Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:44

Binnenkort verhuizen 2 van de 4 paarden uit de kudde. 1 van de achterblijvers heeft verlatingsangst, hoe kan ik het beste hiermee om gaan?
Iemand tips? Ik dacht zelf aan:
Wel laten zien dat ze weggaan, en daarna op de wei zetten, en gewoon de normale dingen met ze gaan doen.
Als je tips hebt, graag!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:40

Hoe heftig reageert het dier? Zolang die niet door de omheining knalt klinkt je plan prima. Verwacht je wel ontsnappingsacties dan zou ik het dier op stal houden.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:05

zolang eentje niet alleen achterblijft zal het toch zo erg niet zijn?

paarden kunnen vooral flippen als ze alleen achterblijven lijkt me?

niet te veel doemdenken en gewoon doen.

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:14

troi schreef:
Hoe heftig reageert het dier? Zolang die niet door de omheining knalt klinkt je plan prima. Verwacht je wel ontsnappingsacties dan zou ik het dier op stal houden.



Ze staan sowieso 24/7 buiten in een kudde.
Stal is ook geen optie. Allerlei trauma’s.
Ontsnappen niet, vooral stress en hinniken. Ik wil het zo soepel mogelijk laten verlopen

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:16

tengeltje11 schreef:
zolang eentje niet alleen achterblijft zal het toch zo erg niet zijn?

paarden kunnen vooral flippen als ze alleen achterblijven lijkt me?

niet te veel doemdenken en gewoon doen.


Ik wil proberen zo min mogelijk stress te laten krijgen.
En er blijft er sowieso 1 bij.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:21

AngelaKoek schreef:
Binnenkort verhuizen 2 van de 4 paarden uit de kudde. 1 van de achterblijvers heeft verlatingsangst, hoe kan ik het beste hiermee om gaan?
Iemand tips? Ik dacht zelf aan:
Wel laten zien dat ze weggaan, en daarna op de wei zetten, en gewoon de normale dingen met ze gaan doen.
Als je tips hebt, graag!

Wat bedoel je precies met daarna op de wei zetten?

Ik las de zin in de eerste instantie als; 4 paardjes staan in de weide, je haalt de 2 eruit, die gaan weg. Maar na wat van de comments vroeg ik me af of dat klopt? :)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:23

Hoe innig is de band tussen de achterblijvers?
Als je de 2 die weg gaan samen uit het zicht zet, wat doen de andere 2 dan?

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:43

Serenity350 schreef:
AngelaKoek schreef:
Binnenkort verhuizen 2 van de 4 paarden uit de kudde. 1 van de achterblijvers heeft verlatingsangst, hoe kan ik het beste hiermee om gaan?
Iemand tips? Ik dacht zelf aan:
Wel laten zien dat ze weggaan, en daarna op de wei zetten, en gewoon de normale dingen met ze gaan doen.
Als je tips hebt, graag!

Wat bedoel je precies met daarna op de wei zetten?

Ik las de zin in de eerste instantie als; 4 paardjes staan in de weide, je haalt de 2 eruit, die gaan weg. Maar na wat van de comments vroeg ik me af of dat klopt? :)


We hebben ze op een mini pp staan. Op zand zeg maar. Ik het midden een weitje, af en toe erop. Ivm opletten gewicht/ hoefbevangen.
Dat vinden ze natuurlijk heerlijk. Ik dacht: dan hebben ze het niet zo in de gaten?

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:47

tamary schreef:
Hoe innig is de band tussen de achterblijvers?
Als je de 2 die weg gaan samen uit het zicht zet, wat doen de andere 2 dan?


Degene die weggaat, 1 is de ‘leider’ van de kudde. De stresskip staat tweede in rang, zijn niet de beste vrienden, maar hij hangt er wel op qua rust.

Als de 2 uit het zicht gaan, gaat de stresser hinniken, heen en weer lopen. Hij breekt niet uit oid.
Ik wil zoveel mogelijk de rust bewaren. Het paardje is een luchtzuiger, heeft veel stress te verduren gehad. Heeft last van z’n bijnieren gehad door de stress. Is nu net aan het overgaan

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:47

Als het weitje voor hun echt een lekker extraatje is, is dat wel een mooie optie om die open te doen.

Ze krijgen nog wel mee dat er 2 weg gaan, maar hebben de afleiding van het gras.

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:48

LBLGypsyCobs schreef:
Als het weitje voor hun echt een lekker extraatje is, is dat wel een mooie optie om die open te doen.

Ze krijgen nog wel mee dat er 2 weg gaan, maar hebben de afleiding van het gras.



Ja dat kan het beste denk ik.. dan was de oplossing er al

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:51

Ah, dankjewel voor de uitleg, ik snapte het al niet helemaal meer. Maar in dat geval, wat je zelf al bedacht had zou ik ook doen. Zoveel mogelijk bij het normale houden, er zal al verandering genoeg zijn. En hij zal sowieso gaan stressen, wij hadden ook zo'n stresskip en die kon zich enorm druk maken als ze van haar (inmiddels al 7-jarige dochter) gescheiden werd (bijvoorbeeld omdat we gingen rijden).

Lekker op de wei gooien en laat hem maar even razen. Het moet er toch uit, en hij kan het er beter uitbewegen dan dat hij het op gaat kroppen en op een gegeven moment "knapt". Het is toch een verandering waar ze doorheen moeten, en mijn ervaring is dat als de rest "normaal" blijft, dat juist ook houvast biedt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:23

Voor de stresskip kun je kijken of je nog kunt ondersteunen met bijvoorbeeld Strezz van Phytonics, of Bach rescue remedy.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden verhuizen uit de kudde, hoe het beste om te gaan met

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:58

Het beste werkt het meestal als je eerst de achterblijvers even weghaalt, als ze achterblijven veroorzaakt dat de meeste stress.
Als je ze dan weer terugzet zonder de anderen zullen ze niet zo heftig reageren als dat ze achterblijven.
Zijn ze wel gewend om even weg te gaan?
Anders kun je dat nu nog gaan oefenen, even kort bij elkaar weg, evt. eerst in zicht, dan steeds iets verder.

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 22:02

Serenity350 schreef:
Ah, dankjewel voor de uitleg, ik snapte het al niet helemaal meer. Maar in dat geval, wat je zelf al bedacht had zou ik ook doen. Zoveel mogelijk bij het normale houden, er zal al verandering genoeg zijn. En hij zal sowieso gaan stressen, wij hadden ook zo'n stresskip en die kon zich enorm druk maken als ze van haar (inmiddels al 7-jarige dochter) gescheiden werd (bijvoorbeeld omdat we gingen rijden).

Lekker op de wei gooien en laat hem maar even razen. Het moet er toch uit, en hij kan het er beter uitbewegen dan dat hij het op gaat kroppen en op een gegeven moment "knapt". Het is toch een verandering waar ze doorheen moeten, en mijn ervaring is dat als de rest "normaal" blijft, dat juist ook houvast biedt.


Dank!! Fijn dat mijn gevoel nu nog even bevestigd wordt

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 22:03

Hilary schreef:
Voor de stresskip kun je kijken of je nog kunt ondersteunen met bijvoorbeeld Strezz van Phytonics, of Bach rescue remedy.


Bach rescue geef ik momenteel al. Ter voorbereiding
Dank!

AngelaKoek
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 22:04

MirandaFuego schreef:
Het beste werkt het meestal als je eerst de achterblijvers even weghaalt, als ze achterblijven veroorzaakt dat de meeste stress.
Als je ze dan weer terugzet zonder de anderen zullen ze niet zo heftig reageren als dat ze achterblijven.
Zijn ze wel gewend om even weg te gaan?
Anders kun je dat nu nog gaan oefenen, even kort bij elkaar weg, evt. eerst in zicht, dan steeds iets verder.



Zijn wel gewend. Wij gaan vaker naar het bos. Dat gaat goed.
Dank voor het meedenken!!