[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:14

Goed nieuws. Wat fijn dat je zo'n paardje een huisje kan geven! _/-\o_

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:15

Snap ik, als hij goed kan eten heeft het gebit geen haast.
Kwam even in mij op omdat een breuk in de schedel ook in de kaak kan zitten.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 22:21

tiwi1969 schreef:
Snap ik, als hij goed kan eten heeft het gebit geen haast.
Kwam even in mij op omdat een breuk in de schedel ook in de kaak kan zitten.

Het is niet de kaak, maar het jukbeen.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 14:04

Vanmorgen heb ik hem weer gepoetst voordat hij naar buiten ging. Dan dwalen de anderen wat af voordat hij naar buiten gaat. Verder laat ik altijd de toegang naar de stallen open zoalng ik daar aan het werk ben met uitmesten enzo. Hij wandelt vaak eerst een paar keer terug , zo ook vandaag, en hij ging daarbij zijn nieuwe stal in, dus hij accepteert dat hij daar nu woont.
Voordat ik klaar ben met uitmesten heeft hij wel het vertrouwen om buiten te blijven.
Pocotó kwam trouwens even kijken toen ik aan het poetsen was en het duurde vrij lang voordat Gandhi dat door had. Wegens het hek ertussen kon hij niet meer doen dan Poco wegjagen.
Ze is hengstig en zoekt hem met enige regelmaat op, tot grote frustratie van Gandhi die haar toegeeigend heeft.

Op het video kanaal heb ik wat nieuwe videos gezet oa ook van de rest van de kudde en close up van zijn hoofd, zodat je de bult goed kunt zien.

omdat ik nu in de stad ben en goede verbnding heb, meteen maar foto´s geüpload die ik nog had.
Nog van vandeweek met dek:

Afbeelding

Afbeelding

En voor de deur (hij weet dat dat de worteltjes vandaan komen en dat ik daar ben.)

Afbeelding

Vanmorgen, in zijn nieuwe stal:

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:09

Goed nieuws over die bult dus !
Ventje ziet er keurig uit met zijn dekje :)

En hij heeft blijkbaar ook al een aanbidster <3

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:06

Zo, had ik net even een situatie!

Ik was even iets aan het afwassen toen ik ineens gedender voor het huis hoorde honden gingen meteen tekeer.
De hele kudde zat achter Vincent aan en hij ging zo hard en recht op het toegangshek af dat ik dacht dat hij het zou springen, maar hij ging er langs, een stuk op dat hij nog helemaal niet verkend heeft. De omheining grenst deels aan de weg en daar heb ik er schriklint aan zodat het goed zichtbaar is, maar op een gegeven moment gaat het de hoek om. Daarachter ligt nog een land waar ze op kunnen komen, maar niet dáár. En er zit een flinke greppel voor van zeker 80 cm breed en bijna net zo diep die door gras ervoor slecht zichtbaar is.
Hij ging eerst nog wat heen en weer langs de omheining van de weg. "De drie" stonden eerst bij het hek toe te kijken (het land maakt een bocht daar, soort van voor ze uit) en Olímpio ging eens polshoogte nemen.
De anderen gingen er toen ook op af en Gandhi in zijn agressie modus joeg Vincent zo de omheing achter de greppel in!
Ik hoorde van alles kraken en hoopte dat het niet de botten van Vincent waren en dathij niet verstrikt zou raken of onderste boven in de greppel zou komen, want in mijn eentje kan ik dan niet veel doen en hulp staat niet een twee drie op de stoep.

Maar voor ik het wist zag ik hem verder sjezen op het smalle randje tussen de greppel en de omheining, gandhi erachter aan.
En ik maar roepen, in de hoop dat hij op mij af zou komen, zodat ik de rest kon verjagen, maar hij bleef maar racen, dwars door van alles heen er was steeds enorm gekraak van takken in bossages waar hij door ging.

Pocotó raakte zo opgewonden dat ze op een gegeven moment op haar achterbenen recht ophoog sprong, echt met haar rug helemaal vertikaal, helemaal los van de grond en ik dacht even dat ze een salto achterover zou maken, maar gelukkig bleef ze in evenwicht en sprong ze uiteindelijk voorwaarts uit die vreemde positie die ik alleen maar kan vergelijken met ballet... Ik zal dat beeld nooit meer vergeten en waarschijnlijk eens tekenen of schilderen.
Uieindelijk ging Vincent langs de achterkant, waaroverigens sinds kort een hekwerk is, daarvoor hadden ze nog iets van 15- 20 hectare daarachter, maar er lopen nu schapen.
Aan het einde daarvan de hoek om en dan komt hij bij de hoek waar hij de laatste dagen steeds rustig heeft kunnen grazen, maar ook eens vastgezet is door Gandhi. Waar ik de foto´s met zijn dek op heb gemaakt. Daar bleef hij heen en weer ijsberen tot ik bij hem was met een touw.
Hij was drijfnat van het zweet en helemaal buiten adem.
Ik touw los over zijn hals en meegenomen richting stal, maar vlak bij stal vloog Gandhi hem weer aan en ik moest hem wel loslaten voor mij eigen veiligheid.
Hij ging om het huis heen en ik heb snel het hek naar de stal opengezet zodat hij daar in zou vluchten als hij daar weer uitkwam.
En dat deed hij gelukkig ruim voor de anderen uit, dus ik kon het hek achter hem dicht doen. hij rende eerst zijn oude stal in, maar ging daarna meteen naar zijn nieuwe stal.

Beetje hooi gegeven en toen hij meer op adem was ook wat voer. De rest bleef ene beetje voor de stal hangen.
Hij heeft alleen wat kleine krasjes die ik nu zal verzorgen en daarna kan de rest ook naar binnen.

Morgen moet ik er eerder aan denken dat hij naar binnen wil rond deze tjd en naar de stal komt. Want zolang hij in zijn eigen hoek blijft, is er niks aan de hand, amar als hij naar stal komt als zij ook net naar stal komen, is het hommeles.

Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik een merrie heb gekocht deze zomer. Ik heb altijd geroepen dat ik dat niet wilde, omdat het voor onrust in de mannengroep zorgt.
Maar goed, ze heeft ook haar goede kanten, ze brengt de groep naar huis als ik roep of gewoon als het tijd is. Voorheen moest ik ze wel gaan halen of buiten laten en dat 24/7 buiten laten heeft gevolgen gehad omdat ze dan niet genoeg sliepen. Dat is echt niet voor elke groep ideaal.
Enfin, ik hoop dat het beter wordt als ze straks niet meer hengstig is....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:46

Dan krijg je ook gelijk een hartverzakking :oo
Gelukkig geen gewonden.

Is er geen mogelijkheid Ghandi de Verschrikkelijke nog even apart te houden van de witte ?
Of de witte apart van de rest ?

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:51

Het land is tig hectare, met bebossing en al, ze kunnen elkaar vermijden, totaal niet zien, en dat gaat goed, het is alleen als ze naar stal komen. Ik kan dat voorkomen door Vincent eerder op stal te halen.
Ik heb een apart stuk aan de andere kant van de weg, maar de omheining daarvan en van het land ertegen over is net op het stuk waar ze elkaar kunnen zien, niet denderend. Dat wordt eerdaags vervangen, maar voor nu wil ik geen risicos dat ze op de weg raken.

Een andere oplossing is om de rest op het stuk op te sluiten waar ze sowieso bijna de hele dag lopen.

Ik kijk het morgen nog even aan met vroeger naar stal brengen.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 14:22

Via een vreemde wending komt er toch een crowdfunding.
Ik had op Facebook geregaeerd op een post van Ellie Lust over haar boeksignering. Ik vroeg of ik het vanuit het buitenland kon bestellen. Ze wist het niet, zei me Bol te proberen ofzo. Nou, die vraagt heel veel verzendkosten en dat heb ik dus ook gezegd.
Reageert er een voor mijn wildvreemd iemand die zegt het boek wel voor me te kopen en te versturen, helemaal gratis.
Via pm raken we zo aan de praat en ik vertel over Vincent en ze zegt wel een crowdfunding te willen starten.
Ben natuurlijk heel verbaasd en dankbaar!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:29

Wat lief!
Ben blij voor je! Misschien kunnen ik en die persoon samen een pakket sturen met je hoofdstel? Ik heb nog steeds geen idee wat ik als verzend dinges moet gebruiken en moest deze week zoveel werken dat ik ook niet even post nl kon langsgaan _O- maar ik heb het hoofdstel! Ik kan evt samenwerken met die persoon? Heb je nog meer nodig?

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 16:53

Verder heb ik alles wel. Ik krijg nog twee dekken van iemand hier in Portugal. Dat moet uit de Algarve komen, maar ze gaat in december met de trein naar Lissabon en die stopt hier ook, dus kan ik het ophalen van het station.

Een hoofdstel kan gewoon in een luchtkussen/bubbel envelop. Verkopen ze denk ik in het postkantoor zelf ook wel en ander in winkels waar ze schrijfwaren hebben.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 16:13

We kregen vanmiddag een bui met motregen en hij hield het ongeveer een kwartier vol, maar toen wilde hij toch echt wel naar binnen...

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 17:15

Hij is zo slim!
Hij was weer naar buiten gegaan en stond schuin voor het huis te grazen en de rest stond achuin voor het huis aan de andere kant.
Pocotó kreeg hem door en ging op hem af. Ik weet dat Gandhi dan zal volgen en blijkbaar weet Vincent dat nu ook, want zodra hij Pocotó op zich af zag komen ging hij richting stal. Ik zei "trota!" (draaft!", oftewel: hup in draf) en hij ging meteen over in draf om nog sneller op stal te zijn en hij was er op tijd. Ik kon het hek achter hem dichtdoen voordat Pocotó bij hem was en Gandhi er achteraan kwam.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:47

Wat een lief paard en jammer dat je Ghandi niet zo lief tegen hem doet. Als ik alles zo lees is het een goed opgevoed paard. Hij kent stal en hij wil er ook in. Hij kent commando's en worteltjes. Ik hoop dat je via zijn chip kunt achterhalen wat er ooit met hem gebeurd is. Ik stip je aan. Veel geluk met je paardjes en misschien kun je de crowdfunding link hier neerzetten of mag dat niet volgens de regels?

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:09

Crowdfunding mag niet op Bokt maar wel in je onderschrift

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 21:41

Mensen die willen doneren kunnen via pm mijn bankrekening krijgen.

De crowdfunding wordt opgezet door een ander ik heb geen idee waar, dus ook geen link.
Misschien gaat ze wel met de pet rond...

Ik heb een redelijk zicht over de laatste jaren van Vincent omdat hij van een vriend van een bevriende fokker was. Hij heeft vooral dit soort werk gedaan :
https://www.youtube.com/watch?v=y_9I9B_a1_c

https://www.youtube.com/watch?v=7STX5UVU_BI

Dat is op wedstrijd, maar ze doen dat dus ook gewoon op het land
https://www.youtube.com/watch?v=aAzvsghi5AA

Ik verwacht er een fijn paard aan te hebben.
Maar ik zou het ook leuk vinden als ik weten wie hem gefokt heeft enzo.

Gandhi is altijd een bully met nieuwe paarden, maar ik weet dat het op een gegeven moment wel gestettled is. Het is alleen dat de merrie nu hengstig is, dat hij exra bezitterig en agressief is.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:11

Oh dat laatste filmpje, die pups <3 Wij hebben een Bodeguero kruising en die hondjes in dat filmpje zijn heel herkenbaar.

Spaanse en Portugese paarden vind ik zó mooi. Ik denk ook dat als Vincent wat opgeknapt is dat je er een heel fijn en mooi paard aan hebt. /3

sasja0705
Berichten: 1968
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:32

Lusitana schreef:
sasja0705 schreef:
Hoi hoi, heb je net n pn via FB gestuurd :-)

Niet aangekomen, wel naar de goede gebruiker gegaan?


Hoop het, ga nog eens kijken

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:11

Ik heb ´m.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 19:28

Vandaag kwam hij om half drie proestend voor de deur, hij wilde eigenlijk wel weer op stal. Hij was tot dan toe aan één stuk door buiten geweest en was het wel zat. Ik heb hem het hele gebouw gegeven totdat de anderen naar binnen gingen en hij heeft daar duidelijk ook flink gebruik van gemaakt. Hij is in alle stallen geweest. :+

Ik heb een waardeloze verbinding, dus foto´s plaatsen moet nog even wachten.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 20:37

Afbeelding

Afbeelding

Het gras is altijd groener an de andere kant...
Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 18:13

Ze hebben vanmiddag even allemaal bij elkaar gestaan want de groep was naar huis gekomen en ik had Vincent in de stal gedaan, maar hij stond voor het hek en wilde eruit.
Omdat hij kon zien dat de anderen daar stonden dacht ik dat hij dus voor zichzelf had uitgemaakt dat het wel kon, dus hek opengemaakt.
Ollie wilde wel met hem snuffelen, Gandhi, de bully ging er natuurlijk meteen met kwade bedoelingen op af, maar Vincet gooide gewoon zijn kont omhoog, echt voor zijn neus zodat hij achteruit moest deinzen en galoppeerde weg. En Gandhi.....
bleef gewoon staan.
En Vincent stond toen gewoon tien meter verderop te grazen en de rest ging ook weer door met grazen.

Maar toen ik wat later de honden uit ging laten, kwam hij me alsog voorbij draven, hij wilde de stal in. Zo na drieën heeft hij het wel gehad met buiten zijn. Dan is -ie klaar. :+

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:35

Wat een karakter die Vincent...geweldig om te lezen...

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 18:42

Hij is ook nergens bang van. Hij stond gisteren over het hek heen te grazen toen er een motorclub langs kwam knetteren. Draaide nog niet een oor.
En vandaag hezelfde met een vrachtwagen met oplegger met een hijskraan er op die werkelijk op nog geen een halve meter afstand passeerde en nog toeterde ook.

Zal me daar dus in elk geval volkomen veilig op voelen. :D

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:44

Net even bijgelezen. Die Gandhi doet zijn naam niet echt eer aan zeg. ;)