuk!

Hier is het San Antoni feest. Dus grote vuren en alle paarden van het dorp worden de stad ingesleept voor een rondje. Toch vond ik het wel vrij relaxed gaan, dat heb ik ook wel eens anders gezien, dus leuk! En gezellig ook, want we kennen steeds meer mensen dus overal lekker gekletst en gekeken.

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:33

@Castellon, Ik hou echt van je instagram! Zo'n leuke foto's en posts :D!!
Kan me inbeelden dat je erg trots bent op Sol, jullie zijn echt een leuk team!
Hoop dat je goed hebt gevierd daar in Spanje :) En succes met het komende weer!!

@melrovers, Wat fijn, lessen kan echt goed zijn voor je zelfvertrouwen! Leuk ook dat je nu zo'n vooruitgang maakt, dat vertrouwen doet toch echt wel heel veel. Ik kan je wel niets zeggen over een verschil, heb er zelf maar ééntje die ook jong uit Spanje is gekomen. Ze heeft wel veel vertrouwen in mij, dat wel ..

@Azmay, oh wat een heerlijk pad ziet dat eruit!! Buitenritten zijn heerlijk <3
Wat is het verschil tussen de zadels? Ben daar nogal een leek in :p

@Buitenzinnig, mooie foto's, zien er idd wel fijne zadels uit! Ik denk dat het hier een thorowgood zal worden voor de komende paar jaar hopelijk. En daarna, als Jenara volgroeid is, ga ik investeren in echt iets heel goeds voor ons.

@Xantha, Leuk dat je meedoet! Ziet er wel een mooi zadel uit!! Speciaal met die tekening :)

@keeyzie, Wauw, proficiat zeg!! Dat is wel echt supergoed. Hopelijk kan je één van je proeven eens laten filmen of fotograferen, ben benieuwd om jullie bezig te zien!!

@Tessebes, hier hetzelfde verhaal, nog geen maatzadel zolang er nog zo veel gegroeid en veranderd wordt :p

@mingming, wat een schattige naam! Noem je hem telkens volledig zo? Of heb je ondertussen ook een kortere roepnaam?

Ik had vandaag een beetje een "historische dag", of voor mij en Jenara toch althans :)
Ik kreeg vanmorgen op fb de melding dat het vandaag exact een jaar geleden is dat ik het koopcontract heb getekend, dus op papier is ze vandaag exact een jaar van mij :D
EN het is vandaag de allereerste keer dat we op buitenrit zijn geweest met onze stalgenootjes :D
We waren tot hiertoe 2x nog vastgehouden aan de longe buiten geweest, maar vandaag dus voor het eerst helemaal los met de kudde mee (3 andere paarden)
Wat was het heerlijk en wat is ze flink!! Paar momentjes nog spannend uiteraard, maar ze blijft zo heerlijk controleerbaar. En er waren toch echt al vaak momenten dat ze lekker relax met een langer teugeltje achter de rest aan sjokte (ze is wel wat kleiner, dus ze kan de anderen soms wat lastig bijhouden)
Denk dat ze er zelf ook wel van genoten heeft :)
Beeldmateriaal komt nog!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:53

@Castellon Wat een blij ei

@Melrovers, zitlessen, pff vind het altijd moeilijk hoor.
Goed van je

@Jenara, stoer van je.

Ik heb een beetje pech gehad met Luz vorige week. :(
Ze was een beetje (Heel erg) uit haar dak gegaan aan de longe.
Volgende dag kreeg ik een appje van mijn bijrijdster dat Luz een dik been had. Kogel en het liep een beetje op.
Dus stappen en koelen dan maar.
Gelukkig altijd wel iemand op stal die een keer wil stappen en mijn bijrijdster is vaker gekomen.
Na een nachtje in de animalintex en een paar dagen koelen en stappen weer mooi dun.
Pfffff ze geageerd altijd zo achterlijk op wondjes en verstuikingen en zo
Gisteren een klein half uurtje gestapt en gedraafd, vandaag kijken hoe haar been zich heeft gehouden.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:07

Fijn zo'n houding en zitles zeg. Ik hoop volgend jaar weer met Aurelia aan de lessen te kunnen, wie weet zelfs weer eens een wedstrijdje pakken.

Het verschil hier is juist andersom, Modesta is in Nederland geboren maar een overduidelijk trauma paard, Aurelia is in Spanje 'gefokt', in Nederland geboren maar zo'n braaf dier heb ik pas 1 x eerder in mijn leven meegemaakt <3

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:28

@Jenara, aaahhh, lief van je! Ik vind het leuk om te delen wat we hier allemaal doen.

@Xantha, ach jee wat een pech, beterschap!

@Robijn: wat verschilt het dan toch per paard zo he.

Hier is het noodweer nu echt goed los. Code rood hier in de buurt, aan zee golven van 6 meter en kennissen/vrienden in de omgeving hebben zelfs sneeuw! Hier op onze berg waait het echt enorm. Twee emmers zijn al kwijt, die moet ik gaan zoeken :+
Paardjes krijgen extra voermomenten, want vooral Sol had het toch wel erg koud vanochtend. Gelukkig is het alleen vandaag en morgen zo erg, dan alweer beter.
Vorige keer dat er een Gota Fria (zo heet zo'n storm) kwam hadden we lekkages en allemaal schade, dus even fingers crossed dat het dit keer beter gaat.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:32

Succes alvast dan met de storm :=
Ik blijf dat met de paarden toch altijd wel spannend vinden.

Ja, ze zijn echt als dag en nacht samen, niet alleen qua kleur dus _O-

Van het weekend nog bijna van Mo afgevallen, ze schrok van (echt waar) een boom.... Dus vloog met 4 benen de lucht in, ik mijn beugels kwijt en ze zette het op een rennen :oo
Heb zo zeker een km naar mijn beugels gezocht, volle gas over de weg. Dat was echt wel even spannend.

Nu ga ik kapot van de spierpijn _O-

En dan ga ik gisteren een rondje met Aurelia, half ingereden, langs een 80 weg, niks aan de hand :+

Mijn vriend zegt ook altijd, eigenlijk vertrouw ik het met Aurelia meer als je alleen weg gaat dan met Modesta :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:01

O bah doodeng robijntjah :oo

Diva voelt zich duidelijk veel beter nu na de osteo <3
Afbeelding

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:05

Ik kom mee lezen in dit topic! Sinds gisteren rijd ik een Andalusische ruin en wat een machtig dier!
Ontzettend veel temperament en heel erg heet, je moet hem echt aan het werk zetten want anders loopt hij onder je vandaan of gooit je van zijn rug af.
Hij is klassiek getraind. Heerlijk dier verder, zet me echt aan het werk haha.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:54

Welkom Babeth! Leuk dat je ook een Spanjaard rijdt!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:13

Xantha: Wat een prachtig zadel. En fijn dat hij aanpasbaar is!
Castellon: Dat is ook echt het karakter, ze houden zo van werken. Wat een prachtige plaatjes weer.
Buitenzinnig: Ook stuk voor stuk prachtige zadels!
melrovers: Wat een prachtig dier heb je toch. Hugo kwam met 3 in Nederland. Heb verder geen ervaring met Spanjaarden die in Nederland zijn opgegroeid. Nu weet ik wel wat zijn achtergrond is en waar hij vandaan komt. Deze mensen werken op een fijne en rustige manier met de paarden.

Jenara: Gefeliciteerd en wat een mooie stap zo samen! Ben benieuwd naar het beeldmateriaal.
Xantha: Dat is balen :-( gelukkig dat het nu weer de goede kant op gaat. Je zou toch denken dat ze zelf wel in de gaten hebben wat wel/niet gaat....
Robijntjah: Oef dat is even schrikken. Heeft ze dat vaker dat ze ineens schrikt? Is ze ook veilig thuis gekomen?
Azmay: Wat goed om te zien :-D soms kan dat echt hét verschil maken.
Babeth: Welkom! Ben heel benieuwd naar foto's. Heerlijke beesten he?

Hungaro heeft me gisteren weer zoooo trots gemaakt.
Ik riep al een tijdje tegen een vriendin dat ik wel eens mee wilde crossen. Nou dat hebben we gisteren dan eindelijk gedaan. Hij was al erg enthousiast toen we het terrein opliepen. Na wat warmdraven en galloperen wat kleine lage hindernissen geprobeerd en man wat vond hij dat mooi! :D :D
Hij werd reuze enthousiast, oortjes naar voren en stappen lukte amper nog :') We hebben heerlijk wat sprongen gemaakt inclusief heuveltjes. Het was ook een heel fijn terrein met veel verschillende hindernissen ook qua hoogtes. Ik heb hindernissen gesprongen waarvan ik van tevoren nog zei: nevernooit dat ik die ga springen. Hugo gaf me het vertrouwen om ze toch te proberen :o nog iedere dag zoooo blij met dit paard! **\O/**


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

p.s. ik moet nog wel even leren lachen, dit is mijn opperste concentratie-hoofd :x

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:29

Mo is een traumapaard dus dat kan zomaar ineens mis zijn :=
We zijn samen heel thuis gekomen gelukkig, wel pas vandaag dat mijn benen weer een beetje te doen zijn qua (spier)pijn.

Gave foto's, jullie durven wel zeg!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:18

Super stoer Keeyzie!! Mooie foto’s!

Mijn nieuwe zadel is binnen en zit als een huis; ik ben er super blij mee! Een Bates VZH.
Vandaag heerlijk gereden, het hete temperament is steeds beter te reguleren. Ik heb de eerste wedstrijd opgegeven (Texelweekend). Als deze lijn in het rijden wat doorzet zo, dan gaat dat helemaal goed komen.
Ze wordt ook steeds mooier; lekkere hals komt erop en de bovenlijn wordt zo mooi bespierd. Het blijft natuurlijk een merrie, dus het wordt geen tank, maar ze is wel chique (vind ik).