Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 15:34

We zijn heel rustig aan aan het bekijken of we een hengst vinden die ons aan spreekt voor onze merrie. Merrie in kwestie wordt zes komend jaar en gekeken naar haar leeftijd en de leeftijd van mijn huidige competitie paard, lijkt ons dat een mooi moment om haar te laten dekken.

Merrie in kwestie is een paard met een heel fijn karakter maar ze hoeft echt niet sensibeler of feller te worden. Ze heeft drie erg goede gangen die ik minstens wil behouden.
Sterk achterbeen, mooie soepele rug, hals mag misschien wat langer en ze hoeft niet meer massa te krijgen maar ik wil ook niet dat ze veel van haar huidige fundament in levert. Ik houd niet van die iele langpootmuggen die tegenwoordig voor sportpaarden door gaan.

Zij zelf is ongeveer 1.56 nu en het lijkt er voor mij op dat ze daar momenteel nog een centimetertje bij gaat doen. Ik gok dat als we haar eind volgend jaar zouden kunnen meten dat we ergens rond de 1.57/1.58 zouden gaan uitkomen. Dat is precies tussen de hoogte van haar moeder en haar vader in. :j Groter heb ik ze liever niet maar kleiner hoeft ook niet. Dus maat mag behouden blijven (voor zover je daar controle op hebt natuurlijk.)
Verder vind ik het moeilijk om te zeggen wat ik zou willen verbeteren omdat ik compleet verliefd ben op deze merrie en met een exacte kopie van haar zou ik al een gat in de lucht springen. :+

Dekgeld heb ik niet echt een maximum voor.. Hoogstens dat het getal maximum 4 cijfers mag hebben maar dat lijkt me vrij haalbaar. :+

Wat mogelijk het moeilijkst zal zijn of het minst gewaardeerd zal worden is dat ik graag weg wil blijven van het KWPN en zijn neefjes/nichtjes omwille van de extreme lijnenteelt. :) Ik heb een merrie die redelijk vrij is van lijnenteelt en zou dat graag zo willen houden. :) Ik heb zelf al over hengsten heen "geskimd" die gaan van Akhal Teke's tot een afstammeling van Don Olymbrio (die momenteel in de twijfel-bak zit omwille van de afstamming.) dus ik zit echt nog all over the place. := Vandaar het topic om mijn zoektocht iets meer te focussen.

Rêve zelf heeft een paspoort van het royal belgian palomino stamboek maar kon ook bij het NRPS en het KWPN terecht als ik het me correct herinner. Haar nakomelingen krijgen sowieso een RBPS paspoort omdat zij eentje heeft.

Kleur is niet van belang al geef ik eerlijk toe dat als er twee mooi passende hengsten zijn en eentje heeft een apart kleurtje dat voorkeur naar die met het kleurtje zal gaan. Als je begint met een fijn paard met een leuk kleurtje en je kan daarop verder bouwen zie ik niet in waarom ik dat niet zou doen. Maar de eerste eisen zijn dat de hengst past bij haar. Dan pas het kleurtje.
Ik heb helaas geen echt goede standfoto van de merrie in kwestie. We hebben thuis ook niet echt een geheel vlakke ondergrond om eentje te maken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-12-19 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek van TS

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Elisa2

Berichten: 36877
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Erik x Ismir du Tilleul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:58

Heb je een linkje naar de rest van de afstamming? ik ben benieuwd welke Erik de vader is. Een standfoto is wel fijn voor de beoordeling. Hoe staat ze op haar benen, heeft ze een correct fundament?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hengst voor Erik x Ismir du Tilleul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 13:54

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /reve-d-or
Dit is haar volledige afstamming. Moest even zoeken, wist niet of die uberhaupt er op zou staan. :=

Ik heb echt alleen maar heel beroerde stand foto's merk ik. := Veelal met beenbescherming aan dus daar heb je heel weinig aan vrees ik..
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E6A8075

Deze is van oktober 2016 dus hier was ze 2,5 ongeveer. Maar voor de stand van de benen maakt dat niet heel veel uit denk ik he?
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E83381D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:31

De afstamming staat net verkeerd om. ;)

Ze is een Ismir du Tilleul x Erik.

Afgaande op de onderste foto zou ik gaan voor een hengst met wat meer welving in de bovenlijn en een zeer correct achterbeen. Maar de foto kan vertekenen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 17:57

Oh shoot! Zie het nu inderdaad! Heb even gevraagd of een mod het wil omdraaien. :o

Tot op heden heeft ze eigenlijk altijd complimenten gekregen over haar achterbeen...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:07

Ok..op de foto lijkt het wat lang en gebogen en de croupe wat hellend.

Maar dat zal dan waarschijnlijk aan de foto liggen. Al lijkt het op de rijfoto's ok wel een hellende croupe.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 36877
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:15

Ik ben het met Natasja eens, ook een hengst die het front kan verbeteren (wat meer nek) zou ik aanraden.

Nu ben ik alleen een beetje in de war wat voor een hengst je zoekt, juist wel of geen kwpn hengst? wat wordt je doel met het veulen qua sport?

Ik heb hem niet gezien dus kan niet over de kwaliteit oordelen, maar ik zag dat er bij de gelderse wel een Edmundo X Vitens door is naar de 2e bezichtiging met volgens mij ook een palomino kleur. Wellicht is gelders interessant voor je wbt massa en vrijere bloedlijnen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 19:20

Nu vind ik een correct achterbeen sowieso belangrijk. De motor mag goed blijven. :) ze is nu snel maar kan hem in mijn mening ook probleemloos goed onder brengen. Maar ik ben er helemaal voor om dat te behouden of te verbeteren. Gezien Ismir niet echt ver onder bracht denk ik dat het idd wel belangrijk is om daarop zeker geen risico’s te nemen.

Liever geen kwpn hengst ivm de enorme lijnenteelt.

Veulen is bedoelt voor recreatieve sport. Voornamelijk dressuur competitief maar ze gaan hier ook mee buiten (en dan niet stappen en mooie vlakke paden. We doen graag de smalle door wild gecreëerde paden. )
Een klein sprongetje moet dus ook kunnen. Eigenlijk een allrounder die zeker niet misstaat in de dressuurring.

Veulen is sowieso om aan te houden dus commercieel hoeft ie niet te zijn.

Zou Gelders een nakomeling niet te zwaar maken of gaat die eerder gewoon aan sluiten? (Voor zover je dat kan voorspellen hè)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:37

Het hoeft perse veel zwaarder te zijn.

Met Vitens er achter zou ik Mark(zo heet ie) niet voor deze merrie overwegen. Vitens was geweldig maar had wel een wat lang gebogen achterbeen.
Mark vond ik overigens wel een leuke hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:00


Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-19 11:15

NatashaVE maar een gelderse op zich zou dus wel een mogelijkheid zijn zonder dat het echt een buldozer wordt?
Mijn man (die een beetje mee beslist al ligt de eindkeuze bij mij.) neigde eerder naar een wat bloederiger type.. Daarom dat ik eigenlijk nog niet bij de gelderse uit gekomen was ondanks dat ik wel weet dat het hele fijne paarden zijn voor mijn doel. Even fijn mee kunnen in de sport als op buitenrit bij wijze van spreken.

Peterina; Don heb ik indertijd zelfs voor Pret op het oog gehad denk ik. Kan dat?
Die is wel tegen de 1.70m meen ik me te herinneren dus die zou wel flink wat maat kunnen toevoegen aan mijn gup gok ik..
Heb je een bewegingsfilmpje van hem?
Op de foto's die ik verder van hem vind, oogt het alsof hij vooral onder het zadel achter niet heel erg onder brengt, wellicht zijn dat hele rotte momentopnames, dus dan zie ik liever een filmpje. :o

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:23

Als je vriend liever bloederiger heeft dan de merrie zou ik niet voor Gelders gaat.
De kans dat je een klassieker type krijgt is uiteraard vrij groot.

Zwaarder verwacht ik met een moderne Gelderse niet. Maar wel klassieker dan wanneer je een rijpaardhengst neemt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:30

Ayasha schreef:
NatashaVE maar een gelderse op zich zou dus wel een mogelijkheid zijn zonder dat het echt een buldozer wordt?
Mijn man (die een beetje mee beslist al ligt de eindkeuze bij mij.) neigde eerder naar een wat bloederiger type.. Daarom dat ik eigenlijk nog niet bij de gelderse uit gekomen was ondanks dat ik wel weet dat het hele fijne paarden zijn voor mijn doel. Even fijn mee kunnen in de sport als op buitenrit bij wijze van spreken.

Peterina; Don heb ik indertijd zelfs voor Pret op het oog gehad denk ik. Kan dat?
Die is wel tegen de 1.70m meen ik me te herinneren dus die zou wel flink wat maat kunnen toevoegen aan mijn gup gok ik..
Heb je een bewegingsfilmpje van hem?
Op de foto's die ik verder van hem vind, oogt het alsof hij vooral onder het zadel achter niet heel erg onder brengt, wellicht zijn dat hele rotte momentopnames, dus dan zie ik liever een filmpje. :o


Maat geeft hij wel door ... zijn veulens zijn allemaal groter dan hun moeders. Zijn karakter geeft hij ook grotendeels door ... mama's en opvoeding hebben ook wat invloed. Meeste kommentaar dat ik hoor is 'wereld-wijs geboren'.
Ik heb geen recente video's van hem ... laatste is van 2016. Hij is altijd vrijblijvend in Nuenen (NL) te bezichtigen dan kan je zelf een beoordeling maken van zijn natuurlijke gangwerk ipv geselecteerde video moment opnames.
Wat je wel niet gaat krijgen met Beau is een zg 'kin-klopper' wat betreft voorbenen gebruik. Hij heeft veel overstap in draf en stap, wat je alleen krijgt met een goed onderkomend achterhand. De foto's zijn idd moment opnames.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-19 23:38

Ja ik wil dus liever geen maat toevoegen. :o ik ben zelf 1,50m en 44kg op een goede dag... Dat is een tweede ‘issue’ met de ‘standaard’ (bij gebrek aan een betere term) warmbloeden. Ze zijn vaak aardig aan de maat en ik ben echt een gup... 1,60 past me nog wel als ze wat rank zijn, maar de PRE van 1.63 (erg barok) die ik gereden heb toonde echt 1,75 onder mij. :=
Ben daardoor ook wat huiverig voor te veel maat. Ik wil er wel gewoon fijn mee uit de voeten kunnen..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15880
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:49

Ayasha schreef:
Ja ik wil dus liever geen maat toevoegen. :o ik ben zelf 1,50m en 44kg op een goede dag... Dat is een tweede ‘issue’ met de ‘standaard’ (bij gebrek aan een betere term) warmbloeden. Ze zijn vaak aardig aan de maat en ik ben echt een gup... 1,60 past me nog wel als ze wat rank zijn, maar de PRE van 1.63 (erg barok) die ik gereden heb toonde echt 1,75 onder mij. :=
Ben daardoor ook wat huiverig voor te veel maat. Ik wil er wel gewoon fijn mee uit de voeten kunnen..

Ik zou dekken met Don Cremello du Bois op die van jou. Is een pony maar hij vergroot wel wat.

KWPN krijg jij een B papier omdat RBP niet een een WBFSH erkend stamboek is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-19 00:06

Ja? Ik was bang als ik in de D pony’s ging zoeken dat ik dan zou verkleinen maar dat hoeft dus niet perse?

Met don cremello is het een palomino of een cremello dus dan krijgt ie via de moeder sowieso een registratie bij het RBPS. NRPS kan ook nog denk ik met Don Cremello maar dat weet ik niet zeker. Ze moeten iets van 12,5% Arabier hebben meen ik?
Ik dácht dat Rêve ook NRPS ingeschreven kon worden maar da’s ook alweer zes jaar geleden dat ik dat nagegaan ben dus ik kan me vergissen.

Ben wel blij om ook input van jou en natasjaVE te krijgen! Jullie zijn in mijn ogen toch de meer ervaren, doordachte fokkers op bokt die ook met verstand buiten de lijntjes durven kleuren!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:17

Nou...ervaren valt wel mee hoor. :o

Don Cremello had ik overigens ook nog wel aan gedacht. Maar ik had in mijn hoofd dat je iets groter wilde.
Vind hem zeker een mooie optie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15880
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:46

Met Don Cremello kun je ook in het A register van het NRPS. In eerste instantie wordt het veulen ingeschreven in het ponystamboek maar als het veulen op de keuring als 3 jarige groot genoeg is kun je overschrijven naar paard.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:07

Vind het nog steeds een erg leuke merrie!
De bovenlijn van je merrie lijkt ahv deze foto’s ietsje strak en achterbeen wat langer. Het oosterse type komt vrij sterk terug iig. Vind dat niet direct een minpunt, maar voor dressuur is dat net even minder handig.
Als je een oosters, allround type wilt fokken past een Teke goed. Wil je echter vooral lekker ongecompliceerd dressuurwedstrijden rijden zou ik een Teke niet aanraden. Ze zijn er wel, de lijnen gericht op dressuur en meer rijtypisch, maar de spoeling is qua kwaliteit en zeker speciale kleuren dun (hier in Europa) en dekgeld vaak hoog. En ze vervelen zich snel, ook de kruisingen. Daar moet je ook mee om kunnen gaan.
Een niet te grote hengst met een goede bovenlijn en meer welving in de hals zou ik eerder aanraden.

Don Cremello is daarbij ook de eerste waar ik aan dacht, maar ik deel wel je vrees dat de nakomeling uit deze combinatie wat klein kan uitvallen. DC lijkt te vergroten in combinatie met paardenmerries, maar je merrie komt uit een kleine (?) moeder en een vrij kleine hengst. Klopt het dat de moeder van je merrie maar 152 was?
De afstamming van Ismir is weinig bekend rond afstamming dus lastig te zeggen hoe consequent die rond 155 zitten qua stokmaat. De lijn van de moeder strooit mogelijk best wel. Dat kan in combinatie met een (weliswaar vergrotende) ponyhengst uit een maiden merrie alle kanten op. Ik verwacht persoonlijk alsnog wel 150+ en als je dat groot genoeg vindt zou ik eerder voor DC gaan dan een andere hengst. Maar als je hoopt op minimaal 155 kan dat nog best spannend worden en dan kan de hengstenhouder je hopelijk van eerlijk advies voorzien wat betreft DC’s nafok uit merries tussen 150 en 160.
Dekgeld is nl. ook zeer gunstig en een fractie van dat van veel andere kleurhengsten (waarvan sommige HH niet eens een palomino merrie accepteren...) Bovendien is DC een mooi, sportief, dressuur/allround type. Hij geeft ook echt goede nafok en soms verrassend goede veulens uit merries met veel minder kwaliteit dan de jouwe.

Don Fascination lijkt me echt te groot voor wat je zoekt.
De meeste Tekes die in Europa beschikbaar zijn zijn niet op dressuur gefokt of indien wel dan zonder “speciaal” kleurtje of accepteren geen andere rassen of uitsluitend natuurlijk. En dan is het voor je gebruiksdoel zonde geld als ik eerlijk ben. Hoe zeer ik ze om hun karakter ook zou aanraden. De “bekende” Kambarbay vind ik niet bij je merrie passen en mist naar mijn mening kwaliteit als universele veredelaar.
En hoewel een (rijtypische) Teke qua karakter en lengte heel goed zou kunnen passen, denk ik dat een meer rijtypische hengst die van nature makkelijker draagt beter zal aansluiten op deze merrie. Dat zeg ik als groot liefhebber. ;)

Is een partbred Arabier wellicht een optie?
Zitten qua stokmaat meestal tussen 150 en 160 en er zijn enkele goede enkel crème of dubbel crème hengsten beschikbaar, ook in België. Dan wel een selecteren met voldoende lengte en geen te strakke bovenlijn.
Met een passende hengst behoud je zeer waarschijnlijk maat en lengte. In Frankrijk zitten enkele kwalitatieve partbred Arabische hengsten. En ook in BE en binnen het NRPS zijn deze te vinden. Een wat grotere Duitse rijpony of grote maat D is ook nog een optie, maar wel prijziger dan Don Cremello en die staat erom bekend dat ie vaker wat grotere nakomelingen geeft uit E en kleine paardmerries. Ik hou echt niet van het type, maar hij geeft absoluut kwaliteit door.

Qua karakter zou ik eerder Don Cremello aanraden dan een Arabier kruising aangezien die vaak wat pittiger kunnen zijn (itt volbloeden). Omdat je merrie ook al een dame is met pit zou ik een hengst die zeer goede karakters geeft verkiezen boven een nog jonge hengst bijv. waarvan onbekend is hoe hij fokt.

Mijn eerste ingeving is dus ook Don Cremello. Vraag door over zijn nakomelingen uit merries tussen 150 en 160. Dan heb je iig een indicatie van wat je qua maat mag verwachten.
Maar ik begrijp je terughoudendheid wel, dus informeer er eens naar. Op basis daarvan kun je beslissen en heb je nog voldoende tijd om evt. verder te kijken. Probeer voor jezelf te beantwoorden wat voor jou een minimale (en maximale) stokmaat is voor het type dat je wilt fokken.

Heel relaas zo, met als conclusie dat ik meega met de punten van Natasja en Jan. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41484
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:12

Ah, ik heb in je andere topic ook richting een ponyhengst gewezen en ik zie dat Jan hier met Don Cremello du Bois komt. Zelf had ik hem ook in gedachten, of zijn zoon Damon du Bois.

Ik had in herinnering dat ze veel meer dekhengsten hadden, maar ik zie er nog maar vier op de site.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-19 15:27

Ik heb er op zich geen probleem mee als ie rond de 1.50 uit komt. Sam zal ook iets van 1.48 a 1.49 zijn en die is kwa bouw best smal tov wat Rêve vermoedelijk er uit zal drukken. Dat is het voordeel van zelf klein en smal zijn. :D Maar ik kan wel altijd eens contact opnemen met Marjolein betreffende veulens uit een vergelijkbare grootte van merrie's als Rêve. Als het veulen rond Rêve haar stokmaat uit zou komen, zou dat ideaal zijn voor mij.

Pretty was inderdaad maar ongeveer 1.52m. Misschien dat ze de 1.55 nog haalde maar veel meer zal het zeker niet geweest zijn. Of ik moet haar echt heel erg klein in geschat hebben maar dat denk ik niet. Waarom Pret zo klein gebleven is, is mij nooit duidelijk geweest trouwens. Gezien haar afstamming zou je toch minstens 1.60 verwachten.. Maar dat geloof ik nooit dat ze dat gehaald heeft.

Don Fascination gaat, vrees ik, idd te groot fokken. Als ik dan "moet kiezen" kwa risico, heb ik liever dat er een grote D uit komt dan eentje die richting de 1.65 gaat om eerlijk te zijn. Sam als grote D met minder kwaliteit red zich prima voor mijn "competitie doel". Het is me inderdaad al opgevallen dat veel cremello's en zelfs palomino's alleen merrie's dekken die nog geen creme hebben. (Ik zag via bokt Krem oid voorbij komen bv. Meen dat daar bij stond dat ie geen merrie's met verdunning dekt.) Waarom is dat? Is daar een medische (gezondheids)reden voor of is dat puur omdat ze willen voorkomen dat er en cremello hengst uit komt die concurrentie kan bieden?

Kambarbay heb ik ook al zitten bekijken trouwens maar net zoals jij zegt, ondanks dat ik Kambarbay zelf echt prachtig vind (en veelzijdig!), ben ik ook bang dat hij massa gaat toevoegen. Ik persoonlijk denk dat Kambarbay een wat meer bloederige merrie "nodig" heeft dan Rêve is. Het viel me idd ook al op dat er weinig tot geen akhal teke's ter dekking te vinden zijn hier in de buurt, (ook niet over de grens.) en veel van die wat je vindt, dekken niet buiten het ras.

Partbred arabier hebben we hier ook al besproken maar ik vind het erg moeilijk om goed wijs te worden uit de bloedlijnen van de partbreds. Maar ik heb ook al wat meer arabischer overwogen omdat ze niet perse sensibeler moet maar ze zou wel ietsje "gevoeliger" mogen zijn. Ik weet niet goed hoe ik dit moet uit leggen, maar Rêve is echt zo bizar nuchter dat het terug onhandig wordt zo nu en dan. Rêve is nagenoeg niet te corrigeren omdat het haar gewoon totaal niet boeit. Ze staat je gewoon aan te kijken met een houding van "ja, dus?". Ik heb wel eens gezegd dat een combinatie van het temperament van Sam (die wat arabischer aan doet) en Rêve ideaal zou zijn. Maar ik ga zo eens even zoeken naar beschikbare partbreds. Een zuivere arabier, zelfs van het zwaardere type, gaat denk ik een te groot "verschil" zijn. (alsin: het kan alle kanten op met de nakomeling.)

Ik ga Marjolein alleszins eens sturen voor informatie. :j Ik persoonlijk houd wel van het type van DC. :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-12-19 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41484
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:28

Ayasha schreef:
Ik heb er op zich geen probleem mee als ie rond de 1.50 uit komt. Sam zal ook iets van 1.48 a 1.49 zijn en die is kwa bouw best smal tov wat Rêve vermoedelijk er uit zal drukken. Dat is het voordeel van zelf klein en smal zijn. :D Maar ik kan wel altijd eens contact opnemen met Marjolein betreffende veulens uit een vergelijkbare grootte van merrie's als Rêve. Als het veulen rond Rêve haar stokmaat uit zou komen, zou dat ideaal zijn voor mij.

Pretty was inderdaad maar ongeveer 1.52m. Misschien dat ze de 1.55 nog haalde maar veel meer zal het zeker niet geweest zijn. Of ik moet haar echt heel erg klein in geschat hebben maar dat denk ik niet. Waarom Pret zo klein gebleven is, is mij nooit duidelijk geweest trouwens. Gezien haar afstamming zou je toch minstens 1.60 verwachten.. Maar dat geloof ik nooit dat ze dat gehaald heeft.

Don Fascination gaat, vrees ik, idd te groot fokken. Als ik dan "moet kiezen" kwa risico, heb ik liever dat er een grote D uit komt dan eentje die richting de 1.65 gaat om eerlijk te zijn. Sam als grote D met minder kwaliteit red zich prima voor mijn "competitie doel". Het is me inderdaad al opgevallen dat veel cremello's en zelfs palomino's alleen merrie's dekken die nog geen creme hebben. (Ik zag via bokt Krem oid voorbij komen bv. Meen dat daar bij stond dat ie geen merrie's met verdunning dekt.) Waarom is dat? Is daar een medische (gezondheids)reden voor of is dat puur omdat ze willen voorkomen dat er en cremello hengst uit komt die concurrentie kan bieden?

Kambarbay heb ik ook al zitten bekijken trouwens maar net zoals jij zegt, ondanks dat ik Kambarbay zelf echt prachtig vind (en veelzijdig!), ben ik ook bang dat hij massa gaat toevoegen. Ik persoonlijk denk dat Kambarbay een wat meer bloederige merrie "nodig" heeft dan Rêve is. Het viel me idd ook al op dat er weinig tot geen akhal teke's ter dekking te vinden zijn hier in de buurt, (ook niet over de grens.) en veel van die wat je vindt, dekken niet buiten het ras.

Partbered arabier hebben we hier ook al besproken maar ik vind het erg moeilijk om goed wijs te worden uit de bloedlijnen van de partbreds. Maar ik heb ook al wat meer arabischer overwogen omdat ze niet perse sensibeler moet maar ze zou wel ietsje "gevoeliger" mogen zijn. Ik weet niet goed hoe ik dit moet uit leggen, maar Rêve is echt zo bizar nuchter dat het terug onhandig wordt zo nu en dan. Ik heb wel eens gezegd dat een combinatie van het temperament van Sam (die wat arabischer aan doet) en Rêve ideaal zou zijn. Maar ik ga zo eens even zoeken naar beschikbare partbreds. Een zuivere arabier, zelfs van het zwaardere type, gaat denk ik een te groot "verschil" zijn. (alsin: het kan alle kanten op met de nakomeling.)

Ik ga Marjolein alleszins eens sturen voor informatie. :j Ik persoonlijk houd wel van het type van DC. :o

Dikgedrukte :j.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:12

Is een duitse rijpony geen optie als je ook met ponymaat wil fokken?

Da Silva?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:21

Don Cremello is zeker een aanrader. Super hengst!

In Duitsland staan er ook een paar hele goede cremello en/of palomino sport pony (e-pony) hengsten.
Deze Stoeterij is ECHT de moeite waard om te bezichtigen: https://www.ferienhof-stuecker.de/hengste/
Of in het voorjaar een van de dichtbijste hengstenshows te bezoeken waar zij hun hengsten voorstellen.

Een Teke of partbred teke zou ik niet aanraden, en zeker ene die sperma moet leveren uit Engeland. Tel daar maar enkel honderden euro's bij in dat geval.

Met DF, als warmbloed, ga je met een E-pony van +/- 155 cm wel richting +/-162 cm voor het veulen. Misschien toch iets te groot voor je wensen.

Veel 'kleur' fokken willen idd dat er geen creme x creme dragers gefokt worden. Idd kwestie van concurrentie. Vind ik zelf belachelijk, maar als je commercieel bezig met kleur fokken dan kan ik het wel begrijpen.

Wat maat betreft ga je toch altijd rekening moeten houden dat je een +160cm gaat krijgen, zelfs met een pony hengst. Ik heb zelf een 154 cm merrie gehad (uit 165 cm moeder x 148 cm arabier), gedekt met een 165 cm hengst, en de merrieveulen uit die combinatie is uiteindelijk 170 cm geworden! :D

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41484
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hengst voor Ismir du Tilleul x Erik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:35

FS Mr. Right mogen ze hier wel afleveren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers