waarmee rijden jullie los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

waarmee rijden jullie los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 07:25

als ik op wedstrijd ga had ik altijd witten bandages om,tegenwoordig rij ik met witten peesbeschermers los.gewoon omdat t makeerlijker is,(maverick moet namelijk tussen 2 proeven door bescherming om zijn benen hebben)bangages vind ik wel mooier.
waar rijden jullie mee los of hebben jullie niets om de benen heen?

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:12

Ik heb rondom witte 3 in 1 beschermers van Eskadron.

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:28

niets het mag toch niet in de ring.
Met springen wel peesbeschermers en strijklappen (die zijn eigenlijk onzinnig, baadt het niet, het schaadt ook niet)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:03

Dat het in de ring niet mag, vind ik geen reden om met losrijden geen bescherming om te doen. Ik rijd met springschoenen, peesbeschermers en strijklappen los.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:29

witte bandages

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:02

Ik rijd met niets los. Hij moet op zijn eigen benen leren lopen. Nou moet
ik er wel bij vertellen dat ie niet echt aantikt. Bandageren geeft onnodig
steun. Wij gebruiken toch ook geen dingen om de enkels knieen of polsen als prefentie. Alleen als ik der mate veel van de benen ga eisen ga ik ze ondersteunen. Bij springen of buiten crossen gebruik ik wel peesbeschermers, maar die beschermen alleen maar en geven geen steun.
Maar iedereen moet dit voor zich weten, ik ga er altijd van uit dat iedereen
uit beste bedoelingen handelt.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:12

Een vraagje tussendoor:
een manegepaard loopt altijd zonder, daar hoor je niemand over. waarom dan wel als iemand zonder met dressuur losrijdt?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:32

germie schreef:
Een vraagje tussendoor:
een manegepaard loopt altijd zonder, daar hoor je niemand over. waarom dan wel als iemand zonder met dressuur losrijdt?


omdat een manegepaard iets minder intensief wordtbgereden. oke de meeste manegepaarden lopen meerdere uren, maar bijna allemaal dezelfde rondjes in de bak, een enkele keer misschien wijken of een springetje ofzo

'eigen paarden' worden over het algemeen intensiever gebruikt, zwaardere dressuur, hogere sprongen, de benen worden dus extra belast en daaom is het geen overbodige luxe om peesbeschermers om te doen, en wanneer een paard zichzelf aantikt met zn achterbenen tegen de voorbenen moet je wel springschoenen omdoen, doe je dat niet en beschadigt hij zn voorbenen is er een grote kans dat hij kreupel wordt.

ik vind echt wel dat er ook mensen zijn die het overdrijven!

mensen die net hun eerste pony/paard hebben die hem zien als soort kerstboom, altijd 4 bandages(vaak in de kleur van het dekje) en bontjes om de neusriem, geldpad+extra schapenvacht onder het zadel, en dan steeds meer erbij zoeken, andere sporen ander bit hulpteugel en natuurlijk zelf altijd kleren aan in bijpassende kleuren enz dan ben je fout bezig, want als je ze dan ziet rijden heb je zoiets van gooi alles er maar af, doe maar gewoon 2 peesbeschermers om en neem goed les, maar dat is weer een heel ander verhaal!

maar als je gewoon serieus bezig bent met je paard en vind dat het beter is om met 4 bandages ofzo te rijden is daar niets mis mee.

ik rij zelf als de bak echt modderig is zonder iets om zn benen, anders blijf ik alles wassen!
heb ik les dan doe ik vaak wel peesbeschermers om, maar hij krijgt er witte plekjes van!!
bandages gebruik ik soms in de zomer als onze bak droog is, maar dat is zoveel moeite, ja voor niet, maar achter tilt ie steeds zn been op...

tijdens het losrijden op wedstrijd heeft die van mij ook niets om zn benen, heb ik hem lekker aan het lopen, kan ik de ring in moet ik stoppen en bandages/peesbeschermers eraf halen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:39

Ik gebruik niets met losrijden. Hebben mijn paarden niet nodig. Als ze mazzel hebben vergeet ik mijn peeskappen niet om te doen. Ik rij overigens al behoorlijk lang wedstrijden en de enige keer dat ik witte bandages om doe is bij een kampioenschap ereronde. Die rij in niet zo veel Haha! dus zijn ze nog mooi wit.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:43

niets met dressuur, met springen peesbeschermers, kogelbeschermers en springschoenen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:52

wat merilyn zegt.....mijn paarden hebben het niet nodig!
ik vind het zonde van je tijd! je haalt(als je vind dat bandage een steun is) zomaar de steun weg als je de pref in moet! mmmm beetje raar, terwijl de proef het intensiefst is van alles!
ik vind dat die beesten wel op hun eigen beentjes kunnen lopen

springen heb ik gewoon peesbeschermers en strijklappen

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:52

Renske20"]
[quote="germie schreef:
Een vraagje tussendoor:
een manegepaard loopt altijd zonder, daar hoor je niemand over. waarom dan wel als iemand zonder met dressuur losrijdt?


omdat een manegepaard iets minder intensief wordtbgereden. oke de meeste manegepaarden lopen meerdere uren, maar bijna allemaal dezelfde rondjes in de bak, een enkele keer misschien wijken of een springetje ofzo
[/quote]
Ehh, even offtopic, maar dan is dat geen manege voor gevorderden, als er niet intensief geredne wordt. Bij ons wordt in principe elke les gesprongen, en verder zijn die uren net zo intensief als met eigen paard (voor de gevorderden dan). Je betaalt immers voor een uur rijden is het motto. Wel krijgen de paardne na een les rust en lopen max. 2 uur per dag. Toen ik er nog reed, toen liepen de manegepaarden ook aan de teugel, moestne ook stap-galop e.d. doen, wijken, en redelijk hoog springen
Daarom zie ik het verschil ook niet met een eigen paard Knipoog
Daarom stelde ik die vraag ook.
Bij een eigen paard moet alles soms overdreven voorzichtig (peesbeschermers om in de wei, altijd helemaal ingepakt met rijden e.d.) terwijl niemand raar opkijkt dat een manegepaard dat niet heeft. Mensen denken soms krom Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:55

Inrijden doe ik met witte bandages met lappen eronder. Ze zitten er toch om voor het vervoer. Als ik thuis ben, meestal gewone peesbeschermers.

Als ik bandages om heb, rij ik tussen de proeven in zonder bandages, ander is het echt niet te doen.
Het is wel eens gebeurt dat ze zich aantikte bij het losrijden. En had ze een klein wondje (werden door mensen gewaarschuwd dat ze bloed op dr been had). Dan schrik je toch een beetje.

Zeker in de zomer als ik op gras rijd ben ik heel bang dat ze met stiften zich aantikt. Ik ga er zelf voorzichtiger van rijden!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:08

Witte bandage's voornamelijk voor de mooi maar anders zou ik met peesbeschermers losrijden.
Soms wil ie bij het losrijden nogw el fris en fruitig doen Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:11

Er zijn dus wel degelijk manegepaarden die met bescherming
in de lessen mee lopen. Ik ken in ieder geval wel maneges
die dat doen, maar dat terzijde.

Ik gebruik ook geen bescherming voor het losrijden, ben
veels te bang dat ik ze vergeet en.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:43

germie, de manege die ik ken heeft aparte lessen voor springen met manegepaarden, de paarden die het dan nodig hebben krijgen peesbeschermers

verder zijn de gewone lessen verdeeld in beginner, licht, midden en gevorderd

wat dus betekend dat ze soms 4 lessen meelopen, waarvan alleen de midden en de gevorderden wat meer van ze vragen, wijken schouderbinnenwaarts, aan de teugel rijden moeten ze al vanaf ze normaal kunnen lichtrijden verder ligt de nadruk bij de gewone lessen op de dressuur, enkele keer wat springen, mensen die liever springen kunnen naar de speciale springgroepen.

maar wanneer ik 1 uur met mn paard rij werkt hij harder dan het gemiddelde manegepaard(heb regelamtig in de meest gevorderde manegegroep meegereden) en vaak zijn 'eigen paarden' net iets frisser en kunnen ze sneller wat gestoord doen en zich dan beschadigen, vandaar die bescherming.

maar ik vind dat ieder paard(oke er zijn uitzonderingen)zonder bescherming ook goed moet kunnen lopen, daar krijgen ze echt niets van hoor!of het nou een manegepaard of een eigen paard is.

want vind dat er mensen zijn die inderdaad overdrijven en ongeveer alles wat er te koop is om hun paard heenhangen...

maar dat je als dressuur/spingruiter peesbeschermers oid omdoet vind ik vrij logisch.

maar ik blijf erbij dat hoe goed de manege ook is, ruiters die 1 of 2x per week een uurtje op een manege rijden vragen nooit zoveel van het paard van verzameling en moeilike oefeningen als mensen die 5/6/7x per week hun paard intensief trainen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:15

Niets
Behalve met springen uiteraard.
Ik zie me al op het terrein mutsen met die bandages.
Nu zal dat voortaan wel gaan, maar een paar jaar geleden zou Kawa het geduld niet hebben gehad om zo lang stil te staan.

En als oud NKB-er is het hier nog altijd kak als je met 4 witte bandages en hoedje aan komt zetten.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:21

Amen, rk! Overigens startte ik zondag bij een oud NBVR club, en heb geen hoedjes of bandages gezien in het L1.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:48

Afhankelijk van het paard waar ik mee rijd. Kief tikte zich nooit aan, daar heb ik alleen in het Z met witte bandages losgereden (tja, eerlijk gezegd alleen omdat ik het mooi vond hoor).

Met Roxanne ga ik strax met peesbeschermers of bandages losrijden. Zij is nog wat onstabieler op haar benen en tikt zich met rijden regelmatig aan. Ik wil dus onnodige blessures voorkomen. Eigenlijk zouden ze in de ring ook bescherming moeten toestaan vind ik,.... Al begrijp ik ook wel waarom het niet toegestaan is,....

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:53

alleen achter met van die kleine strijklappen. omdat mijn paard erg strijkt, en als ik lang zonder rijd, hij zich vaak openhaald. normaal gesproken met niets Knipoog beetje overdreven

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:16

Nix voor de dressuur, lastig voor mijn grooms om ze met rond springende paarden af te halen. Want die volbloeden zijn echt niet zo rustig dat ze even wachten tot alles eraf is.,.. Dus meestal nix, heel soms gewoon een paar zwarte eskadron peeskappen

Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:18

Ik rijd voor dressuur eigenlijk altijd helemaal 'kaal' los *LOL* heb alleen de eerste wedstrijd beenbeschermers om gehad, omdat ik niet wist hoe hij zou zijn voor het eerst op vreemd terrein Haha! Vergat ze ook meteen af te doen...Bloos
Ben trouwens blij dat degene waar ik altijd mee op wedstrijd ben eigenlijk nooit iets om de benen heeft met losrijden...Als ik daar voor de proef ook nog aan moet denken tussen al dat gevlieg door...En dan sta je aan de zijkant met je boekje, een jas, een zweep, een dek en bandages...Haha! Zal lekker lezen en je hebt indoor ook niet altijd zicht op het losrijterrein, dus laten liggen durf ik ook niet(slechte ervaringen mee Huilen )...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:26

Ik rijd als ik op de manege zelf een westrijd heb zonder rommel los. Als ik ergens met een trailer naar toe ga, dan rijd ik de eerste keer los met bandages, die zitten er dan toch nog om van het transport. Voor mijn tweede proef rijd ik dan zonder los.
Als ik rijdend naar een wedstrijd ga, op Duvel dus, dan heeftie zijn peesbeschermers om, omdat hij zich wel aantikt, zeker als we buiten rijden. Ook dan rijd ik voor mijn tweede proef zonder los, ze zijn er dan toch al af.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:07

Ik rijd gewoon los met voor 3-in-1 en achter soms strijklappen, hangt er vanaf of ze ijzers heeft achter (alleen zomers dus).

Bandageren heb ik wel gedaan maar het is zo'n gedoe (met om- en vooral afdoen). Bovendien, dat zei m'n instructrice laatste nog: dan rijd je los en als het echte werk gaat beginnen haal je juist de steun om de benen weg. beetje tegenstrijdig.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:33

Met losrijden van dressuur heb ik altijd voor 3 in 1 beschermers om en achter strijkklappen of rondom bandages.

Met springen heb ik voor de 3 in 1 beschermers om en achter strijklappen (en met cross de lange achterbeschermers en springschoenen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers