Paard leasen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 15:26

Hallo

Na het in laten slapen van mijn paard door artrose heb ik sinds een paar maanden een leasepaard voor 4 dagen in de week 190 Euro per maand.
Het paard loopt nu niet goed, erg stijf in de achterband en wordt boos met aangalopperen,springt ook steeds over. Hij liep al wat stijf, maar het wordt erger. Ik rijdt al even niet meer omdat ik bang ben dat het een uiting van pijn is.
De eigenaresse wil er wel wat aan doen maar heeft hier geen geld voor.
Ik twijfel hierdoor om te stoppen, ik betaal volgens mij best veel voor een paard waar ik nu niet alles meer mee kan doen.
Wat zouden jullie doen?

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019


debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:40

190 euro is veel, maar hoeft niet veel te zijn... dat is afhankelijk wat voor paard je er voor krijgt, het stalmanagement, de mogelijkheden etc.
Dat het paard niet goed loopt heeft een oorzaak en dat kan natuurlijk van alles zijn. Probleem is, dat als de eigenaresse er niets aan kan doen door geldgebrek, moet je jezelf afvragen of je hier mee door wilt gaan. Het paard heeft misschien wel ergens last van, jij betaalt relatief veel geld, en je krijgt er weinig voor terug en misschien doe je het paard (onbewust) (nog meer) pijn.
Hoe oud is dit paard? heeft hij altijd al boos gedaan met aanspringen? hoe lang rijd je dit paard al?

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd


hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:52

Ik zou gewoon even in gesprek gaan met de eigenaresse. Ik zou of stoppen of 'eisen' dat ze de DA erbij haalt. Als ze al geen geld heeft voor een DA kan ze het paard waarschijnlijk sowieso niet betalen zonder die 190 euro in de maand van jou. Ik vraag mij dan sowieso altijd af waarom zo iemand een paard heeft.. Heel sneu voor jou maar blijven rijden op een paard waar iets niet klopt is natuurlijk niet fijn. Succes, ik hoop dat je eruit komt!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:30

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:43

Lastig, dit is echt een grijs gebied. Niet echt kreupel maar ook niet rad. Ik zou in elk geval niet willen betalen voor een paard waar ik niet op kon (wilde) rijden. Als ik jouw verhaal hoor zou ik dus stoppen. Misschien mag het wel gratis als je alleen verzorgt?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:51

Voor mij ligt het er aan, is het iets wat een paar weken duurt of is het iets struktureels.
Maar 190 euro is best pittig voor 4 dagen....maar de andere kant is, zelf zal ze er niet of nauwelijks op rijden, dus kun je het haast als je eigen paard beschouwen....wel de lusten niet de lasten.

Maar goed, ik zou eens een praatje gaan maken met de eigenaresse.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:56

€190 voor 4 dagen vind ik zelf niet veel voor een leaseconstructie, want daarmee ga ik er wel vanuit dat je wat meer vrijheid hebt dan wanneer je "gewoon bijrijder" bent en dat je alle 4 de dagen mag rijden.

Ik snap wel dat je het geld veel vind, maar ik denk dat je hier met het verschil komt te zitten dat je geen bijrijder bent maar een leaser? Ik zie dat zelf toch ook wel als iemand die iets meer verantwoordelijkheid neemt en mag nemen dan een bijrijder.

Als leaser neem ik aan dat jullie een contract hebben? Wat is daarin afgesproken wat er gedaan wordt zodra het paard tijdelijk niet meer gereden kan worden?

Mocht de eigenaresse er helemaal niks aan doen zou ik toch opzeggen. Tijdelijk uit de running kan gebeuren, maar als iemand geen geld heeft om het op te lossen zou ik zelf ook niet in dat paard investeren. Zowel qua tijd als geld niet.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:00

190 euro, ik vind dat schandalige bedragen voor het leasen van een paard, laat staan een paard dat rijtechnisch niet goed is.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:03

Gini schreef:
190 euro, ik vind dat schandalige bedragen voor het leasen van een paard, laat staan een paard dat rijtechnisch niet goed is.


€190 voor zo goed als een eigen paard veel? Want 4 dagen is veel.
Ik teken ervoor hoor, en vind het voor een lease-constructie echt wel een normale prijs.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:07

Wat de een te veel vind, betaald de ander het met liefde. Dus dat is geheel aan jou wat je er voor over hebt.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:08

In de paardenwereld wordt inderdaad wel meer genormaliseerd wat in de echte wereld gewoon van het padje af zou zijn, zeker als het om geld gaat. Als je ooit iets uitvindt, zet er dan het woord 'paard' voor en je kan het tienvoudige van de prijs vragen. :D

Vandaar dat ik de zin begin met 'ik vind'.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:12

Gini schreef:
In de paardenwereld wordt inderdaad wel meer genormaliseerd wat in de echte wereld gewoon van het padje af zou zijn, zeker als het om geld gaat. Als je ooit iets uitvindt, zet er dan het woord 'paard' voor en je kan het tienvoudige van de prijs vragen. :D

Vandaar dat ik de zin begin met 'ik vind'.


Ik doelde er ook meer op dat je €190 voor 4 dagen betaald, dus zo goed als een eigen paard hebt, maar niet opdraait voor de medische/extra kosten. Lijkt mij best een mooi bedrag voor zoiets als leaser! Als bijrijder zou ik het nooit betalen.

Maar wel ook afhankelijk van je accommodatie en wat het paard kan, dat had ik er misschien even bij moeten zetten.

purny

Berichten: 27450
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:13

Gini schreef:
190 euro, ik vind dat schandalige bedragen voor het leasen van een paard, laat staan een paard dat rijtechnisch niet goed is.

Ik vind de prijs meevallen. Hier in de randstad betaal je voor 4 dagen soms wel 300 euro

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:17

@witroosje: Ja ok, ik kan me indenken als je een Grand Prix-paard onder je kont krijgt en in een verwarmde binnenbak mag rijden dat je dan niet voor 50 euro per maand klaar bent. :D
Maar voor een doorsnee paard (zelfs in dit geval niet, want TS kan niet rijden doordat het paard niet in orde is) zou ik er dat echt niet voor over hebben.

De eigenaar heeft in dit geval geen geld om het paard te laten onderzoeken, maar vraagt aan haar leaser wel zo ongeveer de hoofdprijs. Hoe komt dat, zou ik me dan afvragen?
Laatst bijgewerkt door Gini op 16-01-20 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:17

190 betalen om alleen een paard te kunnen poetsen en wandelen aangezien je nu niet kan rijden? Je hebt zat verzorgpaarden waar je gratis elke dag heen kan. Toen mijn voormalige bijrijdpaard kreupel was, bleef ik wel verzorgen, maar hoefde ik niet te betalen in die maanden. Voor de eigenaresse was dat fijn doordat ik mijn vaste dagen nog steeds kwam om de stal uit te mesten en gewoon wat andere dingen met het paard te doen. Ik zou bespreken of je zolang het paard niet goed loopt ook niet hoeft te betalen, anders zou ik opzoek gaan naar een ander bijrijdpaard.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:18

Gini schreef:
Ja ok, ik kan me indenken als je een Grand Prix-paard onder je kont krijgt en in een verwarmde binnenbak mag rijden dat je dan niet voor 50 euro per maand klaar bent. :D
Maar voor een doorsnee paard (zelfs in dit geval niet, want TS kan niet rijden doordat het paard niet in orde is) zou ik er dat echt niet voor over hebben.

De eigenaar heeft in dit geval geen geld om het paard te laten onderzoeken, maar vraagt aan haar leaser wel zo ongeveer de hoofdprijs. Hoe komt dat, zou ik me dan afvragen?


In dit hele verhaal is het bedrag wat raar, maar als het paard gewoon in orde is vind ik persoonlijk ook voor gewoon een goed te rijden paard wat een leuke proef loopt/parcours springt €190 voor 4 dagen een nette prijs :) Mits de accommodatie daar ook naar is.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:31

mingming schreef:
190 betalen om alleen een paard te kunnen poetsen en wandelen aangezien je nu niet kan rijden? Je hebt zat verzorgpaarden waar je gratis elke dag heen kan. Toen mijn voormalige bijrijdpaard kreupel was, bleef ik wel verzorgen, maar hoefde ik niet te betalen in die maanden. Voor de eigenaresse was dat fijn doordat ik mijn vaste dagen nog steeds kwam om de stal uit te mesten en gewoon wat andere dingen met het paard te doen. Ik zou bespreken of je zolang het paard niet goed loopt ook niet hoeft te betalen, anders zou ik opzoek gaan naar een ander bijrijdpaard.

Als je van een bedrijf een paard least dan betaal je meestal nog wel iets meer .Maar als hij dan langere tijd kreupel is krijg je een vervangend paard om te berijden.Echter een particulier heeft meestal niet meer paarden beschikbaar.....Het voordeel van leasen is zowiezo dat je kunt stoppen als het je niet meer bevalt.Om wat voor reden dan ook.Als je een eigen paard hebt kan dat niet zomaar.Ik heb vroeger ook geleast. Maar ik hecht me zo erg aan het paard en word dan zo bezitterig dat kopen beter is voor mij.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:39

mingming schreef:
190 betalen om alleen een paard te kunnen poetsen en wandelen aangezien je nu niet kan rijden? Je hebt zat verzorgpaarden waar je gratis elke dag heen kan. Toen mijn voormalige bijrijdpaard kreupel was, bleef ik wel verzorgen, maar hoefde ik niet te betalen in die maanden. Voor de eigenaresse was dat fijn doordat ik mijn vaste dagen nog steeds kwam om de stal uit te mesten en gewoon wat andere dingen met het paard te doen. Ik zou bespreken of je zolang het paard niet goed loopt ook niet hoeft te betalen, anders zou ik opzoek gaan naar een ander bijrijdpaard.


Maar hier benoem je in mijn ogen precies het verschil tussen bijrijder en leaser. Als bijrijder is het toch redelijk normaal dat de bijdrage stopt zodra het paard (tijdelijk) niet te rijden is. Een leaser mag meer maar heeft in mijn ogen ook meer verantwoordelijkheid, anders moet je gewoon bijrijder blijven. De meeste mensen gaan leasen omdat ze toch meer een 'eigen paard' willen maar er zelf geen kunnen/willen aanschaffen, het is überhaupt een andere constructie en wel wat anders dat gewoon bijrijden. Zowel in voordelen maar dus ook wel in wat nadelen.

Maar in dit geval valt of staat er heel veel met het contract, dus daar ben ik erg benieuwd naar.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:48

Uhm... Ik ben 'maar' bijrijder maar heb alle vrijheid
Ik snap eerlijk gezegd het verschil tussen die 2 echt niet. Of is een bijrijder alleen zadel er op en rijden en doet die verder niks in welzijn van het paard on jullie opzichten?

Als de klik met het paard er is en je wil eigenlijk niet stoppen, zou ik toch eens met de eigenaar overleggen en polsen hoe of wat

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:52

Ik zie dat verschil ook niet zo goed, dus bent niet de enige.

kerstmuts

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:05

Ik zit in een unieke situatie zie ik. Ik draag bij in de kosten, ga 6 dagen per week naar ons paard, doe het voer management enz.

Op papier is het paard (nog) niet van mij. We bepalen alles samen en overleggen alles. Ik kan ook bepalen dat ik hem ergens mee naartoe neem.

Mocht dit paard langdurig kreupel worden, dan gaan we praten over niet meer betalen. Maar dan zou de eigenaar wel eerst laten onderzoeken wat er gaande is. En ik zou niet zo snel beslissen niet te betalen. Hou simpelweg te veel van dit dier.

We hebben net 3 maanden droes gehad en ons paard heeft in quarantaine gestaan. Ik heb 3 maanden niet gereden, wel betaald.

Er is voor iedereen een andere grens. Maar dat de eigenaresse geen geld heeft voor de dierenarts is eigenlijk belachelijk! Het dier is de dupe,

Poekkie

Berichten: 7337
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:32

SandravdB schreef:
Ik zie dat verschil ook niet zo goed, dus bent niet de enige.


Ik in deze situatie ook niet.

Voor mij is een leaser iemand die 7/7 het paard volledig heeft, daar de stalling en voer e.d. van betaalt excl. Dierenarts en dan ook alles te zeggen heeft qua dekens, voer, ijzers, ...

Een bijrijder is voor mij iemand die het paard voor een aantal dagen per week mag rijden en daarvoor een klein bedrag betaalt (varierende van 0 tot stalgeld/aantal dagen). Die persoon heeft dan ook verder niet veel te zeggen. Immers, je kan moeilijk 3 dagen 1 soort eten en deken geven en 4 dagen een ander soort eten en geen deken iod.

Maar een leaser voor 4 dagen begrijp ik niet. Dan zie ik 2 opties:
(1) je bent de enige die met het paard bezig is en hebt 3 dagen rust afgesproken. Dan is 190 een redelijke prijs.

(2) de eigenaresse rijdt zelf nog op de andere 3 dagen. Je hebt niets te zeggen over het management en bent eigelijk bijrijder. In dat geval zou ik als eigenaar in mijn handjes knijpen als iemand mij zulk absurd bedrag zou willen betalen.

In beide gevallen zijn de dierenarts kosten voor de eigenaar en heeft de eigenaar dus zijn verantwoordelijkheid te nemen. Ik zou dit ook zo zeggen en stoppen met betalen (mogelijks wel nog alleen verzorgen als je dat wil) zo lang dit paard niet is nagekeken en niet goed loopt.

Edit: voor allen die zeggen dat je meer vrijheden hebt met 4 dagen lease, over welke vrijheden gaat dit dan? Ik zie ze nl. Niet.

Paardengek in hart en nieren!

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:51

Bij bijrijden rijdt de eigenaar zelf ook nog.Dit is vrijwel altijd van een particulier. Bij leasen huur je het paard,vaak van een bedrijf die het veel zakelijker zien.Je hebt hele huur en halve huur.In het laatste geval heb je hem niet steeds tot je beschikking,in het eerste geval rijdt er verder niemand meer op dan jij.Leasen kost altijd geld. Bijrijden soms ook maar soms ook gratis omdat je de eigenaar ontlast met trainen of klusjes.

Poekkie

Berichten: 7337
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:52

anjali schreef:
Bij bijrijden rijdt de eigenaar zelf ook nog.Dit is vrijwel altijd van een particulier. Bij leasen huur je het paard,vaak van een bedrijf die het veel zakelijker zien.Je hebt hele huur en halve huur.In het laatste geval heb je hem niet steeds tot je beschikking,in het eerste geval rijdt er verder niemand meer op dan jij.Leasen kost altijd geld. Bijrijden soms ook maar soms ook gratis omdat je de eigenaar ontlast met trainen of klusjes.


Dat bijrijden en volle lease komt overeen met mijn idee.
Maar wat is dan het verschil tussen halve huur voor 4 dagen en bijrijden voor 4 dagen bij een particulier?

Paardengek in hart en nieren!

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 20:10

In het verleden ben ik ook bijrijdster geweest van verschillende paarden. Er is weinig verschil, betaal alleen nu veel meer.
Er is ook geen contract en zou ook zo kunnen opzeggen.
Samen met nog een leaser betalen wij de stalkosten.
Er is een binnenbak,2 buitenbakken en een longeerbak.
Zelf mesten en hooi vullen en voer klaarzetten.
Het paard loopt op B niveau, kan (nog) niet zoveel. Galop gaat momenteel niet omdat hij dan pijn ervaart. Wordt narrig en gaat dan bokken.
Zadel past naar zeggen.
Alles leidt naar een probleem in het bekken.
Ik rijdt daarom nu anderhalve week niet meer omdat het niet goed zou voelen daarmee door te gaan ook al zegt de eigenaresse dat het ok is.
Bang om de inkomsten te verliezen misschien?
Mijn eigen paard heeft altijd meteen alle hulp gekregen wat nodig was, dus baal ervan dat deze eigenaresse het financieel niet op een rijtje heeft.
In deze omgeving is het lastig om een bijrijd/lease paard te vinden.
Ik geef de eigenaresse tot eind van de maand. Maakt zij geen afspraak voor een onderzoek zal ik ermee gaan stoppen.
De bijrijder van mijn paard toendertijd hoefde niks te betalen, heeft wel mijn paard netjes gereden. Stond toen voor 400 Euro volpension dus ook geen klusjes.
Zo had ik zelf meer tijd voor mijn studie.
Dat is een goede win win situatie.
Laatst bijgewerkt door FireAndIce op 16-01-20 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Groninger merrie Fardau ❤ r.i.p. 1-10-2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers