Gastles voeding Groningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Gastles voeding Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 14:54

Hallo!

Voor mijn opleiding moet ik een gastles organiseren met als onderwerp voeding voor het paard.
Nu vinden wij het heel lastig om iets te vinden, we hebben al verschillende dingen bedacht zoals een gebitsverzorger of paardenvoerverkoper.
Helaas komen wij er alsnog niet uit.

Kent iemand misschien een bedrijf/adres/persoon die veel verstand heeft van paardenvoeding?
Andere ideeën en suggesties zijn ook welkom :)
Alvast bedankt!


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Gastles voeding Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:59

Anneke Hallebeek (van Bonpard oa, geeft veel lezingen)
Annette van Weezel Errens (Equilin)
Astrid Noordhoek (pure paardenvoeding)

Of een van de docenten /opleidingsontwikkelaars van bijv. Anivado: D.A. van Doorn

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gastles voeding Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:03

Ik heb van 2 van bovenstaande dames een bijeenkomst gevolgd, zaken die werden benoemd en werden geadviseerd waren in mijn optiek volstrekt onzinnig(een pony heeft min. 2kg krachtvoer pd nodig om aan de benodigde vitamines te komen bijvoorbeeld).
Daarnaast lag de focus enorm op eigen producten.

Kun je geen onafhankelijke voerdeskundige benaderen of bijvoorbeeld een tandarst?(gebitsverzorger mist ook echt een hoop kennis).


Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Gastles voeding Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:06

Natasha van De Blauwe Hengst

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gastles voeding Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:08


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Gastles voeding Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:31

Djilna hier op bokt is ook voedingsdeskundige en geeft ook lessen :j

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:33

WendyBZ schreef:
Djilna hier op bokt is ook voedingsdeskundige en geeft ook lessen :j

Haar wilde ik ook net aandragen.
Heb haar al op dit topic geattendeerd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mizora

Berichten: 18088
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:55

Wildgirl schreef:
Ik heb van 2 van bovenstaande dames een bijeenkomst gevolgd, zaken die werden benoemd en werden geadviseerd waren in mijn optiek volstrekt onzinnig(een pony heeft min. 2kg krachtvoer pd nodig om aan de benodigde vitamines te komen bijvoorbeeld).


Op zich klopt het advies dat een pony (uitgaande van 400kg) gemiddeld 2kg krachtvoer nodig heeft als dat, naast ruwvoer, de enige vitamine- en mineralenbron is. Van de meeste krachtvoersoorten moet je minimaal 0.5kg per 100kg paard voeren om voldoende vitaminen en mineralen te voeren, en bij sommige krachtvoersoorten gebeurt dit zelfs pas bij 1kg/100kg paard, of is het zelfs niet mogelijk.

De laatste regel in dit bestand geeft de benodigde dosering per 100kg paard aan.
Afbeelding

Ontzettend veel paarden krijgen hierdoor te weinig vitaminen en mineralen binnen. Maar daar kan je ook heel goed een supplement voor gebruiken. Een zogenaamde mineralenbrok, vitaminekorrel of balancer.

Er zijn verschillende soorten mineralenbrokken, de ene soort levert echt alleen vitaminen en mineralen, de anderen leveren ook extra eiwit bijvoorbeeld. Het is trouwens een mythe dat de fabrikanten altijd meer aanraden dan dat nodig is. In 90% van de gevallen is de dosering op de verpakking te laag als je de hoogste minimumwaarde van het NRC (amerikaanse paardenvoedingsbijbel) en de CVB (nederlandse paardenvoedingsbijbel) aanhoudt. En dan nog zie je soms verbeteringen bij een iets hogere waarde.

Een duidelijk voorbeeld is Selenium: NRC houdt 0.2mg Se/100kg paard aan als minimum, CVB houdt 0.3mg/100kg paard aan (dus die houd ik aan. Hoogste van de 2 minimumwaarden) en met onderzoeken zijn aanwijzingen dat het immuunsysteem pas optimaal functioneert bij 0.5mg Se/100kg paard.
Voor de bovengrens houd ik overigens juist de laagste marge aan, en soms ga ik daar zelfs nog onder zitten. Zowel NRC als CVB houden 4mg/100kg paard als bovengrens aan, maar ik zit zelf op 1mg/100kg paard omdat juist het chronisch overdoseren soms lastig te herkennen is en hooi-analyses uiterst zeldzaam zijn (hooi zit gemiddeld gesproken op 0.03-0.05mg Se/kg droge stof. Dus met 12kg hooi, 10kg droge stof, voer je dan 0.6-0.1mg Se aan een paard van 500kg, die minimaal 0.15mg Se moet hebben. Maar zelfs als het plotseling 0.3mg Se/kg droge stof is, dus 3mg Se, is er alsnog niets aan de hand als je voor supplementen de bovengrens van 1mg/100kg paard aanhoudt, dan kom je namelijk niet boven de 2mg/100kg paard uit, ruimschoots onder de officiele bovengrens van 4mg/100kg paard).

Voorbeelden van mineralenbrokken:
- Marstall Force 30g/100kg (20g/100kg volgens de fabrikant)
- Pavo Vital 30g/100kg (20g/100kg volgens de fabrikant; ongeschikt voor jonge paard ivm zeer laag vit. A)
- 40g JPGEF balancer/100kg paard (40g/100kg volgens fabrikant)
- 75g Vitalbix DC/100kg paard (50g/100kg volgens fabrikant)
- 120g Metazoa Broxxx/100kg paard (50g/100kg volgens fabrikant, raad ik i.v.m. calciumgehalte in de meeste gevallen af)
- 120g Pure Balance/100kg paard (100g/100kg volgens fabrikant)

----------------------------------------------

Helaas ben ik niet beschikbaar voor gastlessen (meer) omdat ik nu fulltime in een andere sector werk.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:54

rien10 schreef:


Van David heb ik vorig jaar een lezing bijgewoond in Noord-Holland en dat was erg interessant. Dat is zeker een aanrader, ik heb alleen geen idee van de kosten.

En anders inderdaad Djilna hier op Bokt, ook een erg gedreven persoon als het om voeding voor paarden gaat.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xKatinkii en 72 bezoekers