Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 16:11

Begin dit jaar had ik 1 Tinkermerrie...

In het verleden wel eens een veulen gefokt met mijn vorige merrie, wilde dat ooit nog wel eens over doen. Maar eerst andere plannen, endurance starten stond al jaren hoog op de wishlist, en eindelijk had ik een jong en fit paard die er klaar voor was! Phoebe zag er dan wel uit als een Tinker, vanbinnen is ze een Arabische Mustang.

Echter kwam ik ergens in februari een marktplaats advertentie tegen van iemand in zuid Limburg die 3 merries te koop aanbood. Die merries waren niet wat ik zocht, ik zocht immers helemaal niks, Tinkers kijken doe ik al jáaren. Maar waren zij niet van de eigenaresse die de hengst had die ik had uitgekozen als "ooit-toekomstige-date?". Via facebook maar eens een berichtje gestuurd van hoe of wat. Het zou niet de eerste keer zijn dat de hengst van mijn keuze verkocht werd. En zo kwam het balletje aan het rollen. En dan kan je natuurlijk je merrie helemaal vanuit Groningen naar Limburg brengen, maar je kan het ook andersom doen. Eind maart mocht ik Ashlan voor een periode van minimaal een jaar hier verwelkomen.

Een hengst verhuizen voor 1 merrie? Ja, dat was de insteek, maar zo liep het even niet. Want ik, die begin het jaar nog riep dat 1 paard voorlopig echt genoeg was, had inmiddels nog 2 Tinkers mogen verwelkomen. In dezelfde week dat het contact over Ashlan op gang kwam, bleek dat de fokkers van mijn huidige merrie, afstand moesten doen van haar moeder Noeka én oma Tjaja. Plek genoeg hier, maar aan gezelschap voor Phoebe enig gebrek (aangezien haar beide weidegenootjes hier op pension te koop stonden), dus laat maar komen...

En zo had ik ineens 3 merries en een (bruikleen) hengst. Endurance plannen maar weer in de ijskast, en kijken of 4 generaties in de wei mogelijk zou zijn. Ik heb al mijn paarden altijd buiten, het liefste de veulens ook. Voorheen twee keer een veulen gehad begin juni, dat beviel prima. Dus nu in mei alle paarden laten keuren door de dierenarts, die voor allemaal zonder twijfel groen licht gaf, en in juni begonnen met dekken.

Na de eerste ronde was Noeka de eerste die drachtig was. Van Ashlan uiteraard. Wat een opluchting. Door een blessure is Noeka niet meer volledig in te zetten als rijpaard, en het zou fijn zijn als ze een wel nog "een functie" zou hebben. Dus als er 1 drachtig mocht worden, hoopte ik dat zij dat zou zijn.

Helaas werd de oudste merrie, Tjaja, leeg gescant. Dat is jammer, maar een oudere merrie, niks te verliezen. Afgesproken dat we een laatste en tweede poging zouden doen, je moet de natuur ook in z'n waarde laten, te oud is gewoon te oud.

Echter was van te voren al duidelijk geworden dat Tjaja en Noeka geen dracht zouden volbrengen zonder dicht gezet te worden. Een kleine ingreep die bij veel merries wordt gedaan om te voorkomen dat de dracht mis gaat ten gevolge van lucht zuigen met de vulva. Een "bijwerking" hiervan is dat natuurlijk dekken niet meer mogelijk is. Dus de combinatie Ashlan x Tjaja was hiermee niet meer mogelijk. We besloten te switchen naar de Tinkerhengst van vrienden, die dekte middels KI. Knappe Finnegan mocht het klusje afmaken. Een voor mij emotionele beslissing. Finn is de hengst die mijn eerst zelf gefokte paardje had mogen dekken, als zij niet te vroeg overleden zou zijn. Na haar overlijden heb ik het met haar moeder geprobeerd, maar dat mocht niet pakken. Dus een veulen van Finn bleef voor mij bij dromen. Terwijl die pretletter mij al 2 keer had moeten troosten tijdens het inslapen van 2 jonge, zeer dierbare paarden. (voor de kenners, Lola en Sterrin)

Een week later werd de jongste, Phoebe drachtig gescand. Slik. Mijn baby, mijn prinses, zo speciaal op mijn pad gekomen, en ik op de hare. En nu werd ze mamma. Als dat maar goed gaat. Een paar weken later de scan voor de bevestiging. Nog steeds niet overtuigd van wat ik had gedaan, wist ik niet wat ik hoopte. Maar er viel niks meer aan te doen. De eerste combinatie voor 2020 was gelijk de meest beladen.

Ashlan (v. Deaglan Snorremans van Germania, mv. Collin vd Gorterstraat)
Afbeelding

x

Phoebe (STER, v. Bart, mv. John Boy)
Afbeelding

En hoe staat het met de dracht van Noeka? hoor ik jullie denken. Helaas werd Noeka bij de tweede controle gust gescand. Ergens tussen dag 25 en dag 47 is zij de vrucht verloren. Ik besloot haar op de gok hengstig te spuiten. Als ze het vruchtje pas net kwijt was, zou de baarmoeder al endometriale cups hebben gevormd, hetgeen wat voor de hormonen zorgt die de dracht tijdens de eerste periode in stand houden. Dit gebeurt ongeveer vanaf dag 40. Als deze er eenmaal zijn, duurt het ongeveer 130 dagen voordat een merrie weer hengstig kan worden. Indien Noeka de vrucht al eerder was kwijt geraakt, zou ze gewoon weer hengstig worden, wat ons een kans gaf om ook haar te insemineren met Finn. Want net als bij Tjaja, door het dichtzetten was dekken met Ashlan geen tweede keer mogelijk.

Op het moment dat Noeka gust werd gescand, werd Tjaja ook weer gescand. Een voorzichtige "drachtig". Wauw, wat gaaf. Boven al mijn verwachtingen. Echt waar? Nou ja, voorzichtige echt waar, want er zaten ook wel wat cystes. Dus na het weekend weer kijken.

Na het weekend hadden we dubbel geluk: Noeka hengstig én Tjaja zonder twijfel drachtig. Dus de tweede combinatie van 2020

Finnegan (v. Cullan, mv. Hilko vd Bonte Hoeve, vv. Yellow Fellow vd Gorterstraat)
Afbeelding

x

Tjaja (STER)

Afbeelding

Daarna mochten we met Noeka gaan insemineren, en kon het aftellen opnieuw beginnen. Afgelopen vrijdag was het zover, de laatste keer scannen. Tjaja nog steeds mooi drachtig, en Noeka wil alles wat haar moeder ook doet; dus ook zij was drachtig! Ik zat op een driedubbele roze wolk. Alledrie drachtig, volgend jaar allemaal een veulen, en hopelijk vier generaties in de wei. Hoe gaaf is dat?

De laatste combinatie

Finnegan (v. Cullan, mv. Hilko vd Bonte Hoeve, vv. Yellow Fellow vd Gorterstraat)
Afbeelding

x

Noeka (STER, v. John Boy)
Afbeelding

Uiteindelijk zijn de uitgerekende datums (340 dagen) en kleurkansen als volgt:

Ashlan x Phoebe - 19 mei 2020
75.00% Zwartbont
25.00% Zwart

Finnegan x Tjaja - 13 juni 2020
18.75% Zwartbont
18.75% Valkbont
18.75% Smokyblackbont
18.75% Bruinbont
6.25% Bruin
6.25% Zwart
6.25% Valk
6.25% Smokyblack

Finnegan x Noeka - 4 juli 2020
12.50% Zwartbont
12.50% Bruin
12.50% Valkbont
12.50% Zwart
12.50% Smokyblackbont
12.50% Valk
12.50% Smokyblack
12.50% Bruinbont

Waar ik voorheen enorme voorkeur had voor geslacht of kleur, maakt het me nu helemaal niks uit. Het zou hilarisch zijn als Phoebe een zwarte merrie met smalle bles geeft, gewoon om het rijtje van generaties om en om af te maken. Als Tjaja haar zwart-wit oren ver-erft zou ook gaaf zijn, of een effen valkje van Noeka? Maar eigenlijk maakt het me helemaal niks uit. Als alles maar goed gaat...

Merrieveulens zouden eventueel mogen blijven, als ze me aanspreken. Hengstveulens zullen hoe dan ook verkocht gaan worden. Ik ben er inmiddels uit dat hengsten houder geen baantje voor mij is. Al zou ik het niet erg vinden als Ashlan blijft staan.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:20

Wauw! <3

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:37

Wat ontzettend gaaf! Gefeliciteerd! *\o/*

Ik vind de kleur van Finnegan echt prachtig :)) . Nog niet eerder gezien!

amsterdam10
Berichten: 591
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:48

Wat een bijzonder verhaal! Ik volg graag mee :j

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 04:16

Wauw wat gaaf! Ik volg zeker, je hebt echt prachtige merries en ik begrijp de hengsten keuze helemaal! <3

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 06:15

Wat leuk, gefeliciteerd.
Blijft bij jou steeds een verassing wat je elke x weer hebt staan haha.
Ik Hoop op gezonde veulens voor jou.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:45

Wow, wat een prachtige paarden. Pft... 2020 is echt nog zo ver weg!! Moeten we wel lang wachten en gissen. :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:17

Wat leuk, al wat volgers!

Vanochtend even gescant om het bij Noeka zeker te weten. Vanwege haar gedrag had ik enige twijfel of ze het niet weer kwijt was. Phoebe dat we niet toch een startkaart moeten aanvragen. Tjaja vanwege haar leeftijd even extra in de gaten houden. Maar het geluk was nog aan onze zij, alledrie nog mooi drachtig! Phoebe 81 dagen, Tjaja 58 dagen, Noeka 35 dagen.

Gisteren heeft bokker PeerAppel geweldige foto’s van Phoebe en mij gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:53

Gave foto's! Gelukkig is alles goed! :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 00:20

Update!

Sinds vorige week loopt Ashlan bij de dames in de wei. Er namen wat zaken een onverwachtse wending aan waardoor dit mogelijk was. Tot op heden gaat het super en is het heerlijk genieten van een prachtig natuurlijke kudde. En voor mij deze winter lekker overzichtelijk en makkelijk alle paarden bij elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week ook even wat buikfoto's gemaakt, al valt er naar mijn idee nog weinig te zien

Phoebe 102 dagen (vandaag 111 dagen)
Afbeelding

Tjaja 77 dagen (vandaag 86 dagen)
Afbeelding

Noeka 56 dagen (vandaag 65 dagen)
Afbeelding

LonnekeXXX

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 06:08

Wat een knappe merries ik volg!

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:21

Ik volg natuurlijk ook *\o/*

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:25

Gaaf! Mooie kudde zo! Ik ga volgen :):)

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:30

Leuk! Ik zet ook een stipje!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 00:37

Wat leuk, weer wat volgers erbij!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En afgelopen weekend met alledrie de dames op pad geweest.
(samen met jorinda, wie Noeka haar vaste ruiter is, maar nu voor de gelegenheid even het oudste paard uit de wei had gehaald)
Afbeelding

LonnekeXXX

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:15

Wat een knapperds en wat een mooie buikjes krijgen ze al :D

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:25

Ashlan <3

Ik volg mee, wens je vooral gezonde merries en veulens toe!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 22:39

Oeps! Als ik niks post, ligt het topic stil. Hier een paar updates

Phoebe op de helft, 170 dagen

Afbeelding

Tjaja op de helft, 170 dagen

Afbeelding

Phoebe vandaag, 200 dagen

Afbeelding

Met Noeka gaat het ook goed, zij is over iets meer dan 2 weken op de helft.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:52

oh ik volg even mee, ben wel heel benieuwd hoe tjaja het gaat doen :j

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:35

Zijn er verdere updates?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:48

Ik kom hier ook volgen (hoop ik) :D Wat is Finagan een verschrikkelijk mooie hengst zeg! <3 :oo

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 21:33

Er is eigenlijk weinig nieuws, de dames doen het prima! Worden alledrie nog gereden. Dit was vandaag:

Tjaja 242 dagen
Afbeelding

Noeka 221 dagen
Afbeelding

Phoebe 267 dagen
Afbeelding

Ze staan sinds deze week met zn drieeen: Ashlan is verkocht aan een vriendin en de merrie van een andere vriendin die hier stond (ook drachtig van hem) is mee verhuisd. Ze staan een paar dorpen verderop, ben er afgelopen week zeker 3 dagen geweest, dus zie ze zeker nog! :)

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Vier generaties bont, als dat geen feest wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:09

Leuk zeg 4 generaties in de wei!! Ik ga volgen om dat te zien :) en prachtige paardjes.

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:10

Wat is Finnegan een prachtige hengst <3 <3 <3

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:51

<3 Leuk! Ik ga je volgen!
En die Finnegan, inderdaad wat een plaatje! <3