Lange reistijd studie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 20:30

Hallo allemaal!

Ik ga dus komend schooljaar beginnen met mijn studie (als alles goed gaat en ik slaag voor mijn examens _/-\o_ ), maar ik heb een nogal lange reistijd van deur tot deur; anderhalf uur %) Een optie is op kamers wonen, maar ik ben nog maar zestien en ik wil dat echt niet in mijn eentje omdat ik van mezelf weet dat ik daar echt nog niet zelfstandig genoeg voor ben XD. Ik heb alleen geen idee hoe je huisgenoten kunt vinden of kunt opgeven voor een huis met een huisgenoot. Weet iemand hier meer van, of andere opties die ook nog mogelijk zouden kunnen zijn? :D

(De studie is in Almere, Aeres Hogeschool, en ik woon in Noord-Holland)

*Confused screaming*


Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:32

De meeste kamers (althans hier in Utrecht) zijn zonder badkamer en keuken, dan heb je gewoon een kamer in een huis met medestudenten! Je moet dan dus niet op een zelfstandig appartementje of studio zoeken, maar op een kamer met gedeelde keuken (en badkamer evt.).
Overigens reis ik dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug en is dat redelijk te doen hoor, maar dat ligt eraan hoeveel contacturen je hebt op je studie.

[o]

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:35

Reistijd is per persoon verschillend. Maar ik zou proberen of je dichterbij kan wonen. Ik heb een reistijd van 2.5 enkele reis en lessen tot 16.30. Ik persoonlijk ben er kapot van, maar sommige mensen houden er van.

Voor huizen, ga op Facebook in groepen zitten. Daar wordt vaak wel genoeg aangeboden. :)

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:36

Veel steden hebben een facebookpagina of groep waar kamers te huur staan! Woningen waar al studenten zitten en waar regelmatig een kamer vrijkomt, ik denk dat Almere ook niet een hele moeilijke stad is om een kamer te vinden. (bijv. even zoeken op facebook 'almere kamer/woonruimte te huur/aangeboden')

Als je het idee hebt dat je nog niet zelfstandig genoeg bent, kun je natuurlijk ook gewoon volgend jaar of nog later pas op kamers gaan. En natuurlijk even checken of het financieel gaat lukken om op jezelf te wonen. :)

Zelf reis ik ook 1,5 uur van huis naar mijn studie, dat bestaat uit de fietsen - trein - overstappen naar een andere trein of bus en vind het zelf prima te doen! Het scheelt wel dat ik maar 3 dagen in de week naar school hoef. Volgend jaar ga ik in mijn eigen stad verder studeren, vier jaar had ik het waarschijnlijk niet zien zitten om zo lang te reizen. Toch zijn er genoeg studenten die het doen!
Laatst bijgewerkt door Suliko op 16-01-20 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:36

Ik zou het reizen gewoon voor lief nemen. Heb je een beetje een fijne verbinding of moet je veel overstappen? Echt schoolwerk krijg ik in de trein meestal niet voor elkaar, maar je kan wel ontzettend veel andere dingen doen om het wat leuker te maken. Ga bijvoorbeeld lezen, films kijken, puzzelboekjes maken, etc.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:38

Ik was met de trein en bus 2 uur onderweg van mijn huis tot op school. Ik ben niet op kamers gegaan vanwege mijn paardjes. Ik vond reizen niet vervelend. Meestal ginf ik leren of lezen in de trein en soms alvast huiswerk maken of een vergadering voor bereiden. Enkel tijdens de projecten was het soms wel vervelend. Dan zat ik om 7 uur 's ochtends in de bus en stapte ik er savonds om 7 uur weer uit en moest ik om half 8 weer op het voetbalveld staan. Dat was soms wel pittig maar het went ook wel

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:40

1.5 uur heb ik ook drie jaar gedaan. Toen was ik et wel een beetje klaar mee, maar zeker in het begin was het prima te doen. Je moet je er gewoon op instellen en dan komt het wel goed. Je kan altijd nog op zoek naar een kamer. Zou gewoon beginnen met reizen

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:41

Sowieso is het al makkelijker om een kamer te zoeken als je al bezig bent met je opleiding. Gewoon tegen veel klasgenoten zeggen dat je een kamer zoekt en via via hoor je dan snel als iemand een nieuwe huisgenoot zoekt

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 20:42

Lonni schreef:
De meeste kamers (althans hier in Utrecht) zijn zonder badkamer en keuken, dan heb je gewoon een kamer in een huis met medestudenten! Je moet dan dus niet op een zelfstandig appartementje of studio zoeken, maar op een kamer met gedeelde keuken (en badkamer evt.).
Overigens reis ik dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug en is dat redelijk te doen hoor, maar dat ligt eraan hoeveel contacturen je hebt op je studie.


Ik weet dus niet of ik het wel volhoud, aangezien de opleiding vrij veel contacturen heeft (op de meeloopdag zeiden ze van ongeveer negen uur 's ochtends tot vijf uur 's middags). |o

Suliko schreef:
Als je het idee hebt dat je nog niet zelfstandig genoeg bent, kun je natuurlijk ook gewoon volgend jaar of nog later pas op kamers gaan. En natuurlijk even checken of het financieel gaat lukken om op jezelf te wonen. :)


Dat van het iets later op kamers gaan is wel een goed idee, daar had ik ook al een keer aan gedacht!

*Confused screaming*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:43

Voor kamers kun je op Facebook kijken, daar zijn vaak Facebookgroepen per stad waarin kamers worden aangeboden.

Afhankelijk van je contacturen is anderhalf uur best goed te doen hoor. Je kan in de trein rustig je laptop openklappen en vast wat voorbereiden voor komende college's, aan opdrachten werken, et cetera. Ik heb de reistijd nooit als vervelend ervaren. Ik zou je aanraden om het eerst te proberen en eventueel op zoek te gaan naar een kamer als het echt niet bevalt.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:43

Hou er wel rekening mee dat veel studentenhuizen niet op een 16-jarige zitten te wachten. In ieder geval hier in de omgeving niet. Weet niet hoe dat in Almere zit.


Poek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:48

Ik heb een paar maanden in Almere op kamers gewoond en een kamer vinden daar is redelijk te doen mits je budget ook redelijk is natuurlijk (het is niet de goedkoopste regio). Zelf heb ik mijn kamer toen via kamernet gevonden. Wel goed kijken in de omschrijving of je dan in een studentenhuis komt (wat waarschijnlijk fijner is voor je) of dat je een kamer huurt bij een gezin/stel oid. Dat laatste zou ik niet persé aanraden. Wacht in ieder geval niet af met zoeken tot juli/augustus, want dat is de lastigste periode om een kamer te vinden.

Of 1,5 reistijd te lang is, is nogal afhankelijk per persoon. Ik zou er niet gelukkig van worden, dus ben meteen op kamers gegaan. Als je het gevoel hebt echt nog niet klaar te zijn om op kamers te gaan kun je ook een paar maanden heen en weer reizen proberen, je kunt uiteindelijk altijd nog op kamers gaan.

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:49

Je moet gelukkig niets! Vooral in het begin is een lange reistijd prima te doen, zelf luister ik graag naar podcasts, muziek en luisterboeken, dan heb je ook geen last van geluid om je heen.
Het scheelt ook al een hoop als het een rustig traject is, zelf moet ik vanaf Utrecht naar Nijmegen en vertrek ik altijd extra vroeg zodat ik de ergste spits vermijd want die kan echt rampzalig zijn (en een uur staan is behoorlijk vermoeiend), dus het half uur dat ik te vroeg op school ben neem ik dan voor lief en gebruik ik om voorbereidend huiswerk te doen.

In de tussentijd kan je altijd eens rondkijken naar kamers of langs gaan bij studiegenoten zodat je kan zien hoe het er ongeveer aan toe gaat in een studentenhuis.

@__Sannne, goh, nooit over nagedacht. Grotere studentenhuizen zijn vaak wel erg gemixt. Ik denk dat het er erg aan ligt wat voor studie's er in een stad/wijk zitten. In een omgeving waar veel MBO's zitten, zal de leeftijd wel wat lager liggen dan in een stad met enorm veel universitaire studies.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:53

Van (half) 9 tot 5 moet je in principe beschikbaar zijn voor school. Je zal geen 5 dagen lang 8 uur per dag op school zitten.

Als ik om 8:30 op school moet zijn, vertrek ik om 7 uur vanuit huis, fiets naar de trein, vanuit de trein naar de metro en dan nog een klein stukje lopen. Doe dit nu 3,5 jaar en moet nog 2,5 jaar (MBO diploma gehaald en andere opleiding begonnen) maar ik vind het juist wel heerlijk, soms ben ik moe, maar dat ligt er meer aan dat ik 6 dagen per week om 5 uur uit bed moet voor mijn krantenwijk. Anders zou ik om 6:15 op kunnen staan. Ik vind in ieder geval de reistijd geen belemmering, het went wel, en anders kun je na een halfjaar of jaar alsnog op kamers gaan, en dan kun je nu nog even thuis wat zelfredzamer worden, bijkomend voordeel ;)

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:06

Suliko schreef:
@__Sannne, goh, nooit over nagedacht. Grotere studentenhuizen zijn vaak wel erg gemixt. Ik denk dat het er erg aan ligt wat voor studie's er in een stad/wijk zitten. In een omgeving waar veel MBO's zitten, zal de leeftijd wel wat lager liggen dan in een stad met enorm veel universitaire studies.


Jaa moet zeggen dat dit wel echt een studentenstad is. Veel huizen willen geen mensen onder de 18 en internationals of MBO-ers worden ook vaak geweigerd. Ligt ook een beetje aan het type huis waar je in terecht komt.

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:13

Ik heb ook 4 jaar lang elke dag op en neer gereisd 1,5 uur enkele reis. Ik vond het prima te doen. Tijdens stages een half jaar lang 2 uur enkele reis. Dat vond ik veel pittiger. Tijdens mijn studie zat ik namelijk nooit 40 uur per week op school. Ik vulde mijn tijd in de trein op met netflix of leren voor tentamens etc. Hierdoor had ik juist veel tijd voor de paarden.

Anoniem

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:17

Ik was van deur tot deur ook ander half uur tot 2 uur onder weg. Ik deed dit gewoon iedere dag. Maar m'n broertje die ongeveer dezelfde reistijd heeft heeft er wel voor gekozen om op kamers te gaan. Hij is via school, via klasgenoten etc, volgens mij bij z'n kamer gekomen. Je zou je ook kunnen inschrijven bij bijv kamernet etc.

Maar ik vind 1.5 uur reizen gewoon te doen. Ik had een half uurtje fietsen, 20 min trein en 10 min bus. Tussen door was altijd wachten want niets sloot aan. En laatste stuk was lopen (ongeveer 1 km). In de trein ging ik vaak huiswerk doen, of even netflixen ofzo.

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:26

Ik heb eerst 3 jaar lang 2 uur a 2 uur en 15 min (enkele reis) gereist naar school (Noord-Holland naar Rijswijk) en nu zit ik op het aeres mbo Almere en reis elke dag ook anderhalf uur, ik vind dit prima te doen.
Ik heb verder geen ervaring met het zoeken van kamers in die omgeving

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Anoniem

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:43

Almere is niet echt een studentenstad dus ik zou er sowieso niet voor kiezen om daar te gaan wonen. Ik heb ook een tijdje lange reistijd gehad en je leert er op een gegeven moment wel mee omgaan. Probeer de tijd in de trein nuttig te besteden, ik deed bijvoorbeeld vaak al schoolwerk als ik lang in de trein moest zitten. Als ik daar geen zin of energie voor had probeerde ik in ieder geval iets nuttigs te luisteren als een goede podcast.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:47

Precies wat Emma zegt! Ik reis elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug (deur tot deur is vaak langer). En het breekt wel. Maar heb een fijne verbinding dat scheelt heel veel.

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Lange reistijd studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:51

Ik was ook 1,5 uur onderweg, van deur tot deur. In de trein kon ik vaak wel (met oordopjes in) wat aan mijn studie doen. En het stukje lopen naar school was goed voor de beweging :)

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:52

Ik heb 5 jaar lang elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug gereisd van Nieuwegein naar Barneveld. Eerst met de bus naar Utrecht. Vanuit daar met de trein naar Amersfoort en van Amersfoort met de trein naar Barneveld. Ik vond het prima te doen, maar ik had ook nooit van die lange wachttijden. Max 10 minuten ofzo. Dat scheelt ook een hoop. Ik denk dat het ook een soort van gewenning is. 1,5 uur valt echt wel mee. 2 zou mij teveel worden.

Voor stage heb ik 8 weken lang 2,5 uur heen en 2,5 uur terug gereisd. Eigenlijk gekkenwerk :') maar ik had zo'n verschrikkelijk leuke stage! Was 2 uur met de trein en nog een half uur fietsen in the middle of nowhere.. weet niet of ik dat nog een keer zou doen..
Ik kon niet op kamers ivm paarden en volleybal 3x in de week

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:56

Ik heb voor school 4 jaar lang van deur tot deur een uur en drie kwartier gereisd (Nijkerk - Den Bosch). Ik vond het goed vol te houden :) Ik heb wel even overwogen om op kamers te gaan, maar uiteindelijk gekozen om dat niet te doen.

Toen ik ging studeren was ik 17 en voelde ik me ook nog niet klaar om op kamers te gaan. Uiteindelijk bleek het reizen naar school (voor mij) prima te doen te zijn. Uiteindelijk in mijn derde jaar ben ik voor 2 stages wel op kamers gegaan, waarbij de reistijd echt te lang was.

Ik ben vaak in Almere en ik vind het een hele leuke stad, maar niet echt een studentenstad.

Ik zou gewoon lekker beginnen met thuis blijven wonen en kijken wat je van de reistijd vindt. En kijk ook even wat je van de stad zelf vindt. Als je de stad tof vindt en de reistijd te lang, kan je altijd later nog kiezen om er te gaan wonen :)

*pum*

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:59

Ik heb ook jaren zoiets aan reistijd gehad van deur tot deur. Fietsen, wachten, overstappen etc. Ik had er helemaal geen hekel aan dus was prima te doen voor mij.
Je kan het proberen en mocht je er echt niet aan kunnen wennen kun je altijd nog opzoek naar een kamer toch?

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:04

Het is wel pittig. Ik ken mensen die het gedaan hebben, maar ik trok het zelf niet (2 uur van deur tot deur enkele reis met dagen van 8.00-17.00).
Diverse steden hebben een studentenwoningbouwvereniging, voor Utrecht was dat de SSH. Maar die zitten in meerdere steden, dus ik zou even op die website kijken (http://www.ssh.nl denk ik). Dat is echt een goede en betrouwbare organisatie, geen huisjesmelkers.

Daarnaast zou je kunnen kijken of je bv familie in de buurt hebt? Waar je eventueel enkele dagen per week kan blijven slapen? Dat scheelt al iets.

Een klasgenoot van mij zat bij iemand in huis. Gewoon iemand die werkte, maar die had een zolderkamer over. Zij aten vaak samen en daardoor voelde dat klasgenootje zich wat minder alleen. Dus dat kan ook een optie zijn, maar pas op waar je terecht komt.
Ik vond het zelf hartstikke lekker om alleen te zijn. Je kan altijd met je ouders overleggen dat zij je helpen met je post enzo, en dan hoef je alleen nog maar voor eten te zorgen zo ongeveer. Als je niet kan koken (zoals ik), zijn er echt heel veel prima kant-en-klaar maaltijden beschikbaar, en dan heb je alleen een magnetron of oventje nodig. En anders eet je toch 's avonds ook gewoon een broodje? Dat gaat echt prima tot je wat meer op je plek bent.
In het weekend kan je gewoon naar huis. Evt kan je moeder misschien wat extra koken, zodat je dat kan meenemen en je het alleen maar hoeft op te warmen?

Op kamers klinkt echt super spannend, maar valt best wel mee als je het goed regelt met je familie. En binnen no-time ken je genoeg mensen van je opleiding om samen mee te eten ofzo. Hartstikke gezellig!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers