Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:48

Fijn dat de rug nu behandeld Is! Heeft ze ook aangegeven hoe rugpijn ontstaan Is?
Want als je de oorzaak weet kun je dit in de toekomst voorkomen :j

Een stalbeen is raar, stalbenen heeft een paard vrijwel altijd aan twee of vier benen tegelijk. Misschien is er toch iets niet helemaal in orde met dit been?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 22:09

Vandaag rustig gereden.
Heb heerlijk gereden. Ontspannen en lekker over dr rug en achterhand erbij. Geen gedoe.
Gwn aangesprongen in galop, zonder meteen in de ankers te gaan. :o

Jazz Oh Dear KZ

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:16

char_kmbly schreef:
Ik mag longeren en rijden, maar dan lang en laag. Maar ik longeer dr morgen even kort en woensdag vrij. En donderdag even stap draf aan lange teugels

Ze zou een vrij dag hebben vandaag toch? Die 3 dagen rust is dus net 2 dagen geworden.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 22:59

Ze zou inderdaad vrij hebben, maar ik had onverwachts les. En kon niet meer afzeggen. Dus alleen maar wat stap draf en galop gedaan. Zonder echt iets te vragen.

Jazz Oh Dear KZ

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:06

char_kmbly schreef:
Ze zou inderdaad vrij hebben, maar ik had onverwachts les. En kon niet meer afzeggen. Dus alleen maar wat stap draf en galop gedaan. Zonder echt iets te vragen.


Hoe kun je onverwachts les hebben? En hoe zo kun je dat niet afzeggen in het belang van je paard?
Snapt je instructrice toch ook wel dat het niet handig is om te lessen zo vlak na een behandeling?

Leerpun is toch om je aan je plan te houden!

Wat is nu de oorzaak van haar pijn in haar rug? :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:08

char_kmbly schreef:
Ze zou inderdaad vrij hebben, maar ik had onverwachts les. En kon niet meer afzeggen. Dus alleen maar wat stap draf en galop gedaan. Zonder echt iets te vragen.

Wauw....... -O-

En je paard dan? Of maakt dat niet uit? Ik vond 3 dagen al bizar kort, maar dit......

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 23:10

Ik denk dat de pijn vooral kwam door het vast zitten in dr rug en achterhand.
Want vandaag liep ze ook met dr achterhand, wat ze normaal nooit doet eigenlijk.
Want ze heeft 0x gestaakt of gebokt of gesteigerd! :)

Jazz Oh Dear KZ

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:12

je kon het niet meer afzeggen? of je kon het niet meer afzeggen zodat je je geld terug kreeg? Wie weet was het gruwelijk fout gegaan en was je duizenden DA kosten nu tegemoet gegaan... alleen omdat je die par tientjes niet kwijt wilde

Een koude trui, is geen goede trui.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:13

char_kmbly schreef:
Ik denk dat de pijn vooral kwam door het vast zitten in dr rug en achterhand.
Want vandaag liep ze ook met dr achterhand, wat ze normaal nooit doet eigenlijk.
Want ze heeft 0x gestaakt of gebokt of gesteigerd! :)


Maar waardoor heeft ze de pijn gekregen? Wat was daar de oorzaak van? Dat moet je aanpakken zodat ze niet nog een keer zo een zere rug krijgt.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:20

Mijn mond valt hoe langer, hoe verder open. Voor zover dat dat nog mogelijk is.........

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:21

Lughnassadh schreef:
Mijn mond valt hoe langer, hoe verder open. Voor zover dat dat nog mogelijk is.........

Ik lees al vanaf het begin mee, maar dit dus -O- -O- -O-

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:36

Dus de lesgever geeft onverwacht een les,jij kan er dus niks aan doen. Dit is wachten tot er weer een probleem aan komt.Wat waarschijnlijk dan onverwachts zal zijn.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:42

Tsjonge jonge. Ik denk dat dit een reltopic is. Dat ts lekker zit te stangen. Hoop ik zo ontzettend.
Want anders: arm, arm paard. Je bent niet wijs. Niet wijs bezig iig .

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:12

Ts leer in belang van je paard te denken . Je bent jong maar toch wel oud genoeg om voor je paard te kiezen en nee te zeggen.
Je paard is maandag behandeld en advies was 3 dagen rustig aan.
Het verhaal van onverwacht les kan er bij mij echt niet in les heb je nooit onverwacht. En al zou dat wel zo zijn wat is er moeilijk aan om te zeggen: sorry maar mijn paard mag niet belast worden breng les maar in rekening maar ik ga niet rijden . Niks lijkt mij!!

Leer belangen van je paard voor jezelf te zetten. Paard kan niet voor zich zelf kiezen (nou ja wel door protest te laten zien ) . En uiteindelijk ben ik er van overtuigd als jij leert voor je paard te kiezen dat je meer lol er in gaat hebben want dan gaat het rijden ook leuker worden.
Stel nooit je eigen belangen vóór die van je paard!!

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:01

genja schreef:
Ts leer in belang van je paard te denken . Je bent jong maar toch wel oud genoeg om voor je paard te kiezen en nee te zeggen.
Je paard is maandag behandeld en advies was 3 dagen rustig aan.
Het verhaal van onverwacht les kan er bij mij echt niet in les heb je nooit onverwacht. En al zou dat wel zo zijn wat is er moeilijk aan om te zeggen: sorry maar mijn paard mag niet belast worden breng les maar in rekening maar ik ga niet rijden . Niks lijkt mij!!

Leer belangen van je paard voor jezelf te zetten. Paard kan niet voor zich zelf kiezen (nou ja wel door protest te laten zien ) . En uiteindelijk ben ik er van overtuigd als jij leert voor je paard te kiezen dat je meer lol er in gaat hebben want dan gaat het rijden ook leuker worden.
Stel nooit je eigen belangen vóór die van je paard!!


Dit... maar ik ben bang dat TS van haar ouders moest lessen ofzo? Die stonden toch al niet echt achter een behandeling volgens mij.

TS echt geef je paard echt even rust. Het lijf moet ook herstellen na de behandeling. Even stap draf en galop is absoluut geen rust. Anders zit ze binnen no time weer vast en heb je weer hetzelfde. Kost je dan stuk meer dan 1 les afzeggen.

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:28

Ik denk dat jij al heel snel weer op zoek kunt gaan naar een ander paard, niet omdat ze in verzet komt maar omdat haar de zorg word onthouden en je haar gewoon naar de kl@ten rijd. En één dik stalbeen?? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk , oude blessure komt eerder in aanmerking en misschien samen met de rug wel de oorzaak van je probleem, oeps foutje, je hebt geen probleem want je rijd toch door. Misschien dat je na een aantal paarden het licht nog eens ziet maar het doet gewoon pijn dat dieren zo behandeld worden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:53

Het is gewoon meer dan verschrikkelijk dat dit paard bij TS terecht is gekomen. Hoeveel pech kan je hebben als paard, talentvol, zorgvuldig opgeleid en dan door zo'n miep naar de kl*te gereden worden.
TS, als je nu niet kiest voor je paard en zorgt dat zij krijgt wat ze nodig heeft, dan vrees ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een nare toekomst voor je paard en dus ook voor jou. Want ik neem aan dat je graag een paard hebt. En straks zit je zonder. In feite zit je al zonder, gezien de problemen, alleen besef je dit nog niet.
Sterkte, TS. Je zal het nodig hebben voor de dingen die zullen komen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:16

Ik wou eigenlijk niet meer reageren omdat ze toch de reacties en tips niet leest maar ik kan het toch niet laten....

Dus als je paard ziek/kreupel is en jij moet dan ook “onverwachts” lessen dan ga je dus ook gewoon lessen want jij kíj́kt en luistert niet naar je paard anders had je nu ook wel naar je paard gekeken ipv naar wat je zelf wilt. Ik heb werkelijk nog nooit iemand meegemaakt die zo verschrikkelijk dom is en die gewoon gaat rijden terwijl het paard echt zijn rust nog nodig heeft na de behandeling. Ik stop nu maar voor ik echt iets lelijks ga zeggen maar ik weet wel als TS nog een keer om advies vraagt dat het weinig zin heeft om dat te geven want ze doet er toch niks mee dus beter daar geen energie meer aan geven. Succes TS en hopelijk komt de wijsheid naarmate je ouder word

Don’t forget to love yourself ❤️

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:25

Diertjec schreef:
Lughnassadh schreef:
Mijn mond valt hoe langer, hoe verder open. Voor zover dat dat nog mogelijk is.........

Ik lees al vanaf het begin mee, maar dit dus -O- -O- -O-


Ja, inderdaad.... Ik wordt erg verdrietig van de berichtgeving van TS. Ik hoop echt van harte dat je inziet wat het inhoud om een paard te hebben TS. Jij bent verantwoordelijk voor haar welzijn, maar je begrijpt er tot nu toe echt maar bar weinig van.....

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:26

Ik lees al vanaf het begin mee, en zie dit als een typisch geval van waar een goed paard het dure leergeld aan het betalen is voor een jonge TS die nog veel moet leren (logisch, pas 15 jaar oud!) en absoluut niet de juiste begeleiding heeft. Van de ene kant vind ik het niet correct om TS wat kwalijk te nemen en zijn de reacties hier wat erg fors, een puber van die leeftijd kan de gevolgen van haar acties doorgaans nog niet overzien zonder dat de volwassenen eromheen haar dat leren zien. En die volwassenen hebben er de ballen verstand van of denken duidelijk alleen in dollartekens (lessen = geld vangen; behandelen = duur, etc), dus tja dat is niet de juiste weg wijzen in dit geval. Dan is het voor TS leren van de gevolgen die je (en je paard vooral) uiteindelijk voor de kiezen krijgt. Het is sneu genoeg dat dat al te voorspellen is vooraf nu, een harde leerschool die je mensen en dieren niet gunt.
Maar aan de andere kant...arm, arm paard wat de dupe hiervan is. Het maakt mij blij dat je niet bij ons op stal staat, een dergelijke wijze van omgang met en houding ten opzichte van paarden zou ik niet graag op dagelijkse basis mee geconfronteerd worden.

TS: aangezien je wel de moeite neemt om een topic te openen, wat laat zien dat je wel bereid bent om verder te kijken dan je neus lang is en écht wel doorhebt dat er iets fout gaat in jouw omgeving/met jouw management van je paard, lijkt mij dat je slim genoeg bent om het verstandige te gaan doen. Maak daar gebruik van. Acties zoals met de les...passen daar niet in. Ik wens je veel wijsheid.

Miep & Pinda & Jipje :+:

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:12

Jammer dat er geen stalgenoten zijn die er iets van zeggen, misschien komt dat Wel aan.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:04

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit een reltopic is en niet de werkelijke situatie want anders word ik hier wel heel verdrietig van ;(


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:13

Als ik dit topic lees, dan denk ik dat je echt even een paar stappen terug moet doen TS. Je hebt je paard inmiddels al zo ver dat ie zichzelf alleen nog maar kan uiten door in verzet te gaan... dit gaat van kwaad tot erger. Als je nu niet een paar stappen terug doet gaat het paard vernieling in omdat je t dier teveel overvraagd en niet rekening met de spieren houd die voldoende rust moet hebben zodat de spierscheurtjes kunnen helen. Daarnaast "schreeuwt" je paard dat zij het niet leuk vindt hoe het op dit moment gaat. waarom negeer je bewust die singalen? Waar zijn je ouders in dit verhaal en wat vinden zij?

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:02

Als dit paard de vernieling in gaat, komt er wel weer een andere. Dit is het paard als gebruiksgoed inzetten.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:12

Eén enkel stalbeen, en dan nog vooraan, en niet achteraan? Geloof ik geen bal van.

Ik vrees dat ik dit topic moet ontstippen (nog even uitvissen hoe ik dit doe), want mijn merrie werd indertijd door een eigenwijze 15-jarige en even betweterige lesgevers naar de knoppen gereden (gelukkig is ze intussen ok), mijn hart bloedt nog als ik eraan denk. Jammer dat je op een manege staat, ik indertijd heb die lesgever de deur gewezen (en uiteindelijk het paard zelf gekocht, maar zo gek moeten niet alle pensionhouders wezen :) ).

TS, ik hoop dat je in ieder geval bij het minste protest direct van je paard af stapt. En je zei in dit topic dat je instructrice ook een merrie had zoals de jouwe. Lijkt me duidelijk dat daar ook iets aan mankeert en dat je instructrice geen feeling heeft om een paard te "lezen" en in te schatten. Zo'n instructie ben je beter kwijt dan rijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nirvana95 en 17 bezoekers