[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

xPenny

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:02

Mooie foto’s Brigitte!
Dakario jammer van je merrie. Hopelijk lijken de nakomelingen veel op haar.

Hier vandaag weer eens geoefend met de merrie uit de stal te halen. Soms oefen ik met het veulen eruit, dit wissel ik af. Maar ze blijven maar constant naar elkaar roepen....
Veulen is me vandaag over de staldeur gesprongen terwijl ik met de merrie 1 gang verder liep := gelukkig niks aan overgehouden op 2 schramplekjes na (wat haartjes weg), en dit terwijl de staldeur zeker 1.50 hoog is...
Tijdje terug is ze me ook over de weidepoort gesprongen tijdens het stoeien, zelfde type poort als de staldeur.

Ik wil ze over een maand gaan spenen maar dit vordert niet echt.. beiden worden totaal gek als eentje ook maar 5 meter verder loopt, hinniken en draaien in de stal.

Ik weet even niet hoe ik dit nu het beste kan aanpakken.
DA maar bellen om de merrie te verdoven op de dag zelf?
Ik wil namelijk geen ongelukken krijgen met ze.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:44

Dakario, sterkte zo sneu hoefbevangenheid.

Brigitte, heerlijk samen op de wei, toffe foto

Penny, ha ha vorig jaar al is een filmpje van een Aganix veulen gezien die over zijn onderdeur naar buiten sprong terwijl mams gewoon bij hem op stal stond. Gelukkig dat ze niets ergs eraan over gehouden heeft.
Met spenen is uit het zicht en buiten elkaars geroep het belangrijkst , anders geeft het zoveel stress en echt een dichte deur bij het veulen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:52

jobamara schreef:
Dakario, sterkte zo sneu hoefbevangenheid.

Brigitte, heerlijk samen op de wei, toffe foto

Penny, ha ha vorig jaar al is een filmpje van een Aganix veulen gezien die over zijn onderdeur naar buiten sprong terwijl mams gewoon bij hem op stal stond. Gelukkig dat ze niets ergs eraan over gehouden heeft.
Met spenen is uit het zicht en buiten elkaars geroep het belangrijkst , anders geeft het zoveel stress en echt een dichte deur bij het veulen.

Och nee :')
Ja ik wilde graag een springpaard, deze heb ik wel haha.
Merrie zelf is ook onrustig als zij achter in de stal blijft, maar of zij ook over de deur wilt springen...? :')

Veulen gaat alleen mee op de vrachtwagen of trailer naar de opfok. Merrie wil ik thuis laten. Zij is sowieso al een zenuwpees op transport, laat staan als ik het veulen achter moet laten en de merrie op de trailer moet laten staan, breekt me alles af. Dat wordt vragen om ongelukken :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:55

Je kan met spenen er voor kiezen de merrie iets te sederen. Hoor je wel vaker. Vind het wel bijzonder hoe extreem ze reageren. Ik ken dat zelf niet. Ik speen ze zelfs thuis, dus ze horen elkaar en hinneken nog wat over en weer maar nooit problemen gehad.
Wat een verschillen overal he..

Kennen jullie mijn merrie nog? Die altijd zo, uh charmant op de foto stond. Kuch. Veulen heedt er toch meer van meegekregen dan eerst gedacht. Nog extremer dan merrie zelfs..
Super dwars is die..

Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:42

xPenny schreef:
Mooie foto’s Brigitte!
Dakario jammer van je merrie. Hopelijk lijken de nakomelingen veel op haar.

Hier vandaag weer eens geoefend met de merrie uit de stal te halen. Soms oefen ik met het veulen eruit, dit wissel ik af. Maar ze blijven maar constant naar elkaar roepen....
Veulen is me vandaag over de staldeur gesprongen terwijl ik met de merrie 1 gang verder liep := gelukkig niks aan overgehouden op 2 schramplekjes na (wat haartjes weg), en dit terwijl de staldeur zeker 1.50 hoog is...
Tijdje terug is ze me ook over de weidepoort gesprongen tijdens het stoeien, zelfde type poort als de staldeur.

Ik wil ze over een maand gaan spenen maar dit vordert niet echt.. beiden worden totaal gek als eentje ook maar 5 meter verder loopt, hinniken en draaien in de stal.

Ik weet even niet hoe ik dit nu het beste kan aanpakken.
DA maar bellen om de merrie te verdoven op de dag zelf?
Ik wil namelijk geen ongelukken krijgen met ze.

Zou zelf niet verdoven.
Stalluik dicht maken en veulen of merrie in de trailer. Niet nadenken maar gewoon doorlopen.

Mijn merrie is nog geen held op trailer. Heb ze beide mee genomen naar de opfok. BiJ aankomst beide apparte stal en half uur later merrie op de kar en naar huis. Was even brullen van beide kanten maar niet veel later was het alsof het altíjd zo was

Diva - hannoveraan - merrie - 19-02-2010 - Desperados x andiamo
Annika heidi dreamer- zwaar warmbloed (IHW) merrie- 29-04-2019- castor II van de catshoeve X Desperados

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:10

Wij sederen ook nooit. Wij halen ze van de moeder en brengen de moeders naar een andere schuur, zodat ze elkaar minder horen. Wel vaak in hun eigen veulen groepje.

De veulens hier komen meestal alleen, zonder moeder. Ik vind dat zelf ook het fijnst. Anders gaan ze toch proberen met moeders mee te gaan. Het gaat tot nu wel altijd goed, maar heb ook wel eens 2 uur bij een veulen gestaan die overal bij op sprong en klauterde..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:51

Ik zou ook de merrie lekker thuis laten. Lekker wat te eten geven! En als ze echt extreem doet, gewoon iets sederen hoor. In extreme gevallen is daar niks mis mee! Veulen zal vast door nieuwe indrukken afgeleid zijn, eenmaal verhuisd!

Ik heb het zelf gelukkig nog nooit hoeven doen, het sederen van merrie. Maar zorg in ieder geval dat beide partijen onder toezicht blijven. Dus iemand die de merrie in de gaten houd en kan handelen als het nodig is en 't veulen even onder toezicht is. Je voelt zelf de situatie het beste aan!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:27

ik had mijn merrie 2 jaar geleden wel een lichte kalmering gegeven op de dag van scheiden, dat was sowieso echt een zenuwpees. Eerst een paar nachten het veulen in de box ernaast gezet zodat ze rustig konden wennen aan het apart staan.. en toen Elliot naar de opfok ging, inladen in een dichte trailer en meteen rijden. Veulen gaf er niets om eigenlijk, merrie heeft nog een avond staan roepen maar toen was het ook goed.

Smarti en Safira staan nu in een stal naast elkaar, ze kunnen wel met elkaar neuzen. Overdag staan ze in aparte paddocks. Het gaat heel goed, maar ik weet nog niet hoe lang ik ze zo gescheiden moet gaan houden. De uier is wel al een heel stuk kleiner na nu ongeveer een week apart.

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:34

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:38

jobamara schreef:

Je ziet hem op het eind kijken, waar de F ben ik nou weer beland _O-

Hier merrie niks gegeven met afspenen, wel heel de dag toezicht en Odin moest met sedatie de vrachtwagen op, maar die zou anders ze boel afbreken :')

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:45

:D _O- , mijn hoefsmid liet het me toen zien, die heeft zelf ook een paar Aganixen. Odin heeft dat nog niet gedaan hè :) , maar beter ook.

Cio, ha ha Oliver, springbloed hè :D

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:53

jobamara schreef:
:D _O- , mijn hoefsmid liet het me toen zien, die heeft zelf ook een paar Aganixen. Odin heeft dat nog niet gedaan hè :) , maar beter ook.

Gelukkig niet, hij durfde niet eens over balken heen :')

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:10

Diertjec schreef:
jobamara schreef:

Gelukkig niet, hij durfde niet eens over balken heen :')

Ik had die van mij een tijdje terug samen over een klein kruisje laten springen.
Ik was deze op aan het bouwen en kleine madam begon al te springen achter m’n rug om :')

Ja dat beiden paarden in de gaten worden gehouden zal sowieso gebeuren.
Merrie begint veel rondjes te draaien, constant hinniken, poepen van de stress en eet dan ook niet meer. Ik heb een open stal waar ze naar buiten kunnen kijken, kan deze helaas niet dicht maken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:18

Maar alle 3 zijn het springers op de foto. 2 netjes oren naar voren, tegelijk ook. En dan 1 dwarse kont. Zo jammer.
Hij bleef ook exht zo staan van.. Lekker puh. Dat idee _O- _O-

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:36

Cioccolato schreef:
Maar alle 3 zijn het springers op de foto. 2 netjes oren naar voren, tegelijk ook. En dan 1 dwarse kont. Zo jammer.
Hij bleef ook exht zo staan van.. Lekker puh. Dat idee _O- _O-

De foto is echt hilarisch _O- Zo moeder zo zoon hahaha

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:46

Helaas :\

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:54

CIO, de andere een jaar wijzer :)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:36

Anniique, wat ziet nirell er goed uit.

Dakario, spijtig dat je afscheid van je merrie moest nemen. :(:)

Leuke foto's Brigitte!

Xpenny, door lopen en zo snel mogelijk uit gehoor en zicht van elkaar. Ik zou het eerlijk gezegd niet oefenen... Dan loop je alleen maar meer risico's (met name als je weer in gehoor en zicht afstand terug komt) Voor het oefenen had je ze beter op jonge leeftijd al regelmatig uit elkaar moeten halen. Vaak gaat dat beter. Hier ook niet geoefend, maar ik zet ze samen op de tweepaards ( met schot erin!) dan op de opfok veulen eruit. Die neemt opfok mee naar stal, wij direct trailer dicht en rijden. Vorig jaar ook zo gedaan, reden het terrein af en merrie was al rustig ( uit gehoorsafstand).

Haha Cio, wel een geniale foto zo. :+

He, linkje doet het bij mij niet Jobamara.

Freddy Z1+39, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:56

zo deden wij het ook altijd met de kwpners,veulens liepen wel al hele zomer met elkaar in de wei,dus bij de opfok zochten ze elkaar meteen weer op.ik deed merrie en veulen samen op de trailer, veulen eruit en met de merrie naar huis.
nu 2 welshmerries met veulens,veulens hou ik aan dus paddock goed met dubbel stroom afgezet en moeders ernaast,was eerst dagen onwennig voor beide(merries samen en veulens samen)maar nu na 3,5 week gaat het goed.
merries uier zijn best goed opgedroogd,zit alleen met dilema : wanneer weer samen? (is de bedoeling met zijn 4en in de loopstal) maarja….kleintjes moeten geen melk opwekken bij de merries.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:51

ik zit met hetzelfde dilemma happytime. hoe lang hou je ze gescheiden. Mijn schoonmoeder vertelde dat een veulen van haar na 4 maanden gescheiden zijn geweest toch weer onder de merrie dook, en dat de melkproductie toen ook weer op gang kwam. Dat lijkt me maar lastig.

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:10

juval schreef:
ik zit met hetzelfde dilemma happytime. hoe lang hou je ze gescheiden. Mijn schoonmoeder vertelde dat een veulen van haar na 4 maanden gescheiden zijn geweest toch weer onder de merrie dook, en dat de melkproductie toen ook weer op gang kwam. Dat lijkt me maar lastig.

Je kan beter natuurlijk laten spenen dat de merrie het zelf doet, dan er even kort bij weg. Spenen kost nu eenmaal tijd. Merrie en veulen zou ik zelf toch wel een jaar apart houden. Zelf gaan mijn veulens naar de opfok, dus geen ervaring ermee. Maar de jaarling van een vriendin dook er na een jaar ook weer onder. Gelukkig accepteerde de merrie het toen niet meer. En was het zomaar klaar.

Freddy Z1+39, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:59

Alicelover mijn ene merrie heeft tot haar 2de jaar bij haar moeder gedronken,toen maar gescheiden met stroomdraad ertussen.met een maand erweer bij en niets meer aan de hand,maar dat was een 2jarige weet niet wat de merries met deze dreumessen doen!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:29

Merrie meenemen lijkt me geen optie.
Merrie is heel zenuwachtig op de trailer, want zodra de klep open gaat meent ze al eraf te kunnen. Ik moet bij haar ook altijd eerst het schot los halen en dan de klep open, want anders wilt ze me eraf denderen en gebeuren er ongelukken.

Zal dus alleen het veulen moeten meenemen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:39

xPenny schreef:
Merrie meenemen lijkt me geen optie.
Merrie is heel zenuwachtig op de trailer, want zodra de klep open gaat meent ze al eraf te kunnen. Ik moet bij haar ook altijd eerst het schot los halen en dan de klep open, want anders wilt ze me eraf denderen en gebeuren er ongelukken.

Zal dus alleen het veulen moeten meenemen.

En dat gaat meestal ook gewoon prima. Zo doen wij het altijd..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:23

Alleen veulen meenemen hoor Kenny.

Afspenen, hier heb ik omdat ik wist dat de eerste echt een hekel had aan de lucht van sudocreme (pakt nog steeds niks uit mijn handen aan als hij dat ruikt) de uier vd merrie ingesmeerd met sudocreme, dit pas na ze een maand of 2 gescheiden te hebben gehad, proberen waard :)