Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 15:31

Ik heb net een gps dog tracker gekocht (nog paar dagen wachten op levering) waarmee ik kan gaan monitoren hoeveel mijn shet nu eigenlijk beweegt in zijn Paddock Paradise:-)

Ben ik zo nieuwsgierig naar, ik denk zelf heeel erg weinig :+
Al is het natuurlijk meer dan op stal en overdag in een kleine paddock staan. Alles is mee genomen natuurlijk maar ik vrees dat het niet veel zal zijn.

Anderen die dit ook gemeten hebben?

Anoniem

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:33

Nee, maar wil ik misschien wel komend jaar eens gaan doen. Ben benieuwd hoe die tracker bevalt, ook qua nauwkeurigheid.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:36

Bokker Arabesk heeft dit ook een keer gedaan, wellicht kun je haar informeren?

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:44

MarliesR Heeft dat in haar topic staan, bij een pensionpony hebben ze er eens een in de staart gehangen. Die 'stond' schijnbaar ook weleens in huis volgens de gps :+

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:06

Ik heb het bij Pepper nog nooit echt gemeten. Maar wel eens een hele dag (9.00-16.00) op stal geweest en hem in het oog gehad. Ik denk dat als ik 200 meter zeg ik het nog ruim geschat heb. :+

Ben benieuwd naar Alf wat minder lui is :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 16:18

Haha Kymberley ik vrees van niet :-)

Ik zal de resultaten hier posten maar ik heb hem denk ik pas volgende week in huis

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:19

Wat tof! Ik denk dat de mijne op de wei best veel loopt. Ben ook wel erg benieuwd en had hier al vaker over nagedacht. Waar heb je die tracker gekocht als ik vragen mag?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:25

Ik volg ook! :j wij hebben maar een 'halve' Paddock Paradise zeg maar, omdat de track zelf doodloopt nu, de ingang van de weide met sluis staat wat onfortuinlijk. Desondanks lopen ze de 150 meter track vaak op en af, lopen ze erop los in de Paddock en stuiven dan graag de track terug op. Soms vraag ik me echt af hoe het kan dat ze nog niet keihard op hun snoet geland zijn met de last-minute stops die ze maken in de modder :') super interessant dit dus!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 17:27


Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:34

Nooit gemeten, ik heb ook geen PP. maar ik weet dat mijn paarden menig kilometer afleggen omdat mijn land gewoon erg groot is en niet aan 1 stuk. Er loopt een omheining door met een toegang in het midden daar moeten ze dus minstens heenlopen als ze in of uit dat zijstuk willen.
Er is nu ook dwars door een omheining en ze mogen daar nu niet achter, maar anders hadden ze nog tig hectare. Ik kan ze dan niet eens meer zien en het is ruim een half uur lopen heen en weer om ze binnen te halen als ze achteraan staan....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:49

3-5 km per etmaal. Dus rijden of andere arbeid blijft noodzakelijk!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:09

Wij willen over een aantal jaar ook een PP, dan zou ik ook welheel nieuwsgierig zijn welke afstand ze afleggen.

IngridM
Mag ik vragen wat je tracklengte is?

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:18

IngridM schreef:
https://tractive.com/nl/pd/gps-tracker-dog

Ik heb deze gekocht.
Kan ook niet wachten tot ik hem om kan gaan hangen :-)

Jammer, vind het te duur om eens voor de leuk te proberen. Ben wel erg benieuwd naar jouw bevindingen!

Arabesk schreef:
3-5 km per etmaal. Dus rijden of andere arbeid blijft noodzakelijk!

Moet je op een bepaald aantal km’s komen? Er is vast geen heel harde norm voor. Maar kun je het eens uitleggen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:09

Als een paard in een PP staat krijgen ze heel vaak onbeperkt ruwvoer, dat is teveel eten en toch nog te weinig beweging, met als gevolg dat er op dit moment meer paarden doodgaan een IR en HB dan door de ooit zo verfoeide hoefijzers. Ik kom heel heel veel paarden met overgewicht tegen omdat mensen denken dat het sprookje echt is; onbeperkt ruwvoer en een PP.

Dus als je paard onbeperkt voer krijgt, is 3- 5 km niet genoeg, in het wild beweegt een paard 20 - 60 km per etmaal en is het aanbod véél schraler. Een slowfeeder beweegt niet helaas, dus de motivatie om te gaan bewegen is minimaal. Ze gaan niet zomaar uit zichzelf over de track wandelen.

Of je moet minder voeren of meer rijden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:12

Heeft iemand dit ook al eens gedaan met een paard op een traditioneel weiland? Want eigenlijk valt of staat hier deels het principe van een PP mee.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:34

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, je moet immers vergelijkingsmateriaal hebben hier om het verhaal wat ronder te krijgen. En dan zijn er nog verschillen tussen de basic postzegelweides en de weides van hectares en hectares groot.

Ik ga ook helemaal mee met Arabesk :j Vind dat hele 24/7 hooi ook nogal een sprookje... En ook het hele 'liever rond en gezond dan te mager'. Krijg er spontaan stressverschijnselen van :')

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:44


san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:47

Dank voor je uitleg arabesk!

Ik ben toch wel heel erg benieuwd. Ga eens zoeken of die dingen ook goedkoper te vinden zijn.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:54

Arabesk schreef:
Als een paard in een PP staat krijgen ze heel vaak onbeperkt ruwvoer, dat is teveel eten en toch nog te weinig beweging, met als gevolg dat er op dit moment meer paarden doodgaan een IR en HB dan door de ooit zo verfoeide hoefijzers. Ik kom heel heel veel paarden met overgewicht tegen omdat mensen denken dat het sprookje echt is; onbeperkt ruwvoer en een PP.

Dus als je paard onbeperkt voer krijgt, is 3- 5 km niet genoeg, in het wild beweegt een paard 20 - 60 km per etmaal en is het aanbod véél schraler. Een slowfeeder beweegt niet helaas, dus de motivatie om te gaan bewegen is minimaal. Ze gaan niet zomaar uit zichzelf over de track wandelen.

Of je moet minder voeren of meer rijden.


Ik denk dat dit inderdaad wel voor veel paarden geld. Maar niet voor allemaal, die van mij heeft nog net eens een track maar heeft in de winter zeker wel onbeperkt hooi nodig, ze is echt niet te dik, maar nu juist voor het eerst netjes op gewicht met onbeperkt ruwvoer zonder teveel krachtvoer bij te hoeven geven.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:22

Arabesk schreef:
Als een paard in een PP staat krijgen ze heel vaak onbeperkt ruwvoer, dat is teveel eten en toch nog te weinig beweging, met als gevolg dat er op dit moment meer paarden doodgaan een IR en HB dan door de ooit zo verfoeide hoefijzers. Ik kom heel heel veel paarden met overgewicht tegen omdat mensen denken dat het sprookje echt is; onbeperkt ruwvoer en een PP.

Dus als je paard onbeperkt voer krijgt, is 3- 5 km niet genoeg, in het wild beweegt een paard 20 - 60 km per etmaal en is het aanbod véél schraler. Een slowfeeder beweegt niet helaas, dus de motivatie om te gaan bewegen is minimaal. Ze gaan niet zomaar uit zichzelf over de track wandelen.

Of je moet minder voeren of meer rijden.



_/-\o_ _/-\o_

Waarbij ik wel wil zeggen dat ook de soort hooi onwijs van invloed is op gewicht. Voordroog zorgt imo meestal sneller voor vervetting dan droog hooi.

Ik heb mijn paarden op een weiland lopen van ongeveer 2,5ha. Heb weliswaar 4 hooibakken een eindje uit elkaar, maar met 10 passen komen ze aan bij de volgende bak, dus dat haalt niet extreem veel. Water is vooraan in de wei.

Als mensen vergelijkingsmateriaal willen en goede en budgetvriendelijke tips hebben voor een meter, doe ik graag mee. Kudde bestaat uit 4 merries (3 Tinkers 1 warmbloed) en 1 hengst (Tinker) dus kan ook het verschil tussen paarden bekijken, en of straks het hebben van een veulen van invloed is.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:49

Mooi topic dit en een fijne relativering van Arabesk.

De stal waar ik nu sta gaat ook een pp maken en heb me al opgegeven voor een plekje in die groep. Gaat om het veulen dat in het voorjaar geboren wordt en die ik graag in een gemengde groep opfok.
De merrie, 8 je drachtig en met vervroegd pensioen, zou zich dicht vreten bij onbeperkt hooi. Doet het beter op 4 ruime porties overdag en een groot slowfeeder-hooinet voor de nacht.

Anoniem

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:56

Mijn paarden lopen echt de hele dag op en neer tussen de verschillende hooiplekken, ook wanneer ze nog niet leeg zijn.

Best een leuk idee om eens te meten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:09

Interessant ! Ik kom volgen wat je shetje per dag aflegt :)


Arabesk schreef:
Als een paard in een PP staat krijgen ze heel vaak onbeperkt ruwvoer, dat is teveel eten en toch nog te weinig beweging, met als gevolg dat er op dit moment meer paarden doodgaan een IR en HB dan door de ooit zo verfoeide hoefijzers. Ik kom heel heel veel paarden met overgewicht tegen omdat mensen denken dat het sprookje echt is; onbeperkt ruwvoer en een PP.

Dus als je paard onbeperkt voer krijgt, is 3- 5 km niet genoeg, in het wild beweegt een paard 20 - 60 km per etmaal en is het aanbod véél schraler. Een slowfeeder beweegt niet helaas, dus de motivatie om te gaan bewegen is minimaal. Ze gaan niet zomaar uit zichzelf over de track wandelen.

Of je moet minder voeren of meer rijden.

_/-\o_ Precies dit.
En niet te vergeten dat voor het mentale en fysieke welzijn van een paard ook het hapje - stapje principe van belang is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 21:20

Arabesk heeft uiteraard een punt, er wordt minder bewogen dan in het wild.
Maar ik vind dat vergelijken met het wild zo onzinnig want zo is de situatie nu eenmaal niet. Bij niemand niet.

Ik wil die discussie over onbeperkt voer ook helemaal niet in mijn topic voeren, het gaat puur om het onderzoekje "Hoeveel loopt mijn shet nu eigenlijk". Het is ook puur voor de lol, ik kan er verder niets mee.
En ik houd daarbij in mijn hoofd dat hij hiervoor alleen overdag in een paddock of landje stond een in de nacht op stal dus het is al een super vooruitgang.

Iemand vroeg hoe lang de track is. Ik vermoed 400 meter, maar dat is een wilde gok:-)

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:26

Volgens mij was het ook helemaal niet de bedoeling om er een discussie over te voeren.
Arabesk deed een soort schatting en ik vroeg om uitleg.

Puur om wat meer achtergrond info te hebben voor als je straks informatie gaat krijgen uit je metingen. Want het is alleen voor de lol, maar natuurlijk wel super interessant om te weten.