Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 22:00

ruitje schreef:
Haha :') .

Die wilde naar Linda en Pat in de VS, dream Big toch!


Absoluut! Echt een hele gave droom!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 20:25

Vandaag eerst weer wat geoefend en het gaat lekker, maar niet heel veel bijzonders. Hierna een heerlijke buitenrit gemaakt :)

Ook ben ik bezig geweest met het volgen en ze komt wat lastiger op gang, maar als dat eenmaal zo is kan ze het prima.

We zijn ook al even bezig met het draaien naar het opstapblok, want madam draait haar achterhand altijd van het opstapblok af als ze ernaast staat |o
Dus als iemand nog tips heeft hoe haar te laten blijven staan hoor ik dat graag!
Het draaien naar het blok toe op 'zweep' commando gaat al wel erg lekker en zo stap ik dan makkelijk op :)

Vandaag vergeten een filmpje te maken :')
Als het morgen nog niet donker is doe ik het dan!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:05

Ongeveer een miljoen tips; alles afhankelijk van wat er gebeurd, hoe je op de opstapkruk terecht komt en vooral hoe je er zelf mentaal in staat. (Zet je frustratie om in fascinatie, want frustratie werkt verlammend in een leerproces)

Wat communiceert je paard als die wegdraaid bij de opstapkruk? Heb je dan toestemming om op te stappen? Zo ja, hoe ziet geen toestemming er dan uit voor je? Zo nee, waar verlies je die toestemming?

Ter vergelijking; als ik ergens in de paddock m'n opstapkruk neer zet en ik roep een Haflinger weg bij het voer, dan komt die en parkeert zichzelf voor mij op de opstapkruk zodat ik op kan stappen. (Of er komen er meer dan een en dan maken ze ruzie over op wie ik op moet stappen, heel onpraktisch).

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:36

Wicky schreef:
Ongeveer een miljoen tips; alles afhankelijk van wat er gebeurd, hoe je op de opstapkruk terecht komt en vooral hoe je er zelf mentaal in staat. (Zet je frustratie om in fascinatie, want frustratie werkt verlammend in een leerproces)

Wat communiceert je paard als die wegdraaid bij de opstapkruk? Heb je dan toestemming om op te stappen? Zo ja, hoe ziet geen toestemming er dan uit voor je? Zo nee, waar verlies je die toestemming?

Ter vergelijking; als ik ergens in de paddock m'n opstapkruk neer zet en ik roep een Haflinger weg bij het voer, dan komt die en parkeert zichzelf voor mij op de opstapkruk zodat ik op kan stappen. (Of er komen er meer dan een en dan maken ze ruzie over op wie ik op moet stappen, heel onpraktisch).


Dank voor je reactie :)
Gelukkig raak ik niet gefrustreerd en blijf ik gewoon calm. Zet haar gewoon weer goed elke keer. Maar merk omdat ik het nu zo doe dat ze er zelf naartoe draait dat ik het niet meer probeer. Ik ga er denk ik toch weer aan werken.

Ik mag van haar overal komen, dat is geen probleem en reageert ze niet op. Kriebelen op bijv haar schoft vind ze ook heerlijk. Ze wilt wel het liefst met haar hoofd voor me staan (tegenover mij), miss ligt er daar een goede tip?

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 21:56

Alweer even geleden, maar we zijn zeker weer verder gegaan.

De porcupine game gaat best lekker
De stick gebruiken om haar voorhand van mij af te 'duwen' vind ze niks, maar met mn handen kan ik bijna alles :)
Wel moeten we het nuanceren :j

Ook zijn we begonnen aan het cirkelen, wat ze in stap en draf kan (nu moet ik nog leren om de stick goed achter mij om aan mn andere hand te geven, dat is nog best lastig :') ). Het yoyo'en doet ze ook goed, naar achter moet ze aan wennen, maar weer naar voren is geen enkel probleem.

Hiernaast zijn we begonnen met los volgen over het afgesloten terrein van stal en dat gaat heel goed. Omdat Blue erg gemotiveerd kan worden met eten gebruik ik dat. Maar waar ik eerst 3 hele wortels nodig gehad, heb ik nu nog 2 stukjes nodig om hetzelfde rondje te lopen. Gelukkig is Blue geen bijter en gaat ze ook niet vervelend doen, behalve als ze denkt snel de wortel uit je hand te gritsen (tot nu toe altijd optijd om haar een kleine correctie te geven) :roll:

Nog steeds gek op mn slimme (bijrijd) pony :D

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 21:15

Vandaag eindelijk het beloofde filmpje gemaakt. In de tussentijd zijn we ook met andere dingen bezig, maar dat komt in een ander filmpje.

Als je tips hebt heel graag! Houd het wel vriendelijk aub :D


Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:27

Oke ik kijk even en typ ondertussen een beetje wat ik zie :)

Met friendly game maak je hele mooie rustige bewegingen, je hebt een fijne passieve houding daarin. Ik vraag me wel af, op welk punt beloon je? Ik zie je doorgaan en doorgaan met aanraken, maar waar wacht je op voor je stopt? Wat wil je van haar zien?

Bij het lopen naar het blauwe ding vooraan loop jij weg, en op een gegeven moment trekt het touw strak en moet ze wel mee. Zou je haar ook kunnen uitlokken om in beweging te komen met jóu ipv op t einde van je lijn? Dat als jij gaat lopen, ze met jóu meeloopt?

Algemene tip: visualiseer jezelf welke specifieke reactie je van je paard wil zien voor je beloont. Je paard leert van hetgeen ze doet op het punt dat jij je druk loslaat. Als jij stopt met vragen op het moment dat ze niet precies het goede laat zien, zal ze ook niet precies het goede leren. Bij een turn om de voorhand wil ik zien dat de achterbenen echt netjes kruisen bijvoorbeeld, dus ik stop dan op de eerste de beste pas waar ze echt kruist. Als je stopt wanneer je paard net een minder moment heeft, beloon je juist dát moment ipv de misschien hele goede momenten ervoor. Kortom: doe de oefening niet om de oefening te doen, maar om je paard iets bij te brengen.

Ik vind het mooi om te zien hoe je je rust bewaart en hoe veel je beloont tussendoor. Dat is echt heel prettig.

Zo. Ik hoop dat je daar iets mee kan :+ Dapper dat je een filmpje deelt, en ook heel tof om eens naar te kunnen kijken.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 22:32

Aleeneh schreef:
Oke ik kijk even en typ ondertussen een beetje wat ik zie :)

Met friendly game maak je hele mooie rustige bewegingen, je hebt een fijne passieve houding daarin. Ik vraag me wel af, op welk punt beloon je? Ik zie je doorgaan en doorgaan met aanraken, maar waar wacht je op voor je stopt? Wat wil je van haar zien?

Bij het lopen naar het blauwe ding vooraan loop jij weg, en op een gegeven moment trekt het touw strak en moet ze wel mee. Zou je haar ook kunnen uitlokken om in beweging te komen met jóu ipv op t einde van je lijn? Dat als jij gaat lopen, ze met jóu meeloopt?

Algemene tip: visualiseer jezelf welke specifieke reactie je van je paard wil zien voor je beloont. Je paard leert van hetgeen ze doet op het punt dat jij je druk loslaat. Als jij stopt met vragen op het moment dat ze niet precies het goede laat zien, zal ze ook niet precies het goede leren. Bij een turn om de voorhand wil ik zien dat de achterbenen echt netjes kruisen bijvoorbeeld, dus ik stop dan op de eerste de beste pas waar ze echt kruist. Als je stopt wanneer je paard net een minder moment heeft, beloon je juist dát moment ipv de misschien hele goede momenten ervoor. Kortom: doe de oefening niet om de oefening te doen, maar om je paard iets bij te brengen.

Ik vind het mooi om te zien hoe je je rust bewaart en hoe veel je beloont tussendoor. Dat is echt heel prettig.

Zo. Ik hoop dat je daar iets mee kan :+ Dapper dat je een filmpje deelt, en ook heel tof om eens naar te kunnen kijken.


Heel erg bedankt voor je reactie en tips!
Ik heb er heel erg veel aan :)

Goed dat je zegt dat ik beter moet visualiseren, toen ik zelf het filmpje zag zag ik idd ook dat ik niet altijd op het goede moment stop. Daar ga ik aan werken!

Met het aanraken moet ik idd ook mn momenten pakken om te stoppen.

Dank dat je het zo goed verduidelijk en benoemt!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:38

Top bezig dus!

Even een toelichting van mijn standpunt bij de Friendly Game: Friendly game is voor mij meer dan gewoon desensibiliseren. Het is je paard leren te ontspannen bij spannende prikkels. Dat betekent dat je heel consequent op alle tekenen van ontspanning beloont tijdens de friendly game. Hoofd laten zakken, likken, kauwen, weer gaan knipperen met de ogen, neusgaten iets minder strak, etc. Daarbij komt timing dus heel nauw. Als je dat heel consequent doet krijg je een paard die als ie iets spannend vindt zelf al begint met likken en kauwen e.d. om zelf de ontspanning te vinden.
Dat vind ik heel prettig dus dat probeer ik ze meteen vanaf de eerste keer friendly gamen al mee te geven: dat het hun taak is om zelf te zoeken naar ontspanning.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 22:40

Aleeneh schreef:
Top bezig dus!

Even een toelichting van mijn standpunt bij de Friendly Game: Friendly game is voor mij meer dan gewoon desensibiliseren. Het is je paard leren te ontspannen bij spannende prikkels. Dat betekent dat je heel consequent op alle tekenen van ontspanning beloont tijdens de friendly game. Hoofd laten zakken, likken, kauwen, weer gaan knipperen met de ogen, neusgaten iets minder strak, etc. Daarbij komt timing dus heel nauw. Als je dat heel consequent doet krijg je een paard die als ie iets spannend vindt zelf al begint met likken en kauwen e.d. om zelf de ontspanning te vinden.
Dat vind ik heel prettig dus dat probeer ik ze meteen vanaf de eerste keer friendly gamen al mee te geven: dat het hun taak is om zelf te zoeken naar ontspanning.


Perfect verwoord, daar ga ik nu zeker op letten! Al gaat dat waarschijnlijk niet meteen goed qua mijn timing, maar daar gaan we mee oefenen :j

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 06:41

Perfectie is ook niet nodig, zolang je maar probeert :) je wordt vanzelf beter!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:42

Ik zie een heleboel mooie dingen gebeuren, maar ook zaken die wat verfijnder zouden kunnen.

Meer letten op je paard zoals al gemeld. De games zijn je gesprekstof, let op wat je paard zegt. Dat is lastig, dat snap ik. Wat mij hielp was veel filmen en terugkijken, zodat je weet wat er bewust en onbewust gebeurd.

Let op het vast houden van je touw, eigenlijk wil je met open handen werken. Dan wordt de driving game op de achterhand niet ongemerkt een porcupine op de voorhand. Want juist die dubbele signalen op verschillende plekken wil je niet.

Lus je leadrope als een 8 en niet als een 0. Zigzag in je hand ipv lussen maken. Snap je dan wat ik bedoel? Anders zoek ik even een voorbeeld
Laatst bijgewerkt door Wicky op 04-12-19 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:47

Pip1994 schreef:
Aleeneh schreef:


Perfect verwoord, daar ga ik nu zeker op letten! Al gaat dat waarschijnlijk niet meteen goed qua mijn timing, maar daar gaan we mee oefenen :j


Mooi filmpje en leerzame tips zijn al gegeven.

Mijn 'juf'zegt altijd : Beter een slechte timing dan geen timing :j
Het wordt vanzelf beter, lekker blijven oefenen, je hebt een lief en leuk dier zo te zien. <3

sanne1221
Berichten: 508
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:29

TS; superfijn om te lezen hoe je met Blue bezig bent.
Mijn ervaring is dat timing het allerbelangrijkste is in de omgang met paarden. Paarden zijn zo gevoelig voor kleine details. Sinds twee maanden heb ik een nieuw paard en met hem merk ik al dat instructie echt boeken en video's etc van anderen niet kan vervangen. Ik zou je echt willen aanraden om instructie te nemen die je kan helpen met je timing. Veel plezier met je reis en ik lees graag mee!

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 12:39

Dank voor de reacties!

Gisteren ook weer geoefend en dan vooral op timing. Ook met de friendly game heel erg opgelet op tekens van ontspanning en ik heb wat geduld nodig, maar dan zijn ze er wel. Zodra ze dat laat zien stop ik en geef ik haar een pauze. Met de porcupine game terug naar het begin gegaan en vooral gelet op wanneer ik stop en kleine maar goede pasjes.

Hiernaast krijg ik les van iemand in Natural Horsemanship en grondwerk en die gene geeft ook les in Parelli kwam ik gisteren achter *\o/*
Dus we hebben een instructrice!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 12:40

Wicky schreef:
Ik zie een heleboel mooie dingen gebeuren, maar ook zaken die wat verfijnder zouden kunnen.

Meer letten op je paard zoals al gemeld. De games zijn je gesprekstof, let op wat je paard zegt. Dat is lastig, dat snap ik. Wat mij hielp was veel filmen en terugkijken, zodat je weet wat er bewust en onbewust gebeurd.

Let op het vast houden van je touw, eigenlijk wil je met open handen werken. Dan wordt de driving game op de achterhand niet ongemerkt een porcupine op de voorhand. Want juist die dubbele signalen op verschillende plekken wil je niet.

Lus je leadrope als een 8 en niet als een 0. Zigzag in je hand ipv lussen maken. Snap je dan wat ik bedoel? Anders zoek ik even een voorbeeld


Als je een foto hebt van hoe je de leadrope vasthoud erg graag! Ik merk dat ik soms nog wat onhandig ben met dat ding... :')

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:34

Stukje film ook goed? Even geknipt uit een filmpje van vandaag, met Honey. Honey en ik zitten op hetzelfde punt als jij en Blue, bij het maken van onze taal.



(Honey is nu ruim een maand bij me. Ze is onzeker en sceptisch, zit erg in haar vluchtinstinct.)

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 19:36

Wicky schreef:
Stukje film ook goed? Even geknipt uit een filmpje van vandaag, met Honey. Honey en ik zitten op hetzelfde punt als jij en Blue, bij het maken van onze taal.

[ Video ]

(Honey is nu ruim een maand bij me. Ze is onzeker en sceptisch, zit erg in haar vluchtinstinct.)


Dank! Hier heb ik zeker wat aan :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-19 21:23

Vandaag weer bezig geweest en ik ben teruggegaan naar het begin van the porcupine game. Gewoon kleine pasjes met haar achter of voorhand, maar wel goede pasjes en als ze verder gaat eindigen op een goede pas en niet een slechte.

Wel merk ik dat ik hiermee bezig blijf. Nu vind ik dat niet erg, maar ik vroeg me af of ik dan ookal andere games kan oefenen of dat ik e ht moet wachten totdat ze de porcupine game perfect snapt?

Een reactie is heel erg welkom :D

Ps: ik houd het touw nu in een achtje en kan er al beter mee omgaan :P

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:17

Nee, zeker niet, het is niet de bedoeling dat je eerst de ene game helemaal afwerkt voor je aan de volgende kunt beginnen! Gewoon parallel aan elkaar kan prima. Wel is het fijn dat je paard de eerste drie games een beetje snapt voordat je begint met de circling game bijvoorbeeld, maar daar kan een basis begrip ook al bij volstaan zonder dat het meteen helemaal geperfectioneerd hoeft te zijn. Gewoon jezelf lekker verder uitdagen dus! :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-19 12:33

Aleeneh schreef:
Nee, zeker niet, het is niet de bedoeling dat je eerst de ene game helemaal afwerkt voor je aan de volgende kunt beginnen! Gewoon parallel aan elkaar kan prima. Wel is het fijn dat je paard de eerste drie games een beetje snapt voordat je begint met de circling game bijvoorbeeld, maar daar kan een basis begrip ook al bij volstaan zonder dat het meteen helemaal geperfectioneerd hoeft te zijn. Gewoon jezelf lekker verder uitdagen dus! :)


Heel erg bedankt voor je reactie!
Dan ga ik ook met de rest van de games aan de slag :j

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-19 19:24

Weer een week verder, maar zeker niet stilgezeten!

We zijn verder gegaan met ook de andere games en begonnen met de oefeningen van de driving game. Blue pakt dat zo goed op!

Ze blijft de porcupine game nog lastig vinden. Veel ook met haar voorhand bezig, dus daar werken we in kleine stapjes aan.

Deze week komt mijn instructrice weer hopelijk en kan ze ons weer wat tips geven.

Oh en bezig geweest met haar gewoon rustig voor het blok te zetten en dan zonder druk of zadel op de hoogste trap staan. Ze doet het super en staat nu gewoon stil! Morgen met het zadel proberen :)

Zo trots op mijn pony <3

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-19 14:10

Het gaat echt steeds beter!

We zijn lekker bezig en veel aan het oefenen. Nu ook met de andere games aan de gang en als huiswerk van mijn instructrice 'follow the rail' gekregen. Deze vind ze heel lastig, maar het helpt ook heel erg met haar zelfvertrouwen en het wandelen.

De porcupine vind ze af en toe nog lastig. Ze gaat heel makkelijk met haar schterhand opzij, maar heeft ook de neiging naar voren te lopen.

Nog genoeg te doen dus!

Volgende week ga ik weer proberen een filmpje te maken :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-20 21:50

We zijn nog steeds lekker aan het oefenen, maar ik merk dat elke dag een beetje teveel is voor Blue. Dus nu doen we 3x per week wat.

We zijn begonnen aan het cirkelen en ookal is het er niet altijd mee eens doet ze het wel. Alleen als ik mijn stick voor haar leg dat staat ze gelijk stil in de plaats van langzamer gaan. Hebben jullie hier tips voor?

Ook het achteruitgaan pakt ze goed op. We zitten op dat ze op een kleine hulp achteruitgaat, alleen doet ze dit steeds met één of twee stappen. Het gaat niet vloeiend en erg langzaam.
Hebben jullie hier ook tips voor?

Alvast bedankt!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:03

Hoi, ik volg nu al een poosje stilletjes, en ik vind het heel leuk om mee te maken hoe je aan het puzzelen bent met alles.
Ik kan me inderdaad heel goed voorstellen dat blue dagelijkse parelli te veel vind, het is een hele specifieke methode (waarvan ik vind dat elk paard de basis van moet weten) waarin je niet 'door wilt slaan', ik vind namelijk vaak de volledig parelli getrainde paarden zo doods uit hun ogen kijken -O-
Maar net zoals het met elke methode natuurlijk de kunst is om je eigen weg daarin te vinden is dat natuurlijk met parelli ook zo.

Over het achteruitgaan, veel paarden vinden dat ook fysiek heel moeilijk, zo ook die van mij, ik heb er bij hem daardoor nog een extra beloning aan vast gekoppeld om het aantrekkelijker te maken voor hem.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers