Singelnijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 17:29

Hallo,
Ik heb sinds een halfjaar een eigen paard.
Dat was altijd al een droom van mij en eindelijk mocht het van mijn ouders, dus ik kreeg rond de paasvakantie een zevenjarige merrie van ongeveer 1m70.
Meteen toen we haar kregen was er vanalles mis: wilde haar stal niet uit, liep door je heen, stresste van alles...
Nu is ze superbraaf (mede door er Natural Horsemanship mee te doen) maar we hebben tijdens het rijden (en tijdens het lopen ernaast ook) een probleem ontdekt...
Ze kan soms onvoorspelbaar naar haar singel gaan maaien. Als ik erop zit blijft ze dan stilstaan en luistert ze niet naar wat ik zeg of draaft ze juist heel snel aan, ze trilt met haar spieren -alsof ze jeuk heeft- en zwaait met haar hoofd.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Nog even wat informatie:
-Ze is over het algemeen braaf, gewoon bang bij nieuwe omgevingen maar is gewend aan de 20x20 binnenpiste waarin we haar trainen.
-Ik denk niet dat ze singelnijd heeft, aangezien ik haar nog nooit heb zien bijten naar me als ik aansingel.
-Ik dacht dat ze misschien een slecht zittende singel kon hebben...? Of misschien is ze nooit gewend aan de singel? Wat vreemd is omdat ze bij beide vorige eigenaren perfect in alle gangen liep en zelfs sprongetjes maakte.
-Toen we een touw rond haar buik legden en met haar aan de hand stapten schoot ze vooruit en trilde ze helemaal, het stampen begon toen ook weer.

Hoop dat iemand weet wat er aan de hand is
Xxx


Anoniem

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:47

Wat voor singel gebruik je? Misschien is het niet comfortabel? Misschien is het ook gewoon iets van gedrag waar je even door heen moet? Even osteopaat er bij?

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 20:21

Marije_1997 schreef:
Wat voor singel gebruik je? Misschien is het niet comfortabel? Misschien is het ook gewoon iets van gedrag waar je even door heen moet? Even osteopaat er bij?


Weet het precieze merk niet meer, maar het kan best zijn dat het niet comfortabel zit (hoewel ik het een goede singel vind)... heb gelezen dat een singelbontje eventueel zou kunnen helpen, klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:36

ElinDarkstep schreef:
Marije_1997 schreef:
Wat voor singel gebruik je? Misschien is het niet comfortabel? Misschien is het ook gewoon iets van gedrag waar je even door heen moet? Even osteopaat er bij?


Weet het precieze merk niet meer, maar het kan best zijn dat het niet comfortabel zit (hoewel ik het een goede singel vind)... heb gelezen dat een singelbontje eventueel zou kunnen helpen, klopt dat?


Bedoel meer gebruik je neopreen of stof? Of juist leer? Neopreen word door de meeste paarden wel als fijn ervaren en kun je eventueel een bontje om doen. Hoeft niet duur. Ik heb zelf een van shire, moet wel ingenaaid worden anders gaat ie schuiven. Gewoon even proberen. Kijk ook even of de singel niet in de oksels port, dat wil ook wel eens irritatie veroorzaken.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:55

Paarden met maagzweren laten dit gedrag ook zien, omdat de plek waar de singel zit dan simpelweg als bij een steek pijn gaat doen. Ik zou dit door de dierenarts laten controleren.

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 16:28

Bedoel meer gebruik je neopreen of stof? Of juist leer? Neopreen word door de meeste paarden wel als fijn ervaren en kun je eventueel een bontje om doen. Hoeft niet duur. Ik heb zelf een van shire, moet wel ingenaaid worden anders gaat ie schuiven. Gewoon even proberen. Kijk ook even of de singel niet in de oksels port, dat wil ook wel eens irritatie veroorzaken.[/quote]

Het is een kunststof singel, weet ik al zeker. Ik zal eens kijken of ik het merk kan terugvinden. Weet bijna zeker dat het niet in haar oksels port... kan je een singelbontje zelf innaaien?

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 16:29

troi schreef:
Paarden met maagzweren laten dit gedrag ook zien, omdat de plek waar de singel zit dan simpelweg als bij een steek pijn gaat doen. Ik zou dit door de dierenarts laten controleren.


gelukkig voor mij komt de dierenarts voor het einde van de maand nog eens langs, ik zal het vragen!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:57

Ligt je zadel (en dus de singel) misschien te ver naar voren? Aangezien ze blijkbaar niet bij het opzadelen zelf reageert zou ik het ook meer intern zoeken.

MarjanB

Berichten: 16299
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:58

Idd tekenen van maagzweer of niet goed passend zadel. Je zou Mastic horse kunnen proberen werkt bij mijn merrie die uit stressvolle situatie kwam heel goed.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 17:53

nessinator schreef:
Ligt je zadel (en dus de singel) misschien te ver naar voren? Aangezien ze blijkbaar niet bij het opzadelen zelf reageert zou ik het ook meer intern zoeken.


Denk niet dat dat het geval is aangezien haar zadel altijd naar achteren schuift. Haar zadel zou ook goed moeten passen maar kan het altijd laten nakijken.

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 17:55

MarjanB schreef:
Idd tekenen van maagzweer of niet goed passend zadel. Je zou Mastic horse kunnen proberen werkt bij mijn merrie die uit stressvolle situatie kwam heel goed.


Heb even snel door de website gekeken en ziet er betrouwbaar uit, maar zou meer moeten weten (bv. Hoeveel per keer en hoeveel per dag moet worden gegeven & hoelang de behandeling duurt)

Vraag me af of ik kan ontdekken of het aan het zadel ligt door er zonder zadel op te gaan zitten??

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:11

ElinDarkstep schreef:
nessinator schreef:
Ligt je zadel (en dus de singel) misschien te ver naar voren? Aangezien ze blijkbaar niet bij het opzadelen zelf reageert zou ik het ook meer intern zoeken.


Denk niet dat dat het geval is aangezien haar zadel altijd naar achteren schuift. Haar zadel zou ook goed moeten passen maar kan het altijd laten nakijken.

Dat klinkt alsof je zadel juist wel te ver naar voren ligt. Anders zou het niet naar achteren schuiven.
En ja, je kan inderdaad testen of het aan het zadel ligt door eens zonder zadel te rijden.

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 20:44

nessinator schreef:
Ligt je zadel (en dus de singel) misschien te ver naar voren? Aangezien ze blijkbaar niet bij het opzadelen zelf reageert zou ik het ook meer intern zoeken.


Denk niet dat dat het geval is aangezien haar zadel altijd naar achteren schuift. Haar zadel zou ook goed moeten passen maar kan het altijd laten nakijken.[/quote]
Dat klinkt alsof je zadel juist wel te ver naar voren ligt. Anders zou het niet naar achteren schuiven.
En ja, je kan inderdaad testen of het aan het zadel ligt door eens zonder zadel te rijden.[/quote]

Sorry, heb het niet goed uitgelegd. Ik moet haar zadel verder naar voren leggen omdat ze een hoge schoft heeft en het dus anders midden op haar rug komt te liggen wanneer ik het niet verder naar voren schuif. Haar zadel ligt volgens mij goed, haar singel komt niet in haar oksels te zitten en het is ook een breed zadel, wat bij haar bouw past.

MarjanB

Berichten: 16299
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:30

ElinDarkstep schreef:
MarjanB schreef:
Idd tekenen van maagzweer of niet goed passend zadel. Je zou Mastic horse kunnen proberen werkt bij mijn merrie die uit stressvolle situatie kwam heel goed.


Heb even snel door de website gekeken en ziet er betrouwbaar uit, maar zou meer moeten weten (bv. Hoeveel per keer en hoeveel per dag moet worden gegeven & hoelang de behandeling duurt)

Vraag me af of ik kan ontdekken of het aan het zadel ligt door er zonder zadel op te gaan zitten??



Zadel dat naar achter schuift is vaak te smal..

Op de site staat gewoon hoe je mastic horse gebruikt. De kleine verpakking doe je ongeveer een maand mee en dat is de minimale duur. Ik heb die eerst besteld omdat ik niet zeker wist of ze een maagzweer zou hebben. Nu na een week blaast ze zich al niet meer op met aansingelen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:21

Misschien is het goed om het zadel toch eens te laten nakijken, of het nog goed past. Ze is nog vrij jong, en de bespiering kan veranderd zijn waardoor het toch niet meer lekker ligt. Als je niet meer wilt nasingelen is een Westip of Supersingel een optie; die zijn volledig elastisch en hoef je niet na te singelen. En krijgt ze voldoende hooi? Zo'n groot paard moet minimaal rond de 15 kg hooi per dag krijgen.

Over de IJssel

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 17:39

Lindsey_99 schreef:
Misschien is het goed om het zadel toch eens te laten nakijken, of het nog goed past. Ze is nog vrij jong, en de bespiering kan veranderd zijn waardoor het toch niet meer lekker ligt. Als je niet meer wilt nasingelen is een Westip of Supersingel een optie; die zijn volledig elastisch en hoef je niet na te singelen. En krijgt ze voldoende hooi? Zo'n groot paard moet minimaal rond de 15 kg hooi per dag krijgen.


Heb haar nog maar een halfjaar en we zijn pas eind augustus begonnen met het rijden, dus zoveel spieren heeft ze nog niet bijgekregen (zal toch het zadel laten nakijken) :)
Ik zal eens kijken naar de singels, lijkt me heel handig!
En ja, ze krijgt voldoende hooi + staat van zeven uur 's ochtends tot 's middags op een wei waar ze gras kan eten, ze eet ook altijd haar stro op en krijgt nog twee keer per dag een schep korrels. (Is geen dik paard, ze is bijgekomen sinds ze bij ons is maar nog steeds slank)

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:08

Helemaal prima. Bij een jong paard kan het snel gaan als ze aan het werk gaan, en ook nog wat is aangegroeid. Btw, als die schep 'korrels' een basisbrok oid is, dan zou ik die vervangen voor een gezonde brok. Eentje zonder melasse en granen (Vitalbix, Marstall Force, pavo vital en dergelijke) :)

Over de IJssel

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:14

Een paard wat jong is / net weer aan het werk gaat, kan zomaar in 4-6 weken dusdanig veranderen dat een aanpassing in het zadel nodig is

Schoof het zadel ook naar achteren toen je haar+zadel net had?
Het naar achteren schuiven hoort niet, of daar nou de reactie van je paard vandaan komt of niet

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.


ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 21:06

Nirvana_ schreef:
Een paard wat jong is / net weer aan het werk gaat, kan zomaar in 4-6 weken dusdanig veranderen dat een aanpassing in het zadel nodig is

Schoof het zadel ook naar achteren toen je haar+zadel net had?
Het naar achteren schuiven hoort niet, of daar nou de reactie van je paard vandaan komt of niet


Sinds ze in het begin heel nerveus en bang was en we dus geen zadel op konden leggen kan ik daar jammer genoeg geen antwoord op geven...

ElinDarkstep
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-19

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 21:11

Heb dus met de eigenaresse van de stalling waar mijn paard staat gepraat en ze betwijfelt of het een maagzweer is aangezien het paard bij aanraking of druk op het singelgebied geen reactie vertoont en er geen symptomen aanwezig aanwezig zijn (ik weet het, het is nog steeds mogelijk, maar we kijken nu meer naar het zadel/ de singel).
We willen nu een singelbontje aanschaffen, maar ik weet daar niet zoveel over...
Had gelezen dat je beter echte schapenwol kan gebruiken, klopt dit? Welk merk en welke lengte past het beste?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ketly en 4 bezoekers