[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:03

Ik heb een braaf paardje maar wordt ook drammerig als die 3u moet stappen. Vooral in een groep is dat geen optie. Waarschijnlijk als je gewoon lekker doorgereden had was het een stuk minder.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:39

Hé Femke, je paardje was echt niet storend té druk voor de groep hoor.

Wel vervelend dat 't laden daarna niet lukte.

Mijn hafje werd in het begin ook druk, lag niet aan Stinky, maar gewoon aan 't feit dat hij al een hele poos niet meer in een groep gelopen had (rijd al maanden vnl alleen of met z'n 2en).
En ook hij vindt alleen stappen onmogelijk saai, maar pech voor hem, af en toe doen we dat toch gewoon een hele rit lang.

Je bleef zelf tijdens het rijden ook prima rustig, waarschijnlijk heeft hij er echt wel een hoop van geleerd hoor! Alleen dat effect komt vaak pas na de rit, tijdens lijkt hij dan tussen de andere 4 brave paarden heel druk (gelukkig dat mijn Elmo af en toe vrolijk mee deed met druk zijn, en ik was juist best heel tevreden met hem, want die kon in het begin in zo'n groep echt enorm hoog bokken en nu was 't alleen een beetje piafferen en af en toe een klein huppeltje :') )

Je hoeft vanwege z'n drukke gedrag ook echt niet perse te balen of te denken dat je in zo'n groep een stoorzender bent, waarschijnlijk als je dit soort groepstrainingen vaker doet, komt er bij hem ook meer rust in z'n koppie en ja, dat lukt dus alleen maar door het vaker te doen.

Veel succes met hem, het is echt een super leuk dier met een heel aansprekend koppie!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:23

U vraagt, wij draaien!
Afbeelding
Spelen met een voeremmer
Afbeelding
Als ik terug denk zijn we inderdaad al van ver gekomen, maar dat is vaak moeilijk te bedenken als je zo ver lijkt terug te vallen. 3 uur stappen is wellicht saai voor hem, maar is het niet juist goed voor hem om te leren dat hij niet altijd hard(er) mag?

Fijn, Marije, dat het niet te storend was, een hele opluchting. Ik ben blij ook dat mijn gevoel niet klopt met jouw observaties :) Ik wil zeker vaker een groepstraining doen.
Doe ik er goed aan om hem in te houden naar het tempo van de groep, of juist vooraan te blijven rijden, zodat hij in zijn eigen tempo kan lopen?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:46

Hahaha, heel goed. ;)

3 uur stappen met een onbekende groep is ook wel erg ver uit je paard's comfortzone. Op zich is een flink eind stappen - al dan niet in een groep - helemaal niet zo gek om als training mee te nemen, maar gelijk 3 uur is wat overdreven.

Als je je paard tijdens een staprit met een groep vooraan laat lopen is de kans wel heel groot dat hij 30 meter voor de groep uit loopt als hij een flink basistempo aanhoudt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Je kunt ook variëren tijdens de groepsrit. Eens kijken wat je paard doet als ie voorop loopt, wel even volhouden om hem de tijd te geven om te wennen. Wat doet ie in het midden en wat doet ie als ie achteraan loopt? Wel op iedere plek de tijd geven om te wennen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:10

Leuk om jullie ontwikkelingen te volgen! Zelf zou ik ook knettergek worden van drie uur stappen dus ik vraag me af of je dat zou moeten willen van hem? Het lastigste is de gulden middenweg vinden van karakter, jouw wensen en gedrag (waar strekt het karakter naar de grens van waar het ongewenst wordt). Ik zou wisselen tussen zijn tempo en jouw tempo (voor, tussen, laatste in de groep etc en ieder momentje rust achteraan belonen door het weer even te laten gaan).

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:28

Het is een staptraining over de heuvels rondom de Posbank hè.
Niet zomaar een stukje rechtuit stappen waar je ook lekker hard zou kunnen galopperen, maar pittige klimmen en afdalingen, die op zichzelf je paard al behoorlijk aan 't werk zetten.
Het is tijdens deze staptrainingen de bedoeling om je paard zijn lijf correct te laten gebruiken, buikspieren aangespannen, achterhand aan het werk.

Dit even ter verduidelijking aan degenen die zich afvragen waarom je 3 uur zou gaan stappen.

@nessinator, ik denk dat je het goed gedaan hebt, afwisselen tussen middenin/achteraan in de groep en voorop rijden.
Wat opviel was dat hij zich wel braaf ontspande toen je er naast liep, zelfs terwijl je toen achteraan de groep liep met hem.

Hij kan het dus wel!

Het blijft dus een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen, zelf ook op 't juiste moment ontspannen als hij dat ook doet, al is het maar voor 1,5 pas.

Mijn stuiterballetje is er ook nog lang niet, maar als ik zie waar we vandaan gekomen zijn, dan hebben we al veel gewonnen. Maar dat kost wel tijd, veel geduld en een lange adem. En inzet van mij om aan mijzelf te werken.

Die van mij is nl heel gevoelig voor complimenten. Die kan echt groeien van een blij en trots baasje op z'n rug, en kan wat onzeker worden van teveel te streng beperken.
Heb ik heel erg aan moeten wennen, mijn senior is er juist 1 van het type je geeft me een vinger en ik neem beide armen en als ik de kans krijg je romp erbij (ex manegepony die geleerd had voor zichzelf op te komen).
Dus ik was gewend heel erg te beperken op wat niet mocht ipv te belonen wat goed ging.
Toen ik door had dat dat bij Elmo contraproductief werkte, ben ik er langzaam aan gaan werken om me te focussen op die enkele pas die goed gaat, die uitvoerig te belonen en hem daarmee het vertrouwen te geven dat hij het echt allemaal wel kan.

En nog steeds heb ik mijn eige oude patronen niet afgeleerd, maar dat merk ik dan vanzelf, want ik krijg het tegenovergestelde van wat ik wil.

Als ik je topic zo doorlees (heb even alleen jouw eigen berichten doorgelezen, niet alle reacties), dan zijn jullie ook al een heel eind gegroeid samen.
Heb vertrouwen in hem, ook als je een keer een mindere dag hebt.
Analyseer je ook niet helemaal gek op alles, soms gaan dingen nou eenmaal anders dan gepland of gehoopt, en dat ligt niet altijd aan iets wat je had kunnen voorkomen of veranderen.

Relax en take it easy, morgen is er weer een dag ;-)

En vergeet tussendoor niet te genieten van de successen die je wel hebt behaald!
B+5 ipv B klaar is toch een prima prestatie van jullie beide? +:)+

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:16

Kleine zin die mij opvalt: hij ontspande en werd dus rustig toen jij naast hem liep? Zowel voor, midden, achter de groep? Dat is toch wel gek. Heeft hij niet ergens last van als je in het zadel zit?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:17

Hannanas schreef:
Kleine zin die mij opvalt: hij ontspande en werd dus rustig toen jij naast hem liep? Zowel voor, midden, achter de groep? Dat is toch wel gek. Heeft hij niet ergens last van als je in het zadel zit?


Kan, maar als ik naar die van mij kijk dan merk ik dat hij de hele wereld aankan als ik ernaast loop en als ik er vervolgens op stap raakt hij toch mega onzeker/gestrest (overigens alleen op buitenrit) omdat hij dan toch minder houvast heeft.

Maar ts, ik ga ook mee met Marije, klinkt vooral alsof jullie vooral meer moeten oefenen, en dan komt de rest 'vanzelf'.
Misschien voor jou ook leuk om te kijken naar technieken die je op de grond aan kan leren en waar je op terug kan vallen als je erop zit om je paard ten alle tijden te laten helpen ontspannen, beetje zoals Yvette van Featherlight het aanpakt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 10:25

Dank je wel voor je aanvulling, Marije, en Maflinger: die 3 uur komt niet uit het niks he, ik heb dat rustig opgebouwd, en ook de afstand was niet nieuw voor hem. Misschien alles bij elkaar een beetje veel van het goede, zo zie je maar weer dat ik echt nog veel te leren heb.
Het terrein was trouwens ook sowieso te bevroren om harder te gaan dan stap.
@Hannanas: Zoals Marije ook zei heb ik onze positie binnen de groep al veel gevarieerd, maar was hij alleen echt op zijn gemak vooraan. Onder het zadel: ik hoop het niet. Zadel past (oktober voor het laatst gecheckt) en osteopaat is meer dan tevreden, juist over zijn rug, dus ik denk dat hij aan de hand ontspant omdat ik daar meer aan heb gewerkt, en omdat hij weet dat hij aan de hand niet hard kan (en wat Cera zegt).
@Cera_D: Daar ben ik druk mee bezig, via de methodes van Warwick Schiller!

We gaan gewoon weer door, we blijven oefenen, ik blijf aan mezelf werken zodat ik Stinky zo optimaal mogelijk kan helpen, en wie weet was dit wel de laatste terugslag!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 10:26

Nu blijkt dat mijn stemming van vorige week werkstress-gerelateerd is. Dus de kunst is om mijn gevoel niet op hem te projecteren want hij doet best zijn best.
Gisteren zijn we weer het bos in geweest, met zijn tweeën, en hij heeft zich aardig goed gedragen, ook al lag het tempo van de andere pony wat lager, en ook al kwamen er honden op ons af gevlogen in een niet-losloopgebied. Sowieso begint hij onder het zadel al meer te ontspannen en zijn we in de dressuur toe aan echt rijden in plaats van alleen maar spanning loslaten.
Het ziet ernaar uit dat ik de komende tijd vooral aan mijzelf zal moeten werken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:05

:)* Da's de helft van het paardrijden ...

Wat mij qua inzicht daarin heel erg geholpen heeft zijn de boeken van Linda Kohanov. Zij geeft daarin mooie voorbeelden van hoe het voor paarden werkt en hoe dat zijn invloed heeft op de interactie met mensen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 13:36

Ik ga er eens naar kijken, dank je wel voor de tip :)

En ja, ik was ervan op de hoogte, maar naar nu blijkt zit ik meer met mezelf overhoop dan dat ik dacht (tegen burn-out aan)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:47

Bummer :(:)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 12:16

Deze hele week heb ik eigenlijk heerlijk gereden. Paar keer dressuur gereden, waarbij hij steeds meer begint te ontspannen, ook met bit, ook al rijden we dan nog wel in stofzuigerstand. Volgende week iets meer contact (en oprichting) zoeken, dus neus op kniehoogte en niet dieper :+
Ook zijn we gisteren het bos in geweest, in onze vertrouwde omgeving, met een vertrouwd paard: we hebben onze senior opgehaald voor een ritje in de bossen rond Oosterbeek. De ontspanningstechnieken waar we in de bak aan werken, beginnen ook buiten goed te werken! Hij was zo ontspannen, zij hartslag was direct te relateren aan het tempo, en we hebben zelfs een begin kunnen maken met oefenen op ingehaald worden: eerst wennen aan bijdraven, dan aan bijdraven tot ze naast elkaar liepen, en op het eind kon Senior Sandy zelfs een klein stukje voorbij hem draven!
Misschien is het ook wel te lezen, maar ook persoonlijk gaat het een stuk beter, de burn out is afgewend, en ik hoop dat dit goede gevoel door gaat zetten!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:25

Gaaf! Zo te lezen weer lekker bezig.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 13:47

@maflinger: zeker!
Afgelopen zaterdag heb ik besloten voorlopig mijn bit even aan de wilgen te hangen. Hij bouwt van alleen al de aanwezigheid van dat stukje koper in zijn mond zo veel spanning op dat ik eerst een half uur bezig ben naar ontspanning te rijden, terwijl hij zonder bit bijna meteen ontspant. (ik heb in de inrijfase meerdere bitten geprobeerd en op deze liep hij het fijnst)
Komende week alleen maar dressuur, want volgende week gaan we weer eens op wedstrijd (= vreemd-terrein-training)!


Afbeelding

Afbeelding
Stills uit het filmpje van de training vorige week ergens. Hoezo geen aanleuning :D

Ik ben wel een beetje bang dat mensen mij meteen in de 'bitloos-brigade' (daarmee bedoel ik de erg felle moraalridders) indelen als ze me voorbij zien komen op wedstrijd, en zoek nog naar een manier om hiermee om te gaan want ik ben niet tegen het (correct) gebruik van bovengenoemde zaken

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:59

Als je op wedstrijd gaat: blijf in je eigen bubbel met je paard. Het is niet interessant:
- wat een ander vindt
- welke punten je rijdt
- of het "goed" gaat
- welke optoming je gebruikt

Wat wel interessant is, is dat jij en je paard samen een positieve ervaring hebben. Als dat betekent dat je bij het inrijden bij wijze van spreken achterstevoren op je paard zit omdat dat even nodig is: so be it. Als dat betekent dat je tijdens de proef iets moet doen wat nodig is maar waardoor je misschien minder punten scoort: doe maar gewoon.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:44

Dan zou ik lekker bitloos gaan rijden.
En waarom zou je dan meteen een hokje in geduwd worden als “bitloos-brigade”?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:21

nessinator schreef:
Ik ben wel een beetje bang dat mensen mij meteen in de 'bitloos-brigade' (daarmee bedoel ik de erg felle moraalridders) indelen als ze me voorbij zien komen op wedstrijd, en zoek nog naar een manier om hiermee om te gaan want ik ben niet tegen het (correct) gebruik van bovengenoemde zaken


Lekker belangrijk wat ze vinden....

Beter is dat men geïnspireerd raakt. Mijn paarden doen het ook beter zonder bit. Mijn ruin ontspant VEEL sneller. Met bit was hij soms behoorlijk in paniek.

Het enige dat relevant is, is hoe jij je voelt en hoe je paard zich voelt. In het belang van je paard kun je dat maar beter zsm leren. Ik heb ook te vaak mijn oren naar anderen laten hangen, zonde van mijn tijd en de positieve energie tussen mij en mijn paarden.

Met paarden bezig heeft uiteindelijk maar 1 hoofddoel: ontspannen en plezier maken :-)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 16:38

nou @Maflinger_S, laat dat nou precies de reden zijn dat ik überhaupt op wedstrijd ga :)
@Hannanas, Dat is meer iets dat ik mezelf aanpraat :+ Ik heb een beetje het idee (of ik ben er bang voor) dat mensen die bitloos rijden net zo worden beschouwd als veganisten: ofwel niet, ofwel radicaal. En ik weet maar al te goed dat er een prima middenweg is, maar ik ben bang dat er te veel mensen zijn die die middenweg niet zien. Ook Romy Huisman zei dat ze nog nooit een bitloze combi in de ring had gehad, ook niet echt een fijn vooruitzicht dat er blijkbaar in deze regio niet veel bitloos gestart wordt...
@Ninx: inderdaad!
We zullen het zaterdag zien!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:52

Heel veel plezier alvast, ik vind het rijden er op deze manier echt heel prettig uitzien voor beide. Fijn dat je nu eindelijk een optoming hebben gevonden waar jullie beide happy van worden, dan maakt het weinig uit wat de rest van de wereld ervan vindt. ;)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:37

Veel plezier en succes zaterdag! (Waarbij succes dus niet een goed aantal punten is, maar dat had je al begrepen. :D)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 10:44

@Cera_D dank je wel :) Is ook zo :D
Komt goed, Malinger_S :D Dank je wel :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:01

Nou jullie zitten natuurlijk te springen om te weten hoe het gegaan is :')
In 1 woord: Dramatisch :+
Deze keer kon ik er wel om lachen. Hij was zo ontzettend lief, ontspannen, rustig, fijn in de losrijbak. Komen we in de ring, één groot stresskanon. We hebben beide proeven dus in recordtijd afgewerkt, en een nieuwe topscore neergezet waar ik dus echt niet meer onder wil duiken (51,5%). We hebben wel ontzettend veel geleerd, en omdat ik zonder bit niet "vals kan spelen" (door hem eens een keer extra terug te trekken) ook weer inzicht gekregen op welke manier we verder moeten trainen.
Hij was in ieder geval in de losrijbaan heel braaf, en dat hebben we mooi meegenomen, ondanks de andere paarden daar. Missie geslaagd zou je dus kunnen zeggen (en het was toch "maar" B, dus niks te verliezen, al was de proef echt diep triest en had ik achteraf beter kunnen afgroeten).

Vandaag heb ik hem daarom toch meegenomen het bos in, eigenlijk had hij vandaag vrij, en daar was hij wel weer helemaal fijn, relaxed, Senior Sandy kan hem nu zelfs tot schouderlengte voorbij zonder dat hij zelfs maar opkijkt, en ook in draf kan ze hem tot neuslengte voorsprong inhalen, dus dat gaat gewoon de goede kant op!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:10

Dank je wel voor de update.

Dat was een interessante ervaring zoals je al schrijft. Misschien is dressuurwedstrijden rijden gewoon niet jullie ding. En als het toch jullie ding is, weet je nu inderdaad waaraan je kunt gaan werken wat dat betreft.

Vandaag lekker het bos in geweest. Je hebt groot gelijk, het was er prima weer voor.