Winterdip.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 13:49

Ben al sinds begin dit jaar moe en pikkelig, negatief of droevig nieuws komt momenteel erg hard binnen. Ik denk dat ik in een winterdip zit.
November en december waren leuk en gezellig maar januari.....

Meer mensen hier nu last van?

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:53

Ja, dat hoort er een beetje bij.
Slik je wel vitamine-D bij?

In de maanden januari, februari en maart ga ik 1 keer in de week even naar de zonnebank. Dat scheelt enorm bij mij.

Skessa_
Berichten: 10605
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:53

Andere jaren wel last van gehad. Dit jaar gelukkig niet!

Normaal gaat het "vanzelf" weer over. De dagen worden iig al weer wat langer, dat scheelde bij mij altijd al veel.
Ik kan nooit goed tegen vroeg donker etc.

Veel sterkte, hopelijk voel je je snel weer wat beter!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 14:00

Ik slik al 2 jaar vit D via de arts omdat ik inderdaad tekort heb, sta ook op tijd op en ben veel buiten maar merk echt zoiets van dat ik mezelf niet ben. Beetje afwezig en ongeïnteresseerd
Vooral tijdens het autorijden, dat je concentratie beetje weg is. Zo reed ik paar weken terug achteruit in een parkeergarage zo tegen een pilaar aan! Ik dacht Jezus zeg!! Let ff op joh. Ben normaal zo scherp.
Ik voel me beetje onzeker in de auto nu..
boodschappen doen heb ik ook heel geen zin in.
Ik weet dat het tijdelijk is en als inderdaad de dagen weer gaan lengen het weer beter gaat maar het lijkt nu erger dan anders. Wellicht omdat het ook steeds zo nat donker weer is.
Vandaag is gelukkig de zon er weer eens.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:09

Voor een paar tientjes heb je op bol.com een daglichtlamp. 's Morgens even tien minuten naast je zetten terwijl je ontbijt. Dat helpt mijn dochter erg goed! En die is behoorlijk depressief 's winters (meer dan een dip, de psycholoog heeft zich ertegenaan moeten bemoeien).

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:27

Herkenbaar helaas. En wees blij dat het nu pas opkomt := hier vanaf oktober ineens 0 energie, moe, lichtgeraakt... Maar maakt het voor jou niet minder vervelend natuurlijk, zo bedoel ik het absoluut niet :(:)

Wat is je vitamine D gehalte inmiddels?

Voor mij biedt zo'n daglichtlamp gedeeltelijk uitkomst, staat bij de mijne wel bij dat het minimaal een half uur moet voordat je hersenen omschakelen zeg maar.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:30

Ik heb ook baat bij een daglicht lamp. Echt een aanrader, stukken minder duf en moe daardoor.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:34

Ik werk de hele dag in daglicht lampen, slik vitamine d en b12 maar alsnog vindt ik de winters echt killing, heb zo weinig energie.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:39

Popstra schreef:
Ben al sinds begin dit jaar moe en pikkelig, negatief of droevig nieuws komt momenteel erg hard binnen. Ik denk dat ik in een winterdip zit.
November en december waren leuk en gezellig maar januari.....

Meer mensen hier nu last van?

Winterdip of na de feestdagen is het weer gewoon werken (en mijn broek past niet meer fijn)dip?
December heeft aantal dingen om naar uit te kijken, maar januari-februari is even niks qua feestdagen, etc. En dan nu een winter die ipv sneeuw/droge vorst een natte, sombere drekbende is, maakt het er niet beter op.

Vit. D bijslikken kan zeker verstandig zijn, we zitten behoorlijk noordelijk in NL, 52 graden noorderbreedte is elders midden-noord Alaska/Canada. Lang leven de noordelijke golfstroom die het hier een stuk milder maakt, maar helaas niks kan doen aan de kortere dagen en minder zonkracht wat de aanmaak van genoeg vit.D moeilijk/onmogelijk maakt.

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:58

Ik heb er altijd last van gehad, tot ik vit D ging slikken, sinds dien kom ik elke winter prima door. Helaas merk je het niet direct wanneer je het slikt, pas volgend jaar denk ik. Maar je kan er alvast mee beginnen!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:45

Ik heb er ook sinds oktober al last van, maar nu de dagen langzaamaan langer worden heb ik wel weer meer energie. Ik heb op mijn werk een daglichtlamp staan, maar die heb ik de laatste maand eigenlijk al niet meer gebruikt

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:55

Ik heb het ook wel een beetje. Wat voor mij ook helpt is genoeg rust nemen. Doe je dat? Als ik vrij ben mag ik heus de halve dag voor de tv hangen in een joggingbroek met een kop tv en een kleedje. Of een hele dag, als ik daar zin in heb. Al die mensen die roepen dat je van alles MOET doen en dan meteen bang zijn dat je depressief bent.. als ik in het weekend geen zin heb ergens in, dan niet. Niet schuldig voelen, maar even bijtanken. Dan kan ik de dag er na weer meer doen. Misschien kun je het eens proberen.

ratzel

Berichten: 357
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:13

Herkenbaar. Na de feestmaand is het ineens saai, donker en triest. Mij helpt het om toch leuke uitjes te plannen en zoals hierboven al gezegd: als je ff geen zin hebt, wees niet te streng voor jezelf. Vandaag scheen de zon, verheug me al op meer van zulke dagen.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:02

Hier ook erg veel last van, elk jaar weer. Januari en februari voelen altijd als maanden die ik door moet komen, overleven zelfs. Ik worstel veel met sombere gevoelens en af en toe suïcidale gedachten. Ook slaap ik erg slecht en wissel meestal 2 hele slechte nachten af met 1 goede, als gevolg van vermoeidheid.

Ook dit gaat voorbij, maar van mij kan de lente niet snel genoeg beginnen. Ik ga morgen maar eens kijken naar vitamine D supplementen, ik wil alles wel proberen. :( Speciale daglichtlampen hebben in ieder geval geen enkel effect.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:11

De laatste paar jaar merk ik dat ik in de winter minder energie heb. Begint zo eind oktober. Vitamine d helpt bij mij niet. Gelukkig beginnen de dagen weer te lengen, ik heb zin in het voorjaar.

Anoniem

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:28

Ik merk dat als ik er even doorheen zit 's winters het helpt om 's avonds naar de sauna te gaan. :j Even dat tropische. Sowieso een warm bad en dan jungle geluiden ofzo op de achtergrond helpt best wel. Verplaats je geest naar plekken waar het warm en zonnig is. En inderdaad: vitamine D slikken. :j Niet dat dit allemaal wetenschappelijk bewezen is hoor, maar ik merk dat het mij helpt.

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:25

Herkenbaar.

Wat zijn goede vitamine D supplementen?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:15

Ik probeer in februari/maart altijd een vakantie/lang weekend weg te plannen (ofwel iets van wintersport of naar de zon).

Januari kom ik nog wel door als “rustmaand” na alle feestdagen, maar daarna moet ik echt even richting het voorjaar geholpen worden :')

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 10:28

Ben niet de enigste zie ik :D
Rust pakken is hier best lastig, woon samen met 8 paarden en 3 honden op onze boerderij dus altijd 7 dagen werk maar dat vind ik juist fijn. Heb een goed ritme al kom ik deze maand met moeite mijn bed uit als om half 8 de wekker gaat...ben normaal een ochtend mens. Ik rook niet, drink niet.
Zondags proberen we in de middag altijd voor ons te houden en op de bank te nestelen om een filmpje te kijken. Moet ook wel anders begin je moe weer aan de volgende week.
Om mijn Vitamine D op pijl te houden krijg ik nu al 2 jaar capsules van 5600IE Colecalciferol Benferol. Die moet ik 1x week in nemen. Dit via de arts.
Mijn broeken gaan gelukkig nog steeds goed dicht na december *D
Je zou maar in Scandinavië wonen zeg waar het maar een paar uurtjes licht is per dag. Lijkt me vreselijk.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:00

Heel erg herkenbaar. Een winter werd het zo erg dat ik met een hulpverlener moest gaan praten, dat had toen wel geholpen.

Helaas komt het elke winter wel weer terug, en niet om de feestdagen-reden. Het ligt puur aan de hoeveelheid licht dus ik ben al in november niet te genieten. Moe, gedemotiveerd, chagrijnig, droevig en vaak enorm gestresst door de kleinste dingen.
Ik gebruik een daglichtlamp, ik slik vitaminen en verder is het belangrijk om bezig te blijven en het mooie te zien in kleine dingen. Vooral dingen doen waar je rustig van wordt of veel plezier uithaalt. Ik waardeer het ook enorm als er eindelijk een dag met zon is, daar ga ik echt even voor zitten met mijn gezicht in de zon of lekker een buitenrit maken als ik vrij ben.

De eerste week van februari heb ik vrij, ik ben dan ook van plan om gewoon een paar dagen niets te doen. Lekker bankhangen om bij te tanken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:08

Toch voor alle zekerheid even bloed prikken, kan een gewone winterstop zijn maar ook ergens een tekort van iets.

Gini
Berichten: 17896
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:11

Je bent zeker niet de enige. Maandag is het Blue Monday. Januari en februari zijn gekend dat het wat sippere maanden zijn. De dagen zijn nu al heel lang heel kort. Beginnen nu wel stilaan te lengen, maar tegen dat je dat echt merkt aan je gemoed, ben je ook al bijna aan maart. In het najaar kijk je uit naar de eindejaarsfeesten (of je het nu zelf heel erg viert of niet, de vibe rondom je is er wel bij vrienden, collega's, in winkels etc.). Maar nu is er echt niets. Twee doodse maanden.

Wat bij mij helpt, is het aanvaarden. Probeer niet geforceerd positiever of gelukkiger te zijn als je dat niet bent. Komt een opmerking hard aan, is er een situatie waarbij je bijna in huilen wilt uitbarsten,...omarm dat. Schrijf je gevoel op, vertel het tegen iemand, maar ga het niet proberen wegstoppen.

Het enige wat je niet mag doen, is zelfmedelijden krijgen. Als je wel iets leuks of positiefs overkomt, moet je dat ook aanvaarden en ten volle beleven.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:19

Als je lichamelijke tekorten hebt uitgesloten kan het erg helpen om je mindset aan te pakken. Maak kleine doelen per dag je die echt leuk vind, waar je echt naar uit kijkt. Bijvoorbeeld vanavond dat ene gerecht wat je zo lekker vind of die ene film. Benoem daarbij ook eens van iedere dag een echt positief ding waar je graag later aan terug wilt denken. Noteer dit bijvoorbeeld in je agenda of op een papiertje en verzamel deze.

Naast een tekort aan warmte en D kan een negatieve gedachtengang ook tegenwerken.

Omdenken en be positive. :+:

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Winterdip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:20

Yes ik meld me ook. Sinds twee jaar enorm last van de sombere dagen, vooral mentaal. Ik heb een spray van de kruidvat met vitamine D, lijkt wel echt ietwat te helpen!!