[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:58

Selka schreef:
Bedankt voor het plaatje. De F150 varieert van 89 cm tot 94 cm. De Ranger is 84 cm. De Ranger Wildtrak kan niet met hardtop.. -O-
Helaas kan ik nu de Explorer niet nameten. Die staat voor APK bij de garage.

Ik heb in de kerstvakantie lekker wat uitzoekwerk :)



Wij hebben een ford Ranger wildtrak met hardtop. De hardtop is niet van Ford zelf maar van Alpha maar wel gewoon door de ford-garage besteld en geplaatst.
De honden zitten bij ons op de achterbank, nouja soort van. De achterbank kun je namelijk omhoog klappen dus de honden zitten onderaan op de grond. Ze kunnen er beiden inspringen (waarvan 1 een mini-teckel :') dus normaal zet ik die er gewoon zelf in)
Om alles wat te beschermen voor de hondenharen zit er zo'n hondenzeil in, die hangt over de opgeklapte zetels en hangt vast aan de voorzetels, als een U zeg maar.
Dit Principe: https://www.zooplus.nl/shop/honden/benc ... yid=101343


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:49

Farjen, wat fijn om te lezen. Ben wel benieuwd hoeveel ruimte dat geeft als de bank omhoog geklapt is. Het liefst heb ik de honden in dezelfde ruimte als ikzelf.

Bedankt voor je bericht. Ik neem het mee :)

Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:42

Ik zal er deze week aan proberen denken en een foto maken van achterbank + hondjes. Ik moet wel zeggen dat wij kleine honden hebben, niet vergelijkbaar met een dog :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:02

Als het niet te veel moeite is graag. :)

Voor de Jack Russel is alles groot zat maar de dog is een ander verhaal :+

Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:18

heb je gepb't :)

twater
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:24

[quote="assie"]Hier wel ervaring met de Rexton. Idd trekt het 3500 met gemak. Maar oei wat een onderhoudskosten := .
En ze roesten weg waar je bij staat.

Die ervaring heb ik dus juist niet, moet er bij vermelden dat ik er maar rond de 9000 km/jaar mee rijd maar hij staat wel altijd buiten en nu nog geen spatje roest en alleen normale onkosten met de slijtdelen. Dit jaar pas de originele ( bj 2006) 2 uitlaatdempers vervangen kosten €275,= Zelf gemonteerd

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:35

De mijne moest wat harder werken. 25.000 km per jaar. Uit 2004.
Notabene getectyleerd en al.
En toch... roestte weg waar je bij stond. Op een gegeven moment kon ik zo mijn vinger door de plaat achter het wiel prikken :=

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:01

Ik ga toch een poging wagen omdat ik best wel interessante opmerkingen en weetjes lees. Wie heeft er ervaring met een auto op bedrijf kopen maar er ook privé mee rijden? Het liefst koop ik een zware auto op bedrijf maar als je dat voor gezin wilt doen kom je op een bus of pick up...

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:40

Wat wil je weten? Wat is een zware auto? Gezien je laatste opmerking lijkt het erop dat je vooral aan grijs kenteken zit te denken. Klopt dat?

Twee opties kenteken: grijs of geel
Twee opties eigendom: op de zaak of particulier

Grijs kenteken scheelt m.n. bij een diesel enorm in de wegenbelasting. Als je een bedrijf hebt mag die ook privé in de boeken staan. Bij minimaal 10% voor de zaak (link naar uitleg belastingdienst staat in een eerdere post) hou je de voordelen van grijs kenteken. Voor de zakelijke km's reken je dan een km vergoeding.

Zet je de auto op de zaak en gebruik je 'm ook privé dan heb je met bijtelling te maken. Bij een auto jonger dan 15 jaar is dat op basis van nieuwwaarde, vanaf 15 jaar op basis van dagwaarde. Scheelt nogal een slok op een borrel. Bijvoorbeeld een Range Rover die 3500 kg mag trekken: https://link.marktplaats.nl/m1485091491

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:23

Ja en nee. We hebben nu de pick up, grijs kenteken staan. Dat is natuurlijk voordeligste. Daarnaast rijd ik zelf een Huyndai IX35 maar die mag de trailer niet trekken. Dus beide auto's moeten er uit.

Grijs kenteken is het voordeligste alleen kom je dan al gauw op bus of pick up weer uit. Het liefst koop ik een trekauto die we ook voor gezin kunnen gebruiken en rijd ik zelf een wat lichtere auto voor naar werk etc. We rijden beide weinig; de bedrijfsauto maar 2500 km (incl.trailer) en de gezinsauto Max 15000. We rijden maar met kleine pony's dus met trailer van 750 kg en 600 kg aan ponys heb ik aan een auto van 1500-2000kg trekgewicht genoeg.

Gezien de kilometer verhouding zou een grijs kenteken verhouding dus gewoon kunnen. Dat zou toch voordeligste zijn ook al rijdt je veel privé, als ik je goed begrijp?

Bedankt alvast voor je reactie!

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:48

Caesar schreef:
heb ik aan een auto van 1500-2000kg trekgewicht genoeg.

Ik zat met 'zwaar' al aan minimaal 2,5 ton trekgewicht te denken. Als je aan 15-1600 kg genoeg hebt gaan er nog hele werelden open.

Hebben jullie aan één auto genoeg of sowieso twee nodig? Er zijn ook IX35 uitvoeringen die 1600 kg mogen trekken. De onze met inschakelbare 4wd trekt de anderhalf paards met warmbloed (totaalgewicht 1200 a 1300 kg) makkelijk. Is niet de zuinigste, maar dat maakt bij 2500 km/jaar niet zoveel uit. Bij 17500 wordt dat een issue.

Ik zou denk ik gaan kijken naar een auto die 15-1600 kg mag trekken. Dat kan een SUV zijn, of een gewone middenklasser als de hier vaker genoemde Passat, Mondeo of één van de vele andere opties die er in die klasse zijn. Heb je zelf zonnepanelen en rij je veel korte stukjes is een auto als een Outlander PHEV (1500 kg trekgewicht) zo gek nog niet. Valt onder halftarief mrb en je kunt die korte stukjes dan op je eigen stroom rijden.

Als eventuele 2e auto dan een wat kleinere zuinige voor de kilometers. Kan benzine, diesel of gas zijn, met 15K zijn die verschillen over het algemeen niet zo enorm groot.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:01

We hebben er sowieso 2 nodig.

Ik vind de hele keus grijs/geel een hele lastige. Stel ik koop een Outlander op het bedrijf, privé of zakelijk betalen kan hier beide. En ik zou daar ook met gezin mee rijden als we dagje weg gaan. En een kleinere auto voor werk/boodschappen gebruiken. De Outlander kunnen we niet als grijs kenteken rijden.

Kan het dan toch door km bij te houden en over de privé gereden kilometers belasting te betalen (bijtelling?). Zit ik dan beetje goed qua begrepen uitleg?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:28

Kilometers bijhouden voor de bijtelling is alleen nodig als je de auto op de zaak hebt staan en minder dan 500 km privé rijdt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ivegebruik.

In de andere gevallen maakt het niet uit hoeveel van de km's voor de zaak of privé zijn, daarvoor is die bijtelling uitgevonden. Als je gebruikt maar niet ouder dan 15 jaar wilt kopen kon het wel eens handiger zijn om de auto op privé te zetten en de zakelijke km's te vergoeden. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... autokosten

Eventueel kan de rittenregistratie nog een rol spelen bij de btw: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemer (simpeler kunnen ze het niet maken, de zaak vreselijk ingewikkeld maken lukt de belastingdienst prima).

De uitkomst van dergelijke rekensommen is nogal persoonlijk, vandaar dat er geen algemeen geldend advies is te geven. Misschien is het wel handiger om de dikke bak op privé te zetten en de zuinige km-vreter op de zaak?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:47

Wij hebben een Volvo v70 diesel in de bijtelling op de zaak.
Mag 1800 kilo trekken en gezin past er prima in! En alle zooi die je doorgaans meeneemt als gezin kan ook allemaal makkelijk mee :’) + de hond.

Daarnaast nog een auto privé.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:04

Via via kunnen wij een Landrover Discovery 4 kopen. Iemand hier ervaring met de auto? Mag 3500 kg trekken, heeft genoeg ruimte voor de honden achterin en wij vinden m mooi. Maar geen idee hoe de prestaties zijn. Online op een caravanforum zijn ze tevreden maar ik dacht ik vraag het hier ook nog even.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:26

Geweldige auto! Wel zwaar dus duur in de wegenbelasting en de reparaties zijn niet goedkoop. ;)
Maar rijdt fantastisch!



ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:15

Selka schreef:
Via via kunnen wij een Landrover Discovery 4 kopen. Iemand hier ervaring met de auto? Mag 3500 kg trekken, heeft genoeg ruimte voor de honden achterin en wij vinden m mooi. Maar geen idee hoe de prestaties zijn. Online op een caravanforum zijn ze tevreden maar ik dacht ik vraag het hier ook nog even.

Hoe betrouwbaar is dat via-via? Ook een Disco 4 kun je verrot trappen.
Check de status van de distributie en bij benzine, de ontsteking. Dat zijn dure grappen bij de D4.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:05

Fijn te lezen asciugamano! Duur in wegenbelasting zijn alle 3500kg auto’s helaas.

Ilke, het is een diesel. Erg betrouwbaar gelukkig.
Met distributie bedoel je de riem?

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:40

Selka schreef:
Fijn te lezen asciugamano! Duur in wegenbelasting zijn alle 3500kg auto’s helaas.

Ilke, het is een diesel. Erg betrouwbaar gelukkig.
Met distributie bedoel je de riem?

Yep, en die zit aan de achterkant. Beetje prijzig grapje en hij heeft niet het eeuwige leven zoals de ketting in de good old V8.

Check z'n leeftijd dus terdege.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:27

Oké, thanks voor de tip!

Engeltje

Berichten: 483
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:27

Hoi allemaal. Ik heb een VW Tiguan die 1800 mag trekken. Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten. Lang verhaal kort, duur grapje dus ik ben aan het kijken naar een andere auto. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een BMW X1 met 245pk en hij mag 2000kg geremd trekken (automaat).
Zouden jullie dit aanraden? Mijn trailer weegt leeg 780 en ik wil er op den duur 2 paarden mee kunnen vervoeren (een Fries en een toekomstig paard)
Ik ben benieuwd :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:00

Engeltje schreef:
Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten.

Voor de zekerheid moeten we dat lezen? Kan de motor het gewicht niet goed aan én is de koppeling versleten of is de stelling dat de motor het niet goed aankan omdát de koppeling is versleten?

Engeltje

Berichten: 483
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:53

Rex_Rolfo schreef:
Engeltje schreef:
Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten.

Voor de zekerheid moeten we dat lezen? Kan de motor het gewicht niet goed aan én is de koppeling versleten of is de stelling dat de motor het niet goed aankan omdát de koppeling is versleten?


De motor kan het gewicht niet goed aan waardoor de koppeling is versleten. Maar goed, dat is misschien info die er niet echt toe doet want ik heb mijn oog laten vallen op die BMW :)

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:44

Hallo iedereen. Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken. Ik heb een zusuki sx4 1.6 op het oog. De auto Mag totaal 1200 kg trekken. De trailer weegt 650 kg en daarin komt een shetlander van 110 kg en daarbij nog me sulky van ( ik neem het ruim) 100 kg.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:16

Engeltje schreef:
Hoi allemaal. Ik heb een VW Tiguan die 1800 mag trekken. Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten. Lang verhaal kort, duur grapje dus ik ben aan het kijken naar een andere auto. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een BMW X1 met 245pk en hij mag 2000kg geremd trekken (automaat).
Zouden jullie dit aanraden? Mijn trailer weegt leeg 780 en ik wil er op den duur 2 paarden mee kunnen vervoeren (een Fries en een toekomstig paard)
Ik ben benieuwd :)

Ben bang dat je daar tekort aan komt. Trailer gewogen en paarden gewogen?
Trailers wegen zelden wat op papier staat dus weeg m een keer.
Hoe groot/zwaar is de Fries? Beetje paard weeg 600-700kg dan zit je wellicht al op 1400kg paard en dan nog een trailer erbij. Dan heb je aan 2000kg niet genoeg.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers