Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:47

Ik kon geen topic vinden over de slimme verlichting van Philips en Ikea, dus bij deze open ik een topic! :)*

Mijn vriend en ik zijn aan het kijken om ''slimme verlichting :)* '' in huis te nemen. We komen uit op twee merken: Philips Hue en Ikea TRÅDFRI. We hebben al veel gelezen op internet, maar komen er nog niet helemaal uit. Het lijkt erop dat beide merken niet veel van elkaar verschillen, maar dat Ikea prijstechnisch een stuk aantrekkelijker is. Maar Philips heeft dan wel weer een ''betere'' naam. Dus... Wij willen graag weten of we misschien ergens overheen kijken/lezen. ;)

Momenteel wonen we in een appartement, maar in de toekomst zullen we groter gaan wonen. Dus nu hebben we niet heel veel lampen nodig, maar dat zullen er in de toekomst wel meer worden. Onze verwachtingen zijn: te bedienen via telefoon, lampen kunnen dimmen, timers zetten (zodat als we niet thuis zijn er toch licht aan gaat). Eventueel een wake-up light, we zagen bij Philips dat je daar speciale lampen voor hebt, maar we vroegen ons af of dit ook mogelijk is met de gewone lampen (en dus ook met de Ikea lampen).

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips? Waar moeten we over nadenken/opletten? :)*

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:49

Ga even volgen, laatste tijd veel inbraken in de buurt dus je lampen op afstand bedienen lijkt me ideaal.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:58

Ik weet dat je Philips Hue kan koppelen met een Google Home of Amazon Echo (Alexa). Dan kan je dus letterlijk zeggen: Alexa, turn on lights.
Ook onder te verdelen in sectie's, zoals woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2 etc.

DeMaJai
Berichten: 281
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:59

Wij hebben hier de Phillips hue en die zijn iets beter dan die van de Ikea vind ik zelf.
Wij hebben die met name gekocht om de lichten van afstand aan te doen, als we langere tijd van huis zijn.
Maar je kan ze niet bedienen zonder de bridge en de lampen van Philips hue zelf.
Je kan ook andere losse bolletjes kopen van andere merken zolang ze maar het zigbee protocol gebruiken.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 23:41

Rebel_Jits schreef:
Ik weet dat je Philips Hue kan koppelen met een Google Home of Amazon Echo (Alexa). Dan kan je dus letterlijk zeggen: Alexa, turn on lights.
Ook onder te verdelen in sectie's, zoals woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2 etc.


Oké, en dat is ook zo met de Apple Home Kit koppelen toch? En dat kan Ikea niet?


DeMaJai schreef:
Wij hebben hier de Phillips hue en die zijn iets beter dan die van de Ikea vind ik zelf.
Wij hebben die met name gekocht om de lichten van afstand aan te doen, als we langere tijd van huis zijn.
Maar je kan ze niet bedienen zonder de bridge en de lampen van Philips hue zelf.
Je kan ook andere losse bolletjes kopen van andere merken zolang ze maar het zigbee protocol gebruiken.


Bedankt voor je reactie! Hebben jullie ook de Ikea set gehad? En heb jij ervaring met de levensduur van de lampen?

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:32

Je kunt zelfs IKEA mix & matchen met PH. Dan zou startkit PH voldoende zijn en dan de goedkopere IKEA lampjes voor alle uitbreidingen. Alleen als je veel gebruik maakt van Siri/Google Assistent dan werkt mix&match iets minder optimaal.

Ik heb alleen PH in huis en werkt helemaal prima. Ik kom iig niet meer in het donker is thuis. :)

Hey Google, lampen in woonkamer uit. :D

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:34


djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:34

Wij hebben Philips Hue lampen, slimme stekkers en een Google Home. Echt ideaal! Ik kan vanaf mijn werk alles aan en uit zetten.

Mijn man is helemaal van de gadgets, dus die wil ook dat soort dingen op de gordijnen etc :')

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:35

djuulsie schreef:
Wij hebben Philips Hue lampen, slimme stekkers en een Google Home. Echt ideaal! Ik kan vanaf mijn werk alles aan en uit zetten.

Mijn man is helemaal van de gadgets, dus die wil ook dat soort dingen op de gordijnen etc :')


Welke slimme stekkers hebben jullie? Daar heb ik er nog geen van. :=

Hey Google, kerstboom aan. :D

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:37

Poe, dat moet ik even vragen, want dat zou ik echt niet weten :') Ik kom er op terug straks!

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:37

Ik heb enkel ervaring met het Hue systeem en moet zeggen dat ik die erg fijn vind. Inderdaad het feit dat die vanaf een afstand bestuurbaar is, de lichtintensiteit en de kleur van het licht aangepast kunnen worden. Het werkt allemaal erg fijn. Met het systeem van IKEA geen ervaring.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:54

wij hebben de PH en zijn hier heel tevreden over.
Ze zijn niet goedkoop, maar de kwaliteit is super :j

Drie lampen hebben wij nu al bijna 4 jaar en die doen het nog net zo goed als de twee lampen die wij later hebben aangekocht.
De Hue kan je ook gebruik als een wake-up light, Je stelt ze gewoon in als wekker en dan gaan ze langzaam aan op het moment dat jij ingesteld hebt.

Overigens werkt bij ons het bedienen op afstand dan weer niet omdat ze bij ons aangeven dan geen verbinding te hebben?
Hoe doen jullie dit?

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:12

Ik vind de lichtkwaliteit van Philips mooier. De Ikealampen krijg ik net niet mooi op elkaar aangesloten er zit verschil in tint in. Bij Philips heb ik dit probleem niet.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:35

Ik heb Hue, vrienden van me hebben die van Ikea. Verschil in lichtkwaliteit viel mij ook op ja, weet niet of dat inmiddels wel zo is maar dacht dat die van Ikea ook niet gekleurd te krijgen waren.

Ik heb 3 gekleurde en 1 “witte” lamp. Bedien ze met HomeKit idd, je hebt als je op afstand dat wil doen wel sowieso een HomeHub nodig (kan een Apple tv, iPad of HomePod zijn). Als je het via de Cloud van Philips zelf doet heb je die hub niet nodig maar ik vind dat persoonlijk niet heel fijn werken, ik had nog een oude iPad liggen die ik als Hub gebruik.

Heb zo’n Ikea spacelamp en daar heb ik ook een Hue inzitten, zo’n leuk effect <3

Afbeelding

Heb ook een Nanoleaf, als ik dan naar bed ga zeg ik gewoon “Hey Siri welterusten” en dan gaat alles uit :)) vind het ideaal. We hebben vogeltjes en zeker nu het zo vroeg donker is vind ik het voor hen niet zo fijn om dan vanaf 5 ofzo in het donker te zitten, en als wij dan thuis komen dat ze net zitten te slapen en dan het licht weer vol aangaat :+ Dus heb nu ingesteld dat een half uur voor zonsondergang elke dag 1 lamp aangaat, en die gaat automatisch om 00:30 weer uit mochten we eens niet thuis zijn.

Nanoleaf zijn lichtpanelen:
Afbeelding

DeMaJai
Berichten: 281
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:36

Denise_Storm schreef:
Rebel_Jits schreef:
Ik weet dat je Philips Hue kan koppelen met een Google Home of Amazon Echo (Alexa). Dan kan je dus letterlijk zeggen: Alexa, turn on lights.
Ook onder te verdelen in sectie's, zoals woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2 etc.


Oké, en dat is ook zo met de Apple Home Kit koppelen toch? En dat kan Ikea niet?


DeMaJai schreef:
Wij hebben hier de Phillips hue en die zijn iets beter dan die van de Ikea vind ik zelf.
Wij hebben die met name gekocht om de lichten van afstand aan te doen, als we langere tijd van huis zijn.
Maar je kan ze niet bedienen zonder de bridge en de lampen van Philips hue zelf.
Je kan ook andere losse bolletjes kopen van andere merken zolang ze maar het zigbee protocol gebruiken.


Bedankt voor je reactie! Hebben jullie ook de Ikea set gehad? En heb jij ervaring met de levensduur van de lampen?


We hebben ook de Ikea set gehad ik vond de kwaliteit daarvan minder en over de levensduur durf ik niks te zeggen, denk dat ze meeging net zolang als de led lampen.

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:06

M_D_H schreef:
wij hebben de PH en zijn hier heel tevreden over.
Ze zijn niet goedkoop, maar de kwaliteit is super :j

Drie lampen hebben wij nu al bijna 4 jaar en die doen het nog net zo goed als de twee lampen die wij later hebben aangekocht.
De Hue kan je ook gebruik als een wake-up light, Je stelt ze gewoon in als wekker en dan gaan ze langzaam aan op het moment dat jij ingesteld hebt.

Overigens werkt bij ons het bedienen op afstand dan weer niet omdat ze bij ons aangeven dan geen verbinding te hebben?
Hoe doen jullie dit?

Ik gebruik hem inderdaad ook als wekker. :)

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:10

Warboel schreef:
Ik heb Hue, vrienden van me hebben die van Ikea. Verschil in lichtkwaliteit viel mij ook op ja, weet niet of dat inmiddels wel zo is maar dacht dat die van Ikea ook niet gekleurd te krijgen waren.

Ik heb 3 gekleurde en 1 “witte” lamp. Bedien ze met HomeKit idd, je hebt als je op afstand dat wil doen wel sowieso een HomeHub nodig (kan een Apple tv, iPad of HomePod zijn). Als je het via de Cloud van Philips zelf doet heb je die hub niet nodig maar ik vind dat persoonlijk niet heel fijn werken, ik had nog een oude iPad liggen die ik als Hub gebruik.

Heb zo’n Ikea spacelamp en daar heb ik ook een Hue inzitten, zo’n leuk effect <3

[ [url=m/ykN5Tk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ook een Nanoleaf, als ik dan naar bed ga zeg ik gewoon “Hey Siri welterusten” en dan gaat alles uit :)) vind het ideaal. We hebben vogeltjes en zeker nu het zo vroeg donker is vind ik het voor hen niet zo fijn om dan vanaf 5 ofzo in het donker te zitten, en als wij dan thuis komen dat ze net zitten te slapen en dan het licht weer vol aangaat :+ Dus heb nu ingesteld dat een half uur voor zonsondergang elke dag 1 lamp aangaat, en die gaat automatisch om 00:30 weer uit mochten we eens niet thuis zijn.

Nanoleaf zijn lichtpanelen:
[ [url=m/qfE3V6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier ook een aantal IKEA lampen een upgrade gegeven door er een PH lampje in te draaien. Mijn laatste aanwinst is de IKEA Nymane voor boven de eettafel. Gaan er helaas wel drie in. _O-

Heb nu 12 PH lampjes waarvan er 4 kleur zijn. Die staan links en rechts van tv en bank.

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:30

Ik heb nu genoeg Bollie punten om de Hue Sync Box te kopen, maar nu zie ik net dat hij alleen nog maar te koop is via de MediaMarkt. :(

Moet ik nog even wachten...

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 22:47

Haha, grappig dat dit topic vandaag weer tot leven komt. Wij hebben net de lamp boven de eettafel opgehangen (wonen inmiddels in een groter huis) en ook deze werkt op Hue. Wij zijn heel tevreden over de Philips Hue! Al heb ik nog weleens ruzie met al die knopjes, maar dat schijnt een vrouwendingetje te zijn haha :=

Afbeelding
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:32

Nice! En anders gewoon met stemcommando's. Dat gaat hier al bijna vanzelf. :D

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:18

Ik heb een handige schoonbroer die alles overzichtelijk zet in de app. Huiskamer, sfeerverlichting, slaapkamer G, slaapkamer D.. En dan nog verschillende kleurenthema's, zodat we kunnen afstemmen op eetmomenten, tvmomenten, algemene verlichting etc.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:47

De foto hierboven ziet er tof uit! Wij zitten er ook aan te denken om over te stappen op Philips Hue. We hebben sowieso nieuwe lampen en armaturen nodig dus willen dat meteen meenemen. Nu zie je tegenwoordig heel erg veel lampen zoals hierboven. Hier zou je dan zo Filament Hue in kunnen doen (zit hierboven ook in denk ik?). Maar mijn vraag is, is/blijft dit licht niet heel erg oranje? Of kun je dit ook wel mooi helder krijgen?

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:56

Ik heb sinds kort ook de hue en vind het helemaal geweldig. Makkelijk te installeren en lampen toe te voegen. Ik heb de gewone lamp ook in de tuinlamp gedaan. Normaal stond ie nooit aan, want dan moest ik naar buiten en nu dagelijks als de zonder onder gaat.

Manlief moet nog even wennen, dat de schakelaar nu niet meer werkt.

Denise_storm kun je van die lampen die jij hebt ook instellen dat ze witter licht geven?

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:06

Paulusjuh schreef:
De foto hierboven ziet er tof uit! Wij zitten er ook aan te denken om over te stappen op Philips Hue. We hebben sowieso nieuwe lampen en armaturen nodig dus willen dat meteen meenemen. Nu zie je tegenwoordig heel erg veel lampen zoals hierboven. Hier zou je dan zo Filament Hue in kunnen doen (zit hierboven ook in denk ik?). Maar mijn vraag is, is/blijft dit licht niet heel erg oranje? Of kun je dit ook wel mooi helder krijgen?

Ik heb ze laatst bij de Praxis gezien en ik vond het meevallen hoe oranje ze bleven. Echt felwit zoals de andere Hue's die we hebben worden ze denk ik niet, maar ik heb even met die knoppen lopen spelen en had het idee dat ze nog best wel fel werden.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Slimme verlichting: Philips Hue of Ikea TRÅDFRI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:46

Wij hebben ook Hue in de woonkamer, gaan op werkdagen aan voordat we thuiskomen in een donker huis. Kunnen met verschillende apps bediend en veranderd worden. Wij zij nu alleen nog op zoek naar kleine Huelampjes voor in erker, helaas nov niets naar wens gevonden.