Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 14:05

Horses.nl
Dressuur


Evelyn Haim-Swarovski's toekomsthoop Donna Asana (v. Don Schufro) begon in 2010 te hoesten, niets meer dan een eenvoudige verkoudheid. Haar dierenarts spoot de merrie daarop in met een homeopathisch middel, de Grand Prix-merrie reageerde heftig op de toegediende medicijnen, raakte in shock en overleed. Nu moet de betreffende dierenarts 250.000 euro aan de Oostenrijkse Haim-Swarovski betalen.

Lees het hele artikel hier bij Horses.nl

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:09

Ben nu wel benieuwd om welk middel het gaat, en in hoeverre dat door reguliere veeartsen vaker als injectie gegeven wordt.

Dus in hoeverre dit 'gokken' was, of dat het binnen de normale handelswijze van veeartsen valt.


Wel sneu verhaal. Duur paard ook, 1,75 miljoen.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:12

Dat zou ik ook wel eens willen weten,om welk middel dat gaat. Want homeopathische middelen hebben vrijwel nooit dergelijke extreme bijwerkingen dat de patient daaraan overlijdt.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:25

Beetje apart verhaal. Stel dat het paard allergisch is, maar niemand wist dit. Daar kan uiteindelijk de dierenarts ook niks aan doen. De vraag is inderdaad zoals hierboven, is dit binnen de normale handelswijze wat een paard krijgt bij een verkoudheidje. En kan ook echt de dierenarts hier schuldig aan bevonden worden? Hoe dan ook, zijn er helaas alleen maar verliezers in dit verhaal, ongeacht de prijs van het dier!

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:26

Vraag mij af of het middel deze reactie heeft veroorzaakt of dat doordat er op een verkeerde plek is geïnjecteerd.
Al staat er wel bij dat er niet voldoende op de risico's van het middel is gewezen, maar dan vraag ik mij ook af wat het is geweest.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:34

Wow, een paard doden door toepassing van een homeopathisch medicijn. Dat is om meerdere redenen bizar.
Ik vraag me af hoe accuraat de verslaggeving is, weinig specifieke details in dit korte berichtje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:37

Dus, puur gebaseerd op het artikel he;
De rechter heeft gezegd dat de Da eigenlijk niks echt fout gedaan heeft maar hij moet toch 250.000 euro betalen omdat hij "niet genoeg" op de risico's gewezen heeft wat natuurlijk een erg subjectief gegeven is.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Dammie

Berichten: 3316
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:39

Dus als dierenarts moet je eerst de eigenaar een verklaring laten tekenen dat hij op de hoogte is van de risico's.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:46

Bij artsen voor mensen word je tegenwoordig wel vantevoren ingelicht over de risico's van een behandeling en gevraagd of je daarvoor kiest.Waarschijnlijk om schadeclaims te voorkomen als het mis zou gaan. Overigens,dit paard was op het moment van behandelen geen tonnen meer waard want hij was ziek. Een ziek paard is gewoon niets waard ook al zou hij vroeger meerdere malen de Olympische Spelen hebben gewonnen.Dit paard zou dus niet eens door een klinische aankoopkeuring gekomen zijn.

nikkel
Berichten: 2523
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:48

Dammie. Ja, dus. Zonder handtekening, geen behandeling starten

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:52

Kuggur schreef:
Wow, een paard doden door toepassing van een homeopathisch medicijn. Dat is om meerdere redenen bizar.
Ik vraag me af hoe accuraat de verslaggeving is, weinig specifieke details in dit korte berichtje.


Alcoholische shock. Meer kan het niet geweest zijn, werkzame stoffen zitten er niet in :+
Maar als een DA een flinke shot alcohol direct (en foutief) in een slagader spuit, dan vermoed ik dat er wel een reactie op kan komen.

Op welke risico's de DA had moeten wijzen is ook een interessante, aangezien ieder homeopaat zegt dat zijn middelen geen bijwerkingen kennen :))

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:57

Femke_Tweety schreef:
Ben nu wel benieuwd om welk middel het gaat, en in hoeverre dat door reguliere veeartsen vaker als injectie gegeven wordt.

Dus in hoeverre dit 'gokken' was, of dat het binnen de normale handelswijze van veeartsen valt.


Wel sneu verhaal. Duur paard ook, 1,75 miljoen.

Een dierenarts hoort officieel eerst een geregistreerd middel te gebruiken. Homeopathische middelen zijn meestal niet geregistreerd voor paarden. Daar zal hier de ‘kunstfout’ in zitten, waardoor de DA aansprakelijk is gesteld.
Middel is niet voldoende wetenschappelijk onderzocht, mogelijke bijwerkingen zijn dus onbekend. Dat een dier allergisch reageert is dubbel pech, kan ook met een geregistreerd middel gebeuren. Maar het ligt juridisch anders als er een allergische reactie is op een geregistreerd middel vs een niet-geregistreerd middel.

Sidenote: ik weet niet om welk middel het gaat, dus misschien is het wel geregistreerd en eerste keus. Maar bovenstaande tekst geeft weer waarom een DA niet altijd zomaar kan voorschrijven wat je als eigenaar graag zou willen

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

imaudy
Berichten: 5010
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:36

Een homeopathisch middel inspuiten is toch iets anders dan wat kruiden over het voer. Ik geef de eigenaresse van het paard groot gelijk.

[o]

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:46

Dat is makkelijk geld verdienen voor de eigenaar. Die kan straks rentenieren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:52

Als ze dat dier voor 1,75 miljoen gekocht heeft zal ze dat sowieso al wel kunnen... Of misschien nu niet meer.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:58

Ik vraag me toch ook wel af wat er ingespoten kan zijn.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:05


"Een draver, is gaver" :D

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:06

Blussem schreef:
Dat is makkelijk geld verdienen voor de eigenaar. Die kan straks rentenieren.




Makkelijk geld verdienen? Paard kopen voor bijna 2 miljoen en maar een kwart miljoen vergoed krijgen. Dat noem ik geld verliezen en een hoop ook. Anderhalf miljoen down the drain omdat door 1 spuitje je paard dood neervalt uiteindelijk.

Vind de redenatie van de rechter over de waarde ook wel erg kort door de bocht; paard was op dat moment minder waard. Paard was verkouden, we praten hier niet over een dikke peesblessure of iets anders heftigs wat toekomst in de sport zeer onzeker maakt zo niet teniet doet. Dan was de redenatie idd terecht geweest.
Paard was een paar dagen later gewoon weer zn geld waard geweest.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-01-20 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:06

Anafylactische shock is het paard aan overleden lees ik. Waarschijnlijk als gevolg van een allergie voor 1 van de stoffen die in de inspuiting zat. Is natuurlijk heel zeldzaam. Misschien een doodgewone vitamineshot die intraveneus gegeven wordt. Intraveneus wordt het beste opgenomen door het lichaam. Wordt vaak gedaan om de weerstand net even een handje te helpen. Vreselijk voor zowel de eigenaresse als de dierenarts die dit mogelijk al 100.000 x heeft gedaan bij paarden.

Anafylaxie[1] is een snelle systemische allergische reactie, die tot een anafylactische shock kan leiden. Anafylaxie treedt soms op wanneer een persoon wordt blootgesteld aan een allergeen waarvoor de persoon in kwestie allergisch of sensitief is. Vele stoffen kunnen als allergeen fungeren. Zelfs zeer kleine hoeveelheden van het allergeen kunnen al een levensbedreigende anafylactische reactie veroorzaken. Anafylaxie kan optreden na inname van het allergeen, maar ook na inademing ervan, na huidcontact of een injectie met de betreffende stof.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:09

Het is erg lastig.

Want hoeveel mensen hier laten hun paard enten? En heeft een DA jullie ooit verteld dat (in zeldzame gevallen) de paarden zowat dood van de naald kunnen vallen? Dat er kans is op een abces?

Mij is dat nooit verteld, en het risico is super klein. Maar officieel hoor je het dus overal bij te vermelden.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:14

Dierenarts hier waarschuwt wel dat abces mogelijk is maa enting. Het gebeurt ook heel soms.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:22

Een homeopatisch middel? Gewoon water dus? Nooit gehoord van homeopatische injecties eerlijk gezegd. Verslaggeving is ook super vaag. :?

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:32

Ik vraag me ook af welke homeopatische middeltjes worden ingespoten.. Ik ken ze alleen als druppels en pilletjes.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:48

Heb net het Duitse artikel nogmaals gelezen. Daar staat dat de dierenarts juist gehandeld heeft en niets fouts heeft gedaan. Alleen had hij de eigenaar er op moeten wijzen dat er een risico is bij het geven van injecties. En dat dit soms zelfs tot de dood kan leiden.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:05

Maar dat wil je toch ook niet? Sta je daar overbezorgd met je paardje aan de hand, moet die voor iedere handeling ook nog gaan zeggen dat het paard daar mogelijk dood aan kan gaan. In theorie mooi, maar in de praktijk is dat onmenselijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers