Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:20

Ts is 15 dan gaan je ogen minder snel open als dat ze 10 jaar ouder is.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:53

Ik snap dat het moeilijk is om te weten hoe je dit moet aanpakken. Ik snap ook dat het lastig is om naar al die goedbedoelde adviezen te luisteren en te bedenken waar je wat mee kunt. Ik begrijp ook dat je eigenlijk gewoon een 'druk-op-de-knop'-paard zou willen, waar je lekker mee kunt rijden en springen. Maar ik denk dat je je even heel goed moet afvragen wat je bereikt door op de ingeslagen weg door te gaan.
Je moet steeds eerst een gevecht leveren om haar 'gewoon' te kunnen rijden, zeg je. Er kunnen eigenlijk twee dingen gebeuren. Dat gevecht wordt steeds erger tot een van jullie het onderspit delft, of ze geeft zich over en wordt een sneu en lusteloos paard.

Ik denk (weer een mening ja) dat haar gedrag uit angst/onzekerheid en/of pijn voortkomt. Helaas kunnen paarden niet zeggen wat het probleem is.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik het rijden en springen even helemaal laten voor wat het is. Ik zou lekker veel grondwerk gaan doen en lange wandelingen met haar gaan maken.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 16:18

Vandaag osteopaat geweest. Ze zat flink vast in dr rug. Zit nu tape op. En even 3 dagen rustig aan doen

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:34

char_kmbly schreef:
Vandaag osteopaat geweest. Ze zat flink vast in dr rug. Zit nu tape op. En even 3 dagen rustig aan doen

Fijn dat hij geweest is. Hopelijk helpt het je paard goed en hou jij je aan die 3 dagen rustig aan doen. En daarna zou ik nog steeds rustig aan doen als ik jou was, ze zal de tijd nodig hebben om weer goed in haar vel te komen. Blijven doen wat je deed is nog steeds niet zo zinvol, ik wens je veel wijsheid en succes toe.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:52

Ik vernam dat er deze zomer eventueel weer een instructie week op je planning staat. dit is natuurlijk nog een aantal maandjes weg, en ik hoop van harte dat Char nu beter gaat lopen! maar alsjeblieft, word niet té ambitieus als er een stapje in de goede richting js gezet
Laatst bijgewerkt door Trui op 02-12-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:58

Ik neem aan dat je toch serieus gaat na denken nu haar rug flink vast zat, gewoon rustig aan doen en langer dan 3 dagen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:17

Fijn dat de ostheopaat geweest is :)

Ik mocht een week niks doen, daarna opbouwen met longeren.

Wat is bij jou 'rustig aan doen?

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:07

Longeren voor het rijden en zorgen dat char relaxed is en blijft. Hetzelfde geld voor jou. Zodra er spanning en stress wordt opgebouwd, kan je weer opnieuw beginnen.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:29

Ik mag longeren en rijden, maar dan lang en laag. Maar ik longeer dr morgen even kort en woensdag vrij. En donderdag even stap draf aan lange teugels

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:32

Waarom niet 3 dagen niets doen en dan langzaamaan weer oppakken. Dus eerst eens een dag longeren, dag vrij, longeren, vrij en dan er weer op. Ben je een week verder. Lijkt mij beter dan binnen 3 dagen er al weer op.

Dier moet wel eerst weer vertrouwen krijgen in haar lijf. Dat ze geen pijn heeft.
Dat ga je denk ik niet bereiken door er gelijk gewoon weer op te stappen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:39

char_kmbly schreef:
Vandaag osteopaat geweest. Ze zat flink vast in dr rug. Zit nu tape op. En even 3 dagen rustig aan doen

Je bedoelt die masseuse toch?

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:00

TS, ik stop met geven van welgemeend advies, je ziet blijkbaar het nut en de ervaring er niet van in.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:24

LadyAnna schreef:
TS, ik stop met geven van welgemeend advies, je ziet blijkbaar het nut en de ervaring er niet van in.


Het is maar het advies wat TS heeft gekregen. TS is het echt een osteopaat die erbij is geweest of gewoon een paardenmasseuse. Want als het een osteopaat is dan mag je inderdaad wat langer na de behandeling - meestal 3 dagen - niet rijden maar licht longeren en ook niet bijzetten.
Dus gezien het advies van de "osteopaat" ga ik ervan uit dat zij gewoon een paardenmasseuse is.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:29

Verschilt enorm per osteopaat.
Ken ook n osteo die adviseert een paard te longeren met longeerhulp.

Mijn fysio geeft meestal één dag rust. Één dag longe. En dan langzaam oppakken.
Maar bij een paard wat echt vast zit meestal n dag of vier vrij, dan longeren, en rustig oppakken. Na drie weken controle.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:35

super dat je iemand hebt laten komen!

Je kunt inderdaad best wat rustige arbeid aan de longeerlijn doen, dat is ook vaak beter dan stil zetten. rijden zou ik zelf niet doen, maar als het advies is lang en laag, kun je dat ook opvolgen.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 20:49

Nog een foto van vandaag:Afbeelding
Afbeelding

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:58

Het is geen osteopaat ook geen masseur maar biedt verschillende behandelingen aan. Weet niet of je weet wat ze gedaan heeft ?
Is het ook jou paard die tape op het been heeft en wat is de reden daarvan?

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:05

Drie dagen rustig aan doen is wel heel kort, ik vermoed dat ze dit adviseert omdat paard anders niet buitenkomt. De mijne kreeg na haar eerste osteo bezoek 6 weken rust, wel weidegang en gymnastiseren aan de hand. Heel blij dat ik dit advies opgevolgd heb, heeft wonderen verricht.

Lang en laag is wel een goed advies, maar je moet het wel kunnen natuurlijk. Paard dat goed vast zit/zat kan dit meestal niet gelijk, vraagt heel wat oefeningen in korte stapjes (vandaar dat rechtrichten aan de hand zo goed is hiervoor, hoef je geen kwartier te staan poetsen en opzadelen om 10 minuutjes te oefenen, en paard krijgt meer vertrouwen omdat er geen pijnlijk zadel aan te pas komt)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:17

6 weken is dan ook wel weer het uiterste en moeten ze wel echt van top tot teen vast zitten.

Mijn osteo zegt meestal 4-7 dagen rust, maar wij hebben ook nooit hele heftige behandelingen omdat ze wel jaarlijks/2xjaarlijks gaan.

Kimberly, ik zou gewoon even 3 dagen niet rijden en dan lekker beginnen met lang en laag longeren.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 21:50

Been was is tape wegens dr stal been

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:55

char_kmbly schreef:
Been was is tape wegens dr stal been

Wat bedoel je?

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 23:08

Bij dr rechter voorbeen heeft ze een stalbeen.
Zit vocht in dat er bij beweging uit komt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:27

Stalbenen bij zo een jong paard zegt toch wel iets over dat ze veel te weinig los buiten komt. Doe er wat aan zou ik zeggen. Stalbenen krijg je niet zomaar, al helemaal niet bij jonkies.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 07:31

TS, volgens mij is het paard door onkunde al aardig in de prak gereden.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:43

Één stal een? Had ze dit al voor je ouders haar kochten? Een jong paard met één stalbeen is namelijk erg typisch en zou ik persoonlijk niet vertrouwen.