Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 21:39

Maar ik vind het gedrag gwn raar.
Want in omgang is er niks aan de hand en mag ik alles doen. En doet ze alles. Maar zodra je opstapt gaat ze achteruit lopen en uiteindelijk bokken.
Maar als je er eenmaal door heen bent doet ze alles. Vandaag weer les gehad. Ze ging telkens aan de zijde van de bakdeur in de ankers en oren in dr nek, maar als je een volte reedt bij e-b was er niks aan de hand.
Volgens m’n instructrice deed ze dat maandag ook.
Dus dat is het gene waarom we denken dat het gewoon eigenwijsheid is. Omdat ze het doet wanneer ze het moeilijk vind worden. Of in de hoeken bij de uitgang.
En vandaag met een saddlebalancer gereden. Nog hetzelfde. Maandag reedt m’n instructrice met haar eigen zadel. Een cwd zadel die goed aansloot enzo.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:45

Is een beetje het karakter hoor, zie je vaker bij bsj nakomelingen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:03

Je denkt nog verkeerd in mijn ogen, een paard doet niet 'eigenwijs'. Een paard reageert op dingen die moeilijk gaan/spannend zijn/ongemak veroorzaken etc.etc.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:03

De meeste zeggen stop tijdelijk met lessen en dan ga je toch lessen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:50

marleen_usar schreef:
De meeste zeggen stop tijdelijk met lessen en dan ga je toch lessen.



Op zich is ts natuurlijk niet verplicht om de adviezen die gegeven worden op te volgen.
Of het mij keus zou zijn is weer iets anders maar als je minderjarig bent en voor veel dingen afhankelijk van je ouders is het wel lastig. Zeker als die niet nodig vinden dat er iets gebeurt.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:56

char_kmbly schreef:
Maar ik vind het gedrag gwn raar.
Want in omgang is er niks aan de hand en mag ik alles doen. En doet ze alles. Maar zodra je opstapt gaat ze achteruit lopen en uiteindelijk bokken.
Maar als je er eenmaal door heen bent doet ze alles. Vandaag weer les gehad. Ze ging telkens aan de zijde van de bakdeur in de ankers en oren in dr nek, maar als je een volte reedt bij e-b was er niks aan de hand.
Volgens m’n instructrice deed ze dat maandag ook.
Dus dat is het gene waarom we denken dat het gewoon eigenwijsheid is. Omdat ze het doet wanneer ze het moeilijk vind worden. Of in de hoeken bij de uitgang.
En vandaag met een saddlebalancer gereden. Nog hetzelfde. Maandag reedt m’n instructrice met haar eigen zadel. Een cwd zadel die goed aansloot enzo.


Als ik het zo lees denk ik toch aan ergens fysiek ongemak. Een paard is en blijft een prooidier, en zal pijn het liefst zo min mogelijk laten zien. En dus vaak toch erdoor heen lopen als er geen andere optie meer is. Wat niet zegt dat de pijn dan weg is en het niet verergert.
Het feit dat ze het bij het opzadelen en opstappen al toont is voor mij in ieder geval een teken dat ze niet blij wordt van het rijden. Ook het feit dat er zo heftig verzet komt als het moeilijk wordt, zijn er eerdere signalen mogelijk gemist of genegeerd.
Weet je zelf welke signalen een paard kan geven bij ongemak? Een paard denkt namelijk niet: vandaag heb ik eens zin om lekker dwars te doen. Wat wel kan is als ze leiding mist, dat ze even haar eigen plan trekt en hulpen negeert. Dan is het goed om daarmee eerst vanaf de grond aan de slag te gaan.

Daarnaast, een saddlebalancer kan helpen, maar maakt een niet passend zadel, niet ineens wel helemaal passend. En als je zadel past maakt het hem zelfs minder goed passend.

Het blijft natuurlijk lastig vanaf een beeldscherm. Mijn aanbod om live eens mee te kijken staat nog steeds. Daarnaast hoop ik dat de shiatsu haar wat kan helpen ontspannen. Misschien ook interessant om eens op YouTube te kijken naar de masterson methode, en dan met name de bladder meridian techniek. Deze is eenvoudig, en daarmee kun je haar zelf ook helpen spanningen los te laten, en het is ook nog eens goed voor de onderlinge band.
Indien er echt wervels niet op hun plek zitten gaat dat met shiatsu niet verholpen worden, en zal je echt een chiropractor of osteo nodig hebben voor je paard.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:03

Kinke schreef:
Je denkt nog verkeerd in mijn ogen, een paard doet niet 'eigenwijs'. Een paard reageert op dingen die moeilijk gaan/spannend zijn/ongemak veroorzaken etc.etc.


Sluit ik me bij aan. Om het onder "Karakter" te schuiven vind ik niet juist. Het is een sensibel paard die reageert op haar omgeving. De energie die zij opvangt is niet goed.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 12:04

Net de coaching gehad.
Ik heb geleerd dat ik snel me afsluit als het mij te veel wordt en als ik ‘gestrest’ wordt.
Ook dat ik een grote eigenruimte heb. En dat char daarom altijd een stukje van me af staat. Ze respecteert m’n ruimte.
Ik stoot veel ‘energie’ uit wanneer ik naar dr uitrijk. En dat dan een aanraking teveel ‘energie’ is.
Verder zijn we beide enorm gevoelig. En dat wanneer ik afgeleid ben door bvb als er mensen langs lopen, let zij er ook op. Maar wnnr ik er niet op let dat ze er ook geen aandacht aan geeft.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:17

char_kmbly schreef:
Net de coaching gehad.
Ik heb geleerd dat ik snel me afsluit als het mij te veel wordt en als ik ‘gestrest’ wordt.
Ook dat ik een grote eigenruimte heb. En dat char daarom altijd een stukje van me af staat. Ze respecteert m’n ruimte.
Ik stoot veel ‘energie’ uit wanneer ik naar dr uitrijk. En dat dan een aanraking teveel ‘energie’ is.
Verder zijn we beide enorm gevoelig. En dat wanneer ik afgeleid ben door bvb als er mensen langs lopen, let zij er ook op. Maar wnnr ik er niet op let dat ze er ook geen aandacht aan geeft.

Maar is dit dan alleen het geval als je op haar zit?
Omdat je zelf aangeeft dat Char verder in de omgang juist heel lief en meegaand is..

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:31

Lieve meid, open nu eens je ogen. Een paard dat zo duidelijk aangeeft dat rijden blijkbaar pijnlijk is heeft geen bal aan al die waarzeggers/persoonlijke space zoekers. Ze kunnen misschien wel een punt hebben maar wanneer je op die mening van deze afgaat is er dus maar één optie. Paard verkopen en op zoek naar een doodbraaf beest die dus niet alert word door jouw gevoeligheid.
Ik persoonlijk vind dit allemaal pappen en nathouden en de ogen sluiten voor wat er werkelijk aan de hand kan zijn. Maar jouw paard, jouw beslissing en jouw geloof in bepaalde zaken.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 12:32

Ja char doet dit echt onder het zadel. Tijdens het rijden paar weken geleden begon ze eerst te staken. Uiteindelijk steigerde ze en werd ik gestrest. Ik heb wel doorgezet toen om goed af te sluiten. Dacht dat het toen gwn ff niet dr dag was (was mijn dag ook niet). Toen is het eigenlijk vort gegaan. Tot nu.
Nu als je erop zit en been geeft begint het al. Achteruit lopen. En oren naar achter. Pas wnnr ik stop met m’n been overweegt ze het om stil te staan.
Maar als je eenmaal door het gebok heen bent dan loopt ze heerlijk ontspannen. Huppelt soms ff een paar galoppassen als het wat moeilijk wordt. Maar zolang ik op een volte bij de c rij dan is er niks. En dan kan ik ook nog bij e-b een volte maar zodra ik bij de c in de buurt komt is het ineens lastig worden. Bvb eerst een stukje omhoog van voren en dan bokken. Of rennen en dan hoofd omlaag en kont omhoog.
Maar ik vindt het gewoon raar, want ze is gewoon heerlijk te rijden als ze er klaar mee is.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:39

char_kmbly schreef:
Ja char doet dit echt onder het zadel. Tijdens het rijden paar weken geleden begon ze eerst te staken. Uiteindelijk steigerde ze en werd ik gestrest. Ik heb wel doorgezet toen om goed af te sluiten. Dacht dat het toen gwn ff niet dr dag was (was mijn dag ook niet). Toen is het eigenlijk vort gegaan. Tot nu.
Nu als je erop zit en been geeft begint het al. Achteruit lopen. En oren naar achter. Pas wnnr ik stop met m’n been overweegt ze het om stil te staan.
Maar als je eenmaal door het gebok heen bent dan loopt ze heerlijk ontspannen. Huppelt soms ff een paar galoppassen als het wat moeilijk wordt. Maar zolang ik op een volte bij de c rij dan is er niks. En dan kan ik ook nog bij e-b een volte maar zodra ik bij de c in de buurt komt is het ineens lastig worden. Bvb eerst een stukje omhoog van voren en dan bokken. Of rennen en dan hoofd omlaag en kont omhoog.
Maar ik vindt het gewoon raar, want ze is gewoon heerlijk te rijden als ze er klaar mee is.

Geef je nu antwoord op mijn vraag?
Ik denk dat dit paard een paar maten te groot is voor jou. Afgezien van het feit dat er natuurlijk iets mis kan zijn met haar gestel. Een paard staakt en steigert niet omdat het haar dag niet is of omdat ze jou (of je lesgeefster) dwars wil zitten. Verzet is een ultieme poging om te vertellen dat er iets is! Jouw paard schreeuwt tegen je en het enige dat je doet is doorgaan met alle belasting, totdat ze het opgeeft omdat er toch niet naar haar geluisterd wordt en jij noemt dat "haar erdoor heen rijden". Bizar. Echt, bizar dit.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:33

TS, jij en het paard passen gewoonweg niet bij elkaar, dat gebeurt wel meer.

Aan alles is te merken, dat het paard verkeerd zou zijn, terwijl jij de brokkenmaker bent. Succes, maar dit gaat hem niet worden.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 29-11-19 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:33

Ik snap dat je 15 bent en ouders hebt waar je naar moet luisteren en dat je denkt dat de staleigenaren en je instructrice de paardenwijsheid in pacht hebben.

En ik weet dat t nu overkomt dat bokt altijd alles weet wat goed is voor jou en je paard.

er onstaat in dit soort topics altijd een soort rancune als goedbedoelde adviezen niet worden aangenomen

Maar in dit specifieke geval zou ik toch echt luisteren.
En zeker als jij nog lang een fijne tijd met je paard wil hebben.

En alternatieve geneeswijzen massages en dergelijke gaan gewoon niet werken. Die persoonlijke ruimte is onzin je zit op het paard als ze de symptomen vertoont.

ze uit gewoon pijn onder het zadel en dat is aan alles te merken

Ik hoop echt dat je voor een geschoolde paardenpeut met medische achtergrond gaat, luister naar je paard en haar pijn.

Doordrammen en dwingen totdat ze het opgeeft gaat niet werken,en dat is al heel vaak tegen jou gezegd in dit topic. Dit paard is altijd correct bereden en heeft nooit ongemakken vertoont totdat jij haar overgenomen hebt, het is misschien te hoog gegrepen maar niet onmogelijk

Heb je niet alles over voor je beste maatje?

Je zal het begrijpen als je over een aantal jaar hierop terugkijkt.
er kan een hoop schade worden voorkomen door nu juist te handelen.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:50

Het gedrag is niet raar, je paard wil je iets zeggen maar jij luisterd daar niet naar.Jullie roepen ze luisterd niet en ze is eigenwijs. Nee jullie luisteren niet naar je paard, je paard laat zo duidelijk zien waar de problemen liggen maar jullie doen er niks mee.

Jullie willen het er uit rijden,net zo lang rijden tot de problemen van zelf verdwijnen.Ik snap niet dat je niet eens gaat kijken bij iemand anders,iemand die wel ziet waar de problemen vandaan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:59

char_kmbly schreef:
Ja char doet dit echt onder het zadel. Tijdens het rijden paar weken geleden begon ze eerst te staken. Uiteindelijk steigerde ze en werd ik gestrest. Ik heb wel doorgezet toen om goed af te sluiten. Dacht dat het toen gwn ff niet dr dag was (was mijn dag ook niet). Toen is het eigenlijk vort gegaan. Tot nu.
Nu als je erop zit en been geeft begint het al. Achteruit lopen. En oren naar achter. Pas wnnr ik stop met m’n been overweegt ze het om stil te staan.
Maar als je eenmaal door het gebok heen bent dan loopt ze heerlijk ontspannen. Huppelt soms ff een paar galoppassen als het wat moeilijk wordt. Maar zolang ik op een volte bij de c rij dan is er niks. En dan kan ik ook nog bij e-b een volte maar zodra ik bij de c in de buurt komt is het ineens lastig worden. Bvb eerst een stukje omhoog van voren en dan bokken. Of rennen en dan hoofd omlaag en kont omhoog.
Maar ik vindt het gewoon raar, want ze is gewoon heerlijk te rijden als ze er klaar mee is.


Ik lees al een tijdje stilletjes mee en echt meid, laat er even een gediplomeerde osteopaat naar kijken of een dierenarts die ook osteopathie doet. Een paard gaat niet zomaar bokken en steigeren, dat is een sein dat er iets niet lekker zit of goed zit. Er door heen rijden kun je pas doen als al het lichamelijke uitgesloten is.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:57

Wegdrukken van de rug als je er al een dekje oplegt heeft niks te maken met gedrag

Waarschijnlijk heb je gewoon een hele brave merrie die, als je masr lang genoeg doordramt oogeeft en maar mee gaat werken, ondanks de pijn

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:07

Wat sneu voor het paard dit allemaal.

TS vindt je het echt leuk om op haar te rijden?
Als je na een kwartier staken en bokken een volte bij de C kunt rijden... _/-\o_
Dan is de lol er toch wel af?

Luister toch naar alle gegeven adviezen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:05

TS, mijn laatste raad: ga eerst eens aan jezelf werken. De spanning die in jou zit,wordt overgenomen door het paard, wat weer allerlei acties en reacties op roept. Pas als jij ontspannen om kan gaan met het paard, zal het paard terug reageren, door minder nukkig te doen tijdens het rijden. Wat voor jou ook weer beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:15

LadyAnna schreef:
TS, mijn laatste raad: ga eerst eens aan jezelf werken. De spanning die in jou zit,wordt overgenomen door het paard, wat weer allerlei acties en reacties op roept. Pas als jij ontspannen om kan gaan met het paard, zal het paard terug reageren, door minder nukkig te doen tijdens het rijden. Wat voor jou ook weer beter is.


Dit is heel belangrijk.

Ik zelf kamp ook met veel spanning bij het opstappen van een paard. Ik neem dan stapjes terug en stap op em af en doe het op mijn tempo. Komt vanzelf wel goed

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:17

Maar wat heeft dat dan te maken met het wegdrukken van de rug als je er alleen al een dekje op legt?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:46

Door stress en spanning, kan het kleinste, minimalistische dingetje al tot (over) reactie leiden. Het is als het bekende laatste drupje, dat de emmer doet overlopen.

Er is al langere tijd, een negatieve spiraal en die zal door TS doorbroken moeten worden, wil zij nog iets van een (sport) paard overhouden, waarmee je plezier heb. In plaats van plezier aan kan hebben.

De meeste paarden hebben een zeer goede intuitie, die weten al wat er gaat komen,voordat het feit zich afspeelt en reageren daar op. Als TS zich op een dag niet helemaal lekker voelt ( in haar vel zit), ga het paard eens lekker kroelen. Begin achter de oren, de schoft etc. Besteed eens tijd aan de communicatie met het paard in plaats van erop te stappen, dat toch weer uit draait op een negatieve ervaring voor beide. Longeren etc. Gebruik je hoofd in plaats van je handen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 29-11-19 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:49

Ik ben dit topic al een aantal dagen aan het lezen en ik wou nu toch ook wel even wat kwijt; er zijn zoveel tips hier gegeven en TS doet er niks mee. ik vind het echt doodzonde voor het paard want ik ben bang dat die straks stuk gereden is :( een kennis van mij heeft precies dezelfde problemen gehad met haar paard. Heel lief in de omgang; je kon er een klein kind onderdoor laten kruipen. Ze was echt een knuffelkont maar met rijden ook heel dwars, staken, steigeren. Voornamelijk als ze wat moeilijkere oefeningen vroeg aan dr paard. Ze heeft er toen van alles aan gedaan om erachter te komen waarom het paard zo reageerde tijdens het rijden. Ze bleek dus problemen te hebben aan dr SI gewricht en ook zware rugproblemen te hebben. Dus TS luister goed naar je paard!!!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:39

Een hele hoop problemen, worden door de ruiter veroorzaakt, die inderdaad niet naar het paard luisteren.

Er kunnen ook nog andere problemen, dan de reeds bekende, bijzitten, maar dat hoeft niet per se. Ken je paard, ga je paard leren kennen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:51

Misschien is het een beter idee om geen advies meer te geven? Als TS er niks mee doet, kunnen we ook wel ophouden met reacties geven. Misschien opent dat ogen.