Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:48

Hoi allemaal!

Het is alweer eventjes terug dat ik iets gepost heb (qua foto's). Laten we daar eens verandering in brengen doormiddel van een EJL-ITP! Wat ik braaf elk jaar doe :D Dit jaar helaas niet veel rijfoto's van mijzelf, mede door de mindere gezondheid van Shenna en mede door het feit dat ik meestal foto's maak, dus ik zelf haast nooit op de foto sta met Shenna :') Dan moet ik steeds gaan vragen aan mensen en zo zit ik niet in elkaar. Beetje jammer haha. Hopelijk in 2020 dus meer foto's!!

Let's begin *D

2019
Klein beetje info:
Shenna van de Smid ~ 6 jaar oud ~ Fries ~ +-1,67 ~ Onne x Beart

JANUARI
In januari trapten wij af met een leuk scheerpatroontje. Eigenlijk wilde ik haar niet scheren als het niet nodig was, maar ze werd zo'n enorme fluffy bal dat het wel moest. We konden niet eens meer fatsoenlijk rijden. Dus dan maar scheren. En als we dat dan toch doen... Waarom geen leuk patroontje? :Y)
Deze maand trainden we dressuurmatig lekker en het ging top! Shenna deed heerlijk haar best en zette elke dag haar beste beentje voor +:)+
Afbeelding

En in haar vrije tijd speelde ze de gehele winterperiode lekker in de ruime paddock met al haar vriendjes en lekker veel hooi :)
Afbeelding


FEBRUARI
In februari lag er zowaar een klein mini beetje sneeuw! Ik ging zo snel mogelijk richting stal om foto's te gaan maken van Shenna in de sneeuw. Helaas was al zo'n beetje alles gesmolten en was het echt een heel zielig laagje. Toch maar wat foto's geschoten van die mafklapper in de longeerbak. Ze vind het geweldig om heerlijk uit haar plaat te gaan. Inclusief rare sprongen en showen :+
Afbeelding
Afbeelding

Ook kwam er deze maand een vriendin langs bij Shenna. Ze mocht ook even een rondje rijden, waar ik foto's van maakte. Wat een heerlijk paard is het ook, ze deed enorm haar best :D
Afbeelding

In deze maand ging ik ook regelmatig lekker het bos of duin in met Shenna. Volop genieten van oortjes en prachtige gebieden! :j
Afbeelding


MAART
We trainden dressuurmatig lekker door, deden grondwerk, longeren, reden door bos en duin. Lekker veel afwisseling! Shenna is heel meewerkend en vind alles leuk :D Ook kwam de tandarts deze maand langs voor haar. Dat moet ook gebeuren!
Afbeelding


APRIL
Deze maand werd er wat verbouwd op stal, wat Shenna maar al te interessant en spannend tegelijk vond.
Afbeelding

Ook gingen we weer heerlijk op buitenrit en oefenden we dressuurmatig wat door. Deze maand gingen de paarden ook weer fijn de wei op! Genieten. En ik maakte wat foto's van het rijden van mijn bijrijder :)
Afbeelding


MEI
In mei gingen Shenna en ik met twee stalgenootjes richting het strand. Dat is te paard goed te doen vanaf onze stal, alleen Shenna vind het strand nog doodeng. Ze was heel erg braaf, ondanks wat spanning. We moeten het gewoon vaker oefenen! Ook hebben we deze maand lekker aan de hand door het bos gewandeld. Heerlijk!
Afbeelding

Helaas raakte Shenna deze maand ook spierbevangen. Volledig uit het niets. Ze gaf erg wisselende signalen en had verwarrende symptomen, waardoor het een hele spannende dag was en de dierenarts 5(!) uur lang op stal is geweest. Allerlei doomscenario's zijn voorbij gekomen: Koliek, gescheurde aorta.. Ze had een bizar hoge hartslag, zweette enorm, trilde en trok met haar buik. Wel liep ze in eerste instantie nog gewoon. Al viel ze soms wel bijna opeens om. Heel eng om mee te maken. En heel erg sneu om te zien dat je maatje zoveel pijn heeft.
De dierenarts heeft in het lab onderzoeken gedaan en hebben wij 's avonds het telefoontje gehad dat het spierbevangenheid moest zijn. Waar het vandaan kwam, was de vraag. 'S avonds laat wilde Shenna geen stap meer verzetten en kon ik haar dus niet meer naar de wei brengen of in haar stal zetten (we stonden precies tussen beide in). Ik heb dus provisorisch een weitje om haar heen gemaakt en water bij haar neergezet. De volgende ochtend liep ze alweer vrolijk rond en wilde ze alleen maar eten. Als ik niet beter had geweten, had ik er bij wijze van spreken de volgende dag alweer op kunnen stappen. Ze deed letterlijk alsof er niets gebeurd was, terwijl ik de dag ervoor echt dacht dat ik haar kwijt zou raken.


JUNI
De spierbevangenheid gooide natuurlijk wat roet in het eten qua beweging. De zomer kwam eraan en ik keek uit naar heerlijke buitenritten en oefenritten op het strand. Helaas kon ik dat dus wel vergeten. Maar alles voor haar gezondheid! Wel was ik vastbesloten dat ik een uitgebreid bloedonderzoek wilde gaan doen bij Shenna. De spierbevangenheid kwam zo uit het niets, dat er wel een onderliggende oorzaak moest zijn. Ergens hoopte ik het. Want ik durfde amper meer te rijden, omdat ik bang was dat het terug kwam.
Shenna mocht deze maand lekker bijkomen en herstellen. Op haar verjaardag mocht ze dan toch nog even een appeltje, omdat ze het verdiend had <3
De dierenarts kwam nog wat bloed afnemen. Daarop waren de spierenzymen nog iets verhoogd, maar niet schokkend. Het ging de goede kant op! Al durfde ik nog amper iets te doen, bang dat het terug zou komen.
Afbeelding


JULI
Deze maand was het verschrikkelijk warm. Ik heb Shenna lekker veel afgespoeld en laten spelen in de volgelopen longeerbak. Ze vind spelen met water geweldig! Ook kwam de dierenarts weer langs om haar te checken en bloed af te nemen. De spierwaardes waren weer normaal. Dit keer werd er extra bloed afgenomen voor uitgebreid onderzoek. Verder wandelden we rustig wat deze maand en oefenden we met trailerladen. Wat ze geweldig goed deed.


AUGUSTUS
Eindelijk duidelijkheid. Shenna had een fors seleniumtekort. Dat was het puzzelstukje dat ik miste. En gaf mij ook weer wat meer vertrouwen om weer opnieuw op te pakken. We begonnen rustig aan weer wat met dressuren en deden wat mini ritjes. Ook begon ik met bitloos rijden. Wat ze echt geweldig oppakte! Net zo fijn als met bit. Super leuk om zo af en toe af te wisselen. Heerlijk paard is het ook! <3

Deze maand hadden we ook een fotoshoot in het duin en bos met SH Shots. Waar prachtige foto's uit zijn gekomen!
Afbeelding


SEPTEMBER
Ook in deze maand gingen we rustig door met opbouwen. En reden we een keer op de wei! Wat ze bovenverwachting goed deed :D Trots! Een vriendin (Marissa Hoorn Fotografie) kwam langs om het vast te leggen. Heel blij mee!
Afbeelding


OKTOBER
We reden nog wat meer bitloos en ik schafte een bitloos hoofdstel aan van Dabo's Design. Helemaal bijpassend bij mijn zadel :D Shenna loopt er top op! Knappe merrie. Ook deden we voor het eerst een sprongetje onder het zadel. Naja... Sprongetje.. Achja.. Het is een Fries, he.. Wat had ik ook verwacht :+ :+ Als je wilt lachen, kijk maar even naar deze video:



NOVEMBER
We oefenden weer wat met vrijheidsdressuur, wat we allebei echt heel leuk vinden. Alleen mis ik soms het geduld voor nieuwe oefeningen haha! Ook reden we nog meer bitloos en reed ik ook een keer (na een paar dagen stilstaan) heerlijk met neckrope! Wat een topper, zo trots op dat beestje!



DECEMBER
En het jaar sloten we af met leuke kerstfoto's! :D Ik wil iedereen graag nog een gelukkig 2020 wensen!! :D
http://boktimg.nl/img/m/XscFL3.jpg
http://boktimg.nl/img/m/WYVwSQ.jpg


Hopelijk kunnen wij in 2020 weer heerlijke ritten maken en lekker doortrainen zonder problemen :D We gaan er in ieder geval voor!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 13-01-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, max 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:18

Leuk paard! Gaaf patroon had ze vorige winter :oo :j

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:27

Wat een mooi paard!
En wat hebben jullie veel leuke dingen gedaan dit jaar. Wat schrikken van de spier bevangenheid. Gelukkig een duidelijke oorzaak en gaat het nu weer goed. Op naar een mooi 2020 met veel mooie momenten :)

Wat voor zadel heb je? Hij is echt prachtig.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:07

_Sofie schreef:
Leuk paard! Gaaf patroon had ze vorige winter :oo :j


Dankje!
Ik zie dat ik er helemaal geen foto tussen heb zitten van haar scheerpatroon deze winter. Dus bij deze haha :D (zit aan beide kanten)
Afbeelding


Caily schreef:
Wat een mooi paard!
En wat hebben jullie veel leuke dingen gedaan dit jaar. Wat schrikken van de spier bevangenheid. Gelukkig een duidelijke oorzaak en gaat het nu weer goed. Op naar een mooi 2020 met veel mooie momenten :)

Wat voor zadel heb je? Hij is echt prachtig.


Bedankt! Dat was zeker schrikken inderdaad. Maar ik ben heel blij dat ik weet wat de oorzaak was!
Mijn zadel is een donkerbruine Crown Suzannah met cognac welting en facing. Echt een heel fijn zadel!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:18

Mooi overzicht.
Je merrie heeft zich mooi ontwikkeld. Prachtig uitgezwaard.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:11

senna21 schreef:
Mooi overzicht.
Je merrie heeft zich mooi ontwikkeld. Prachtig uitgezwaard.


Bedankt! Ze is inderdaad al aardig uitgezwaard :)

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 17:41

Geen idee of de filmpjes werken trouwens? Bij mij doen ze het nu niet. Jammer haha!

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:02

Wat een knap paard! Ik ga jullie op insta volgen :D

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:49

Ja bij mij wel :') Springen als een Fries.
Mooi overzicht Celine, jullie hebben een tof jaar achter de rug!

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:23

Wat een ontzettend gaaf! Mooi dier om te zien!

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:30

Wat schrikken van de spierbevangenheid! Is daar nu helemaal niks meer van te merken?

Leuk overzicht verder! Dat springfilmpje is echt geweldig :')

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:46

Mooi overzicht met leuke foto's! Wel enorm schrikken lijkt me zo'n spierbevangenheid. Apart dat zoiets dan ineens op kan komen. Als je terugkijkt, had je het dan vooraf ergens aan kunnen merken of was dit niet te voorkomen?

Verder vind ik je bruine set erg mooi, ik ben normaal niet zo van de bruine setjes maar hij staat echt gaaf!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:49

xRoossie95:
Bedankt! En leuk :D

Renee1991:
Haha ja als ze uitkomt voor de hindernis springt ze best heel leuk, maar als ze niet uitkomt galoppeert ze gewoon dwars door de hindernis haha.

Jolliej:
Dankje! Leuk om te horen.

AnnickT:
Ja dat was zeker heel erg schrikken, vooral omdat het even duurde voor we duidelijkheid hadden!
Er is nu helemaal niets meer aan te merken gelukkig :)

Lys_PPA:
Bedankt! En dat was zeker schrikken. Vooral toen ze steeds bijna omviel en enorm stond te trillen. Was eng om mee te maken!
Het was eigenlijk een beetje een ongelukkige samenloop achteraf. Het had sowieso voorkomen kunnen worden als ik natuurlijk eerder had geweten dat ze een selenium tekort had. Samen met vitamine E zorgt dat voor de afvoer van de afvalstoffen in de spieren. Dus dat werkte niet goed bij haar, waardoor ze spierbevangen is geraakt. Ook stonden ze net een aantal weken op het gras, was zorgt voor extra afvalstoffen. En ze was precies in die periode hengstig, wat de situatie ook extra kan beïnvloeden. Als ik terugkijk heb ik niet eerder iets aan haar gemerkt. Pas toen ze die ‘aanval’ ineens kreeg. Daarvoor heb ik zelfs nog gereden en was er niets aan de hand! Ze was zoals altijd heel actief en meewerkend. Niets afwijkend.

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:52

Mooi overzichtje en knap paard!

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:37

Leuk overzicht, je hebt een leuk dier staan hoor! Fijn dat je wel achter de oorzaak van het plotselinge spierbevangen raken bent gekomen, je schrikt je toch rot als zoiets gebeurt!
Dat “spring” filmpje, geweldig :') en je zweetdeken op je laatste foto, wauw wat een mooi dek zeg! Mag ik heel brutaal vragen waar die van is? O:)

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 21:17

matespony schreef:
Mooi overzichtje en knap paard!


Dankjewel!


filou schreef:
Leuk overzicht, je hebt een leuk dier staan hoor! Fijn dat je wel achter de oorzaak van het plotselinge spierbevangen raken bent gekomen, je schrikt je toch rot als zoiets gebeurt!
Dat “spring” filmpje, geweldig :') en je zweetdeken op je laatste foto, wauw wat een mooi dek zeg! Mag ik heel brutaal vragen waar die van is? O:)


Leuk is ze zeker <3 Ik ben nog altijd heel blij met haar!
En inderdaad ook heel blij dat ik de reden weet van de spierbevangenheid. Was heel heftig om mee te maken en hoop dat dus nooit meer bij haar te zien! Maar ik zal het nu wel herkennen.
De deken is van mijn beste vriendin. Zij heeft hem geloof ik hier vandaan: https://www.facebook.com/31822113904358 ... 79097/?d=n

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:17

Wat een ontzettend leuk paard heb je daar zeg! Hoop dat je nog heel veel jaren plezier van haar gaat hebben! :D

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 18:57

knorrieporie schreef:
Wat een ontzettend leuk paard heb je daar zeg! Hoop dat je nog heel veel jaren plezier van haar gaat hebben! :D


Dankjewel! :D
En dat hoop ik ook!

En jeetje, al 5 dagen in uitgelicht. Zijn echt weinig fototopics meer tegenwoordig blijkbaar!

rosa_k
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:54

Wat een leuk paard, zeg! Ik zie maar weinig Friezen met bruin tuig maar wauw, wat een combi! <3

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Fries Shenna 2019 ~ ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:59

Lekker bezig!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 17:31

rosa_k schreef:
Wat een leuk paard, zeg! Ik zie maar weinig Friezen met bruin tuig maar wauw, wat een combi! <3


Dankje! En jaa ik blijf bruin heel tof vinden op haar! <3


Caira schreef:
Lekker bezig!


Thanks! Binnenkort maar weer een lesje plannen na alle tentamens :D