[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:44

Weidebloem schreef:
ik heb een fedimax zweetdeken, dikke kwaliteit en met keramische deeltjes


Dat is wel vreemd voor een zweetdeken, toch? Die zou de warmte (en zweet) snel moeten afvoeren, toch? Ik heb zelf een uitrijden van fedimax. Ook met keramische deeltjes, zodat de warmte juist behouden blijft. Dus het verbaast me dat dat ook bij een zweetdeken zo gebruikt wordt.


madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:57

Wie wil eens meedenken met mij?

Ik heb een kruising quarter. Hij staat overdag buiten en s nachts op stal. Nu heb ik een regendeken van Ej eigen merk gekocht. Die zit niet ideaal omdat zijn hals aanzet laag begint. Hier trekt de deken nogal bij zijn luchtpijp als hij graast.Welke dekens zijn meer geschikt? Hij heeft geen enorm brede borst. Heeft nu een regendeken op omdat hij weinig vacht heeft en ik hem regelmatig trillend in de wei aantrof bij nat guur weer. Welke dikte raden jullie aan?
Alvast bedankt! Een foto bijgevoegd zodat het verhaal misschien iets duidelijker wordt.

Afbeelding

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:22

Een deken met een V sluiting, zoals de dekens van Horseware

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:40

Je hebt volgens mij ook speciaal dekens voor quarters? Vaak zijn dat die dekens die je over het hoofd om moet doen. Die geen borstsluiting hebben. Ik ben tevreden over de amigo dekens met de V sluiting. Heb eindelijk een goed passende deken gevonden. Heeft 14 jaar geduurd maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:59

Dankjulliewel! Ik ga daar eens naar kijken.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:51

Nou heb ik een paar pagina's doorgespit maar nog niet echt iets gevonden.
Ik ben op zoek naar een fleece/wollen uitrijdeken voor mijn ouder wordende merrie. Op het moment is ze ongeschoren en staat 24/7 buiten met een horseware regendeken en 100g liner. Het is te merken dat ze fijner loopt als haar nieren beschermd worden tegen de kou, het is alleen niet ideaal om met een zweetdeken onder mn benen geklemd een buitenrit re gaan doen.
Ik zou zo snel alleen niet weten wat een fijne uitrijdeken zou zijn en door alle webshops word ik ook niet echt wijzer :+ wat vinden jullie fijne dekens

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:54

Saranghea schreef:
Nou heb ik een paar pagina's doorgespit maar nog niet echt iets gevonden.
Ik ben op zoek naar een fleece/wollen uitrijdeken voor mijn ouder wordende merrie. Op het moment is ze ongeschoren en staat 24/7 buiten met een horseware regendeken en 100g liner. Het is te merken dat ze fijner loopt als haar nieren beschermd worden tegen de kou, het is alleen niet ideaal om met een zweetdeken onder mn benen geklemd een buitenrit re gaan doen.
Ik zou zo snel alleen niet weten wat een fijne uitrijdeken zou zijn en door alle webshops word ik ook niet echt wijzer :+ wat vinden jullie fijne dekens


Ik heb er een van kramer en ben daar tevreden over. Ligt stil (ook op ronde merrie).

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:36

Saranghea schreef:
Nou heb ik een paar pagina's doorgespit maar nog niet echt iets gevonden.
Ik ben op zoek naar een fleece/wollen uitrijdeken voor mijn ouder wordende merrie. Op het moment is ze ongeschoren en staat 24/7 buiten met een horseware regendeken en 100g liner. Het is te merken dat ze fijner loopt als haar nieren beschermd worden tegen de kou, het is alleen niet ideaal om met een zweetdeken onder mn benen geklemd een buitenrit re gaan doen.
Ik zou zo snel alleen niet weten wat een fijne uitrijdeken zou zijn en door alle webshops word ik ook niet echt wijzer :+ wat vinden jullie fijne dekens


Ik heb deze van Horze, vind het fijn dat hij gewoon aan de singel vast kan en hij dus niet onder het zadel door loopt. Kwaliteit is wat dikker, dus warm genoeg voor echt koudere dagen ook.

https://www.horze.nl/uitrijdekens/horze ... c=google10

Farjen

Berichten: 7968
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:16

Hoi iedereen, ik heb vorige week mijn paard geschoren.
Voorheen lag er de Bucas smartex rain op.
Omdat het tijdens het scheren maar rond het vriespunt lag overdag, heb ik de smartex medium erop gelegd met de quilt liner. Erna gewisseld naar de smartex rain + quilt en nu is het 11 graden en staat hij met enkel de medium op stal.

Wegens blessure mag hij nog niet op de weide, komt wel dagelijks in de niet-overdekte stapmolen (rijden is in binnenpiste) en heeft een buitenstal.
Omdat ik gek wordt van het eeuwige twijfelen ivm dekenwissels, heb ik vorig jaar de Orscana sensor gekocht.
Maar welke temperaturen stel ik het beste in als aangenaam? Sensor zit direct op de hoofd, ter hoogte van de lies.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:29

ik heb nu de smartex rain op mijn paard, en geschoren (moet wel binnenkort weer geschoren worden) en loopt 24/7 buiten zonder hals.

Ik moet zeggen dit is het eerste jaar dat ik best wel wissel met de dekens.. of ik ben kritischer geworden.. maar hebben ook rare temp wisselingen. Nu is het warm en paar dagen weer kouder...

mijn tussen 200 grams deken is nu ook kapot. functioneerd nog wel hoor. Dus denk dat ik toch maar mijn smartex 300 grams op ga leggen zodra hij geschoren is.

Ik baal nog steeds dat mijn haf zijn onderdeken van bucas niet past... ze vreemd...

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:01

Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:18

Skippy01 kramer is inderdaad nog een optie, volgens mij ligt daar thuis ook nog ergens een kortingsbon van.

Capriootje waar zit hij dan precies vast als ik vragen mag? Hij ziet er in ieder geval wel van mooie zware kwaliteit uit

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Maartje_M

Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:20

Ik ben heel blij met mijn Amigo Mio regendekens. Ik heb ze zonder hals en ze gaan voor mijn ruin ook al jaren mee. Moet ik wel bij zeggen dat hij hem niet dagelijks draagt. Mijn merrie draagt hem wel periodes dagelijks en is altijd droog gebleven.
Voor zo ver ik weet is er ook een versie met hals

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:45

Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


De waterdichtheid van dekens wordt uitgedrukt in milimeterdruk per m2. Dekens met meer dan 3000 mm/m2 zijn gegarandeerd waterdicht. Deze dekens worden op onze site aangeduid met een icoontje met drie druppels.
Meer: https://www.paardendrogist.nl/blog/wegw ... dichtheid/

Is de deken echt lek? Heb je dat getest en hoe? Of staat je paard te warm en voelt de deken daarom klam?

"Een draver, is gaver" :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:55

Fhaiter hier geen problemen met geen waterdichte dekens

Zelf de bucas light Turnhout die niet meer wit is blijft waterdicht. Al vind ik de smartex deken sterker..

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:30

Saranghea schreef:
Skippy01 kramer is inderdaad nog een optie, volgens mij ligt daar thuis ook nog ergens een kortingsbon van.

Capriootje waar zit hij dan precies vast als ik vragen mag? Hij ziet er in ieder geval wel van mooie zware kwaliteit uit


Ja kwaliteit is echt wel fijne wol. Ik doe hem onder m'n singelstoten door, zit aan beide kant die lus met klittenband. Dus zadel op, singel aan en haal hem dan onder de singel door. Ik heb wel een springzadel. Bij dressuur zadel zou hij dan iets hoger zitten dus niet bij je gespen maar lijkt me ook prima passen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:04

ik zeg dan rambo! Mijn ervaring is dat die echt niet kunnen lekken.... Zo wel, garantie!
Waterdichte laag zit niet aan buitenzijde nml

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:16

RianneH schreef:
Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


De waterdichtheid van dekens wordt uitgedrukt in milimeterdruk per m2. Dekens met meer dan 3000 mm/m2 zijn gegarandeerd waterdicht. Deze dekens worden op onze site aangeduid met een icoontje met drie druppels.
Meer: https://www.paardendrogist.nl/blog/wegw ... dichtheid/

Is de deken echt lek? Heb je dat getest en hoe? Of staat je paard te warm en voelt de deken daarom klam?


Ja de deken is echt niet meer waterdicht, foto ben ik er vergeten bij te zetten maar ik zal m hieronder zetten!

Deze deken is 3000 mm/m2 dus dat zit wel goed.


plutolover schreef:
Fhaiter hier geen problemen met geen waterdichte dekens

Zelf de bucas light Turnhout die niet meer wit is blijft waterdicht. Al vind ik de smartex deken sterker..

Hmm, staan die van jou ook veel buiten?
Ze hebben hier natuurlijk wel veel te verduren aangezien ze ze 24/7 opheeft en ze zeker wel 2/3 keer per dag flink aan het rollen is in de modder.


SBravour schreef:
ik zeg dan rambo! Mijn ervaring is dat die echt niet kunnen lekken.... Zo wel, garantie!
Waterdichte laag zit niet aan buitenzijde nml

Dit heb ik inderdaad vaker gehoord, zal hier even naar kijken. Deze zijn wel wat prijziger meende ik? Ik heb tot nu toe wel elke keer mijn geld terug gekregen omdat het steeds op korte termijn was gelukkig!


Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:20

Fhaiter: mijn haf staat 24/7 buiten.

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:38

Dat is ook een rare manier van lekken := Lekte alles op deze manier door?

Hier 24/7 buiten en droog met Rhino (tweedehands), Weatherbeeta en Rambo. Wel doe ik een hals eraan zodra er regen wordt voorspelt, want ze regenen wel in. Amigo van stalgenoot is ook altijd droog.
Bucas Irish 50gr heeft het een heel seizoen goed gehouden, maar moest ik erna inspuiten. De naad op staartvlap lekte wel snel door. Smartex heb ik ook gehad, tweedehands en die was ook altijd droog.

"Een draver, is gaver" :D

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:57

Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


Ik heb een fedimax besteld en komt volgende week binnen. Deze heeft een waterkolom van meer dan 6000 ipv de 3000 bij de meeste merken. En hogere denier. Ik hoop dat het idd een sterkere, echt waterdichte deken gaat zijn.

Fedimax heeft fleece voering, 0, 50 of meer grams en ook niet onnoemelijk duur.

Mijn merrie staat 24/7 buiten. Irish turnouts zijn inmiddels lek, bucas smartex vind ik teveel doorlekken op de naad bij de buik, kramer Felix Buhler is ook opeens lek, dus was er klaar mee. Ik heb wel al een 100 jaar oude rhino wug die (als het goed is) nog helemaal waterdicht is.
Mocht de fedimax niets zijn ga ik sparen voor een Rambo bijvoorbeeld.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:16

Faitherr, inderdaad vreemde manier van doorlekken, vervelend wel! Hier heeft mijn pony gewoon amigo hero dekens op en deze blijven perfect waterdicht := een regendeken gaat nu al zijn 5e jaar in en nog nooit gelekt terwijl de mijne ook 24/7 buiten staat en regelmatig rolt en in de stromende regen en wind staat..

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:53

Bedankt voor de tips!! Fedimax ga ik zeker even naar kijken, waar heb jij deze besteld?
Rhino en Rambo hoor ik idd ook veel goede dingen over dus die ga ik ook even bekijken.

Tot nu toe lekken de meeste dekens die ik heb gehad op deze manier door, is dit vreemd? Zijn ze normaal gesproken helemaal lek bedoelen jullie dan?
Opzich lijkt het zo wel een beetje alsof het doorlekt op de plekken waar die waterdichte laag eraf geschuurd is met het rollen. Maar dit zou toch niet moeten gebeuren lijkt me


MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 07:40

Ik heb de dekens van shires en die zijn echt goed waterdicht en liggen als een huis! Niet zo duur ook.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:00

wat ikzwaar iritant vind, is als ik een deken zie van ow die wil ik.. Dan is die niet in de maat beschikbaar..

ik wil graag een 200 grams deken incl hals. of zal ik tot mijn bucas 300 grams deken op doen..

Ik baal zo dat mn haf zn onderdeken niet past... zelfde maat als andere bucassen ook big neck.. maar de sluiting zit te strak/dichtbij zn hals.

En als ik een deken heb die goed past... is die binnen een week kapot.. bucas zit net niet helemaal lekker.

Denk dat ik hem straks gewoon de 300 op leg die kan tot 10 graden.. En morgen wordt het al wat kouder. Ik heb wel een 200 grams deken alleen kan weer geen hals op..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers