[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tancreda4

Berichten: 23967
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:43

Afbeelding

Hmmm. Paar nachten opgehad (overdag niet) en er is al een Voorsluiting stuk |(


Tancreda4

Berichten: 23967
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:44

xtessax83 schreef:
[ [url=m/2DCSfg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tDWmfi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PLHDVc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bH0FWX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vinden jullie? Mijn eerste bucas. Staartflap begint bij het begin van de staart. Voor genoeg ruimte, voor mijn idee wel veel maar wanneer ze hooi eet is het juist voldoende vind ik. Misschien even wennen voor mij omdat bucas een andere pasvorm heeft?


Ik vind hem netjes passen zo vanaf de fotos

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:28

Tancreda4 schreef:
xtessax83 schreef:
[ [url=m/2DCSfg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tDWmfi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PLHDVc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bH0FWX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vinden jullie? Mijn eerste bucas. Staartflap begint bij het begin van de staart. Voor genoeg ruimte, voor mijn idee wel veel maar wanneer ze hooi eet is het juist voldoende vind ik. Misschien even wennen voor mij omdat bucas een andere pasvorm heeft?


Ik vind hem netjes passen zo vanaf de fotos


Dan ga ik hem gewoon houden. Meerderheid denkt wat ik ook denk :j

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:20

Zijn er hier mensen die ook wel eens dekens tweedehands kopen?
Mijn paard is uit zijn dekens gegroeid.
Ik heb 2 Horseware Rambo Originals dekens en de 100, 200 en 300 gram liners.

Ik heb geen flauw idee wat ik hiervoor tweedehands zou moeten vragen.
Wat zouden jullie er nog voor willen betalen en zou je dan liever een set kopen of losse dekens?

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Nouvel

Berichten: 28538
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:30

Ik koop ook wel 2e hands, vooral als ze nog in de groei zijn of als ik twijfel of een maat of model wel goed past.
Prijzen zijn altijd lastig, je moet er een beetje geluk mee hebben.

femkepien

Berichten: 457
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:43

Ik kocht regelmatig 2e hands vorig jaar toen mijn paard nog ging groeien. En inderdaad dit jaar is hij overal uitgegroeit :+
En liners heb ik dit jaar ook 2e hands gekocht, omdat daar niet veel ‘mis’ aan kan zijn!

Nouvel

Berichten: 28538
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:54

Ik koop liners inderdaad ook meestal 2e hands

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:13

Kan je een gewone fleecedeken die je met dekensingel aandoet ook onder een bucas turnout high neck gebruiken als “voering”?

Zo niet


Kan je bijna alle merken gebruiken onder een high neck deken van bucas of moet je echt bij merk blijven? Want de onderdekens zijn bijna duurder als de bovendeken.


En is een staldeken ook te gebruiken?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:33

Jairo schreef:
Kan je een gewone fleecedeken die je met dekensingel aandoet ook onder een bucas turnout high neck gebruiken als “voering”?

Zo niet


Kan je bijna alle merken gebruiken onder een high neck deken van bucas of moet je echt bij merk blijven? Want de onderdekens zijn bijna duurder als de bovendeken.


En is een staldeken ook te gebruiken?


Een fleecedeken met dekensingel is niet erg prettig voor zo'n paard om dat lang op te hebben.

Meestal kunnen andere onderdekens ook aan een ander merk gemaakt worden zolang beide gewoon bevestigingspunten hebben. Staldeken zou ik persoonlijk ook niet gebruiken als er nog een ander deken overheen komt.

Tancreda4

Berichten: 23967
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:38

Denk dat dat gaat schuiven. Vaak schuift zo'n singel naar achteren.

Naar mijn idee kunnen alle onderdekens onder alle dekens. Ik doe ze alrijd alleen aan de achterkant vast aan de bovendekens en dat werkt goed.

Stal deken als onderdeken kan ook. Wat ik zelf rottig daar van vind is dat je dan 2 paar buiksingels hebt, dat is gelijk zo veel dus heeft niet mijn voorkeur.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:48

Oké, blijkbaar toch veel mensen die tweedehands kopen. Wat betaal je dan voor een liner tweedehands?
Wat zouden jullie dan over hebben voor een Rambo Original (groen) die slechts 1 seizoen is gebruikt, letterlijk niets aan, nieuwprijs 280 euro maar het goedkoopste dat ik hem nu zelf kan vinden is 217 euro?

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Nouvel

Berichten: 28538
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:34

Meestal heb je geluk als je ze voor net wat meer dan de helft van de nieuwprijs kan verkopen.
Het is lastig om ze echt voor een goed bedrag kwijt te raken, dan moet je echt gelukt hebben.

Goede liners gaan vaak tussen de €30,- en €40,-.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:30

plutolover schreef:
Fhaiter hier geen problemen met geen waterdichte dekens

Zelf de bucas light Turnhout die niet meer wit is blijft waterdicht. Al vind ik de smartex deken sterker..


Ik heb alles van Bucas Smartex. Ideale dekens, zowel onderdeken als de bovendeken. Mijn paard is breed. Ik vind het ideaal. Ze liggen goed!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:02

Jairo schreef:
Kan je een gewone fleecedeken die je met dekensingel aandoet ook onder een bucas turnout high neck gebruiken als “voering”?

Zo niet


Kan je bijna alle merken gebruiken onder een high neck deken van bucas of moet je echt bij merk blijven? Want de onderdekens zijn bijna duurder als de bovendeken.


En is een staldeken ook te gebruiken?


Ik gebruik nooit onderdekens. Altijd staldekens onder mijn ongevoerde dekens. Gewoon goed kijken of het model er ook onder past. Heb nooit het idee dat mijn paarden last hebben van de extra buiksingels. Voor de beensingels speel ik vals. Ik maak die van de buitenste deken vast aan die van de binnenste. (of andersom, als je de gespen van voor naar achter hebt)

Gewone fleece zweetdekens trekken te veel. Je hebt wel tegenwoordig weer fleece staldekens. Maar dat stofje is net weer anders, gladder en minder rekbaar.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


prugelpiet

Berichten: 12528
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:56

Hm oliebol. Mijn paard kwam na een flinke regenbui met een klamme smartex Rain op stal. Niet echt lek of nat, maar ook niet lekker warm van binnen.

Hoe zit het met het spuiten van zo'n bus impregneerspray? Werkt dat fijn en ook echt goed?

I am because you were

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:12

wie weet een goede stapmolen/longeer deken..

ik wil niet belachelijk duur.. liefst wil ik er 1 0 gram met fleece of max 200 gram. Op EJ staat er 1 maar die is vanaf 185. dat is echt te groot...

Harry horse heeft er 1 maar die is weer 0 grams zonder fleece...

iemand ervaring met die van bucas? als vind ik die wel vrij prijzig

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:18

plutolover schreef:
wie weet een goede stapmolen/longeer deken..

ik wil niet belachelijk duur.. liefst wil ik er 1 0 gram met fleece of max 200 gram. Op EJ staat er 1 maar die is vanaf 185. dat is echt te groot...

Harry horse heeft er 1 maar die is weer 0 grams zonder fleece...

iemand ervaring met die van bucas? als vind ik die wel vrij prijzig


https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... trijdekens
Hier staan er best een paar, werken met rugmaten dus 125 = 175 etc.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:42

plutolover schreef:
wie weet een goede stapmolen/longeer deken..

ik wil niet belachelijk duur.. liefst wil ik er 1 0 gram met fleece of max 200 gram. Op EJ staat er 1 maar die is vanaf 185. dat is echt te groot...

Harry horse heeft er 1 maar die is weer 0 grams zonder fleece...

iemand ervaring met die van bucas? als vind ik die wel vrij prijzig


Ik heb er eentje van de Decathlon
https://www.decathlon.nl/p/stapmolendek ... R-p-121912

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:15

prugelpiet schreef:
Hm oliebol. Mijn paard kwam na een flinke regenbui met een klamme smartex Rain op stal. Niet echt lek of nat, maar ook niet lekker warm van binnen.

Hoe zit het met het spuiten van zo'n bus impregneerspray? Werkt dat fijn en ook echt goed?


Naar aanleiding van enthousiaste reacties heb ik het een paar keer geprobeerd om lekkende dekens daarmee weer waterdicht te krijgen (meerdere spuitbussen op één deken), maar hielp helemaal niets. Ik geloof er niet meer zo in.

Miriam91

Berichten: 2823
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:02

Ik kom ook even binnenvallen. Onder hoeveel grams staan jullie geschoren paarden met dit weer? En dan met of zonder hals aan de deken?

Mahone <3

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:13

Mijn geschoren ruin (alles kaal behalve benen) staat onder een 0 gr regendeken met daaronder een 100 gr of 200 gr liner. Ik voel 2 keer per dag, en er is soms geen pijl op te trekken. Voelt hij te warm, schaal ik terug naar 100, voelt hij “mwah” dan doe ik de 200 op.

Ik kan opbouwen naar nog veel zwaarder mocht het koud worden maar tot nu toe gaat dit goed zo.

Aan de deken zit een hals bevestigd, die zit overdag op stal “teruggeklapt” en zodra hij overdag naar buiten gaat en in de nachten op stal dan krijgt hij de hals om.

Ik doe alles dus letterlijk op gevoel. :D

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:19

Ik ben dat constante gewissel zat.. mijne staat 24/7 buiten en pas geschoren en staat nu onder z’n bucas 300 met hals die kan van -20 tot 10 graden mits paard niet geschoren.

Mijne voelde prima niet te warm aan. Eigenlijk moet ik nog een medium hebben van de bucas maar die bestaat niet in big neck versie... zo stom

Andere dekens zijn binnen week gesloopt...

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:22

Toch grappig hoe dat kan verschillen per paard. Als ik die van mij nu onder een 300 grams zet, denk ik dat hij hitte stress krijgt.

Mijn ruin had een behoorlijke teddy vacht, dus heb ik hem na het scheren (en wassen) onder een 200 gr gezet voor de 1e nacht. Dat voelde de volgende ochtend echt te warm. Tot mijn verbazing houdt hij het dus goed onder 100 gram. Tenzij het echt flink waait en regent, of ‘s nachts de temperatuur rond/onder het vriespunt ligt. Dan moet er wat meer op.

Ik ben juist blij met het wisselen en de “luxe” dat mijn paard op 5 minuten rijden van mijn huis staat, dus ik ben er elke dag 2 keer (in de winter).
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 09-12-19 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21682
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:23

Hier onder 300 met 50 grams hals. Helemaal geschoren en staan gemiddeld 10 uur per dag buiten.


Nouvel

Berichten: 28538
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:30

Hier geschoren maar al wel weer wat haar, onder 200 en onder 250.
Met deze harde koude wind zijn ze daar niks te warm onder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers