De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:17

Ja ik vind het ook jammer. Het zit nog steeds heerlijk. Maar osteopaat raadt voor ons toch een ander type zadel aan dat beter past bij onze lange ritten op heuvelachtig terrein en mijn lichaamsbouw. Het verdeelt de druk nu niet optimaal en maakt dat er spierverlies is op de rug. Erg jammer, want het concept vind ik echt fantastisch. Het werkte perfect toen we nog veel in de bak reden, trainden en af en toe een buitenrit maakten. Maar nu met regelmatig ritten van 2-3 uur, met heuvels en af en toe een training in de bak, raadt ze een zadel aan dat de druk beter verdeeld.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:57

Lastig mbt prijs
Op kleintieranzeigen staan er op het moment ook aardig wat te koop zag ik.
Daar variëren de prijzen van 600 t/m 1000
Ook bv een cow voor 950€
Maar goed die staan er ook voor 1100 op..

De mijne had ik toen verkocht voor 700 buffel en de cow zgan 1150 excl pads etc

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:07

Daihyo schreef:
Ja ik vind het ook jammer. Het zit nog steeds heerlijk. Maar osteopaat raadt voor ons toch een ander type zadel aan dat beter past bij onze lange ritten op heuvelachtig terrein en mijn lichaamsbouw. Het verdeelt de druk nu niet optimaal en maakt dat er spierverlies is op de rug. Erg jammer, want het concept vind ik echt fantastisch. Het werkte perfect toen we nog veel in de bak reden, trainden en af en toe een buitenrit maakten. Maar nu met regelmatig ritten van 2-3 uur, met heuvels en af en toe een training in de bak, raadt ze een zadel aan dat de druk beter verdeeld.


Ligt je zadel nog wel in balans? Als je eens wil dat ik mee kijk moet je het maar laten weten. Heb ook een plip pad die je mag gebruiken.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:37

Jawel, het ligt nog goed. Het probleem zit 'm echt in de uren rijden. Ritten van 3/4 uur, paar keer per week. Dan is de drukverdeling gewoon niet optimaal. Je zei het zelf al, dan kun je beter een cow hebben met mijn gewicht.
Met de wedstrijden toen, dat was prima. 4x per week half uur/uur max in de bak trainen en 1x een buitenrit van 2 uurtjes. En dan werd het eens een keer wat meer.
Maar nu met 1x in de maand in de bak en zo'n 10-15 uur per week buitenrijden, minimaal. Daar is het niet het juiste zadel voor. Hij verliest wat spieren over de lengte van zijn rug en achter de schoft.
Korte ritten en trainingen in het bos gaat prima, dan doen we momenteel ook. Maar dat is niet wat we het leukste vinden :D

Ik heb 'm voor 850 te koop gezet, met 3 goede pads: https://www.bokt.nl/markt/ad/494715/fre ... toebehoren
Ik heb de FB ook nog even bekeken en vond dat wel redelijke prijs, met ruimte om er nog over te praten.

Dit zijn wel onze gebruikelijke ritten zeg maar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:00

Okee, mijn verhaal krijgt een vervolg. Logisch nadenken bracht me aan het twijfelen. Ik zag ook de verminderde spieren op de rug, maar hij heeft er geen last van. Totaal niet. Dus dat klopt niet zou je denken.
Toen ben ik eens na gaan denken over training. Voorheen trainden we meer in de bak, weinig buiten. Het laatste half jaar heb vooral buiten gereden, relaxt, lang teugeltje, lange afstanden. Dus ik heb het trainen weer opgepakt. Nog wel buiten, maar veel meer buikspieren aanspannen, over de rug, stretchen, achter er beter bij. En dat dan op heuvelachtig terrein. Na 1,5 week zag je al verschil. Na 3 weken was alles weer terug aan spieren.
Ik heb in de tussentijd contact opgenomen met Kitty voor een check en zij kon op korte termijn langskomen. Ze heeft gekeken en kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie: het is een trainingsprobleem. En op dat moment zag hij er best goed bespierd uit.

Ik had vlak ervoor na een rit onderstaande foto's genomen. Let niet op de drukplekken, die zijn van zijn vorige zadel en zijn elke winter weer zichtbaar. Hij heeft sowieso witte vlekjes en pigment verlies en elk litteken worden witte haren.
De opstaande haartjes zijn mijn schuld, ik trok de pad er aan deze kant naar voren af :+
Ik rijd overigens met een Lakotapad met verdikte inlage, maar wel gewoon wol op de ruggengraat, vandaar ook dat zweet in het midden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om te kijken of er echt ergens geen problemen met piekdruk op zijn rug waren, mocht ik de plippad van Kitty een tijdje lenen. Ik heb 'm zowel getest met een baktraining als met een heuvelachtig buitenritje, om te kijken wat het verschil was.
Er was iets minder klei onder de beugelophanging, met name met het buitenritje, dus daar zit wel iets meer druk. Maar het verschil is echt minimaal. Zie de foto's, ná het rijden genomen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom: de Freemax mag gewoon blijven en ik moet tijdens de buitenrit gewoon wat momenten trainen. Niet heel de rit, want dan heb ik een dwars paard. Maar training, afwisselen met lang teugeltje stofzuigen of sprinten geeft al zoveel meer spierontwikkeling, dat is bizar. En bijkomend voordeel: in de bak is hij tegenwoordig heerlijk los :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:11

Ooh, goed nieuws! Kan Jim lekker zijn mooie zadel houden!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:19

Om een PLIP goed te beoordelen moet je hem tegen het licht houden of voor een lamp houden. Zo zie je er te weinig van.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:22

Dat hebben we ook gedaan, alleen geen foto van gemaakt. Het was niet doorzichtig. Het was hooguit een paar mm minder aan klei op de plek van de beugelophanging.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:33

Als het echt doorzichtig is dan heb je een groot probleem :)
'Een paar mm minder' geeft alleen een vergelijk als je weet hoe dik de klei op de 'dikke' plekken nog is.
2 mm klei op 4 mm normale dikte is toch al een 50% reductie, dus extra belasting.
2mm minder op 10 mm geeft al een beter beeld :)


Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:39

Ik heb 'm niet opgemeten, maar de pad is zeker 10mm dik, ik denk wel meer. Maar heb 'm niet bij de hand, dus kan het nu niet opmeten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:49

Punt is dat het uitgangspunt erg belangrijk is. De pad moet goed 'uitgerold' worden zodat ie overal even dik is.
Net als alle meetmethodes hoe ingewikkeld of simpel die ook zijn :D 'de mens aan de knoppen bepaalt het resultaat'...

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:57

Ja klopt. Dat heb ik ook gedaan. Hij was overal even gelijk, op de rug gelegd, Lakota pad en zadel daar bovenop, 30 min gereden, lakotapad en zadel er voorzichtig afgehaald, foto's gemaakt, in de lucht gehouden en gekeken, neergelegd op een vlakke ondergrond en nog een keer foto's gemaakt en terug in de doos.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:39

Wat ben ik blij om te lezen dat het niet beslist aan het zadel lag en dat je weer lekker verder gaat met je zadel.
Dat geeft me toch weer een beetje extra vertrouwen om volgend jaar weer lekker te gaan rijden met mijn zadel :)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:59

Voor de liefhebbers, ik heb op facebook een zgan 2e hands freemax staan, short buffel 17 inch seat fork 6 met edges.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:58

De Freemax cow cognac round :~
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:22

Ohhhh wow <3

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:49

Ik vind vooral de pad gaaf, welke kleur is dat?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:08

Oryani schreef:
Ik vind vooral de pad gaaf, welke kleur is dat?

Daar was ik ook al benieuwd naar. :D

Prachtig zadel en hoofdstel zeg! <3 Ik ben nog steeds erg blij met de mijne, alleen jammer genoeg even een pauze ingelast omdat mijn merrie een groeispurt heeft. :P

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:24

Thanx! Dat is de Kifra-pad Forrest Green

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:31

Héle mooie kombi !!


Leo

Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:04

Prachtig zadel <3 zo jammer dat de round niet op mijn paard paste _O- maar ik ben helemaal in de wolken met mijn Cow Short. <3

Afbeelding

Nu alleen nog een droge bak zodat ik er daadwerkelijk mee kan rijden.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:00

Heel mooi

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:01

Prachtig Leo! <3

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:13

Staat heel stoer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 21 bezoekers