Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:28

Wat leuk om hier alle andere foto’s te zien. Ik ben sinds vandaag ook trotse eigenaar van een Andalusiër. Het is een 6 jarige ruin, sinds een paar maanden onder het zadel. Hij komt komend weekend op stal staan :) Ben heel benieuwd, ga veel van hem leren denk ik!
Afbeelding
Afbeelding


Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:33

Welkom mingming! Ook al zo'n witte!


Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:35

Leuk dier is het zeg!

Hier even mijn dappere dodo's samen, zien jullie meteen waarom het mijn duo penotti is:

Afbeelding

twocolors

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-10-18

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:04

Heel erg bedankt voor de leuke reacties! :)
Ik ga eens uitzoeken hoe ik hier een filmpje kan bijvoegen, ben niet zo technisch :P

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:06

Filmpjes moet je volgens mij via youtube doen hier.

Diva en kim hebben ook allebei een mondje maat 11.5 :Y)

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:53

Leuk, nog zo'n witte inderdaad!

Ha, mooi duo penotti stel Robijntje, leuk!

Sol heeft een 12,5 mondje maar standaard Spaanse hoofdstellen en halsters moeten wel altijd op hun strakste gaatje. Hij is vrij fijntjes, ik denk dat hij nog wel wat de breedte ingaat als hij ouder wordt. Maar niet in zijn snuitje natuurlijk ;)

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:26

Welkom MingMing, ook al zo'n knappert.
Hugo red het niet met 12,5 die heeft echt een 13,5 nodig.

Hij loopt nu heerlijk op een dubbelgebroken sweet iron bustrens van Harry's Horse.
We wisselen af en toe maar ik merk dat sweet iron hem goed bevalt.
Gekozen voor Harry's Horse omdat deze een stuk dunner zijn en anatomisch.

Hiervoor op een onderlegtrensje gereden van Trust ook vanwege de dikte maar die kleine ringen gingen met toch irriteren. Ben ook nog wel benieuwd hoe hij loopt op een ongebroken bitje.
Toen ik hem net had hebben we een jaar gereden op een Trust Flexi, daarmee heeft hij echt geleerd het bit aan te nemen :)

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:49

Afbeelding
Afbeelding
Dit zit wel goed toch? Zo eens even opmeten welke maat dit is. Vind deze eigenlijk te dik voor Elevada. Volgens mij is dit een 12,5

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:45

Ik zou het 1 gaatje lager hangen maar het lijkt niet te dik. Ziet eruit als een klein bitje.

Marqués zag van de week voor het eerst een schaap. Die ze langs onze bak gezet hebben. Zijn ogen vielen bijna uit zijn kassen.


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:03

Ja het hoofdstel zit niet helemaal goed. Dit is het reserve hoofdstel, had geen zin om het bit van mijn hoofdstel af te slopen om alleen te passen :+
Bit is denk ik 2x zo dik als haar huidige. Maar is het te smal? Ik meet deze op 12 cm, dus misschien toch maar naar een 12,5 zoeken

Hihi dat koppie :')

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:59

Wat een super bijleespost Keeyzie; en dank je! Ze was zo dun, maar wordt mooi barok nu. Ben enorm blij met haar, ze is heerlijk om mee te werken.

Mingming welkom, wat een leuk koppie heeft je paard! Veel plezier met hem (en lekker delen hier natuurlijk, leuk!)

Wat betreft het bit: Ik start altijd met een dubbelgebroken trens, maar ben overgestapt naar Myler level 1, daar loopt ze erg fijn op.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:21

Maartje_M schreef:
Ja het hoofdstel zit niet helemaal goed. Dit is het reserve hoofdstel, had geen zin om het bit van mijn hoofdstel af te slopen om alleen te passen :+
Bit is denk ik 2x zo dik als haar huidige. Maar is het te smal? Ik meet deze op 12 cm, dus misschien toch maar naar een 12,5 zoeken

Hihi dat koppie :')


Wilde al net zeggen dat je bakstukken verkeerd om zitten haha.

Vind het bitje nu te hoog hangen. Qua maat prima.

<3 Galanto <3

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:43

Ja toch wel? Ik stond te twijfelen maar had niet echt zin het uitgebreid uit te zoeken voor 2 seconden passen :') :+

l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:19

Hi allemaal,

ik hoop dat ik bij dit topic mag aansluiten! Ik rijd sinds kort een paar dagen in de week een Andalusische hengst die van de Spaanse Rijschool vandaan komt. Hij is niet van mij (helaas), maar van de manege waar ik rijd. Omdat het een hengst is, kunnen ze hem niet zomaar in de manegelessen mee laten lopen, dus ik lease hem nu voor een paar dagen.

Ik heb al gelijk een advies vraag: hij is vroeger met stang en trens gereden en heeft de nodige drilling gehad bij de Spaanse Rijschool, dus hij loopt heel erg achter de loodlijn. Ik ben aan het trainen met hem om hem er meer uit te rijden, maar als iemand hier tips heeft hoe ik dit het beste kan doen met dit ras, dan hoor ik dat graag!

Groetjes,
Lindsay

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:30

Welkom!

Het zijn ook gewoon paarden ;) dus mijn advies zou zijn om goed van achter naar voor te rijden

l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:45

Dankjewel Maartje! Dat is waar natuurlijk :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:47

l_vh schreef:
Dankjewel Maartje! Dat is waar natuurlijk :)

Lekker veel lucht geven van voren, waarschijnlijk hoef je echt alleen maar contact te houden met de teugels. Uiteraard ook de achterhand goed actief houden.

Spaanse rijschool stond heel lang bekend om super rijkunst. :j

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:50

Ik meld me ook maar weer eens hier. Al te lang niet meer gelezen etc. Zal vandaag eens een inhaal slag maken :)

Vanmiddag na 4 maand eindelijk weer lessen met Chulo.
Afgelopen 4 maand veel stress en onzekerheid gehad.
(Zoals sommige van jullie op fb vast wel mee gekregen hebben)
Eind juli trof ik Chulo stok kreupel (op 3 benen) aan in de wei. Gelijk kliniek gebeld en moest direct komen. Eerst dachten ze aan een hoefzweer, maar bleek al snel niet zo te zijn. Foto's gemaakt en hij blijkt een cyste te hebben in zijn straalbeen.
Afbeelding

3 opties: Inslapen, Inspuiten met medicijnen, of opereren.
Na gesprek met DA het opereren afgestreept (Chulo is pas 9 en met een operatie zouden ze zijn zenuw doorsnijden zodat hij zijn hoef niet meer zou voelen, DA zou dit zelf als het haar eigen paard was en zo jong niet doen. Dus dan doe ik het ook niet)
Inslapen vond ik nog een stap te ver.
Eerst maar proberen met inspuiten. (met 0 garantie of het zou werken).
En gelukkig heeft dit tot nu toe heel goed uitgepakt bij Chulo.
Na eerst 2 weken boxrust, naar 5 minuten per dag stappen, naar 2x per dag 5 minuten stappen, naar 10 minuten etc.
Mogen we nu na 4 maanden weer iets meer uitbreiden. We zitten nu op 45 minuten rijden waarvan 15 minuten draven. (in interval training). We moeten nog zoveel mogelijk rechte lijnen rijden en wat voltes maar nog geen kort wendingen.

Hij doet het wonder boven wonder goed. De DA op de kliniek is elke keer als ze hem weer ziet zo verbaasd dat hij weer zo kan lopen als hij nu doet. En zelfs op het harde loopt hij heel goed. Dit had ze nooit verwacht.

We zijn er nog niet maar alle vertrouwen dat we weer gaan komen waar we 4 maand geleden gestopt waren (bijna klaar voor ons 1ste wedstrijd)..

Zo'n zin om straks om 16.00 eindelijk weer te mogen lessen (En Chulo ook denk ik, die doet zo zijn best, en probeert alweer zijn mooie/sterke draf passen waar we 4 maand geleden mee gestopt zijn. Hij heeft er nu alleen de kracht nog niet voor maar hij wil zo graag <3

Afbeelding

http://www.paardendekensenzo.nl Spaanse vlag zweetdekens en halsters

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:52

Jeetje heftig dekensenzo, super fijn dat het zo goed gaat!
Heb je ook een prognose nu als in is er risico dat het terug komt of is die kans heel klein?

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:04

Azmay schreef:
Jeetje heftig dekensenzo, super fijn dat het zo goed gaat!
Heb je ook een prognose nu als in is er risico dat het terug komt of is die kans heel klein?


Leef met de dag is ongeveer de prognose ;(
Zolang het goed gaat gaat het goed, maar er valt niks te zeggen over hoelang het goed zal blijven gaan.
Het kan zomaar zijn dat hij er ineens weer last van gaat krijgen, maar het zou ook nu de rest van zijn leven goed kunnen blijven gaan. De cyste blijft zitten en zal nooit weg gaan. Kan wel iets kleiner worden maar weg gaat hij nooit.

Gaat het binnen een jaar weer mis kan ik hem wel weer laten inspuiten. Maar als de periodes dat het dan goed blijft gaan steeds korter worden heeft het uiteindelijk geen zin meer. Na 4 maanden mogen we nu eindelijk weer wat wat op onze normale training begint te lijken. Zou het dan over 2 maand mis gaan zitten we net weer op ons normale niveau.. En begin je weer van voor af aan.. En daarbij komt dat als het elk half jaar zou moeten ook wel een heel duur kostenplaatje gaat worden. (Wat het me tot nu toe gekost heeft had ik al een heel leuk nieuw paard voor kunnen kopen. Begrijp me niet verkeerd ik heb het er zeker voor over en wil helemaal geen nieuw paard, maar het is een duur grapje. En dat zou ik niet elk half jaar kunnen betalen)

Het blijft dus heel erg onzeker. Het gaat nu goed en daar genieten we van, en hopen dat het nog heel lang goed blijft gaan. <3

http://www.paardendekensenzo.nl Spaanse vlag zweetdekens en halsters

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:46

Jetje dekensenzo wat heftig! Lijkt me super zwaar dat je nu niet weet waar je naar toe werkt.

l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:58

Azmay schreef:
Lekker veel lucht geven van voren, waarschijnlijk hoef je echt alleen maar contact te houden met de teugels. Uiteraard ook de achterhand goed actief houden.

Spaanse rijschool stond heel lang bekend om super rijkunst. :j


Dank voor de tip! Die ruimte geef ik inderdaad, maar hij doet dan zelf verder niks met z’n hoofd, blijft als het ware in de ‘koprol’ stand. Meer van achter rijden ga ik proberen!

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:32

Pfft dat is echt een flutdiagnose Dekensenzo...het mag je ook niet mee zitten he.

Wordt de cyste of de schade die deze veroorzaakt niet erger door belasting?

Verder, wat een knappe dieren komen er voorbij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:30

@Elisa2 Als het goed is word de cyste langzaam kleiner door de medicatie die ingespoten is. Schade veroorzaakt het niet. Omdat het een mooie 'gladde' rand heeft. Geen uitstekende botstukjes oid die weer in pezen kunnen gaan prikken. Dus dat is positief.
Volgend jaar weer eens een röntgenfoto maken om te kijken hoe het er uit zien en of het echt kleiner is geworden. (Eerder heeft geen zin omdat er dan nog te weinig verschil te zien is, als er al verschil is)
En verder proberen me er niet te veel zorgen over te maken. Het gaat nu goed en daar houden we aan vast.

Leuke paarden zijn er weer allemaal bijgekomen. Zal proberen weer eens wat vaker 'online' te zijn en alles weer een beetje kunnen houden wat iedereen doet etc :)

http://www.paardendekensenzo.nl Spaanse vlag zweetdekens en halsters

Jenara

Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:54

Eventjes bijgelezen!

@dekensenzo, brr wat een verhaal! Ik hoop echt van harte dat je inderdaad verbetering krijgt! Kan me wel voorstellen wat voor een stressy periode het is (geweest). Ik duim alvast mee dat het goed blijft gaan!!

@l_vh, welkom op ons hoekje internet! Heb je foto's van de hengst? Ben wel benieuwd!! Klinkt wel als een geweldige kans om zo'n paard te mogen rijden!!

@Zsazsa, wat een leuk koppie heeft die Marqués toch! En pff bitten ja, ik heb in het begin ook even gezocht, bleek dat het bit waarmee Jenara was opgeleerd te breed was, ik leen nu een pony-bitje van onze staleigenaar en dat lijkt wel goed te zitten. Ik wou graag een dubbelgebroken kneveltrensje, na wat leeswerk leek me dit wel een fijn bitje om mee te starten. Heb ook al zitten rondkijken voor een ongebroken knevel, maar die zijn lastig betaalbaar te vinden :/ Daarbij vrees ik dat dat al snel te dik zou zijn.
Momenteel loopt ze toch vaak heel fijn, dus hou het even zo :)

@Castellon, dat vroeg ik mij dus af, of hun hoofd nog wat "meegroeit" als ze uitzetten, Jenara heeft ook zo'n klein, fijn hoofdje en een piepklein mondje.. Ik had een 12,5 gekocht voor haar, maar die was wel wat te groot.

@Robijntjah, Heerlijke foto van die twee! Ik denk wel dat de witte heel erg zijn best doet om bij zijn weidegenootje te passen :+

@mingming, Welkom! En leuk paardje heb je ook!! Heel veel plezier alvast met hem :D Ze zijn best een uitdaging, die PRE's, maar wat heerlijk eens je elkaar wat door hebt :D


Ik heb vandaag een nieuwe grens verlegd met Jenara :D Wou al een tijdje nog eens proberen te gaan wandelen, maar mijn vriendin haar paard was de laatste tijd zo schrikkerig, dat ze geen zin had om naar buiten te gaan. En alleen is nog niet aan de orde. Vandaag is mijn vriend nog eens mee geweest, dus uitgelezen kans om met begeleiding toch eens naar buiten te gaan. Eerst had hij haar weer nog vast aan de longe en gewoon gestapt, tot ze ietsje meer ontspannen aanvoelde. Dan hebben we een drafje geprobeerd (ja mijn vriend liep mee, hij wou toch graag sporten :+ ) Deed ze ook super, wel nog wat spanning, maarja, is best normaal.
En dan kwamen we plots aan een geoogst maïsveld ... De vroegere dappere durfal in mij kwam naar boven ...



Er is nog vééééél werk aan, maar wauw, wat een heerlijk momentjes was dit <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers