Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:30

Ik las dit en het eerste wat ik dacht was: Heet het paard van Sinterklaas dan geen Amerigo meer? Onder welke steen heb ik geleefd?!?! :?


Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:33

Suzanne F. schreef:
En wat doet hij met die staf?



Beetje stoer kijken? 8-)



Is die staf niet net zoiets als de scepter bij een kroning ofzo? Je ziet ze bij orthodox ook nog wel eens volgens mij

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:37

yza1987 schreef:
Ik las dit en het eerste wat ik dacht was: Heet het paard van Sinterklaas dan geen Amerigo meer? Onder welke steen heb ik geleefd?!?! :?


Die is dood

[o]

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:39

verootjoo schreef:
yza1987 schreef:
Ik las dit en het eerste wat ik dacht was: Heet het paard van Sinterklaas dan geen Amerigo meer? Onder welke steen heb ik geleefd?!?! :?


Die is dood


Ja die echte is dood ja, maar dan pluk je toch ergens een andere schimmel vandaan en dan noem je die weer Amerigo. Die kinderen snappen dat toch niet, of zeg ik nu iets heel raars?!

beert
Berichten: 2413
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:40

yza1987 schreef:
yza1987 schreef:
Ik las dit en het eerste wat ik dacht was: Heet het paard van Sinterklaas dan geen Amerigo meer? Onder welke steen heb ik geleefd?!?! :?


Die is dood


Ja die echte is dood ja, maar dan pluk je toch ergens een andere schimmel vandaan en dan noem je die weer Amerigo. Die kinderen snappen dat toch niet, of zeg ik nu iets heel raars?!

In het Sinterklaasjournaal is Amerigo met pensioen en is er een nieuw paard Ozosnel.

Op zich is het geen probleem dat je dat niet weet, dat betekent alleen dat je het Sinterklaasjournaal niet volgt :-)

Elk jaar een andere verhaallijn en toevallig dit jaar met het paard.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:44

beert schreef:
In het Sinterklaasjournaal is Amerigo met pensioen en is er een nieuw paard Ozosnel.

Op zich is het geen probleem dat je dat niet weet, dat betekent alleen dat je het Sinterklaasjournaal niet volgt :-)

Elk jaar een andere verhaallijn en toevallig dit jaar met het paard.

Ahh oke... ik snap het... vraag me alleen af of dat paard dan nu altijd Ozosnel blijft heten of dat het volgend jaar opeens weer Amerigo heet... ben net bevallen van een zoontje... op zich wel handig dat ik het ook nog een beetje snap allemaal hahaha

beert
Berichten: 2413
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:48

Dat is nog een verrassing, weten we volgend jaar pas. Maar troost je, mijn zoon is nu 4 en volgt sinds dit jaar pas echt het journaal. Dus je hebt nog even de tijd om je in te lezen :-)

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:53

beert schreef:
Dat is nog een verrassing, weten we volgend jaar pas. Maar troost je, mijn zoon is nu 4 en volgt sinds dit jaar pas echt het journaal. Dus je hebt nog even de tijd om je in te lezen :-)

:') Ahh kijk dat scheelt +:)+

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:44

fohadie schreef:
Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.


Nou dat!
Echt ik vind het ( als halfbloed ) zo een aangepraat iets. Vroeger ( ik ben zelf nu rond de 40) had ik zwartere eh meer donker gekleurde neefjes dan ik , en die vonden het vet stoer dat ze verkleed gingen als zwarte piet. En ik deed er zelf echt zwart op hoor als ik verkleed ging.

Overigen toen was zwarte Piet ipv knecht meer de kindervriend al ; ik durfde juist niet bij Sinterklaas op schoot.

Je kan zo overal in elk land wel gaan zitten piepen. Zoveel tradities je kan overal wel wat gaan hypen met commentaar erbij en anderen daarbij te proberen te overtuigen om zich gediscrimineerd te moeten voelen.

Ik denk maar zo als je iets niet leuk vind doe er gewoon niet aan mee. Maar zoveel energie erin om dingen te veranderen?
Stop die maar in acties mbt goede zorg en kwalitatief onderwijs voor ieder ofzo ;
Maar zo oppervlakkig met een hele leuke traditie aan de haal? Zonder echt te verdiepen ook nog. ( Volgens mij is er een legende dat Sinterklaas juist uit barmhartigheid de zwarte pietjes vrijgekocht)

Ik vind het mooi als tradities blijven en zo dat cultuur en de gewoontes in je land behouden blijven.
En niet sleutelen tot in de oneindigheid tot er niks meer van over is.

https://www.mysanantonio.com/news/local ... 521252.php


https://www.traveller.com.au/cascamorra ... sed-h1hx0i

https://livejapan.com/en/in-tokyo/in-pr ... -a0001292/

# ikwileenschimmelgeengeverfde -O-

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:15

Dat wijf van een silvana simons heeft mooi wat veroorzaakt...bah

Ik vind het een misselijk makende ophef. Diep en diep triest voor een mega leuk gezellig feest wat van oudsher is zoals het is.

Overal word ophef over gemaakt, bah.

Kimbers

Berichten: 5101
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:52

Silvana simons heeft dit niet veroorzaakt hoor :')

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:57

Horsie84 schreef:
Dat wijf van een silvana simons heeft mooi wat veroorzaakt...bah

Ik vind het een misselijk makende ophef. Diep en diep triest voor een mega leuk gezellig feest wat van oudsher is zoals het is.

Overal word ophef over gemaakt, bah.

Maar is de leukigheid van het hele feest echt puur afhankelijk van een zwarte piet? Roetveeg piet = feest verpest? Ik snap dat écht niet. Inhoudelijk is er niets anders. We hebben de pepernoten, sint op z’n stoomboot met (nu dan zwart) paard en er zijn vrolijke pieten. Het enigste dat anders is is dat die pieten niet meer zwart zijn. Omdat dat een groep mensen kwetst. En dat verpest dan het hele feest??? Het is alleen leuk als er een groep mensen zich belabberd voelt een paar weken per jaar?
Het is niet dat er gezegd wordt dat kinderen geen schoen meer mogen zetten of dat cadeaus afgeschaft worden. Alles wat leuk is aan sinterklaas is er gewoon nog hè.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41527
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:12

anjali schreef:
_San87_ schreef:
Het probleem is dat witte mensen zich zwart schminken, opeens rode lippen en kroeshaar hebben en meestal ook nog eens een gouden oorring in.

Welke bevolkingsgroep ken jij die van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd? Ik zal je een hint geven:

[ Afbeelding ]

Eigenlijk vind ik dit plaatje wel leuk.Ik snap niet dat hier iets mis mee zou zijn?

Nee? En met onderstaand plaatje:

Afbeelding

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 00:59

San87 die vervelende associatie komt door de tekst hoop ik en niet alleen door het plaatje? Je weet toch dat er volksstammen zijn die er gewoon zo bij lopen? Overigens wel bedreigd, door welvaart enzo, helaas.

Straks zien we dit soort uitingen van cultuur helemaal nergens meer omdat men op wil gaan in een eenheidsworst....dat lijkt me pas erg.

Koos paardloos :(

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41527
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:05

corine1981 schreef:
San87 die vervelende associatie komt door de tekst hoop ik en niet alleen door het plaatje? Je weet toch dat er volksstammen zijn die er gewoon zo bij lopen? Overigens wel bedreigd, door welvaart enzo, helaas.

Straks zien we dit soort uitingen van cultuur helemaal nergens meer omdat men op wil gaan in een eenheidsworst....dat lijkt me pas erg.

Ik vroeg in mijn post welke bevolkingsgroep van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd. En heb twee afbeeldingen gepost als hint, mind you, vroeger werd iedere gekleurde persoon van Afrikaanse afkomst zo afgebeeld (zoek maar eens op hoe Sjimmie er vroeger uit zag). Waarbij de gelijkenis met Zwarte Piet treffend is.

Zet die afbeeldingen af tegen onze traditie om met het Sinterklaasfeest rond te lopen als zwart geschminkte, kroeshaar en rode lippen hebbende helpers van de Sint. Zwart als roet, net als Morie Jantje (immers ook zo zwart als roet, zoals in het welbekende liedje. Door de schoorsteen kwam hij echter niet), gekleed in brandschone, kleurrijke outfits waar vroeger kindslaven van rijke mensen in gekleed gingen.

Het racistische karakter kan je dan niet ontgaan, me dunkt.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:49

Ah zo, duidelijk.

Ik zag laatst een filmpje van de intocht voorbij komen uit 1935, waar de pieten gewoon wit waren, dus vraag me sowieso af waar dat omslag moment zat??

Er gaan zoveel verhalen over de achtergrond van sinterklaas (of hij de kinderen nu redde of het slaven waren...) net als met Thanksgiving.

Mij persoonlijk lijkt het me beter het verleden los te laten (hebben we ook met "foute" Duitsers moeten doen) naar de toekomst te kijken en er een leuk feest voor iederéén van te maken.

Overigens mag het van mij best korter, mijn kinderen zijn al 3 weken niet te genieten, kan ik dat ergens regelen :+ ??

Koos paardloos :(

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:49

corine1981 schreef:
Ik zag laatst een filmpje van de intocht voorbij komen uit 1935, waar de pieten gewoon wit waren, dus vraag me sowieso af waar dat omslag moment zat??


Ik heb eventjes dat filmpje opgezocht, maar dat zijn Herauten, geen Pieten.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:51

De huidige vorm is dacht ik ontstaan na de bevrijding na de tweede wereldoorlog. Vrij recent dus.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Elisa2

Berichten: 36972
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:45

Misschien moeten we gewoon niet te moeilijk doen, pieten van alle kleuren laten mee lopen..blank, zwart, geel, rood, grijs etc. en alle geslachten. Sinterklazien maken op een bont paard :-D

Dan kan niemand zich mee benadeeld of buitengesloten voelen, maken we er juist een eenheidsfeest van. ;-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:06

Sinterklaas is hier zojuist in de wijk geweest. Hij zat op een voskleurig paard, vergezeld door een shetlandertje met een roodgouden dekentje om.Er waren een heleboel Pieten bij en die waren allemaal zwart. Het was heel gezellig,geen enkele wanklank.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:41

Ceffyl schreef:
Horsie84 schreef:
Dat wijf van een silvana simons heeft mooi wat veroorzaakt...bah

Ik vind het een misselijk makende ophef. Diep en diep triest voor een mega leuk gezellig feest wat van oudsher is zoals het is.

Overal word ophef over gemaakt, bah.

Maar is de leukigheid van het hele feest echt puur afhankelijk van een zwarte piet? Roetveeg piet = feest verpest? Ik snap dat écht niet. Inhoudelijk is er niets anders. We hebben de pepernoten, sint op z’n stoomboot met (nu dan zwart) paard en er zijn vrolijke pieten. Het enigste dat anders is is dat die pieten niet meer zwart zijn. Omdat dat een groep mensen kwetst. En dat verpest dan het hele feest??? Het is alleen leuk als er een groep mensen zich belabberd voelt een paar weken per jaar?
Het is niet dat er gezegd wordt dat kinderen geen schoen meer mogen zetten of dat cadeaus afgeschaft worden. Alles wat leuk is aan sinterklaas is er gewoon nog hè.



Juist!! Dit is precies hoe ik het zie, mooi gezegd +:)+

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:44

Elisa2 schreef:
Misschien moeten we gewoon niet te moeilijk doen, pieten van alle kleuren laten mee lopen..blank, zwart, geel, rood, grijs etc. en alle geslachten. Sinterklazien maken op een bont paard :-D

Dan kan niemand zich mee benadeeld of buitengesloten voelen, maken we er juist een eenheidsfeest van. ;-)


This post made my day _/-\o_

Born to slide, forced to work

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:45

In België heet het paard trouwens slechtweervandaag :)

Born to slide, forced to work

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:29

Ceffyl schreef:
Maar is de leukigheid van het hele feest echt puur afhankelijk van een zwarte piet? Roetveeg piet = feest verpest? Ik snap dat écht niet.


Enige wat dan wel een beetje verloren gaat is dat je helemaal zwart geverfd echt onherkenbaar bent, en als roetveegpiet zit dat er niet in.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:32

Gypsy schreef:
Britta31 schreef:
Dan is de sint toch al naar huis?


5 december valt op een donderdag, ik denk dat wel meer mensen het de 6e of 7e pas vieren.

Veel Belgen vieren sowieso de 6e pas.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, Mars, SemrushBot en 84 bezoekers