Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 15:32

Twee jaar geleden startte het nieuwe jaar eigenlijk vrij slecht, ik had na maanden zoeken een leuk paard gevonden, exact volgens bestelling en deze werd op 2 januari gekeurd. Conclusie: negatief koopadvies, stevig balen en weer verder.

Februari 2018, een van de laatste dagen van vakantie in Azie, berichtje van mijn instructrice “ik denk dat je bij dit paard moet gaan kijken, vind het echt iets voor jou”. Niet helemaal wat ik zocht, toch gaan kijken en waar de eerste keer onwennig was had ik de tweede keer binnen een paar rondjes tranen in mijn ogen omdat ik haar zo leuk vond! Keuring was zenuwslopend, door de mega files die de verkoper op de heenweg had, deed hij er ipv een half uur er bijna 3,5 uur over, die extra drie uur heb ik nagelbijtend doorgebracht in de wachtkamer. Gelukkig was het het wachten meer dan waard, mijn dierenarts gaf deze keer positief advies.

Afbeelding

Maart 2018
Zo werd Eva mijn paard en zoals zovelen kwam ik ook thuis met iets compleet anders dan ik zocht. Oke, het lieve en betrouwbare was een harde eis, ik was toen echt een enorm onzekere ruiter en daar heb je wel het juiste paard voor nodig.
Wat ik verder wilde was een niet al te grote, stevige, stoere, huis-tuin-en-keuken KWPN ruin. Hoe ik met een chique 1.73 Merrie thuis heb kunnen komen die niet alleen een elite- en een sportpredikaat, maar ook een heleboel eigen mening mee nam is me dan ook een raadsel.

We leerden elkaar kennen en zeker aan het begin is ze zo braaf en geduldig geweest met mij en mijn onzekerheid. Nooit heeft ze een stap verkeerd gezet en alles wat ik nieuw probeerde ging ze gelijk enthousiast in mee.
Afbeelding

Tussendoor knuffelden we op de wei.
Afbeelding
En op de paddock
Afbeelding

December 2018
Het leek mij leuk om weer op de vereniging te kunnen lessen, dus ik kocht een trailer, leerde hoe dat trailerladen het beste werkt en nam Eva mee. Zo samengevat klinkt het zo simpel, maar dat was het niet. Ooit als enigzins onzekere ruiter geprobeerd op te stijgen bij een groot paard wat door haar spanning absoluut, maar dan ook echt absoluut geen micro seconde stil kan staan? Nee? Ik ook niet, maar aangezien Eva nogal aan mij gehecht is was het geen optie om een ander in het zadel te zetten en met veel hulp van mijn instructrice bouwden we dit langzaam steeds meer op.

Afbeelding
Januari 2019
We gingen voor het eerst naar de groepsles.

April 2019
We maakten voor het eerst een sprongetje! Omdat mijn dressuurzadel hier echt niet geschikt voor is duurde het even voor we hier mee verder konden, maar sinds kort rijden we om de week in de beginners spring groep mee.
Afbeelding
Mei 2019
Paar maanden later ging het zo goed bij de vereniging dat ik besloot ons in te schrijven voor een oefenwedstrijd. Veel spanning, maar ook wel goede punten, dus dat oefenen konden we ook wel officieel doen vond ik. Goede keuze, eerste officiele wedstrijd knalden we naar 193 en 221,5(!) punten en een eerste prijs. We starten tot nu toe alleen bij onze eigen vereniging, maar dat gaat niet slecht en de teller staat nu op B+9.

Tussendoor bleek weer eens hoeveel vertrouwen ik krijg van mijn geweldige paard, aangestoken door een stalgenootje leende ik een barebackpad en binnen no time draafde en galoppeerde we zo de bak door
Afbeelding

Juli 2019
Eva is in de omgang nooit de makkelijkste geweest, dus we waren er wel aan gewend dat ze met buitenzetten en binnenzetten enorm onrustig was. Echter, na wat wisselingen in de groepen stond ze nu met twee ruinen op het land en hoewel het altijd rustig was in hun groep vond Eva het niet fijn. Ze stond regelmatig minstens een uur bij het hek en zodra ik op stal kwam was het altijd gelijk ‘hoi baas, je bent er, haal je me er dan nu uit?’
Zo kwam de lastige beslissing op zoek te gaan naar een andere stal.
Eva had het druk met haar eigen issues, want de lekkerste stengels hooi liggen natuurlijk net te ver weg.
Afbeelding

En een stalgenootje maakt voor vertrek nog prachtige foto’s van ons
Afbeelding
Afbeelding

September 2019
Verhuizing! Ondanks dat ze natuurlijk best een aantal weken nodig had om te wennen was dit de juiste beslissing, de onrust rondom buitenzetten is hier vanaf dag 1 compleet verdwenen en ook met andere dingen is ze veel rustiger geworden.
Afbeelding

December 2019
Ik ging een weekje op vakantie en waar dat vroeger echt verschrikkelijk was voor Eva (die was altijd mijn hele vakantie uit haar doen) kreeg ik nu appjes dat het zo goed ging met foto’s van een blij paard.
Afbeelding

In de bijna twee jaar dat Eva nu van mij is hebben we elkaar heel goed leren kennen en die klik die we vrijwel gelijk al hadden is alleen maar gegroeid. Voor mij is ze echt mijn vriendinnetje en het beste paard dat ik had kunnen kopen. Andersom is Eva aan haar tweede jeugd begonnen, ik heb haar gekocht van de fokker (ze was toen bijna 15) waar de laatste jaren voor zover ik weet niet heel actief meer iets met haar gedaan werd en ze geniet eigenlijk van alles wat we samen doen, als ze maar mag werken en ik haar vertel dat ze zo knap en braaf is. Plan voor de toekomst is rustig doorgaan met wedstrijden, de springlessen waar we net mee zijn begonnen verder uitbouwen, misschien eens een keer een rondje buiten uitstappen en bovenal genieten!

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)


_Sofie

Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:40

Mooi overzicht! Op naar nog meer mooie jaren samen :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-20 09:57

Dankjewel! Van mij mogen er nog heel veel van dit soort jaren volgen <3

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:14

Mooi overzicht, het had zo moeten zijn zeggen ze altijd ;)
Nog vele mooie jaren samen!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:27

Leuke combi, leuk paard, wat is de afstamming?

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-20 14:43

Lui_ schreef:
Mooi overzicht, het had zo moeten zijn zeggen ze altijd ;)
Nog vele mooie jaren samen!


Bij haar geloof ik dat ook helemaal, oud-stalgenootje riep ook altijd ‘Ze is echt jouw paard’


Kendra, dankjewel, haar afstamming is San Remo x Damiro

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:19

Het is echt zo'n leuk dier om te zien. Super dat ze op je pad is gekomen en je er zo'n fijn paard aan hebt. Veel plezier samen in het komende jaar.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:29

Leuk paard en overzicht! Leuk om te zien, Ik heb zelf een Damiro en zie qua blik gelijkenissen. Is ze ook eenkennig?

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-20 18:49

SuperSuup schreef:
Leuk paard en overzicht! Leuk om te zien, Ik heb zelf een Damiro en zie qua blik gelijkenissen. Is ze ook eenkennig?


Grappig dat je gelijkenissen ziet in hun blik, nu ben ik nieuwsgierig, heb je een foto van die van jou?
Het eenkennige herken ik zeker! Eva is echt een heel lief en braaf paard, in principe luistert ze naar iedereen, kan iedereen haar zo pakken en zelfs als ik een enkele keer iemand anders op haar rug laat kijkt ze vooral aan van ‘er zit iemand op mijn rug en jij staat op de grond, dit is raar’, maar dat doet ze allemaal zonder echt contact te maken.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:56

Roulette_ schreef:
SuperSuup schreef:
Leuk paard en overzicht! Leuk om te zien, Ik heb zelf een Damiro en zie qua blik gelijkenissen. Is ze ook eenkennig?


Grappig dat je gelijkenissen ziet in hun blik, nu ben ik nieuwsgierig, heb je een foto van die van jou?
Het eenkennige herken ik zeker! Eva is echt een heel lief en braaf paard, in principe luistert ze naar iedereen, kan iedereen haar zo pakken en zelfs als ik een enkele keer iemand anders op haar rug laat kijkt ze vooral aan van ‘er zit iemand op mijn rug en jij staat op de grond, dit is raar’, maar dat doet ze allemaal zonder echt contact te maken.


Haha ja dat heeft die van mij ook. Hij kan zich ook heel erg afsluiten voor spannende dingen. Dan kom je er heel moeilijk doorheen af en toe. Maar hij is goudeerlijk en zal nooit opzettelijk kwaad doen. Leuk om familie te zien, damiro’s zie/hoor ik bijna nooit!

Dit is die van mij, inmiddels 20 en met pensioen
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Edit: ze hebben allebei geloof ik ook het minivoorplukje geërfd haha

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 15:00

Wat leuk, SuperSuup, die zijn echt familie van elkaar! Die blik in zijn ogen is enorm herkenbaar, het mini-voorplukje, zelfde kleurtje en allebei 1 wit voetje achter.
Hij heeft echt een lieve uitstraling, weet niet hoe recent je foto's zijn, maar zo ziet hij er echt nog niet uit als 20 (maar then again, bij Eva denkt ook iedereen daar ze jonger is).

In stress situaties kruipt Eef inderdaad ook helemaal in zichzelf, heel langzaamaan wordt ze iets bereikbaarder, maar het blijft een uitdaging. Heb jij nog tips? _O-

Damiro komt niet meer veel voor, maar blijkbaar heeft hij wel sterke genen, Eva heeft in het verleden ook veulens gehad en de enige die ik op beeld gezien heb past zo in het rijtje.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)


SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: Eva voor het eerst (en twee jaar lang) in the picture

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:31

Ja hij is ook erg lief, damiro’s hebben allemaal dezelfde lieve blik vind ik. Die onderste foto is recent, hij heeft een babyface haha. Maar er zit nog een flinke scheut volbloed in van moederskant (volckmar), ik denk dat hij daar dat kleine koppie van heeft. Maar eva heeft ook een fijn hoofd.

Voor dat in zichzelf keren is de enige tip geduld haha. Zelf heel rustig blijven en gewoon wachten, bij sommige paarden werkt t om wat te ‘pushen’ maar bij deze werkt dat averechts.

Echt zelf rustig blijven, als het kan rondjes lopen, ik gooi er vaak een snoepje in zodat die kaken los blijven. Beetje afleiding met zo min mogelijk prikkels. En dan opeens blaast hij uit en is het over, er gaat dan vanuit het niets een knop om en dan is het over.

Heel apart dier is het, wel leuk om te lezen dat die van jou dat ook heeft, eigenaardig trekje haha.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, rocky_1995 en 19 bezoekers