Op verkenningstocht bij de geloven langs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 22:45

Vandaag ben ik bij een doopdienst geweest van een (ik dacht) protestandse kerk. Ik vond het een bijzondere ervaring om eens een kijkje te mogen nemen in een wereld die ik helemaal niet ken. Het ritueel van het dopen op zich alleen al: mooie woorden, water sprenkelen, kaars aansteken en dan de andere kinderen die de herinneringsboekjes mochten geven.

Het bidden en de meeste liedjes raakten me eigenlijk niet. Dat was heel anders toen ik eens bij een dienst van de pinkstergemeente ben geweest. Ik, als niet-christelijk, haalde daar ook een mooie boodschap uit wat de voorganger toen vertelde.

Mijn gevoel bij beide kerken was ook heel verschillend, dat vond ik wel erg bijzonder om te ervaren.

En toen dacht ik, er zijn zo veel verschil geloven. Eigenlijk zou ik bij veel meer geloven wel eens willen ervaren hoe het er daar aan toe gaat. Bijvoorbeeld bij de boeddhisten, daar heb ik me ook wel eens een pietsie in verdiept en vind ik ontzettend interessant. Zonder nou meteen aanhanger te willen worden.

Nou heb ik altijd het idee gehad dat bij geloven en kerken iedereen welkom is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat gevoel vandaag niet echt kreeg. Het is dat ik was uitgenodigd maar anders had ik me er echt niet prettig bij gevoeld om daar zo maar aan te schuiven. Dus dat is wel even een drempel..

Ik vond het wel echt een verrijking, en het lijkt me dus leuk om daar toch wat mee te doen. Een soort van persoonlijke religieuze tour. Niet omdat ik me ergens bij wil aansluiten maar omdat ik graag meer wil leren.

Als ik besluit er mee door te gaan, en iets van een plan maak, zal ik hier m'n ervaringen delen als jullie dat leuk vinden. Een ervaringen van anderen hoor ik ook graag! Of misschien wordt het wel keihard afgeraden, meld dat dan ook gerust :D
Laatst bijgewerkt door Speirs op 19-08-18 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:48

Gaaf! Zeker doen!

Ben benieuwd naar je verhalen. Ik ben zelf christen.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:14

Super leuk! Moet je doen! :)
Ik ben hier ook christen, en ben bij veel verschillende kerken geweest!
Ik ben alleen naar kerken geweest van de stroming evangelisch christendom.
Moet zeggen dat je hier altijd heel erg 'verwelkomd' wordt. :') Heel vaak aan het begin van de dienst vragen ze ook wie er nieuw is en zijn ze altijd blij je te zien en gelijk kennis te maken. Bij sommige kerken krijg je dan zelfs een tasje met nieuwe bijbel en andere spullen mee! Ligt echt per kerk eraan!

Met andere geloven heb ik zelf geen ervaring maar wel wat kennis door de godsdienst lessen op school. :') Ben erg benieuwd naar de verhalen! :j

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:33

Mijn ervaringen zijn erg wisselend. Ook ik ben in verschillende kerken geweest. De sfeer kan per gemeente heel verschillend zijn heb ik ervaren, ook al is het gelijk qua geloof. De dominee heeft vaak een grote invloed. De één is ruimdenkender dan de ander en dat hoor je ook terug in de preek en merk je in contacten. Volgens mij geldt dat ook zo bij moskeën, hoewel ik maar één moskee bezocht heb. Daar werden we vriendelijk ontvangen en onze vragen netjes en geduldig beantwoord, moskee in Leeuwarden was dat. Erg leerzaam.

Er zit in Hantum (Friesland) een boedistische tempel, bijzonder om te zijn. De monnik die er toen was, is inmiddels overleden heb ik begrepen. Dat vond ik een indrukwekkende man.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:37

Tof! Ik lees graag mee.

Protestants is inderdaad een heel andere stroming. Ik ben wel vaker naar een gereformeerde kerk geweest en dat spreekt mij ook nooit aan. Vind het vaak wat ouderwets.

Ik ben evangelisch opgevoed. De mensen daar zijn meestel zeer gastvrij en in de dienst zijn ze vrolijk wat ook wordt geuit in dansen, zingen, klappen etc. Misschien leuk voor je als je daar ook eens een kijkje neemt :))

Elke stroming heeft ook zijn eigen eigenschappen en dat vind ik altijd wel bijzonder!

Ik ben erg benieuwd naar je verhalen

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:44

Zeer de moeite waard...!

Bij mij in de club zijn nieuwsgierigen, vreemdelingen en noem het maar op altijd welkom.
Vroegah zat ik zondagochtend in een soort van kathedraal - rond het begin van de dienst werd toeristen wel gevraagd om een keuze te maken: meedoen mag, nog even die ene foto ook, maar tijdens de dienst worden we liever niet bekeken.

Verder kan het gebeuren dat je totaal 'overdonderd' kunt worden door dingen die voor de mensen ter plekke de normaalste zaak van de wereld zijn.

En uiteraard: als je zo maar ergens binnenloopt, liggen misverstanden op de loer.
In principe vind ik dat altijd reuze interessant - maar tenzij er een nabespreking van de dienst is: in een dienst kun je die vragen niet echt kwijt.
Zo wordt bij mij in de club over beide scheppingsverhalen probleemloos gezegd 'dat er belangrijke dingen in beschreven worden' - maar noch ik noch iemand anders bij ons denkt ook maar 1 seconde 'dat dus de wetenschap er naast zit met die oerknal'.

Anoniem

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:27

Mijn oude buurvrouw was ook gelovig , een christen dacht ik.

Lieve vrouw die nodigde mij weleens uit voor een bakje thee bij haar thuis etc , tot ik op een dag werd gevraagd mee te gaan naar haar 'kerk ' voor een knutselochtendje . Ik heb echt niks met het geloof maar uit respect gegaan , maar mijn ding is het niet.. Was een bijzondere ervaring , eerst samen gebed en zang toen knutselen en nog wat gebed erna .

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:37

Het is misschien een wat ouder topic maar ik doe toch een poging. Ik heb sinds de laatste jaren dat ik nieuwsgieriger wordt naar het geloof, ik heb de bijbels van mijn oma gekregen toen zij overleed en ben sinds kort via de bijbel app aan het lezen. Nou heb ik met mijn ouders vaak kerken bezocht dus misschien is de nieuwsgierigheid daardoor wel ontstaan. Nou zou ik best wel graag een keer een mis oud bij willen wonen, maar ik vind de drempel best wel hoog om zomaar ergens binnen te lopen... :+

Anoniem

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:38

Ze zijn heel open voor mijn gevoel , het achterste bankje zou ik doen dan :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:42

Op zich lijkt me dat echt heel interessant, vooral alles wat niet op de "bijbel" is gebaseerd dan. Ik zit zelf wel eens bij een pagan "dienst" of eigenlijk jaarfeest maar dat is compleet wat anders.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:48

thirteenn schreef:
Het is misschien een wat ouder topic maar ik doe toch een poging. Ik heb sinds de laatste jaren dat ik nieuwsgieriger wordt naar het geloof, ik heb de bijbels van mijn oma gekregen toen zij overleed en ben sinds kort via de bijbel app aan het lezen. Nou heb ik met mijn ouders vaak kerken bezocht dus misschien is de nieuwsgierigheid daardoor wel ontstaan. Nou zou ik best wel graag een keer een mis oud bij willen wonen, maar ik vind de drempel best wel hoog om zomaar ergens binnen te lopen... :+

Ik zou gewoon een keer gaan: in de kerk is iedereen welkom!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:52

Ik dacht ook dat je bij de kerk gewoon een dienst kunt bij wonen?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:57

Bij alle kerken die ik ken ben je gewoon welkom tijdens een dienst :j Even opzoeken hoe laat ze beginnen en gaan met die banaan :D

Doutz16 schreef:
Tof! Ik lees graag mee.

Protestants is inderdaad een heel andere stroming. Ik ben wel vaker naar een gereformeerde kerk geweest en dat spreekt mij ook nooit aan. Vind het vaak wat ouderwets.

Ik ben evangelisch opgevoed. De mensen daar zijn meestel zeer gastvrij en in de dienst zijn ze vrolijk wat ook wordt geuit in dansen, zingen, klappen etc. Misschien leuk voor je als je daar ook eens een kijkje neemt :))

Elke stroming heeft ook zijn eigen eigenschappen en dat vind ik altijd wel bijzonder!

En toch is ook iedere protestantse kerk weer anders. Gewoon - omdat gelovigen net mensen zijn ;) De Christelijk gereformeerde kerk hier in Eindhoven is echt 180 graden anders dan die in het dorp waar mijn man vandaan komt, bijvoorbeeld. Hier is het spijkerbroeken en Opwekking, daar zwarte kousen en zingen op hele noten. Dus ook daar is geen stickertje op te plakken.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:57

Ja hoor, dat kan :)

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:00

Met kerst en Pasen speelt ons orkest in een katholieke kerk.
Ene voorganger is langdradig. De ander erg grappig.
Iedereen is er welkom.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:17

Je mag altijd gewoon in een kerk komen hoor. Maar ms kan je ook met iemand mee gaan die je kent als je dat prettiger vindt :)
Of bv met kerst gaan, dat is toch vaak wat laagdrempeliger en dan zijn er meestal ook veel meer mensen dus val je niet zo op, en er komen met kerst meer mensen die alleen maar met kerst komen.

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:41

verootjoo schreef:
Je mag altijd gewoon in een kerk komen hoor. Maar ms kan je ook met iemand mee gaan die je kent als je dat prettiger vindt :)
Of bv met kerst gaan, dat is toch vaak wat laagdrempeliger en dan zijn er meestal ook veel meer mensen dus val je niet zo op, en er komen met kerst meer mensen die alleen maar met kerst komen.

ik denk dat dat idd fijner is :+ zeker als het een kleine kerk is dan heb ik het idee dat je zo opvalt! nou moet ik ook zeggen als ik in Eindhoven van mijn huis naar de stad fiets ik al langs een aantal kerken kom en ik niet zou weten welke ik zou moeten kiezen :+

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:52

Misschien hebben de kerken wel websites? Daaruit kan je vaak een hoop halen over wat voor type kerkgemeente het is.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:53

Ik zou gewoon eens verschillende bezoeken. Dan merk je vanzelf verschil :+

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:09

Citaat:
ik denk dat dat idd fijner is :+ zeker als het een kleine kerk is dan heb ik het idee dat je zo opvalt! nou moet ik ook zeggen als ik in Eindhoven van mijn huis naar de stad fiets ik al langs een aantal kerken kom en ik niet zou weten welke ik zou moeten kiezen :+


Dat gevoel van 'ik val op, ik word bekeken' kan idd naar zijn.
Maar uitgezonderd kerst: in een gemeenschap 'kent men elkaar' en heeft men in de smiezen dat jij er bent. Doorgaans word je vriendelijk begroet...

En neus idd eens rond, op internet en in real life.
Ik zou als calviniste zeggen: kies voor een gemeente met vriendelijke mensen, waar ze mooie poëzie zingen en de preek een zinnig verhaal is.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:23

Ik snap heel goed, als je je in het geloof verdiept, dat de drempel om daadwerkelijk naar een dienst te gaan best groot is, ons kent ons.

Natuurlijk is iedereen welkom, maar je voelt je wel of bekeken, of je wordt aangesproken (afhankelijk van de stroming vaak).

Katholiek en hervormd of gereformeerd is vaak wat meer bekeken worden en gaan zitten, niet praten. En vrijgemaakt of Pinkstergemeente is wat meer open armen beleid.
Dat is tenminste mijn ervaring.

Misschien is er iemand die met je mee wil gaan de 1e keer naar een kerk? Dat lijkt mij prettig.

Zelf ben ik Hervormd en zo opgevoed maar ben ik niet meer actief kerkelijk. Ja ik geloof, maar dus niet wekelijks in de kerk.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:48

Hallo Thirteenn,

als je wilt kijk ik even met je mee. Misschien heb ik wat contacten in Eindhoven waar je mee geholpen zou kunnen zijn als start :)
Ben zelf tot geloof gekomen toen ik 30 jaar was.
Sindsdien is er echt een wereld voor mij open gegaan.
Bijbel= een geschiedenisboek of een handleiding?

In mijn leven heb ik echt bizar veel wonderen meegemaakt al. Toch wilde ik toen geen christin worden. Uiteindelijk heeft God mij zo geraakt, dat ik niet anders meer wilde ;)
Pb staat ook open of whatsapp of whatever :D

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:40

MarliesV schreef:
Ik snap heel goed, als je je in het geloof verdiept, dat de drempel om daadwerkelijk naar een dienst te gaan best groot is, ons kent ons.

Natuurlijk is iedereen welkom, maar je voelt je wel of bekeken, of je wordt aangesproken (afhankelijk van de stroming vaak).

Katholiek en hervormd of gereformeerd is vaak wat meer bekeken worden en gaan zitten, niet praten. En vrijgemaakt of Pinkstergemeente is wat meer open armen beleid.
Dat is tenminste mijn ervaring.

Misschien is er iemand die met je mee wil gaan de 1e keer naar een kerk? Dat lijkt mij prettig.

Zelf ben ik Hervormd en zo opgevoed maar ben ik niet meer actief kerkelijk. Ja ik geloof, maar dus niet wekelijks in de kerk.


Daar ben ik stiekem bang voor, ons kent ons en het bekeken voelen. En ergens ook het aanspreken, ik ben best verlegen en slechthorend... die combinatie is niet altijd handig. Misschien dat een vriendin mee zou willen.

@Huppelz, ik stuur je een pb!

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:34

@thirteenn, onze kerk in Eindhoven is zo groot dat je je niet zo gauw bekeken voelt. Ik ken er ook niet iedereen, en ik kom er toch al 20 jaar. We hebben ook een ringleiding, dus dat helpt misschien ook voor je slechthorendheid? :) Je mag altijd met mij mee hoor :)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Op verkenningstocht bij de geloven langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:49

Zijn jullie wel eens bij een baptistenkerk geweest? In mijn jeugd heb ik een poosje bij een baptisten jeugdkoor gezongen en vond dat heel leuk. Maar nu was ik daar laatst bij een begrafenis en ben behoorlijk geschrokken. In plaats van een eredienst voor de overledene was het meer een preek over dat je als niet-gelovige beter kon verdwijnen en je een minderwaardig mens was.