Duindorp

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:53

Er is 'altijd' gereld in Den Haag met oud en nieuw. De vreugdevuren zijn ooit in het leven geroepen als compromis, om de rellers een vaste plek te geven. Het bouwen van die vreugdevuren werd een wedstrijd 'wie heeft de grootste' en daar is het mis gegaan. 'Wie heeft de grootste' is gewoon olie op het vuur bij dit soort figuren.

Als die wedstrijd (die er wel móest komen, het ging nou eenmaal om 'strijd' tussen Duindorp en Scheveningen) vanaf het begin de vorm had gekregen van 'wie heeft de beste constructie' of 'wie heeft de mooiste' - wat een subjectief oordeel is en geen simpel 'meten' - waren die dingen nooit steeds hoger en hoger geworden. Er was een maximumhoogte vastgesteld, en die werd vorig jaar (en ook al eerder) overschreden. Vorig jaar ging dat goed fout.

Maar het hele idee is gewoon niet goed begeleid. Groter/hoger/langer brandend geeft gewoon problemen op termijn. Een 'technischere' wedstrijd had dat kunnen voorkomen.


Boras
Berichten: 9934
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:00

Geen compromissen meer en het leger inzetten. Niet dat bijna heel Nederland zonder voldoend3 politiebezetting zit, omdat men zich op een plek massaal misdraagt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:05

MarcoBorsato schreef:
Ahhh Duindorp, die ken ik uit 'Probleemwijken'. Platgooien daar. Klaar.

Ik ben meer voorstander van afzetten met hekken. Met platgooien blijft dit soort mensen rondzwerven.

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:07

MarlindeRooz schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ahhh Duindorp, die ken ik uit 'Probleemwijken'. Platgooien daar. Klaar.

Ik ben meer voorstander van afzetten met hekken. Met platgooien blijft dit soort mensen rondzwerven.

Dat doet me denken aan harrie jekkers met z'n rokertje kijken op de hoge Veluwe...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:12

purny schreef:
Dat doet me denken aan harrie jekkers met z'n rokertje kijken op de hoge Veluwe...


"Daar gaat er één, daar gaat er één, daar gaat er één" :+

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:14

Ibbel schreef:
purny schreef:
Dat doet me denken aan harrie jekkers met z'n rokertje kijken op de hoge Veluwe...


"Daar gaat er één, daar gaat er één, daar gaat er één" :+

Jaaaaaa...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:24

Boras schreef:
Geen compromissen meer en het leger inzetten. Niet dat bijna heel Nederland zonder voldoend3 politiebezetting zit, omdat men zich op een plek massaal misdraagt.


Idd het leger inzetten...kunnen ze hun trainingen mooi in de praktijk oefenen.

En niet te zoetsappig met boetes...min 10.000 euro de man die zich niet gedraagt.
Alle schade verhalen op de relschoppers.

We zijn wat dat soort dingen veel te soft in dit land.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:02

Idd zet het leger maar neer. ME gaat niet genoeg zijn....

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:14

Arabesk schreef:
Laat ze een brandstapel midden in duindorp optuigen en dan flink vonkenregen over de huizen, en dan eens kijken hoe belangrijk ze hun traditie nog vinden :+


Om eerlijk te zijn had ik die gedachte ook..
Eens kijken of ze dan 'altijd voor elkaar klaar staan' als de belangrijkste bezittingen van hun buurtjes/vrienden worden afgefakkeld door toedoen van hun brandstapel.

Gok zomaar dat het dan in een welles-nietes spelletje eindigt. Mijn ervaring met deze wijken is dat het allemaal geweldig is als er geen gedoe is, maar zodra iemand op zijn of haar verantwoordelijkheid wordt gewezen schiet die zogenaamde saamhorigheid uit de bocht.

Es war schön.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 20:48

Zat vanmiddag de herhaling van Pauw te kijken waar een raadslid van den haag zat en die stelde voor om alle relschoppers met oud en nieuw preventief vast te zetten...

Mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat er zó heftig gereageerd wordt?

Anoniem

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:56

Als ze hun wijk nu vast platbranden, kan met oud en nieuw dat vreugdevuur gewoon aan. +:)+

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:09

LadyMadonna schreef:
Mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat er zó heftig gereageerd wordt?

Ik vraag me dat ook al langer af.. ook wat je in de OP schreef, waarom er zo veel mensen boos zijn in het algemeen..
Het lijkt inderdaad steeds extremer te worden.

Ik heb het idee dat mensen gewoon veel te verwend zijn, het veel te goed gewend zijn en alleen maar meer meer meer willen, en als ze hun zin een keer niet krijgen dan gedragen ze zich als kleine kinderen. Vreselijk.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikkedus
Berichten: 3247
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:18

Ik zag op fb een klein verslagje vannen journalist. Die sprak wat mensen. 1 zei: laat ze nou lekker met hun fikkie’
De tweede zei: ze moeten opschieten met de afbraak vd kerk, anders gaat hij 1000% zeker in de hens.
De derde vond het allemaal vreselijk, maar durft er niks van te zeggen, want heb ik het straks gedaan.
O en de politie meldde: we kunnen uw veiligheid niet garanderen. _-:(

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:27

LadyMadonna schreef:
Zat vanmiddag de herhaling van Pauw te kijken waar een raadslid van den haag zat en die stelde voor om alle relschoppers met oud en nieuw preventief vast te zetten...

Mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat er zó heftig gereageerd wordt?

In Duindorp wordt altijd zo gereageerd, dat werd al eerder gezegd. Dit is niet iets van deze tijd. Al in de jaren 60 en in de jaren 80 waren daar met regelmaat heel heftige rellen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 21:52

Marie_Anne schreef:
LadyMadonna schreef:
Zat vanmiddag de herhaling van Pauw te kijken waar een raadslid van den haag zat en die stelde voor om alle relschoppers met oud en nieuw preventief vast te zetten...

Mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat er zó heftig gereageerd wordt?

In Duindorp wordt altijd zo gereageerd, dat werd al eerder gezegd. Dit is niet iets van deze tijd. Al in de jaren 60 en in de jaren 80 waren daar met regelmaat heel heftige rellen.

Dat geeft nog steeds geen antwoord op het waarom....

mysa

Berichten: 10379
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:57

Probleemwijken en buurten zijn er altijd geweest. Klein wereldje, waarin men elkaar fijn kon opfokken. Met de moderne communicatietechnieken kan dat allemaal nog sneller en uitgebreider. En kunnen ook buitenstaanders het vuurtje nog een beetje extra opstoken via social media. Dan loopt het allemaal iets sneller uit de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:29

LadyMadonna schreef:
Marie_Anne schreef:

In Duindorp wordt altijd zo gereageerd, dat werd al eerder gezegd. Dit is niet iets van deze tijd. Al in de jaren 60 en in de jaren 80 waren daar met regelmaat heel heftige rellen.

Dat geeft nog steeds geen antwoord op het waarom....

Ik vind van wel eigenlijk. Ze leren thuis en in hun omgeving blijkbaar dat dit de manier is om problemen op te lossen. Er is ook een aflevering van Andere Tijden over Duindorp geweest. Toch een beetje andere normen en waarden daar bij in ieder geval een deel van de bevolking...

In de OP koppel jij dit gedoe in Duindorp aan de onvrede in de samenleving en vraag je waar die vandaan komt. Maar dat zijn twee verschillende vragen volgens mij.

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:16

Bij Beau was net John van Zweden, die was ook weer aan het janken over de linkse partijen die onze tradities afpakken...... wat een idioot :D

Ik word echt ziek, van alle ontevreden burgers, die wegen blokkeren en de boel slopen en gewoon scheit hebben aan wet- en regelgeving. Nog erger vind ik politici die dit soort rellen goedkeuren en de boel nog verder ophitsen. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34482
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:54

Hoe komen mensen er toch altijd bij dat het de schuld is van Links? Hun eigen burgemeester is van de VVD. En als ik naar de zetelverdeling in Den Haag kijk is links echt niet de grootste.

Zelfde met die boeren. Maar roepen dat het de schuld is van Jesse, en dat Jesse moet oprotten. Maar daarmee even vergeten dat "hun" eigen CDA minister destijds degene was die alles wat nu speelt veroorzaakt heeft.

Ik moet zeggen dat ik ook wel klaar ben met de onvrede die er heerst. Ik snap het ook niet. Ik denk dat idd kleine gemeenschap en de geschiedenis van de betreffende plek in Duindorp een grote rol spelen. Maar wat dan de oplossing is vind ik een hele lastige. Toegeven zeker niet. Maar of keihard er tegenin gaan gaat werken?

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:56

LadyMadonna schreef:
Dat geeft nog steeds geen antwoord op het waarom....

Volgens mij omdat een aantal mensen gewoon knettergek zijn...

Maar dat is met meer dingen.. vechten, dingen slopen, auto's beschadigen, mishandeling etc..

Ik zou wel eens interviews met zulke mensen en een goede psycholoog oid willen zien. Misschien dat je dan een kijkje krijgt in het hoe en waarom ..?

Ik heb in een andere wijk gewoond, en daar was het ook jaarlijks rondom oud&nieuw bal (vanaf half nov tm eerste week jan). Politie kwam ongeveer 1x per week ofzo.. deden verder niet heel veel. Brandweer veegde de vuurplaatsen wel eens uit de straat (1x vlak voor O&N), waarna het weer vrolijk opgebouwd werd. Ik kreeg het idee dat ze zoiets hadden van 'als ze daar nou staan, staan ze iig niet ergens anders'. Maar ja, de andere bewoners vonden dat niet heel chill (ik ging die weken ook regelmatig mijn huis uit, hopende dat alles nog heel was als ik terug kwam).
Ik snap dat de politie goed werk doet, maar ik snap nog steeds niet dat ze daar niet veel harder ingrepen.. je geeft die mensen gewoon een vrij-brief... :n

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:07

Ik woon op Scheveningen en ook hier waren ze lekker bezig vannacht.. schaam me bijna om hier te wonen zeg :n

Vorig jaar totaal niet van oud en nieuw kunnen genieten door die vonkenregen, want ons complete huis zat onder het brandende as. We hebben uren op het dak gestaan met bezems en emmers water om de boel te redden. Ook auto’s geprobeerd nat te houden voordat de brandweer het over nam.
En ja daar had de wind mee te maken, maar die stapels waren gewoon veel te hoog! Dus nu wordt men gestraft omdat ze zich niet aan de regels kunnen/willen houden en vervolgens gaan ze als kleuters in een gangpad van de supermarkt liggen janken dat er “een traditie de nek wordt omgedraaid”. :+
Nee, ik vind het prima zo zonder vreugdevuur. Maar ik hou mijn hart vast voor de ellende die nu gaat volgen met oud en nieuw := wij durven ons huis niet alleen te laten dus hebben besloten ons tripje af te zeggen en thuis te blijven.


Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:40

Wat een beangstigende ervaring Frummels. Dit soort figuren heeft het inlevingsvermogen en het IQ van een visstick. Als zij hun pleziertje maar hebben dan is het goed. Dat een ander daar van te lijden heeft is niet interessant en als hun pleziertje afgepakt wordt dan is het dorp te klein.

Come over to the dark side, we have cookies!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:42

Het is echt te triest om aan te zien. Rellen omdat je iets niet mag.

Maar als Den Haag bijna afbrand, staan ze er stom bij te kijken.

Ik hoop dat Den Haag voet bij stuk houdt.

Boras
Berichten: 9934
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:43

Ik kan me jullie bezorgdheid heel goed.voorstellen, Frummels.

Oud en nieuw zag er op tv al eng uit, hoe moet het wel niet gevoeld hebben daar op jullie dak? Vreselijk.

Het zou een mooie tijd voor iedereen moeten zijn, maar zo sla gaat je december liever over lijkt me.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:50

Het was nog erger dan het op tv leek.. de ernst was ook gewoon niet vast te leggen op camera. En het was inderdaad erg eng :n

Ik hoop ook dat men voet bij stuk houdt. In ons deel (dorp) hoorde ik vanmorgen ook veel mensen hun zorgen uiten naar elkaar.
Op deze manier slaan wij t in elk geval liever over ja Boras!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers