Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:23

Dat is precies waarom ik het aanhaalde over de pssm, weet niet wat voor ras of afstammeling het gaat. Je weet het alleen als je er specifiek op getest hebt.

Paard bij ons op stal kon een klein kind mee rijden en werken, en die veranderde over tijd in een zeer gevaarlijk paard. Wij moesten op het laatst hem vastzetten vanaf de buitenkant van de stal om de dierenarts erbij te kunnen hebben. Op de wei zag je stramme gangen en kroelde niet meer met de paarden, werd bozig. Met rijden ging die steeds op hol, bokken steigeren en dit dan meteen na het instappen. Hij accepteerde geen been daar sloeg die naar. Met het zadelen was die super bijterig helemaal met aansingelen. Uiteindelijk hebben we hem laten inslapen nadat we wisten was het was. Achteraf had die wel meer kenmerken maar hadden er toen gewoon niet aan gedacht.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.


Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:30

Hoe komt het dat hij steeds zo strak in de spieren zit? Heb je zijn mineralen en vitamine huishpuding laten controleren? Bij een vitamine e tekort of magnesium tekort verzuren de spieren ook extreem snel.

Gezien het feit dat hij een wormeninfectieg heeft (gehad), kun je ervan uitgaan dat zijn darmen enige mate van schade hebben gekregen. De vraag is of hij daardoor wel goed viraminen en mineralen kan opnemem.

Ik zou hem daar ook eens op laten controleren

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:46

In deze situatie zou ik eens goed gaan ontleden om te kijken waar het probleem vandaan komt. Het kan dan nodig zijn om echt bij het begin te beginnen en het wandelen, poetsen en de omgang te oefenen. Ik denk dat het verstandig kan zijn om hier professionele hulp bij in te schakelen.

Hij klinkt mij namelijk als een paard met onzekerheden en spanningen, en juist dat soort paarden hebben duidelijkheid nodig en iemand die stevig in zijn schoenen staat (hem kan vertellen waar de grenzen liggen), maar ook zonder emoties naar de situatie kijkt (is hij braaf, dan ia hij braaf, en niet blijven hangen is wat hij misschien 'vorige keer' nog wel deed).

Ik denk dat als je vanaf de grond grenzen, duidelijkheid en leiderschap geeft je al een heleboel winst kunt behalen. Vanuit het zadel kan ik je alleen maar aanraden: Ga zoeken naar de ontspanning. Ik zie op de rijfoto'a veel spanning, bij hem en bij jou. Je hebt hem best wel strak. Dit is begrijpelijk, maar zolang jij niet ontspant, zal hij dat ook niet doen.

Kan hij rustig en ontspannen stilstaan tijdens het rijden? Anders zou ik daarmee starten voordat je beweging gaat vragen.

Probeer door alles te ontleden te kijken waar de spanning begint en opbouwt en ga niet verder tot de spanning weg is, anders kun je vervelende situaties krijgen.

In welke regio zit je, ik geef ook les?

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:37

Wat krijgt hij eigenlijk te eten? Hooi/kuil/brok/supplementen?

Voor de astma al eens gedacht aan Longvitaal van Ecostyle of de Oerbalans voor de algemene gezondheid?

https://www.ecostyle.nl/paard/producten

Nyaleti

Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:30

Ik ga mee met veel reacties van hier boven. Is hij onder het zadel soms wel relaxt? Dat hij er van kan genieten om aan het werk te gaan of een rondje door het bos te maken ?
Ik zou het rijden en longeren even loslaten en vanaf de basis beginnen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het paard momenteel gelukkig wordt van werken waar hij dus 'gedwongen' worden wat te doen.
Terug naar 0, poetsen, wandelen en grondwerk.


Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:51

VuurVleugels schreef:
Het klinkt (leest) alsof je vooral bezig bent met wat je paard voor jou kan doen. Jij wil rijden, jij wil longeren, dus je wilt een paard wat dat kan en dat normaal doet. Dat is helemaal begrijpelijk, laat ik dat voorop stellen, maar niet helemaal eerlijk naar je paard. Jij hebt hem gekocht, hij jou niet......................

- naar mijn idee - ontzettend goed zouden kunnen helpen met het begrijpen van je paard. Niet door een reading of door puur medische dingen, maar door echt naar het gedrag van je paard te kijken. Proberen kan altijd, toch? : )


Ik denk dat het advies wat je hier krijgt een van de beste is. Met alleen grondwerk kom je er niet, want op zich is het een braaf paard. Maar jullie hebben geen echte connectie. Het is (nog) geen teamwork, onvoldoende vertrouwen in elkaar.
Hij kan dat alleen uiten zoals een paard dat doet, en dan is het zaak hem veiligheid te bieden, rust te geven en vertrouwen zodat hij zich bij jou veilig voelt. En dat kan hij pas als je zelf de juiste signalen geeft.
Controle over het paard is geen teamwork. Teamwork, compagnons zijn is een ander niveau, ander level. Het is prachtig dat een GP ruiter je les geeft maar daar heb je in dit stadium nog niets aan omdat de echte basis er nog niet is.
Volgens mij wil je graag dat je paard en jij een team vormen, maar begin dan idd met je paard begrijpen, en zó handelen dat hij vertrouwen in jou krijgt. En daar kan best nog een half jaar of jaar overheen gaat.

Citaat:
Het is alleen zo dat dat al gauw veranderd zodra je de staldeur openmaakt. Dan gaan zijn oren al naar achter en heeft al de eerste hap bijna uit je genomen Ik vind het wel heel raar waarom die dat allemaal doet, omdat ik dan nog niet eens aan hem zit, en hem ook nog nooit wat gedaan heb


Leer je paard begrijpen! Dit geeft aan dat gedragskennis ontbreekt. Lees, leer, volg clinics, ga clickeren, zoek een gedragsinstructeur en vraag die om je op weg te helpen met het begrijpen van paarden.

Over de IJssel

VuurVleugels
Berichten: 1725
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:46

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
Het is alleen zo dat dat al gauw veranderd zodra je de staldeur openmaakt. Dan gaan zijn oren al naar achter en heeft al de eerste hap bijna uit je genomen Ik vind het wel heel raar waarom die dat allemaal doet, omdat ik dan nog niet eens aan hem zit, en hem ook nog nooit wat gedaan heb


Leer je paard begrijpen! Dit geeft aan dat gedragskennis ontbreekt. Lees, leer, volg clinics, ga clickeren, zoek een gedragsinstructeur en vraag die om je op weg te helpen met het begrijpen van paarden.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Je hebt nog niet aan hem gezeten dan, maar er zijn op dat moment al hónderden signalen uitgewisseld die jij niet doorhebt. Je hebt dan al zoveel energie uitgestraald naar hem, en hij heeft dan al zoveel uitgestraald naar jou waar jij geen acht op slaat waardoor hij zich niet veilig voelt. En ik bedoel dit echt niet als verwijt he, al leest het misschien wel zo. Het is echt mijn observatie van achter een scherm, en van wat ik tussen zoveel ruiters en paarden zie gebeuren.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:30

Allereerst: wat een knappe man! Echt een leuk paard om te zien. Ik zie op de rijfoto's van toen je hem net had ook wel gelijk de strakheid in zijn lijf.

Wat een vervelende situatie zitten jullie nu in zeg. Kan me helemaal voorstellen dat je met je handen in het haar zit en hulp zoekt.

Je zegt dat je grondwerk doet, vervolgens dat hij een plastic zakje niet eng vindt. Grondwerk is heel breed: van schriktraining (het zakje) tot aan GP oefeningen aan de lange lijnen. Maar ook longeren is grondwerk, vrijheidsdressuur (trucjes) ook en werken aan de hand bijvoorbeeld. Er zijn talloze mogelijkheden om je paard en de communicatie tussen jullie te trainen zonder dat je erop zit. Er is daar dus nog wel eea te behalen op het gebied van wederzijds vertrouwen. Als je er behoefte aan hebt, kan ik je verdere tips geven en oefeningen uitleggen, via pb of in real life.

Verder denk ik ondersteunend voor de spieren maar aan 1 merk: Back on Track. Echt waar, dit spul is fantastisch (ik wou dat ik aandelen had of vertegenwoordiger was, maar ben gewoon simpele gebruiker). Ik zou beginnen met een deken, de Mia mesh deken is heel fijn omdat die op verschillende manieren gebruikt kan worden. Hierdoor ontspannen de spieren en ik mijn gevoel zegt dat je je paard daar plezier mee doet. Wel even in de buidel tasten, ze zijn niet goedkoop, maar een osteopaat ook niet ;).

Succes!

Service van A tot ZZL
Grondwerk | Klassieke dressuur | Natural Horsemanship | Communicatie | Vervoer

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:59

Ik geloof niet in 'dominante' paarden. Gedrag is altijd een gevolg van. Meestal is dit een gevolg van stress en pijn of een negatieve ervaring/associatie.

Als eerste zou ik hem door de medische molen halen, mocht dit al gedaan zijn zou ik aan de gang gaan met zijn gedrag op de grond.

Mijn paard neemt bij stress of bij een moeilijke situatie de leiding over. Aan mij de taak goed te observeren en daarop te handelen. Dit doet hij niet, omdat hij dominant is, maar omdat hij iets lastig vindt. Dit is zijn afweermechanisme. Mijn paard is normaal gesproken en stoer en bijna niet bang voor 'enge' voorwerpen, maar soms kijk ik niet goed genoeg en blijkt hij toch spanning op te bouwen. Hij gaat dan gapen of bijten. Dit is geen dominantie! En geloof mij ik ben door dezelfde molen gegaan als jij. Mijn paard had in twee jaar tijd 15 verschillende ruiters..

Mijn advies is ga aan de slag op de grond. Zoek een instructeur die bij je past op de grond, er zijn veel verschillende methodes om op de grond te werken. Zoek wel iemand die hier echt opleidingen/diploma's voor heeft bij een erkende methode. Er zijn veel mensen in grondwerk land die zich pro noemen, maar dit niet zijn. Net als verkeerde training in de dressuur geldt dit ook op mentaal training gebied. Het gaat erom dat dit paard gereset wordt en vertrouwen krijgt in de mens..

Wanneer dit goed gaat en je een goede basis hebt zou ik pas weer het dressuur op pakken.. Ik heb de eerste drie maanden alleen op de grond gewerkt met mijn paard..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

LWDaisy

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 01:02

Ik ben zelf geen held met paarden. Ik zoek graag de rustige, stabiele paarden op. Van nerveuze, angstige of dominante paarden wordt ik zelf nerveus.

Met mijn huidige paard (ik heb haar bijna 9 jaar) had ik vanaf het eerste moment een heel goede klik. Van op de grond dan toch :+ Ze was toen van mijn oom.
Zelf had ik een jonge draver die net geruind was. Ik had bang van dat beest, dat was niet normaal. Lang verhaal kort: hij beet naar me, trapte naar me, liep onder het zadel meer op 2 dan 4 benen, trapte en bokte aan de longe, sleurde me aan de hand mee, deed zuur op stal, ... Ik heb dit paard van mijn ouders gekregen. Ben hen daar altijd heel dankbaar voor geweest - maar de klik was er overduidelijk niet. Tot daar aan toe, maar ommenduur werd hij (naar mij toe) gevaarlijk in de omgang. Ik ben 1.57m, 50kg, hij was 1.83m, met bijhorend gewicht. Hij was nog maar net uit de koers gehaald (dat wisten mijn ouders bij aankoop niet). Bij een zelfzekere ruiter was hij een héél ander paard. Hij werkte graag, maar daar had ik te veel bang voor. Verkopen was voor iedereen, zeker voor hem, de eerlijkste optie. Ik heb les genomen, maar kwam niet over mijn angst, en hij stond maar te verpieteren op de wei, zonde voor zo'n werkwillige 6-jarige. Hij kon galopperen als de beste! Maar ik zeg het, ik deed het in mijn broek bij de gedachte van hem van stal te moeten halen, laat staan te moeten opzadelen om te gaan rijden... Mijn stiefpapa kent NIKS van paarden. Echt niks. Die reed bitloos zo met hem weg. Die kon hem ook longeren. Die man heeft voor niks of niemand bang en straalde zo'n zelfzekerheid uit dat mijn paard heel gewillig was bij hem, en gewoon luisterde. Jammer genoeg werkt stiefpapa vaak in het buitenland en had hij niet de tijd om ons dagelijks bij te staan.

Een half jaar na de verkoop heb ik mijn huidige paard geadopteerd. Op de grond waren wij meteen beste maatjes, in het zadel was dat echter niet zo. Ik was sowieso heel verkrampt in mijn houding uit schrik dat ze met me zou gaan lopen, ik blokkeerde haar echt. Ze trippelde heel de tijd onder me, hoofd zo hoog dat ze bijna de vogels uit de lucht sloeg. Stom, want ze is NOOIT gaan lopen met me. Ook longeren was ons ding niet.

Na 6 maanden frustraties ben ik gestopt met rijden. Urenlang heb ik met haar op de wei gezeten. Zitten kijken naar haar, naar haar gedrag en lichaamstaal. Poetsen. Na een paar weken aan de hand gaan wandelen. De baan op, met verkeer. Onze band werd beter, en die was sowieso al goed. Maar door haar zo te observeren leerde ik haar lichaamstaal kennen, ik heb nu aan 1 oor al genoeg om haar te lezen. Dit niet-rijden heb ik een maand of 2-3 volgehouden. Daarna opgestapt en bam paard reed aan de teugel, was ontspannen. Ik zelf ook. Ik kon veel beter anticiperen, doordat ik haar veel beter kon lezen. Ook heb ik longeerles genomen. Longeren is niet moeilijk, maar omijngod hoeveel fouten IK maakte met MIJN lichaamshouding, dat zou je je niet kunnen voorstellen! Ik dacht dat mijn paard het concept "longeren" niet goed snapte, maar ze deed exact wat mijn lichaam (zonder dat ik dat doorhad) van haar vroeg! Zelfs zoiets simpels als je ademhaling kan al signalen doorgeven aan je paard, waar ze gegarandeerd op gaan reageren, zeker gevoelige paarden.

Toen ik haar een klein jaar had, kreeg ze de diagnose artrose. Ik heb mijn zadel verkocht en een barebackpad aangeschaft. Ik had al verschillende bitjes geprobeerd, en hoewel het ene bitje meer ontspanning leek te brengen dan het andere was er steeds dat protest. Ik ben toen overgeschakeld naar bitloos.

Serieus trainen zat er niet meer in. Zelfs regelmatig rijden niet. Pistewerk vond ze toch al nooit echt leuk, dus zijn we bitloos op buitenrit beginnen gaan. Ik, die zelfs in de piste niet durfde draven! Ik ging nu bitloos bareback op m'n eentje de bossen en velden in!

Mijn paard is nog steeds nog nooit gaan lopen met me. Ze loopt lekker ontspannen. Zelfs in de piste. Ze vind buitenritten nog steeds leuker, maar als ik haar in de piste rijdt, schikt ze zich hier naar.



Ik vraag me af of er medisch toch niks aan de hand is met jouw paard.
Mijn paard had ook zadelnijd. Ons zadel paste, daar is de zadelmaker voor langs geweest. Maar een passend zadel op een pijnlijk lijf werkt ook niet. Uit de stal worden gehaald om te werken, om dan pijn te hebben, tja daar zou ik ook boos van worden. Wat wij nu doen kan ik niet serieus "werken" noemen, ze moet zeker 5x per jaar aan een buitenrit geloven :+ Ik probeer haar op te sparen.. Ze is net 18 jaar geworden. Ik heb haar liever nog 10 jaar bij me zonder te rijden dan dat ik haar 3x per week rij en haar binnen 2 jaar moet afgeven omdat ze kapot gereden is en te veel pijn heeft.

Als je al het medische kan uitsluiten, zie ik een onzeker paard dat een heel zekere leider nodig heeft, eentje die consequent is en leiderschap uitstraalt op élk moment. Een leider waar het dier zich aan kan optrekken. Met het paard dat jij nu hebt, zou ik nooit van m'n leven het bos in gaan. Levensgevaarlijk.
Ook lijkt je paard erg onbegrepen. Hij geeft jou héél wat signalen, die jij niet correct interpreteert, waardoor hij steeds verder moet gaan om jou duidelijk te maken wat hij bedoelt. Als hij zo lelijk doet terwijl je de stal nog niet eens bent ingekomen, gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Waarom doet hij zo? Heeft hij pijn? Ligt het aan het zadel? Aan het bit? Wordt hij nerveus van jouw onzekerheid, voelt hij zich daardoor onveilig, denkt hij dat jij hem in een onveilige situatie gaat brengen door gebrek aan leiderschap? Snapt hij de hulpen niet die jij hem geeft bij het rijden, raakt hij daar gefrustreerd van?

Stap een tijdje niet meer op je paard. Ga op de grond aan de slag. Leer hem dat 'uit de stal komen' niet automatisch 'werken' betekent. Dat 'uit de stal komen' niet wil zeggen dat er dingen van hem gevraagd worden. Het enige wat hij voorlopig moét doen, is netjes met jou meelopen naar de wei of piste. Laat hem lekker los en laat hem zijn eigen ding doen. Ga met je poetsspullen in het midden van de wei zitten; als hij gepoetst wil worden (als hij dat als 'genieten' ervaart), komt hij wel naar jou toe. Laat hem toenadering zoeken.

Staat hij op de wei ook samen met andere paarden? Hoe gedraagt hij zich naar hen toe? Waar staat hij daar in de rangorde? Kijk naar zijn lichaamstaal naar andere paarden toe. Hij kan geen Nederlands leren, jouw hersenen zijn groter dan die van hem dus jij zal "paards" moeten leren spreken. Je stem, maar vooral je lichaam moet dat leren. Geef hem duidelijke signalen. Ik heb menig ruiter been zien geven en tegelijk weten trekken aan de teugel (ik kan gerust in de spiegel kijken wat dit betreft, ik deed dit ook. Mijn hersenen zeiden "draf" en mijn hart zei "neeeeee niet te snel!). Zo ook aan de longe, mijn paard kent stemcommando's maar mijn lichaam draaide zich op een bepaalde manier waardoor het "nee, trager" zei. Heel verwarrend voor mijn paard! Ik heb van op de grond moeten leren wat zij opmaakt uit bepaalde bewegingen van mij, en daarmee moeten leren werken. Ik heb ook moeten leren wat zij bedoelt met bepaalde bewegingen die zij maakte, met haar oren, mond, hoofd, achterhand, ... Daardoor kan ik haar nu heel makkelijk lezen en sturen. Bovenal probeer ik respect voor haar te hebben, en haar niet te overvragen.

Jouw paard lijkt een beetje overdonderd. Rijden, longeren, poetsen, opzadelen, ... krijgen allemaal een duidelijke "nee" van hem, en toch blijf je het vragen. Natuurlijk is dit de bedoeling van een paard te hebben - maar als je weet dat ze zo'n 30 jaar worden, heb je nog heel veel tijd om dit te doen :)

Heel veel succes gewenst. Ik weet dat het niet makkelijk is, maar als je nu geen 10 stappen terug doet, denk ik niet dat je ooit een ontspannen paard zal hebben dat op een aangename manier met zijn ruiter omgaat.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-20 17:47

Aller eerst, ik was zo druk met knollief dat ik eigenlijk bokt een beetje vergeten ben.

Maar hier dan een update! Ik heb het advies gelezen en opgevolgd. Ik ben zo goed als opnieuw begonnen met hem.

Dus ook echt alles, zoals je met een veulen begint. Hier en daar gaf hij aan dat hij het allemaal goed vond, vervolgens kon ik dus rustig aan een stapje verder. Het is nog enorm aftasten hoe groot de stap kan zijn. Soms doe ik iets omdat hij dat lichamelijk makkelijk zou kunnen, maar dan krijg ik toch verzet. Ik stop dan waar ik mee bezig ben en ga rustig na tot welk punt hij wel wil, en kan dat daarna rustig uitbreiden.

Ik ben zelf erg onzeker geweest hierover omdat mijn vriendje ook echt heel lelijk kan doen. Maar nu dat ik 2 tot 3 maanden al sowieso niet meer rijd, en alles gewoon erg rustig aan doe, hebben we een stuk meer respect voor elkaar gekregen.

Namelijk: We kunnen nu eindelijk zonder agressief gedrag met elkaar omgaan! Meneer vind het helemaal prima als ik aan hem zit nu, en geeft zelfs aan dat hij het poetsen erg lekker vind! Vooral bij zijn oren
Hij is echt een enorme clown geworden, door het feit dat hij niet meer zo bang is dat hij op zijn donder krijgt. (als je trapt of bijt is dat wel nodig, maar er zijn altijd gradaties... Denk dat vorige eigenaren iets ruwer waren)

En hij heeft iets uitgevonden!! Hij gaf me helemaal in het begin van het opnieuw beginnen een soort kusje Dus ik was helemaal trots en heb hem de hemel in geprezen. Dat vond hij helemaal GE-WEL-DIG!! Kon je gewoon aan hem zien, hij was helemaal trots op zichzelf Nog het schattige: nu doet hij mij dus elke keer kusjes geven als ik even naast hem sta

Ik wil nog wel even zeggen: ik heb meneer gekocht als L niveau en erg bosmak. Dat was namelijk zo goed als het enige wat hij gedaan had. Ik ging er dus eigenlijk vanuit dat hij in ieder geval B niveau had en prima het bos in kon. Dat bleek al gauw van niet, maar nu dat ik alles stapje voor stapje doe is hij gewoon echt nog heeeel jong in zijn doen en laten.

Ook het feit dat ik zei dat ik een GP instructeur heb wil ik even verder uitleggen. Mijn instructeur heeft heeel veel ervaring met paarden zoals de mijne weer goed krijgen en uiteindelijk hoog in de sport krijgen, hij is niet de doorsnee dressuurruiter. Ook geeft hij wel vaker aan mij aan dat ik te graag en te veel wil, hij is zelf wat geduldiger dan ik ben. Ik probeer al gauw een stapje verder. Wat ik dus nu hard aan het afleren ben.

Ook voel ik me nog wel wat schuldig. Hij is opnieuw naar een ostheopaat geweest, dit keer een andere. Deze vond het heel erg normaal dat hij niet kon galloperen. Hij zat namelijk enorm vast in zijn schouders en schoft. Dus hij kon helemaal geen sprong maken. Overigens was dit al wel iets wat wij wisten, kan namelijk niet dat alles goed was. Maar als je elke maand een ostheopaat laat komen denk je dat je op de goede weg bent.

Ondertussen kan hij nu dus 'gewoon' galopperen aan de longeerlijn! Het is nog wat lomp soms maar hij doet het
Longeren heb ik wel opgepakt, maar gewoon rustig aan. In het begin was hij nog doodsbang voor de zweep, maar nu reageert hij niet meer té heftig of iets!
Longeren in de grote bak is wel een uitdaging soms, hij weet nog steeds goed dat als hij aan de kletter rechtuit gaat dat hij dan los is Maar dit doen we niet vaak, en begint hij eigenlijk pas mee na 40 minuten. Dus twijfel nog of dat geen verzuren of verveling oid is. Volgende keer maar weer iets eerder stoppen!

Morgen komen ze van de zadelmaker om nieuwe zadels te passen! Zijn zadel was ondertussen te klein geworden weer(boom aanpasbaar) en zoals hier al gezegd word zit ik niet goed op dit zadel. Dus op naar een nieuwe! Morgen dus voor het eerst rijden na 2 tot 3 maanden, ben benieuwd! Ik ga zelf een valdispert pilletje innemen, was namelijk al 2 weken stront chagrijnig. Blijk wat zenuwachtig te zijn (icm hormonen) Maar die pilletjes helpen echt enorm voor mij, dan denk ik wat minder na van te voren en kan ik dus ook beter werken aan alles ipv bang zijn. Ben heel benieuwd wat voor zadel het gaat worden! Oh en nog op zoek naar een zadel? Heb er dus een te koop staan

Volgende week komt de ostheopaat nog een keertje langs! In het voorjaar de tandarts weer. Binnenkort weer mestonderzoek ivm de spoelworm infectie. Die dus steeds weer terug komt. En weer wat geleerd over meneer: hij hoest als hij weer wormen heeft. Voor de rest hoest hij helemaal niet meer. Dus of de asthma een goede diagnose was??

Ik ben benieuwd hoe hij morgen is. Mocht hij nog erg protesteren dan laat ik de dierenarts komen om te checken voor maagzweren en nog ff bloedwaardes controleren. Dan heb ik volgens mij echt alles gehad wat maar kan!

Het doet me wel echt goed om te lezen dat ik dus onbewust de goede keuze heb gemaakt door gewoon mijn hart te volgen! Mijn valkuil is namelijk dat ik de paardjes soms wat te veel tijd wil geven. Door professionals is mij verteld dat dat juist verkeerd gedrag bij blondie zou opleveren. Wat dus deels waar is (bij het heftige gedrag) maar ook deels compleet niet (ik moest negeren wat hij allemaal deed, dan ging het beter worden. Dus ook niet naar hem luisteren als hij aangaf niet te kunnen.)

Ik ben echt heel blij met dat ik steeds weer doorgezet heb, want hij is echt heel leuk en wil hem niet meer kwijt!! Voor geen goud niet

Oh ja: ik kan nu ook in zijn stal komen ald hij eten heeft, gewoon rustig aan poetsen en deken op en af doen in stal is geen probleem meer. Moet het alleen nog wel heeel rustig en met poeslief stemmetje doen, anders slaat hij weer dicht Afleiding geven en hem iets geven waarmee hij mag spelen wil ook helpen hahahah Hij hangt erg graag de clown uit

Afbeelding
Zo kijkt hij me nu aan om aandacht te krijgen

Afbeelding

Afbeelding
Hij heeft niet vaak zijn tong uit zijn mond maar wel bijna altijd op fotos

Afbeelding
Een uur lang bij hem in een hoekje in zijn stal gezeten en niks gedaan of gezegd. Uiteindelijk kwam hij toch even uit zichzelf kijken bij me En lief dat hij was

Hebben jullie nog verdere tips voor het rijden dalijk? Ik ga alles zo langzaam mogelijk opbouwen. Ik moet morgen even rijden voor de zadels, maar voor de rest wil ik lekker rustig aan weer alles opbouwen

Nog dingen die ik verder zou kunnen checken mocht het niet goed gaan? (Buiten dus nog de bloedwaardes, pssm en maagzweren)

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:59

Ik zie jouw topic nu pas, maar al in je eerste post viel me op hoezeer je je hebt ingezet voor hem. Knap wat je allemaal hebt gedaan en volgehouden. Ik vind het een heel aansprekend paard.

Als ik jouw eerste post destijds had gelezen had ik je erg aangeraden om hem aan half of heel jaartje lekker in de wei te zetten, niet te rijden, maar wel veel grondwerk met hem te doen en lekker met hem te wandelen. Zowel hij als jij raken dan meer met elkaar vertrouwd en jullie kunnen je beide ontspannen. Fijn om te lezen dat het allemaal zo lekker gaat.


Lang geleden kochten we een welshmerrie voor onze dochter. Dat 'ingereden en kindvriendelijke' paardje was levensgevaarlijk en liet niets toe. Trapte, beet, steigerde en was volkomen onbetrouwbaar. Na een half jaar dagelijks grondwerk, wat medische dingetjes en goed bekappen was het een ander dier. Superbetrouwbaar ten opzichte van ons, met anderen (vooral mannen) had ze nog weleens issues, maar ze was echt heel lief en mak bij ons.

Later hoorden we dat ze met nogal wat geweld was aangespannen. Dat schijnt nogal een drama te zijn geworden en die man heeft haar dan ook verkocht. Ook daarvoor is slecht behandeld geweest. Dat duurt echt een poos voor het er allemaal uit is. Voor alle angsten verdwenen zijn.

Gaat bij jou vast helemaal goed komen. Klinkt erg positief allemaal. Overhaast niet, neem de tijd, zowel voor hem als voor jou. Succes!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-20 18:07

Hevonen schreef:
Ik zie jouw topic nu pas, maar al in je eerste post viel me op hoezeer je je hebt ingezet voor hem. Knap wat je allemaal hebt gedaan en volgehouden. Ik vind het een heel aansprekend paard.

Als ik jouw eerste post destijds had gelezen had ik je erg aangeraden om hem aan half of heel jaartje lekker in de wei te zetten, niet te rijden, maar wel veel grondwerk met hem te doen en lekker met hem te wandelen. Zowel hij als jij raken dan meer met elkaar vertrouwd en jullie kunnen je beide ontspannen. Fijn om te lezen dat het allemaal zo lekker gaat.


Lang geleden kochten we een welshmerrie voor onze dochter. Dat 'ingereden en kindvriendelijke' paardje was levensgevaarlijk en liet niets toe. Trapte, beet, steigerde en was volkomen onbetrouwbaar. Na een half jaar dagelijks grondwerk, wat medische dingetjes en goed bekappen was het een ander dier. Superbetrouwbaar ten opzichte van ons, met anderen (vooral mannen) had ze nog weleens issues, maar ze was echt heel lief en mak bij ons.

Later hoorden we dat ze met nogal wat geweld was aangespannen. Dat schijnt nogal een drama te zijn geworden en die man heeft haar dan ook verkocht. Ook daarvoor is slecht behandeld geweest. Dat duurt echt een poos voor het er allemaal uit is. Voor alle angsten verdwenen zijn.

Gaat bij jou vast helemaal goed komen. Klinkt erg positief allemaal. Overhaast niet, neem de tijd, zowel voor hem als voor jou. Succes!


Goh dat is ook niet niks :( Fijn dat die pony bij jullie zijn tijd heeft gekregen!
Geeft mij enorm vertrouwen dat het echt helemaal goed kan komen! Had het nu wel geaccepteerd dat er wat zou blijven hangen van zijn gedrag :') Maar we gaan inderdaad lekker zo door en hopen dat hij nog veel meer verbeterd :D Dankjewel!

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:17

Fantastisch hoe jij de tijd en moeite neemt om het paard vertrouwen in het leven te laten krijgen. Zie dat hij goed vast zat en lees dan , na 40 min. longeren, ik vind 40 min erg lang . Zou ik niet meer doen want de belasting is gewoon zwaarder. Misschien kun je met je lesgever eens over lange lijnen hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-20 18:24

bigone schreef:
Fantastisch hoe jij de tijd en moeite neemt om het paard vertrouwen in het leven te laten krijgen. Zie dat hij goed vast zat en lees dan , na 40 min. longeren, ik vind 40 min erg lang . Zou ik niet meer doen want de belasting is gewoon zwaarder. Misschien kun je met je lesgever eens over lange lijnen hebben.


Ja ik keek even op de klok en dacht goh nu ga ik toch echt uitstappen... Nog geen 5 meter later rukt meneer zich los :') Dus de volgende keer iets eerder stoppen en dus wat vaker op de klok kijken :j

Lange lijnen durf ik nog niet goed aan, lijkt me erg leuk in de toekomst, maar zodra Dixi (knollief) iets niet begrijpt grijpt hij nog wat terug naar oud gedrag. Dus loop er voorlopig nog niet graag achter op zulke momenten.. Maar dat wil ik wel graag gaan doen!
Ook wil ik klassieke dressuur aan de hand gaan doen met hem, denk dat dat ook erg goed is voor hem, ook op mentaal gebied. :D

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 00:32

Heey bokkers!
Nog even een nieuwe update erbij!
Vandaag is de zadelmaker gekomen en hebben we een nieuw zadel gevonden :D Suuuper blij mee, paardje loopt relaxer (kan ook met de rust te maken hebben gehad natuurlijk) en ik zit er zelf echt een stuk fijner en stabieler op _/-\o_
Paardlief was wel hier en daar wat narrig maar goed te overtuigen om weer voorwaarts te gaan. Heb alleen gestapt en gedraaft nu omdat hij de galop zo moeilijk vind!

Maandag komt mijn instructeur mij helpen met rijden, vooral op mijn eigen houding letten want na 2 maanden is die toch een stuk verslechterd := ;( Goed, we gaan maar weer hard aan de slag met onszelf..
Maar voor de rest was hij echt heel braaf! Na 2 maanden (ruim) niet gereden is het dus gewoon weer zo opstappen en weg rijden :) Nu weer lekker rustig aan de slag, ga hem echt ook met rijden zo de tijd geven, dan hoop ik dat het weer helemaal goed komt!!! Ik heb er in ieder geval vertrouwen in +:)+

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 08:08

Hoe was het paard toen je hem kocht? Verkochten ze hem als groen? Of al wat doorgereden? Hoe was hij daar met zadelen? Met rijden?
Waarom een jong paard kopen als je opzoek bent naar een volleerd paard?

Ik heb ook het idee dat er vooral veel miscomminucatie is.
Daarbij gaan heel veel paarden dominant doen als eigenaar geen duidelijk leiderschap vertoont. Grondwerk lessen zou ik mee beginnen? En dan voornamelijk aan je eigen zelfvertrouwen en leiderschap werken?

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-20 10:29

wilmatj schreef:
Hoe was het paard toen je hem kocht? Verkochten ze hem als groen? Of al wat doorgereden? Hoe was hij daar met zadelen? Met rijden?
Waarom een jong paard kopen als je opzoek bent naar een volleerd paard?

Ik heb ook het idee dat er vooral veel miscomminucatie is.
Daarbij gaan heel veel paarden dominant doen als eigenaar geen duidelijk leiderschap vertoont. Grondwerk lessen zou ik mee beginnen? En dan voornamelijk aan je eigen zelfvertrouwen en leiderschap werken?


Paardje was wat groen, hebben erg veel kunnen verbloemen tijdens de verkoop. Was vrij schraal, maar goed dat krijg je allemaal wel goed. Ze verkochten hem als L niveau, had zelf met rijden wel door dat dat absoluut niet zo was. Met opzadelen hadden ze hem strak tussen 2 kettingen staan, hij kon dus eigenlijk vrij weinig bewegen. Met rijden was hij daar wat rennerig en zoekend in balans. Maar goed verkoopster prees hem uiteraard de hemel in. Was overigens wel erg verbaast dat ik hem wou hebben. Ik wist dat het wat meer werk zou worden dan dat ik origineel wou (had net mijn pony weggedaan die ik zelf heb doorgereden en wou nu gewoon meteen kunnen beginnen). Maar zo erg had ik niet verwacht. Ook zei de verkoopster dat ze hem nog nooit had gelongeerd, dus niet wist hoe hij dit deed.

Als je even wat terug leest zie je dat ik ook veel doe met grondwerk inderdaad, hier reageert hij echt goed op. Heb zelf altijd grondwerkles gehad en met hem heb ik ook aantal lessen gehad. Maar de basis van grondwerk ken ik zelf goed, dus hier en daar wel les of ik alles nog goed aanpak.

Zelfvertrouwen is soms wel een dingetje misschien. Ik weet normaal wel goed wat ik doe, en paarden bevestigen dat meestal. Maar deze heeft soms zijn eigen ideeën over hoe hij op alles moet reageren. Dus ik krijg niet altijd de respons die ik zou willen krijgen. Dat heeft me natuurlijk wel doen twijfelen, of ik zelf niet wat verkeerd doe. Maar daar hebben we ook lessen voor :D En dan blijkt dat ik het wél goed deed en knollief gewoon raar reageert haha :')

Het frusterende is soms dat hij echt boos en gefrustreerd kan reageren. Maar dat is door meerdere oorzaken gekomen. Ik denk nu zelf dat het een combinatie was/is van pijn, angst, frustratie dat iets niet gaat zoals hij graag wil, en in het verleden beloonde agressie :\ Dus ik hoop dat het met alle behandelingen van ostheopaten enz. de pijn weg gaat/is, en dat hij zich daarna dus beter gaat voelen! :j

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 18:27

Hallo allemaal! Ik wou nog eventjes een update doen over Dixi!
Hij liep heel erg goed, totdat hij op 5 mei gevallen is onder het zadel. Gelukkig had ik het op film, en was duidelijk te zien dat hij in de galop op een gebogen voorbeen landde en hij vervolgens zijn andere benen compleet vergat.
Ik ben er volledig ongedeerd vanaf gekomen maar knollief zat aardig in de kreukels.

Na aanraden van de fysio zijn we doorgestuurd naar de dierenarts. De fysio dacht aan iets neurologisch. Vervolgens is er kreupelheidsonderzoek gedaan. Hier kwam alleen uit dat hij struikelt op het zachte. Ook zijn er halsfotos genomen, die waren helemaal goed.

Uiteindelijk doorgestuurd naar de kliniek in Utrecht. Hier heeft hij 3 dagen gestaan en uiteindelijk hebben ze toch maar een EMG gemaakt. Hij leek geen neurologische problemen te hebben op het oog, maar aangezien ze niks konden vinden hebben ze dit toch maar gedaan.

Diagnose: EMND (Equine Motor Neuron Disease). Dit is een neuromusculaire aandoening maar wat het allemaal precies in houd begreep ik niet zo goed.
Behandeling was vitamine E supplementeren. Als dat niet zou helpen was het einde oefening met knollief.

Geluk bij een ongeluk: Na 6 weken aan de hand stappen en supplementen geven is hij weer 'goed' bevonden door de dierenarts. We mogen nu heeeeel rustig aan weer beginnen met opbouwen aan de longeerlijn, en er als laatste stap weer op!

Ook heeft hij speciaal beslag gekregen om het struikelen te voorkomen.

Heeft iemand toevallig ervaringen met EMND?

Achteraf denk ik nu dat er veel van zijn 'gedrags' problemen met deze aandoening te maken had. Nu maar duimen dat het zo door blijft gaan :)

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:35

Wow, je hebt een aardig lange weg achter de rug. Maar "fijn" dat er nu een soort verklaring is voor zijn gedrag. Ik moet zeggen; respect voor je aanpak. Ik weet zelf niet heel veel van deze ziekte. Maar wat ik wel weet is dat het heel goed is om hem bewust te maken van zijn hele lichaam. Dit kan hem helpen met zijn gevoel en zekerheid over zijn lichaam. Hoe meer hij bewust is van zijn complete lichaam des te meer vertrouwen hij zal krijgen. Ik wens je heel veel succes!

Observeren is vooruit kijken! http://www.oogvoorhetpaard.nl/5-gouden-tips/

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 10:41

anitaroot schreef:
Wow, je hebt een aardig lange weg achter de rug. Maar "fijn" dat er nu een soort verklaring is voor zijn gedrag. Ik moet zeggen; respect voor je aanpak. Ik weet zelf niet heel veel van deze ziekte. Maar wat ik wel weet is dat het heel goed is om hem bewust te maken van zijn hele lichaam. Dit kan hem helpen met zijn gevoel en zekerheid over zijn lichaam. Hoe meer hij bewust is van zijn complete lichaam des te meer vertrouwen hij zal krijgen. Ik wens je heel veel succes!


Dankjewel! Ikzelf vind het eigenlijk alleen maar normaal dat je alles zou doenom je paard gezond te krijgen/houden. En ook niet bij het eerste probleem op geeft. Maar dat is helaas niet altijd normaal, en ook wel begrijpelijk.

Het is maar de vraag of het nog goed komt! We zitten nu op een kwartiertje draven per keer aan de longe, en hij is weer begonnen met struikelen.
Duss woensdag weer naar de kliniek... Ze denken dat hij er een nekprobleem erbij heeft, en dat dat hem belemmerd in het herstellen. Ben benieuwd. Duimen voor iets 'simpels' dit keer, maar het zal wel niet :+

En erg logisch natuurlijk dat hij niet wou lopen... Achteraf dan in ieder geval.

We houden goede hoop :j

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:08

Oef nog meer. Heel veel sterkte.

Observeren is vooruit kijken! http://www.oogvoorhetpaard.nl/5-gouden-tips/

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 14:35

Voor degene die er over willen blijven lezen, ik doe hier en daar een update over Dixi.

Dixi is bij de kliniek geweest maar hij struikelde inmiddels niet meer. Ook hebben ze geen andere problemen kunnen vinden. Dus conclusie: te snel gegaan. Dixi heeft zijn spieren niet genoeg aangesterkt nog en had dus een terugval. Nou willen ze hem weer met 6 weken zien.

We zijn dus weer korter bezig maar het gaat nu weer best redelijk, heb wel het idee dat hij soms moeite heeft met het werk, maar het gaat tot nu toe weer zonder struikelen etc.

Fingers crossed ;)

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-21 11:43

Hoi allemaal,

Ik weet niet of er iemand dit nog volgt maar ik wou toch even een update hierin gooien!

We hebben Dixi een beste tijd gegeven om te herstellen, in overleg met de dierenarts. Sinds mei 2020 hebben we steeds geprobeerd hem op te pakken.

Met een aantal terugvallen ging het in november zó goed dat hij een halfuur kon longeren. Toen heb ik te stoute schoenen aangedaan en erop gestapt!
Wat was hij braaf! Paar minuutjes stappen en weer op stal.
De 5e keer erop sinds mei ben ik zelfs met een stalgenootje een stukje het bos in geweest met hem!

De 6de keer ging wat minder. Ik was niet zo op mn hoede en stapte weg met lange teugel. Dat heb ik geweten! Heb er denk ik 10sec maximaal opgezeten. Gevolg; cap stuk, hersenschudding rijker.
Afbeelding


Dixi is toen gereden door een goede vriend van mij. Wat was hij weer braaf! Soms ietsjes gek, maar goed, dat mag!

Totdat in december hij weer ging struikelen. Gelijk gestopt met rijden, en het longeren kon nog maar tot 10min. Vanuit het niets!

Dus, filmpje opgestuurd naar Utrecht, die zeiden toch nog een keer terug te komen, Dixi was waarschijnlijk toch te veel beschadigd.

Afijn, in januari met hem in Utrecht geweest, conclusie; Dixi is compleet afgekeurd. Ik was er al bang voor, want hij liep/loopt bar slecht als hij wat meer moet doen.
Daar is hij 10min aan de longe geweest, en hij heeft toen elke kant meer dan 5x gestruikeld (en flink).

Dixi staat nu heeeerlijk met pensioen bij een vriendin thuis, eigen inloopstal met 24/7 ruwvoer. Hij is nog nooit zo gelukkig geweest! Paard blij, ik blij!

Nu zelf op zoek naar een nieuw rijpaard!

Dixi in de sneeuw:

Afbeelding

Afbeelding

Dixi gisteren:

Afbeelding

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:50

Ach wat verdrietig zeg :(:)

Maar aan de andere kant super fijn dat jullie nu beide zo happy zijn en je hem echt zijn pensioen gunt <3

Alvast heel veel succes en plezier met je nieuwe rijpaard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker