[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:28

Wat een pech Chasey. Enorm rot dat Daan nooit meer 100% de oude zal zijn.
Fijn dat de Peugeot wel zijn best blijft doen :)

Vinden jullie 4x4 noodzakelijk? Ik ben mij aan het oriënteren voor volgend jaar. Ik moet 3500 kg kunnen trekken en vriend wil 4x4 maar een bus is goedkoper en daar zou ik mooi een zadelkamer achterin kunnen bouwen en voor de honden nog genoeg ruimte overhouden.


Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:32

Het ligt er enorm aan wat je wil.

Als je veel moet trekken, maar voornamelijk op het verharde plaatsje van de manege parkeert, of die mooie parkeerplaats aan het bos dan red je het prima met een bus.

Moet je veel over karrepaden, of door (uiteraard natte) weilanden, dan red je dat niet met een bus. Kun je die overigens ook vaak prima met een lege trailer van het terrein krijgen, maar dan moet je dus op de weg nog laden. Of als je een eigen wei hebt waar je de hele winter water moet brengen ofzo, dat gaat ook niet met een bus...

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:44

Hmm dan is 4x4 dus noodzakelijk. Jammer ik zag best wat voordelen bij een bus maar ik moet wel het bos uit kunnen komen met 2 paarden. Irritant als mannen gelijk hebben :P

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:45

Er bestaan 4x4 bussen (o.a. VW Transporter, maar worden niet meer gemaakt), en daar kom je natuurlijk een stuk verder mee ;-) , maar de gewone tweewielaangedreven bussen redden het niet is mijn ervaring (Ford Transit en Opel Movano).

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:47

Ah oke. Ik ben totaal niet bekend met bussen. Ik wil wel een nieuwe aangezien ik twee auto's wil verwisselen voor 1 en er ook mijn dagelijks woon-werkverkeer mee moet rijden. Tweedehands durf ik niet aan. Nu hebben we een aparte auto voor de trailer en dat vind ik niet ideaal.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:25

Selka schreef:
Hmm dan is 4x4 dus noodzakelijk. Jammer ik zag best wat voordelen bij een bus maar ik moet wel het bos uit kunnen komen met 2 paarden. Irritant als mannen gelijk hebben :P

Moet dat echt 3500kg zijn? Het staat wel heel ruig, maar ik ken niet zoveel trailers die dat ook daadwerkelijk mogen wegen en dat laadvermogen ook echt gebruiken.

Op het moment dat je feitelijk genoeg hebt aan 2500 - 2600kg, komt het plaatje er heel anders uit te zien

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:35

ikke, jep helaas wel. Dressuurkasteel en Shire moeten samen mee. Zit ik op 2700 kg, trailer mag 1700kg laden en weegt zelf 1000 kg. Ik wil speling hebben en ga daarom naar 3500kg. Huidige auto mag minder trekken en doet dit vooralsnog zonder problemen maar ik voel mij er zelf niet prettig bij.

In de toekomst is de kans groot dat er nog een Shire komt en dan kom ik er helemaal niet meer onderuit.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:00

Selka schreef:
ikke, jep helaas wel. Dressuurkasteel en Shire moeten samen mee. Zit ik op 2700 kg, trailer mag 1700kg laden en weegt zelf 1000 kg. Ik wil speling hebben en ga daarom naar 3500kg. Huidige auto mag minder trekken en doet dit vooralsnog zonder problemen maar ik voel mij er zelf niet prettig bij.

In de toekomst is de kans groot dat er nog een Shire komt en dan kom ik er helemaal niet meer onderuit.

Onlangs reed ik achter een combinatie van bus met IW met 2 hele flinke paarden erin, aan het eind van de oprit naar de snelweg reed het gevaarte net over 50 en moest op die snelheid invoegen. Voorzichtig rijden met je paarden snap ik nog wel, maar dit ging wel erg traag. Daarom snap ik wel dat je een auto zoekt die makkelijk een trailer met twee flinkerds kan trekken.


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:37

Pipodipo schreef:
Selka schreef:
ikke, jep helaas wel. Dressuurkasteel en Shire moeten samen mee. Zit ik op 2700 kg, trailer mag 1700kg laden en weegt zelf 1000 kg. Ik wil speling hebben en ga daarom naar 3500kg. Huidige auto mag minder trekken en doet dit vooralsnog zonder problemen maar ik voel mij er zelf niet prettig bij.

In de toekomst is de kans groot dat er nog een Shire komt en dan kom ik er helemaal niet meer onderuit.

Onlangs reed ik achter een combinatie van bus met IW met 2 hele flinke paarden erin, aan het eind van de oprit naar de snelweg reed het gevaarte net over 50 en moest op die snelheid invoegen. Voorzichtig rijden met je paarden snap ik nog wel, maar dit ging wel erg traag. Daarom snap ik wel dat je een auto zoekt die makkelijk een trailer met twee flinkerds kan trekken.

Maar kwam dat door oeverloos gebrek aan vermogen of een jammerende chauffeur die z'n rechter voet niet kan gebruiken?

Ik was laatst ook bijzonder onaardig bezig voor het overige verkeer, maar ik had ook twee zeer onervaren mieperts op de wagen. Dan kun je nog zoveel power hebben; dat keert zich op zo'n moment eigenlijk tegen je en vraagt dus om extra beheersing van de rechtervoet.

@Selka: ik snap je beweegredenen maar om even terug te grijpen op de Ssang Young die eerder langs kwam; daar zijn versies die 3200kg aan de haak mogen hebben en versies die 3500kg mogen trekken. Waarom was me niet helemaal duidelijk maar beide zullen in dat opzicht voldoen.
Punt van aandacht is wel dat de combi die je beschrijft een wat serieuzer beroep zal doen op de toegestane kogeldruk. Ik schat in dat 100kg weleens aan de magere kant zou kunnen zijn. Check dat terdege!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:47

Aangezien hier nogal wat kenners zitten, even een vraagje. Mijn oudere wagen (1991) heeft ineens een probleem. Hij heeft een maand stilgestaan in de 1e versnelling. Afgelopen weekend wilde mijn stiefvader hem starten en verplaatsen. Starten lukte, maar in de versnelling krijgen absoluut niet. Alleen in de achteruit, en dan slaat hij af. De laatste keren dat ik er mee gereden heb ging schakelen gewoon soepel, dus versleten koppeling is onwaarschijnlijk. Wel voelt het schakelen heel anders dan een moderne auto, en mijn stiefvader had er nog nooit mee gereden, dus wellicht heeft hij iets geforceert wat niet hoort. Weet iemand hier wat het probleem ofde oplossing kan zijn?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:56

Ikke, ja daar kijk ik zeker naar. 1 paard gaat met de Volvo v60 mee en die heeft 100 kg kogeldruk. Vind dat net gaan.

Ik zit nu op het spoor Ford Ranger/F150, Dodge Ram etc maar die zijn niet heel handig met de honden.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:01


It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:08

Ikke, ik vond het wel een avontuurlijke actie en snapte het eigenlijk niet zo goed.

Eef_bam, kan zijn dat je kabel stuk is, dat is met een gebruikt onderdeel vrij goedkoop op te lossen. Probeer eens wat er gebeurt als je de pook in zijn vrij eerste even schudt van links naar rechts, misschien gaat die dan makkelijker in de versnelling. In stilstand is het lastig om naar 1 en R te schakelen, het gaat makkelijker als je beetje rolt. Kan ook zijn dat je drukgroep stuk is en dan kan je er echt niet meer mee rijden, dat is te gevaarlijk.In dat geval is repareren ook een stuk kostbaarder.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:16

Eef_Bam schreef:
Aangezien hier nogal wat kenners zitten, even een vraagje. Mijn oudere wagen (1991) heeft ineens een probleem. Hij heeft een maand stilgestaan in de 1e versnelling. Afgelopen weekend wilde mijn stiefvader hem starten en verplaatsen. Starten lukte, maar in de versnelling krijgen absoluut niet. Alleen in de achteruit, en dan slaat hij af. De laatste keren dat ik er mee gereden heb ging schakelen gewoon soepel, dus versleten koppeling is onwaarschijnlijk. Wel voelt het schakelen heel anders dan een moderne auto, en mijn stiefvader had er nog nooit mee gereden, dus wellicht heeft hij iets geforceert wat niet hoort. Weet iemand hier wat het probleem ofde oplossing kan zijn?

Even over je bericht heen gelezen maar hoe heeft ie de wagen gestart? Als ie 'm eerst in vrij gezet heeft, gestart en dan willen schakelen, dan zou het kunnen zijn dat de koppelingsplaten vast zitten.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:30

Eef_Bam schreef:
Afgelopen weekend wilde mijn stiefvader hem starten en verplaatsen. Starten lukte, maar in de versnelling krijgen absoluut niet.

Heb het daarna zelf nog geprobeerd?
Toevallig niet iemand die al 100 jaar automaat rijdt en niet aan een koppeling denkt?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:55

Selka schreef:
Ik zit nu op het spoor Ford Ranger/F150, Dodge Ram etc maar die zijn niet heel handig met de honden.



Wrm niet?
Met een hardtop op de bak net ideaal.
Oké, qua uitstraling boet je wel wat in, maar in gebruiksgemak win je x10.
Onze Vizsla rijdt altijd mee vanachter in de bak, al meerdere keren meer dan 100km gedaan hoor.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:18

Haha hoe gaaf ook. Ik kan en wil niet sleutelen. Geen oude auto voor mij ;)

s0173957, ja gaat dat? Wij hebben een Duitse Dog die begin dit jaar een ruggenmerginfarct heeft gehad. Hij kan niet meer zelf in de auto springen. Is de bak niet hoger dan een standaard SUV? Het is namelijk 83kg die ik omhoog moet hijsen. Welke auto heb jij?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:12

Een Amarok.
Is idd hoger dan een gewone SUV, en als ze niet kunnen springen moeilijk. Maar daar bestaan loopplankjes voor è!
De onze rijdt echt liever mee achter in de pick up dan achter in de Freebee...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:49

Ja alleen vindt onze sukkel die eng :+ ik zal tzt eens het verschil in hoogte moeten meten.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:39

Van grond tot bak 78cm, volgens de brochure van VW.
Afbeelding

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:50

Bedankt voor het plaatje. De F150 varieert van 89 cm tot 94 cm. De Ranger is 84 cm. De Ranger Wildtrak kan niet met hardtop.. -O-
Helaas kan ik nu de Explorer niet nameten. Die staat voor APK bij de garage.

Ik heb in de kerstvakantie lekker wat uitzoekwerk :)

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:08

Een hardtop is aftermarket (altijd, bij elk merk) dus kan volgens mij ook bij een wildtrak als je dat wilt.
Gewoon de beugels eraf halen en hardtop erop volgens mij...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:34

Zijn er hier mensen met ervaring met een ford mondeo 1.6 diesel als trekauto?
Mag 1600kg trekken, komt 1400-1500kg achter te hangen.

En zijn er hier ervaringen met het verzekeren van de trailer?
[TAO] Trailer verzekeren

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:40


Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:07

Lisetjj schreef:
Zijn er hier mensen met ervaring met een ford mondeo 1.6 diesel als trekauto?

Mondeo Diesel is op zich een prima trekauto. Alleen loopt de 1.6 (2011-2015 met 115 pk als ik het goed heb opgezocht) niet over van vermogen. Persoonlijk zou ik met 14-1500 kg aan de haak graag wat meer kracht in het vooronder hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers