Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1248
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:52

Dankjewel Marije! Dat is perfect, ik rij ook met regelmaat in het gebied waar zij zit.
Dank!

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:49

SunnyHorse schreef:
2 issues: op en afstappen zonder krukje (paard is bijna 1.80 hoog) en hij plast niet onder het zadel of als ik er naast ben buiten. Dat doet hij pas in de trailer.

Weet iemand of er in het noorden (Friesland/ Groningen/ Drenthe) ook clinics of trainingen of iets dergelijks gegeven wordt?


Dat op en af stappen dat is wel een dingetje. Meestal vind ik wel ergens een boomstam waarvan ik kan opstappen, want komt er ook niet op zonder trapje. Dat plassen komt van zelf wel.

Je kunt eens kijken bij De Boer Paardensport, super leerzame trainingen :j

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:19

SunnyHorse schreef:
Piekosj: Weet iemand of er in het noorden (Friesland/ Groningen/ Drenthe) ook clinics of trainingen of iets dergelijks gegeven wordt?


Cool Runnings Endurance Education geeft clinics. Ze zit ook ergens in het noorden.

SunnyHorse
Berichten: 1248
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:36

Doedatje, die tipte Marije ook inderdaad. Dankje!

Psydoxy, wat een gedoe met boomstammen etc. Mag ik echt wel gaan oefenen, want ik word ook nog eens gehinderd door opstapangst. Als ik eenmaal zit is er niks aan de hand. Ook wel eens zo’n uitklapbaar opstap beugel bekeken, maar daar win ik te weinig mee qua hoogte.

Dat plassen is wel een dingetje, want ik merk dat hij met volle blaas echt langzamer gaat lopen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:20

Dag iedereen!!

Ondanks mijn eerdere goed voornemens ben ik er door blessureleed (bij mezelf, niet het paard gelukkig) nog niet toe gekomen om te gaan starten. MAAR intussen zijn we toch al even fijn aan het rijden en ziet de toekomst er weer rooskleuriger uit.

Ik heb in m'n hoofd om de kennismakingsklasse in Stekene (BE) te gaan rijden op 5 april.
Momenteel heb ik 1x per week een uur dressuurles (intensief). Daarnaast gaat het momenteel wat wisselend (jongeren, lange lijnen, dressuur training, buitenrit) door veel werk + mijn eigen rugproblematiek.

Wat is nu wijsheid om hem te gaan opbouwen? Is er een richtlijn?
Het paard in kwestie is 6 en ik zou zijn conditie momenteel als "matig" beschouwen. Hij kan een uur les prima aan, maar er wordt nog wel redelijk wat gestapt. Hij is nl pas sinds deze zomer echt aan het werk en we werken dus nog veel aan de basis. Hij herstelt wel heel snel (op het gevoel, geen idee van hartslag, mss moet ik dat wel eens ergens noteren). Aan het einde van dat uur is hij best moe, maar ik denk vooral mentaal. Als we een rondje buiten maken is hij na een uur nog lang niet moe, namelijk.

Alle tips en tricks welkom.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:56

Als je tips en begeleiding zoekt in het opbouwen van training dan kan ik je de online training van Esther Groen erg aanraden. Te vinden onder Akhdar Endurance.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:58

Esther Groen geeft op 29 december ook nog een lezing over trainingsopbouw in de ochtend en in de middag een workshop trainingsschema maken.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:06

Die is erg aan te raden...Ik ga daar heen trouwens nog meer mensen vanuit hier die daar heen gaan?

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:07

Esther Groen kan ik ook zeer zeker aanraden, ze legt hartstikke fijn uit en is overall een hele gezellige en kundige paardenvrouw :)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:15

Ik niet, scooby, heb andere verplichtingen.
Heb wel 2 jaar geleden een heel begeleidingsprogramma bij haar gevolgd, heleboel van geleerd.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:21

Idd heel leerzaam ik heb afgelopen jaar bij Monique de Boer de trainingsgroep gevolgd.
Totdat we dat ongelukje kregen . En eruit lagen.
Maar erg leerzaam was het wel.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:55

Marije_jiplover schreef:
Esther Groen geeft op 29 december ook nog een lezing over trainingsopbouw in de ochtend en in de middag een workshop trainingsschema maken.


Ik heb even gezocht op Green Distance, maar vind dit niet terug in de agenda..... weet jij waar dat te vinden is?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:17

Je moet even op de FBpagina van Akhdhar Endurance Nederland kijken, daar staat meer info.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:24

Akhdhar Endurance theorie training op de Nieuwe Heuvel in Lunteren. Kosten zijn 12.50 euro voor de ochtend lezing over training fysiologie en verstandig trainen.

In de middag doen we een workshop trainingsschema maken, dus je kan blijven als je wil (of alleen de workshop of lezing doen). Kosten voor hele dag zijn 25 euro met 2 gratis consumpties erbij (opgeven = betalen)

Betaling graag vooraf op bank
EA Groen
NL92 INGB 0002 1469 14
Of
Paypal groenster@gmail.com


Hebbes!!!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:27

En erg goed te betalen. Ik wil wel. Maar heb geen idee of ik er voldoende energie voor ga hebben.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:51

scooby09 schreef:
Die is erg aan te raden...Ik ga daar heen trouwens nog meer mensen vanuit hier die daar heen gaan?


Ik ga er ook heen. Esther heeft mooie resultaten gehaald met haar paarden en met minimale middelen. Erg knap hoe ze haar paarden managed. Een aanrader om te gaan! Ik hoop er wat van op te steken vooral met betrekking tot het trainings schema. Tot nu toe doe ik de bloktrainingen zoals Tonkie ze uitlegde op haar lezingen. Dit bevalt me goed en Zonder moeite liep mijn pony dit jaar meerdere 40 km’s en 1 x 60. Nu ben ik erg benieuwd hoe Ester de training aanpakt richting de 80 km.
Eigenlijk had ik gezegd dat ik die nooit zou gaan rijden maar mijn pony is echt fantastisch. Ik durf nu toch wel te dromen haha.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:47

Is er hier toevallig nog iemand die morgen zin heeft in 3 uur staptraining op de heuvels rondom de Posbank in Rheden?
10:30 vertrek te paard.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:57

Ik zag hem langs komen maar helaas ze is met longeren onderuit gegaan het gekke ei.
Nu loopt ze niet zoals ik zou willen dus eerst bezoek naar de Osteopaat.

Ik stap morgen op mijn stalen ros....

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:58

Oh dat is balen Scooby.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:17

Even volstrekt andere vraag: maar op welke manier timen jullie de intervaltraining? Ik deed het met zo'n app op mijn telefoon voorheen, maar zeker het iets complexere schema van Tonkie kon ik daar niet goed in programmeren.
Ik bedacht me dat er vast handige gadgets zijn. Ik zit al een beetje te googlen, maar help?!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:30

een horloge ;-)

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:47

Over horloges gesproken, equilog heeft nu mooie kortingen waar ik gebruik van wil maken, maar ik heb geen idee welke horloge ik zou nemen.

Ik zoek een die echt goed trackt met GPS, duidelijk afleesbaar is. En als het kan ook de gemiddelde snelheid per uur kan aangeven.
En ook een beetje goed is van batterijduur.

Ik ga zoiso een nemen met hartslag elektroden voor het paard.
Iemand tips? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, waar ik als lage klasse ruiter niet aan denk?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:11

Mijn stalgenootje heeft de M430 en is daar erg tevreden over.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:57

Geen ervaring mee. Ik heb een eeuwenoud cardiosport horloge die mij V-Max enduro C hartslagmeter zat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:08

Ganna schreef:
een horloge ;-)


Hey..... een rolex?! Met of zonder diamantjes?????


Wat voor horloge dan? Dat schema heeft op sommige dagen zoveel variabele minuten dat ik niet weet welk horloge dat zou kunnen...

Red mij ;-)