Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:37

Wat een zorgen om de kleine Meecko. Goed dat je je onderbuikgevoelen heb gevolgd.
Ik blijf duimen voor je mooie meisje.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren


Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:38

Ja zorgencavia is ze helaas wel. Maar ze verdient een fijn leven dus wij doen alles voor haar wat wij kunnen. Als ze maar opknapt.

We zijn er ook achtergekomen dat ze jonger was dan vermeld toen we dr kregen. Dat houdt in dat ze veel te vroeg bij mama weggehaald is...

Over een slechte start gesproken :(

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:46

Ocharme, gelukkig zit ze nu bij liefdevolle thuis.

Hier ben ik bezig met een huisje te huren. Lekker in de natuur met een grote tuin eromheen. Morgen weet ik of het doorgaat en als dat zo is, dan krijgen ze bij mij een caviaparadijs buiten en de helft van het tuinhuis als nachtverblijf. Ze moeten echt wel binnen want er lopen/vliegen daar marters, vossen en buizerds rond.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:52

Ja aan liefde ontbreekt het hier niet :+:

Ohh wat gaaf zou dat zijn poetser!
Ik zal voor je duimen :D

Update.

Noem mij maar een muts. Maar ik heb even een potje zitten huilen van blijdschap.

MEEKO HEEFT NET DR EERSTE VASTE KEUTELS GELEGD!!! *\o/* *\o/*

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ


DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:09

Hoe blij kun je zijn met mooie keutels :D

@poetser: hier ook in het buitengebied en buitencavia's. Gewoon een groot nachthok waar ze ook de ruimte hebben als het slecht weer is en een grasren waar een net overheen gespannen is. Overdag zul je geen last hebben van vossen/marters alleen roofvogels en 's nachts zitten ze opgesloten (voor de schemer dichtdoen). Buiten een eekhoorn die kwam buurten heb ik nooit een rover in het nachthok gehad.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:13

In de deur van het tuinhuisje zit een kattenluikje. Deze kan je open vastzetten en vastzetten als hij dicht is. Ideaal dus. Maargoed, eerst maar afwachten of het huisje voorbestemd is voor ons.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:31

Dat is idd wel het belangrijkste ja :D Succes !!

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:46

Heeft iemand van jullie ervaring met verse tijm bij cavia's?

Mogen ze dat vers/rauw hebben en hoeveel etc. :)

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:21

Kom even binnen vallen in het topic, maar heb wat cavia vraagjes. En hoop dat jullie kunnen helpen...
Worden cavia's goed tam? Heb altijd het idee dat cavia's wat schuw blijven. En vinden ze het prettig om ook buiten hun kooi vrij rond te lopen in huis?

beert
Berichten: 2417
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 23:49

Cavia's mogen tijm eten :-)

_KiMmi_ schreef:
Kom even binnen vallen in het topic, maar heb wat cavia vraagjes. En hoop dat jullie kunnen helpen...
Worden cavia's goed tam? Heb altijd het idee dat cavia's wat schuw blijven. En vinden ze het prettig om ook buiten hun kooi vrij rond te lopen in huis?

Ja ze kunnen goed tam worden, maar het kost wel wat meer energie en tijd dan bij bijvoorbeeld roofdieren. Belangrijk is om een cavia bij een goede hobbyhouder of fokker te halen die de dieren al vanaf jongs af aan regelmatig in handen heeft. Ik merk dat die cavia's veel sneller tam worden. Ik heb er twee gehad die weinig in handen waren en je merkt gewoon dat die schuwer blijven.

Dus niet cavia's van een boerderij of dierenwinkel halen als je ze tam wilt maken. Dan zijn ze ook minder schuw bij het loslopen en vinden nieuwe dingen ook lang niet zo eng :-)

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:05

Heb al een keer eerder op cavia's gepast van een collega. Maar die vond ik wel echt schuw. En had niet echt het idee dat ik ze een plezier deed met los lopen.

Was niet de bedoeling om ze uit een dierenwinkel te halen. Dacht misschien eerder uit een opvang. Die zitten er vol mee als ik het zo zie en mp ook. Maar twijfel toch ook wel om gewoon bij een fokker te halen. Dat je ze van jongs af aan hebt. Heb ook 2 konijnen uit de opvang. Maar dat heeft ook wel even geduurd voordat ze benaderbaar waren. Maar heb altijd het idee dat konijnen minder schuw en schrikkerig zijn.

beert
Berichten: 2417
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-19 07:38

In een opvang zit van alles. Dieren die uit een 'rescue' komen en heel schuw zijn tot dieren uit gezinnen die veel gewend zijn. Maar dat kun je daar inschatten.

Ik heb zelf voor jonge dieren gekozen, maar dat is persoonlijk.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:56

Ik heb goed nieuws gehad gisteren, mijn caviaas krijgen hun eigen paradijsje in de tuin *\%/*

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:11

Ik denk dat het een misverstand is om te denken dat cavia's bij fokkers vandaan tammer zouden zijn omdat ze meer in handen komen. Dat is niet waar. Ook bij fokkers -zeker de grotere- zitten ze niet in de huiskamer en komen ook zeker niet dagelijks in handen.

Door bij een fokker te kopen hou je ook het overschot van cavia's in stand, want die fokt ten slotte om te verkopen. Dan kun je beter bij een opvang (die niet fokt) iets weghalen.

@poetser: gefeliciteerd ! Ik ben heel benieuwd hoe je buitenverblijf uiteindelijk gaat worden.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:19

Bij ons is het altijd goed gegaan tussen de 2 mannen, ze zitten sinds september bij elkaar. Maar nu begint het kleintje te puberen en is Milo steeds het slachtoffer. Ik zet ze nu af en toe apart, maar dat zorgt weer voor groot protest. Wanneer is het voor jullie ‘genoeg’, maw wanneer halen jullie ze uit elkaar? Het gaat het grootste gedeelte van de tijd nog steeds goed, maar af en toe is het kleintje zo vervelend tegen Milo...

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:29

Het kan 2 kanten op; overgaan als Milo accepteert dat hij de baas is of erger worden tot bloedens toe vechten.
Bij mij was het 'over' toen één van de 2 konstant in een hoek bleef zitten omdat hij van de ander nergens anders meer mocht lopen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:54

Vooruitgang! Ik kan nu op de salontafel zitten, 2 meter van ze af

Afbeelding

Verder zijn tomaten, andijvie en broccoli TOP, paksoi, pastinaak en radijs BLEH

MarjanB

Berichten: 16411
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:03

DubbelDun schreef:
Ik denk dat het een misverstand is om te denken dat cavia's bij fokkers vandaan tammer zouden zijn omdat ze meer in handen komen. Dat is niet waar. Ook bij fokkers -zeker de grotere- zitten ze niet in de huiskamer en komen ook zeker niet dagelijks in handen.

Door bij een fokker te kopen hou je ook het overschot van cavia's in stand, want die fokt ten slotte om te verkopen. Dan kun je beter bij een opvang (die niet fokt) iets weghalen.

@poetser: gefeliciteerd ! Ik ben heel benieuwd hoe je buitenverblijf uiteindelijk gaat worden.


Niet alle fokkers, fokken voor verkoop. Die waar ik harrie en Henk vandaan heb die fokt voor shows. De cavia’s die niet voldoen aan de eisen die verkoopt ze. Ze verkoopt ze we allemaal zelf en niet via dierenwinkels oid.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:44

In mijn optiek is dat gewoon 'fokken voor verkoop'... Alle fokkers krijgen meer jongen dan ze voor de show kunnen gebruiken, soms is er zelfs geen enkele uit een nest geschikt voor de show. Zolang die niet afgemaakt worden komen ze dus in het al overbevolkte caviabestand terecht én verdienen ze er nog geld aan ook.
Dat maakt het niet 'beter' dan verkopen via dierenwinkels oid.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:03

Fokkers die cavia's afmaken? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord :=

Fokken voor verkoop, tja voor het geld hoef je het niet te doen. Verdienen eraan is onmogelijk. Dan is het doel toch echt shows lijkt mij. Ik heb er nu zelf te weinig tijd voor, maar voor mij is het doel ook om een betere cavia te fokken volgens de rasstandaard en dus eventueel voor shows. Alle dieren waar ik zelf niet mee verder kan blijven hier of verkoop ik aan particulieren en heel soms fokkers.

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:28

Ik zeg ook niet dat ze er rijk van zullen worden, maar puur fokken voor de show is onmogelijk want 90% is gewoon niet showwaardig en komt dus 'in het circuit' terecht.
Áls ze dan serieus NIET mee willen doen aan de overbevolking dan moeten ze ongewenste jongen óf af laten maken óf zorgen dat ze niet meer voor nageslacht kunnen zorgen. Zolang ze dat niet doen doen ze dus gewoon mee aan het cavia-overschot.

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:31

Staan er in ieder geval een heleboel op internet en in de opvangen. Kleintjes, maar ook een hoop oudere. Dan vraagt mijn man weer op zijn beurt...waarom wil iedereen van die cavia's af?

Ik kan ook de cavia van mijn vriendin overnemen. Dat is een 1 jarig ongecasteerd mannetje. Ze had er eerst 3, maar 2 zijn er overleden en deze is nog over. Hij zat wel alleen, omdat hij nogal achterna werd gezetten en heel onderdanig is. Dus die zit nu een paar maanden al alleen. Dan zou ik hem graag willen koppelen. Maar wat is handig. Een jong mannetje erbij? Of laten casteren en 1 of meerdere vrouwtjes erbij? Of gaat dat niet goed komen met het onderdanige karakter van hem? Of gewoon naar een opvang en vragen of ze hem kunnen koppelen met een vriendje?

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:38

Kom weer het topic binnen vallen had het ontstipt per ongeluk.

@Nientsje wat een zorgen om je kleine Meecko hopen dat het de goede kant op blijft gaan. Ze mag in dr pootjes knijpen met jou als baasje!
(Darwin was ook maar 270 gram toen ik hem ophaalde en die is nu een prachtige gezonde man geworden ook dankzij Pepper zijn maatje die elke keer eten het hok in sleepte voor de kleine)

@Poetser wat gaaf een cavia paradijs!

@myrth97 heb het hier ook met twee die elkaar tot bloedens toe te lijf gingen, en uit elkaar halen werden ze gek en bleven roepen om de ander. Dus deze gaan uit elkaar ook al zijn ze tussendoor lief voor elkaar. Ze worden gekoppeld aan twee jonge beertjes ieder eentje. Dan maar 10 stuks oeps

@granoek wat een leukerds. Ze worden vanzelf tammer, en radijs vinden ze hier ook vies haha

Sorry als ik mensen heb overgeslagen... Hier komen nog twee teddy beertjes erbij, mijn us teddy en lunk mix maken ruzie tot bloedens aan toe. De teddy delft het onderspit en het maakt niet uit of ze in de ren zitten of in het hok als Morgan het op zijn heupen heeft... Ze zitten apart nu. Voor de kleintjes komen word er boven een speciale cavia en rattenkamer. Heb ook twee afgedankte ratjes opgenomen en wat zijn ze leuk al zijn de caafs leuker.

En ben er achter gekomen dat de stamboom van mijn lilac sheltie beer niet klopt is niet erg fok er niet mee maar voor diegene die de vader gefokt heeft en niet vermeld werd is het een flinke klap in het gezicht.

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:55

@_KiMmi_: het mannetje doe je het meeste plezier met een castratie en min. 2 zeugjes.

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:01

@-KiMmie_ ik ga met dubbeldun mee. Ook al heb ik meerdere berenkoppels zitten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers