Ervaringen schildklierproblemen kat

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 21:57

Hallo allemaal.
Ik besef me dat bokt niet de perfecte plek is om dit te vragen maar ik wil graag ervaringen horen, positief of negatief.

Ik heb sinds 2 maanden een Maine Coon poes van 4 jaar overgenomen van een cattery. Helaas bleek al snel dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit.
Zo drinkt en plast ze onwijs veel, ze eet wel heel goed maar bijkomen lukt niet echt(ze is wel al bijgekomen maar niet genoeg) en haar ontlasting is extreem stinkend(maar dan ook echt gewoon stank, niet een beetje) en wisselend van constistentie. Verder oogt ze wel heel monter, en ze is echt súper lief en aanhankelijk.

Ik heb gister bloed laten nemen omdat ik het niet vertrouwde en uit een urinetest niets gekomen is. De waardes zijn afwijkend en ze hebben nu nog een extra test gedaan op de waardes voor de schildklier.

Op internet lees is veel dingen hierover maar vraag me af hoe happy een kat met schildklier problemen echt kan zijn. En wat voor ons mogelijk is qua medicatie en of voer.
Ik heb al besloten dat de radioactieve jodium injectie geen optie gaat zijn, gewoonweg omdat dit echt veel te duur is en ik ergens een grens moet trekken.

Voor nu moet ik sowieso de uitslag van dit bloedonderzoek verder afwachten, hopelijk krijg ik morgen al de uitslag en anders vrijdag. Maar ik wilde toch even mijn verhaal kwijt en misschien wat tips en ervaringen van jullie horen.

Alvast bedankt.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Leandra

Berichten: 1589
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:45

Ik vind haar persoonlijk wel erg jong voor een schildklier probleem. Meestal zie je dat pas bij katten vanaf ongeveer 10 jaar. Maar er zijn uitzonderingen.

De klachten die je omschrijft zijn niet de klachten die typisch zijn voor schildklier problemen. Ik zou eerder kijken naar het maag/darm kanaal en nieren.

Om op je vraag terug te komen. Ja een kat kan wel gelukkig zijn. Je zou ook, als het de schildklier is, kunnen kiezen voor een operatie. Daarbij wordt de te snel werkende schildklier weggehaald en heb je geen medicatie meer nodig. Het is een stuk goedkoper dan de radioactieve jodium.

Ik ben benieuwd wat er morgen uit het bloed komt.


Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:53

Eens met bovenstaand antwoord.

Wat ik enkel nog aan wilde vullen is over de ontlasting.
Als die zo wisselend is en stinkt, kun je de ontlasting laten testen op Giardia (een darmparasiet) bij je dierenarts.
Je moet dan in principe van 3 dagen ontlasting verzamelen en dan kunnen zij de test uitvoeren.

Live, laugh, love!

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:17

Ook ik ben het met bovenstaande antwoorden eens.
Weet je hoe hoog de waardes waren? Onze kat zat op 120 of 150 (of hoger, meer is niet meetbaar), 120 of 150 weet ik even niet uit mijn hoofd.
Dat was duidelijk de schildklier. Ze dronk veel, at veel maar werd te dun. Ze was heel erg speels voor een 14 jarige kat en miauwde bijna continue.

De kosten van de radioactief jodiumbehandeling heb je er na 3 jaar uit ten opzichte van medicatie.
Maar onze kat is 14, heel makkelijk met pillen geven, enorm aanhankelijk en knuffelig.
Ik wil het haar niet aandoen om 7 dagen in quarantaine te zitten in de kliniek op ruim een uur van huis of in Gent (nog langer met de auto)
Daarbij heb ik uiteraard ook rekening gehouden met haar leeftijd. Voor een Noor al op leeftijd.

Jodiumvrij voer was geen optie. Ze heeft al dieetvoer.

Ze was direct op de juiste hoeveelheid medicatie, doet het nu met 3 maanden medicatie achter de rug heel goed.

Beterschap voor je kat!

;-)

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:59

Dat zou heel jong zijn voor een schildklierprobleem. Wij hadden er eentje met dit probleem maar wel al op serieus oude leeftijd (kat was 20 jaar)
Medicijnen waren redelijk duur maar doenbaar, maar ondanks haar medicijnen was dit niet echt genoeg omd ze goed te houden. Haar hart was ook niet zo goed meer en haar lichaam was na een paar maanden ook op. We hebben haar een paar maanden later laten inslapen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 19:03

Bedankt voor de reacties. Ze zou inderdaad jong zijn voor schildklier problemen, maar je weet maar nooit.
Helaas vandaag nog geen uitslag gekregen dus nog afwachten tot morgen.

Haar nieren/lever etc waarden waren verder normaal eigenlijk. Mocht er niks uit het schildklier verhaal komen gaan we inderdaad verder kijken naar de ontlasting enz.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Leandra

Berichten: 1589
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:03

Had je al een uitslag?

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:24

De radioactief jodium behandeling is inderdaad niet goedkoop,maar zeker bij een jong dier is het op langere termijn wel de goedkoopste oplossing. Na de behandeling is je dier namelijk genezen.
Pillen of zalf en ook de daarbij behorende bloedtesten zul je dan periodiek moeten blijven doen, waardoor get kostenplaatje ook oploopt.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:43

Hier helaas geen goede ervaringen mee. Kat was wel al ruim +10 jaar.

We hebben eerst geprobeerd de schildklier op peil te houden met pilletjes maar de waarden kwamen maar niet binnen het acceptabele. De kat begon er uiteindelijk erg vanaf te zien. Ze at en dronk niet genoeg, was mager en uiteindelijk raakte ze ook uitgedroogd. Vanwege haar leeftijd en geen garantie dat de radioactieve behandeling (die inderdaad ook nog eens duur is) zou werken hebben wij haar toen laten inslapen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:55

Hier wel goede ervaringen. Katje was een jaar of tien toen het schildklier probleem opdook. We hebben het eerst geprobeerd met pillen, maar dat wilde helemaal niet, Poes at geen pillen. Toen overgestapt op het jodiumvrije voer van Hills, en daarmee ging het uitstekend.
Helaas het arme katje van de week moeten laten inslapen om ongerelateerde redenen. (En hiermee een halve zak en een blikje voer over. Mocht er iemand zijn die Hill’s y/d voert, stuur me een pb :o)

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:11

Mijn kat deed het prima op y/d voer van hills. Ik werk onregelmatig en daarmee waren pillen niet handig. Mijn vriend kreeg ze er ook niet in.
Toen hij dat niet meer wegkreeg heeft hij de oorzalf gehad. Hij is er 21 mee geworden.

...

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:16

Ik lees mee. Toevallig is mijn poes deze week gediagnosticeerd met schildklier problemen
Ze is 15 jaar. Symptomen veel miauwen, en veel drinken, verder leek ze okay. Mooie gezonde vacht Ze at niet veel, dus ik ging naar dierenarts om haar gebit te laten checken. Dat bleek in orde, alleen uit de bloedanalyse bleek te hoog schildklier waarde. 72 ipv max 60. Overige waardes nieren, lever etc prima.

Ik ben me aan het inlezen en kwam zo op dit topic. We hebben besloten haar eerst een maand met voer te proberen haar meer op gewicht te krijgen en dan te overleggen wat we gaan doen. Het is een boerderij kat, niet eentje om zonder handschoenen aan te pakken. Dus pillen dagelijks zal onmogelijk worden. Dat lukt misschien twee dagen, maar dan zal ze zich niet meer laten vangen. Zoeken naar een methode die voor haar en ons mogelijk is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:28

Hier helaas ook ex kater met schildklier probleem. Wij stampen de pilletjes fijn in een speciaal apparaatje en doen het door het natvoer, gaat prima. Kat is nu dikke 14 en ziet er weer goed uit, en heeft energie voor tien. Maar wat je zegt, er is wel een grens. De overactieve schildklier is een symptoom, en dat symptoom bestrijd je. Maar je zult hiervoor steeds een hogere dosis nodig hebben.

(Mits, het bij jouw kat inderdaad een schildklier probleem is. Ik ben geen dierenarts :7 )

Indy_Mouse_9

Berichten: 2107
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:07

Swartbeessie, daarmee moet je erg opletten of het kan met de medicatie die je krijgt.
Wij begonnen ook zo met de pillen (aangezien we dat ook met de niermedicatie van een andere kat hadden gedaan), maar Poes ging er erg van overgeven, koppelde dat (denk ik) aan brokjes eten en at daarna niet meer. Toen bleek dat je de pillen niet mocht breken, omdat anders de medicatie te snel vrij komt. Ik kan de Nederlandse term zo snel niet bedenken, in het Engels is het timed-release of modified-release medicatie.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:50

Janoek het dieet werkt alleen als ze echt niets anders eten. Ook in muizen zit bijvoorbeeld jodium. Dus voor een buitenkat is dit lastiger.

Swartbeessie de pillen mogen niet gemalen worden. Bij mijn kat hebben we de dosis nooit hoeven verhogen.

De oorzalf werkte bij de mijne ook super. Wel duur en sommige katten krijgen geïrriteerde oren.

...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 17:02

Leandra schreef:
Had je al een uitslag?

Nee helaas.. Ik had nog eens gebeld maar het lab was er nog mee bezig dus pas maandag de uitslag (hoop ik). Weer afwachten dus.

Weet bedankt voor alle reacties!
Ik begrijp dat de injectie op lange termijn zeker ivm haar leeftijd goedkoper is, maar dat zit er nu helaas niet in. Ik heb afgelopen half jaar gedokterd met mijn paard zijn gebroken been en moet nu even weer mijn buffer aanvullen, zeker omdat we eigenlijk sparen voor een koophuis..

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:04

Pillen moeten inderdaad heel gegeven worden. Dit zijn zgn retard pillen, een trage afgifte. Bij malen en breken wordt de pil te snel opgenomen.
Kat van m'n moeder (kater van +/-17 jaar) had een waarde van 173.
Symptomen waren snelle hartslag, onstilbare honger en hyperactiviteit.
Nu een ruime week op de laagste dosis en her gaat al beter.
Oorzalf schijnt erge oorontstekingen te veroorzaken

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:23

Niet bij alle katten. De mijne heeft het een jaar gehad en nergens last van. Hij vond het oorfrummelem wel lekker ook.
Maar het is wel een regelmatig voorkomende bijwerking.
Ik vond het wel duur de oorzalf.

...

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Ervaringen schildklierproblemen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 03:28

Interessant van die release. Ik zal het nog eens vragen bij mijn dierenarts, aangezien we dat maalapparaat van haar hebben gekregen. Iedere dag onder dwang die pillen geven gaat hem niet worden, daar wordt niemand blij van. Tot nog toe werkt het bij ons prima, we zijn nu bijna 2 jaar zo bezig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers