Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:55

Hier zit het probleem hem voornamelijk in het verschil in ruwvoer behoefte.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:02

Malenka schreef:
Hier zit het probleem hem voornamelijk in het verschil in ruwvoer behoefte.


Ik denk dat je met een "dichte" bak voor het ruwvoer al een behoorlijk eind zal kimen en dan bijvoorbeeld nog een plekje waar alleen de shet bij kan komen en daar ruwvoer voor de shet.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:12

Mooi ja Marlies! Die heb ik vanochtend ook staan bewonderen.

Echt genieten dit weer! Nog bijna 2 uur bezig geweest om de blauwe regen in vorm te snoeien :')
Hij staat er nu weer netjes bij. Dat krijg je ervan als je het snoeien een jaar overslaat...

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:26

Ik heb een hekel aan vorst maar vind het nu wel even prima. Vorst is geen regen <<)
Vandaag even gelongeerd en gelangelijnd. Door de plassen. Gevolg: baasje helemaal nat -O-

Word er bij jullie ook al zo belachelijk veel vuurwerk afgestoken?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:40

Jup. Vandaag de hele dag al carbid en dat ging toen het donker werd over in siervuurwerk. Morgen zal de toename meevallen, dan maandag weer een stap erger en dinsdag is het hier oorlogsgebied met enorme carbid (meer dan een melkbus).
Maar ik moet wel zeggen dat het hier op zich nog wel meevalt nu. Tweede kerstdag waren we op de Veluwe en toen was het daar al zoveel als wij nu hier hebben.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:48

Dit is mijn eerste jaarwisseling met de paarden aan huis én mijn eerste jaarwisseling in ons nieuwe huis. Geen idee hoe het hier gaat zijn. Ik vind het behoorlijk spannend. Hoe gaan jullie paarden ermee om?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:49

Hier wordt ook al geknald, maar ik vind dat niet zo erg. Nu kunnen de dieren er een beetje rustig aan wennen. Op oudjaarsdag wordt hier vlakbij met carbid geschoten, maar daar maken mijn paarden niet zoveel van. Ik blijf voor de zekerheid wel altijd thuis. Om 00.00 uur sta ik in de paddock met een emmer wortelen om ze rustig te houden. Doorgaans is het hier om 00.30 uur vaak weer relatief stil dus het is wel te overzien.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:04

Hier geven ze helemaal niks om het vuurwerk. Om 24:00 zijn ze wel even iets nerveus, maar na 5 minuten is dat wel weer over.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:08

Irene793 schreef:
Dit is mijn eerste jaarwisseling met de paarden aan huis én mijn eerste jaarwisseling in ons nieuwe huis. Geen idee hoe het hier gaat zijn. Ik vind het behoorlijk spannend. Hoe gaan jullie paarden ermee om?



Ook hier mijn eerste jaar achterom in een ander huis. Voorgaande jaren stonden ze buiten de bebouwde kom en daar werd weinig geknald maar ik woon nu in een dorp. Normaal zorg ik voor extra hooi maar meer ook niet. Ik zorg wel dat ik thuis ben kust in case

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:18

Hier ook eerste jaar maar buiten bebouwde kom. De losse knallen nu geven ze eigenlijk al niets meer om en door de truck run die vorige week hier zijn ze al wel wat gewend denk ik :+

Ook ik stap om 00.00 u ff de paddock in met wat snoep.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:22

Hier is er alleen stress als ze binnen staan met voeren, in de paddock kunnen ze het wel handelen

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 21:38

Hier deden ze er vorig jaar niks op. Hebben overdag ook gewoon buiten gestaan. Carbid is nooit een probleem hier. Zijn toch doffe dreunen. Die gillende peilen en schelle rotjes vinden ze niet tof.

Ik vul de hooizakken op stal en als het half 1 is ga ik nog eens kijken. Daarna ook niet meer. Vorig jaar stonden ze mooi naar de kleuren te kijken

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:53

Wij sluiten in de schemer de track af op oudjaarsavond, dan kunnen ze nog in de paddock en bij de schuilstallen. Om 23.30u zoeken we met de zaklamp erbij de mest uit de paddock en geven we vlak voor twaalf uur nieuw hooi. Alle pony’s krijgen een halster om en mijn ruin hou ik aan het touwtje vast. Ik ga dan op een hooibak zitten met hem naast me tot het wat rustiger wordt. Meestal geven ze er weinig om, maar gaat m’n ruin rennen en zet daarbij de boel op stelten. De anderen gaan meedoen (whieieieieie spelen!), behalve mijn merrie die wanhopig probeert om de kudde bij elkaar te houden. Met mijn ruin vast blijft iedereen gewoon staan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:28

Schoonbroer heeft hiernaast blijkbaar gezorgd dat mijn schoonouders niet thuis zijn en hij gaat een feestje geven, ben ik niet zo heel blij mee :o

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:31

Hier wordt heel veel geschoten. Ik ben nu een week met homeopathie bezig, voor de honden, katten en paarden. Wij gaan de laatste jaren niet meer weg met Oud en Nieuw, de buurman knalt tot 1.30 uur door en houdt geen rekening met ons. We zijn daar nu 2 keer aan de deur geweest en hij zegt letterlijk: " de paarden zijn niet mijn keus".
Mijn paarden gaan dus door t lint om 24 uur.

Vandaag nog wel een ritje gedaan, en voor ons werd een rookbom afgelaten en diverse keren knallen en vuurwerk te zien in t dorp. Ging allemaal goed, maar ik vond t wel spannend.

De honden blaffen zich een ongeluk, ik denk dat ik de radio maar aanlaat vannacht. Voor mijn oudste hond doen de flesjes iig wel wat, hij is een stuk rustiger en trilt niet.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 23:39

Och wat sneu Antheman.

Tot nu toe reageerd onze oude Betsy hond niet op vuurwerk. In het verleden was het met haar echt een drama. Wegkruipen, bang, beven, niet eten of naar buiten willen. En dat vanaf de eerste knal. Afgelopen jaren wel beter maar dit jaar voor het eerst zonder steun van de andere hond.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:26

Ik had niets moeten zeggen, ze zijn hier net door de draad gegaan :=

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:10

Robijntjah schreef:
Ik had niets moeten zeggen, ze zijn hier net door de draad gegaan :=

K :(:)

Hier alles rustig.
Slaap lekker.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 05:12

Zo blij dat vuurwerk hier illegaal is en nieuwjaar nauwelijks gevierd word :')

Op 4 juli wel vuurwerk maar dat is niet allemaal om dezelfde tijd dat het afgaat, dat scheelt ook wel denk ik. Mijn paarden vinden het wel interessant en staan altijd aandachtig te kijken...

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 06:39

Ik merk vooral dat mijn paarden veel meer op de uitkijk staan. Vandaag met binnen halen stonden ze volgens mij ook nog op hun uitkijkpunt (denk ik althans, lastig te zien in het donker maar ze waren niet op hun normale plek)

De 31e haal ik ze binnen zodra het donker wordt en gaan ze op stal met vooral veel hooi. Vlak voor middernacht nog meer hooi en dan als het weer rustig begint te worden doe ik een keer de radio uit en krijgen ze nog eens hooi.

Staan gelukkig wel rustig op stal altijd.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:46

In onze paddock paradise zet ik alle draden van alle weilandjes open, zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan. Op verschillende plekken een bult hooi en in tegenstelling tot normaal niet in slowfeeder netten. Hier niet heel veel vuurwerk maar vorig jaar wel bij onze achterburen (300m verderop).

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:51

Hier viel het vorig jaar wel mee met vuurwerk gelukkig, meer in de verte.
Lag ook al voor 00.00 op bed ivm dagdiensten, ben rond 00.30 even wezen kiken maar ging prima.

Dit jaar heb ik nachtdiensten en ben ik niet thuis.
Geef ze van te voren flink hooi en dan zal het wel goedkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:51

Wat vervelend Robijntjah, hopelijk gaat het op oudejaarsnacht helemaal goed.

Ik heb echt een mega hekel aan Oud&Nieuw…… Hier wordt in het dorp al flink geknald en geknetterd. En nu maken ze er niet zoveel van.
Mijn paarden staan er een flink stuk vandaan, maar 31 dec om 24:00 als het dorp echt los gaat is er vaak toch een tijdje flinke onrust in de paddock. Ze stuiven dan flink heen en weer, willen geen worteltje van mij aannemen en meestal is het rond 1:00 weer wat rustiger. Ik zorg wel altijd dat ik even voor 24:00 buiten ben bij ze, maar kan niet veel doen. Hopen dat ze niet door de omheining gaan en verder rustig afwachten.

Bah, ik ben blij als het 1 januari een uur of 10 is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:49

Ik heb hier nog geen knal gehoord. Gelukkig.in mijn vorige dorp is behoorlijk overlast lees ik op fb. Ik begrijp niet wat mensen daar leuk aanvinger. Ik ben er bang voor en ik vind het zonde geld

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:52

Vuurwerk is hier verboden,dus normaal gezien lekker rustig.Wel ga ik vlak voor 24.00 de paarden extra hooi geven en wacht op wat er toch afgestoken word.Meestal is dat in de verte wat en kunnen we het gemeente vuurwerk wat volgen.De paarden kijken dan wat en zijn dan niet bang,eten is belangrijker.
Maar gisteren avond mijn honden liepen buiten en ineens ging er een boel vuurwerk af. Vlak in de buurt. De honden sloegen aan.Maar voor je van je bank gehesen heb wat aan je voeten en buiten bent...Gelukkig zijn mijn honden niet bang en hebben we een goed hekwerk. Maar zeker als je het niet verwacht is het gevaarlijk. De paarden waren verschoten maar na een galop ronde ook weer gekalmeerd. Ik vind dat tussen door vuurwerk gooien erger als dat om 24.00 alles afgaat ,dan heb je het gewoon met een uur gehad.
Een buurman verder op heeft de jongens trouwens vast gehad,dus hoop dat het nu gedaan is met die grapjes.