[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:04

Woont de eigenaar van buurpaard ver weg? Anders kan die het beter doen misschien.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:17

Die woont behoorlijk ver weg.
En dat mannetje dat de boel voor de landeigenaar waarneemt is er morgen pas weer.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:19

Oh zo, nou succes!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:48

Ik heb geen saldo op mijn telefoon, maar ik heb een bericht naar zijn bedrijf gestuurd.
Ik ga zo naar mijn buurvrouw die hem persoonlijk goed kent, misschien kan die even bellen.
Misschien kan hij een mannetje sturen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 17:57

Er zijn net twee mensen van die stal langsgeweest en hebben het ijzer uit zijn staart gehaald. *\o/*

Ze zijn ook zo vriendelijk geweest om bij mijn huis te stoppen en het even door te geven. :)
Hij zei ook dat ze om de dag bij ze kijken, dat is ook weer een geruststelling.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:04

Het is beter dan niets, maar evengoed nog niets te veel

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 21:10

Vind ik ook hoor, maar het is inderdaad beter dan niets en dat andere mannetje is er natuurlijk ook regelmatig en ze komen ´smorgens in elk geval naar de gedeelde omheining, en ik ga altijd wel even kijken, dus ik zie ze ook 1 x per dag.
Maar het geeft me wel het gevoel van extra verantwoording waar ik niet om gevraagd heb, maar ja, ik kan niet doen alsof ze niet bestaan.
Maar goed, ik weet dat er in elk geval iemand komt opdagen als er wat is...

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:08

Heb je nu zelf een telefoonnummer gekregen?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 11:13

Ik heb zijn telefoonnnummer al jaren. Het probleem was geen saldo op mijn telefoon.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:37

Gisteren heeft het de hele dag waar geregend (hoi), maar daardoor de buurpaarden niet gezien, die hebben zich verscholen.
Vandaag zag ik dat ze het stuk ijzer uit de staart van het buur baas-paard hebben moeten knippen/snijden. Gewoon rats recht af geknipt, zo´n beetje op hakhoogte.

Vincent liep gisteren met dek in de regen en heeft dat toch de hele dag, nou ja, tot drie uur uiteraard, volgehouden. De anderen waren om drie uur de fegen ook wel zat en wilden ook naar binnen.
Maar in elk geval vind Vincent gras eten toch wel heel lekker nu.

Vandaag scheen de zon gewoon weer volop. Hij is na drieën gewoon weer naar buiten gegaan tot Ollie naar binnen wilde, over vijven. Ik heb ze binnen gelaten en voer en hooi gegeven.
De rest in geen velden of wegen te zien.
Ik ben blij dat ze nu niet de hele dertig hectare tot hun beschikking hebben, want die heeft dus een kilometer (als het niet langer is) lange omheining die grenst aan dat land van de buren. Nu delen ze maareen klein stuk.
Pocotó, mijn sletterige merrie was bij de omheining aan het grazen, Chico en Gandhi al dichter bij de toegang naar dat zij-land.
Buur baas-paard was aan de andere kant van de omheining aan het grazen.
En ik maar roepen he, maar geen beweging in de drie van mij.

Ik had een touwtje mee en ging op Poco af, maar ze liep bij me weg, uiteindelijk richting de uitgang, maar toch in een boog weer terug, grrr. Ik bleef maar een beetje heen en weer langs de omheining en langzaam zig-zaggend naar voren gaan en uiteindelijk besloten Gandhi en Chico ook in beweging te komen en toen ging ze ook richting uitgang.
Vlakbij de uitgang ging Gandhi naar rechts, het land weer op, maar hoewel hij zich een hele baas voelt, heft hij gelukkig eigenlijk niks te zegen inde kudde, dus Chico en Pocotó gingen gewoon linksaf richting stal. Dus hij draaide om en ging ook mee.
Ze waren er voordat ik er was en ik had het hek dichtgedaan omdat Poco met name soms in andermans stal gaat staan eten, dus ze stonden te wachten en Poco draaide al weer weg. Ze dacht eraan om weer terug te gaan, maar gelukkig had ik op tijd het hek open en ging Gandhi meteen naar binnen en Ollie stond haar te roepen, dus koos ze er toch maar voor om de stal in te gaan en Chico volgde als laatste.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:54

Zijn ook wel stelletje muppets, ze helpen je wel aan wat beweging zo...

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 17:08

Echt wel.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:14

}>
Ik krijg er zo een beetje beeld bij... :=

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:23

Vincent is wel super uitgekookt...
Hij kan overdag de stal in en uit en hij eet dan stro uit de andere stallen en doet daar ook zijn behoefte, zodat zijn eigen stal schoon blijft.
En hooi geef ik normaal vlak voordat ze binnen komen of als ze al binnen staan, maar op regenachtige dagen doe ik het snel als het even droog is.
Ik heb dus net ook hooi in de stallen gedaan en Vincent ging onmiddelijk aan de berg van Ollie beginnen... Wel hield hij mij heel erg in de gaten, hij wist wel dat ik hem er op een gegeven moment uit zo sturen, maar precies toen dat moment was aangekomen omdat ik alle stallen had gedaan en de kruiwagen opborg, ging hij terug naar zijn eigen stal.... Wel met een mondvol hooi nog natuurlijk. Tot het uiterste profiteren. :Y)

Ik heb vanmorgen trouwens 3 dekken van iemand gekregen en opgehaald op het station.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:27

Wat een slimmerik, wist niet dat paarden zo slim konden zijn

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 12:37

Het stormt hier flink, al een paar dagen, gelukkig voor mij ook met veel regen, maar dit zorgt ook voor ondergelopen gebeden en straten hier en daar in het land.

Vincent heeft nu een dek met een hals, maar die heb ik nog niet geprobeerd, ik moet even beenkoorden zoeken, die ik wel ergens heb, want die zitten er niet aan.
Dus hij gaat nog naar buiten met zijn iets te korte dek zonder hals, maar hij vind het wel prima, komt amper nog de stal in.

Dit is het staldek met hals:
Afbeelding

Hij heeft die nog niet nodig, de temperaturen dalen niet erg ´snachts op het moment.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:29

Ik ben blij voor jullie dat er eindelijk water is !
Alhoewel de bijhorende storm en wateroverlast dan weer niet zo fijn is :7

Paarse pyama staat hem goed ! :D

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 16:24

gebeden= gebieden uiteraard.

De andere twee dekken zijn bruin.

Ik heb toen het zonnig was trouwens foto´s genomen voor jullie om een beete een beeld te krijgen van de weg die ze afleggen naar de omheining waar ze de buurpaarden kunnen zien.

Hier zie je boven de konten van de paardjes langs in de verte een lichtgroene strook van links naar rechts, dat is het begin van het landgoed van de buren. Hier lopen ze richting de uitgang er tegenover.
(De schimmelmerrie Pocotó verdwijnt bijna helemaal achter de bonte Chico)

Afbeelding

Hier lopen ze nog steeds richting de uitgang ertegenover, maar zijn mij voorbij gelopen dus ik sta nu andersom gedraaid, naar de uitgang toe. (De schimmel is Pocotó)

Afbeelding

Hier zijn ze door de uitgang, en als ze rechtsaf slaan gaan ze richting huis. Schapengaas dat je ziet is nieuw aangebracht, daarachter ligt nog tig (ik denk zo´n 17) hectare waar ze voorheen ook beschikking over hadden. Maar ik ben blij dat het nu niet zo is...

Afbeelding

Hier zie je het huis en de stal eraan op de achtergrond. De (land)weg ligt erachter, maar heeft bochten om mijn land heen.

Afbeelding


Ik heb ook even een close up gemaalt van de plekjes van Vincent, zo kun je goed zien dat het meer vuil is dan verwondng.
Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:47

Op de tweede foto kun je trouwens, als je goed kijkt, voor het voorhoofd van de schimmel een puntje van de ruïne zien die je op de volgende foto links ziet.
Er zit een omheining tussen en daarvoor een heel stuk heg van bramen en bosjes, maar het land erachter hoort ook gewoon bij mijn huis. Ik heb daar een leuk parcoursje van boomstammen en een soort renbaan. Nu nog een dressuurbaan.... ;)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:25

Jeetje wat een enorm gebied heb je daar, volgens mij kun je gewoon uren buiten rijden op je eigen terrein :=

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 14:40

:j Ik kan me flink vermaken op eigen terrein.

Gisteren kwam Vincent, toen ik aan het uitmesten was, in volle galop de stal in, voor zijn box op de rem, op zijn achterbenen de hoek om erin.
Gandhi zat hem achterna, maar was braaf bij het hek van de stal gestopt. Toch een soort van erecode dat de stal veilig gebied moet zijn.
Chico kwam met een paniekerige hinnikje ook aansjezen, die was plots zijn maatje kwijt.

En nu ik het toch over uitmesten had, even roddelen hoor :P :Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo´n vieze stal maakt als mijn merrie.
Ze plast veel en overal en wat droog blijft, daar laat ze drollen vallen. En soms denk ik dat er een stukje schoon is, maar dan ligt er gewoon een beetje schoon stro of hooi over een drol.
Voor haar zou ik graag zaagsel/krullen in de stal willen, maar daar kan ik hier in de buurt niet aankomen.
Een van mijn voerboeren had een keer een baal in commissie, die heb ik meegenomen, hij wist de prijs niet, zou hij later doorgeven. steeds naar gevraagd, maar nooit gekomen, dus die was gratis :D . Maar hij neemt ze niet in de verkoop. Zo jammer.
Bij mijn vorige huis had een van de buren een meubelmakerij/zagerij en daar kon ik altijd gratis zaagsel halen zoveel als ik wilde.

Het is nu trouwens weer volop mooi weer, zoals altijd rond de kerst (en op nieuwjaarsdag).

Ik herinnerde me trouwens ineens dat, toen ik twee jaar geleden bij de fokker was via wie ik Vincent heb, hij daar op stal stond. Ik weet nog dat ik hem van zijn goede kant benaderde en pas later zag dat hij die bult bij zijn oog had. Ik heb misschien zelfs nog een foto genomen, maar dan moet ik even op een oude USB stick kijken.
Maar we hebben elkaar dus al eens ontmoet. Vreemd idee.
De fokker had ook gezegd dat hij hem eerder op stal heeft gehad, maar ik had toen nog niet de link gelegd.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 20:36

22 november:
Afbeelding

22 december:

Afbeelding

Afbeelding

Er moet nog heel wat bij, maar hij ziet er al niet meer uit als een uitgehongerd paard.

Heb de foto´s die ik bij de fokker genomen heb bekeken, maar ik heb alleen van het paard dat ik gereden heb, het paard waar zijn zoon op ging en een kalf op de foto genomen...

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:25

Hij is idd al aardig aan het bijkomen...toont een stuk voller...geniet van het mooie leven bij je...

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 13:36

Vannacht heeft hij en Ollie met dek op gestaan. De temperaturen dalen nu tot onder de 10 graden ´snachts en overdag is het rond de 20, dus een groot verschil. Vincent heeft een dek voor de nacht omdat hij mager is en Ollie omdat hij geen wintervacht maakt en die wordt ook snel mager als hij teveel energie gebruikt aan warm blijven.

Chico had zijn deurtje open gemaakt en heeft, aan de achtergelaten drollen te zien, lang bij Vincent gestaan, maar dan aan de andere kant van het muurtje. Gezien de hoeveelheid hooi die in het gangpad lag, heeft Vincent hem zelfs een maaltje aangeboden... Wat is het toch een heer.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:42

Een lief kerstkadootje ! <|-
Die witte kent zijn wereld ! :D

Heel bijzonder ook dat je hem vroeger ook tegengekomen bent !
De fokker had 'm dus doorverkocht en daar is het dan fout gelopen als ik het goed begrijp ?