Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:49

DubbelDun schreef:
Vrijbuiter34 schreef:
Als ik dit allemaal zo lees kun je het beste een zadel op maat laten maken?

Helaas zijn daar ook zowel nu als in het verleden teveel verhalen bekend dat het op termijn ook geen oplossing bleek... en dan zit je met een duur 'op maat' gemaakt zadel wat je zowat aan de straatstenen niet kwijt raakt omdat het 'op maat' voor één paard is zonder dat je er meteen vanalles aan moet laten 'verbouwen' om het passend te maken voor een ander paard. Áls dat al mogelijk is.



Inderdaad, maar er bestaat ook een manier om een boom zo te maken dat die altijd weer aan te passen is; zelfs met standaard houten bomen is dat het geval, wij doen dat regelmatig, maar daarvoor heb je dan wel een kwaliteitszadel nodig die uit en vooral weer in elkaar te krijgen is. Teveel, ook de "betere", zadels hangen aan elkaar van de spijkers, krammen en nieten en we komen nog wel eens bomen tegen die van waaibomen hout gemaakt zijn met slecht aangebracht rawhide, niet sluitende glasvezel of zelfs een loslatende polyesterlaag. Om nog maar niet te spreken van de leer kwaliteit....
Bij westernzadels geldt ook " in het land der blinden is 1-oog koning". Het is niet zo moeilijk om jezelf in te lezen over hoe en waar een zadel moet liggen op de paardenrug; Youtube staat vol met filmpjes. Maar 1 ding is zeker; vertrouw nooit een zadelverkoper/ passer op zijn/ haar blauwe ogen! Handel is handel of het nu om zadels, auto's of paarden gaat dus zorg voor enige kennis of neem iemand mee die echt kennis van zaken heeft.

Daarbij zal de pasvorm van een zadel met een kortere, iets rond lopende, boom veel makkelijker op meerdere paardenruggen passen dan de rigide, platte houten bomen die vaak ook nog ( te) lang zijn. Die laatste boom zit in misschien wel 95% van de westernzadels en is een van de redenen dat er zoveel pasproblemen zijn i.c.m. slecht aanmeten.

Overigens is het een redelijk fabel dat een paard zoveel veranderd in zijn bouw. Na het 5e/ 6e levensjaar is die verandering er eigenlijk niet. Behalve als een dier echt ziek wordt en heel veel afvalt of echt oud wordt zodat de rug gaat inzakken ( en dan moet je er toch niet meer op rijden!) Bij een gezond, goed getraind, paard kan je jaren, zo niet zijn hele leven, met dezelfde boommaat toe. Ervan uitgaande dat deze ooit wel goed is aangemeten. Die van mij heeft sinds zijn 5e een 6 3/4 ( gullet) boom met vrij platte bars; hij is nu bijna 15! Ook het maatzadel wat we voor hem gemaakt hebben heeft die maat en we passen regelmatig nog even met de kale boom.

Nadeel van veel "fabriekszadels" is dat ze zogenaamd na ca, 6 maanden tot een jaar opeens niet meer passen. Fabel dat dat komt door de bespiering is nonsens; de rugvorm veranderd niet of nauwelijk ( rugspieren worden nauwelijks dikker door training, maar meestal paste de boom in 1e instantie al niet ( ( om diverse reden zoals een te lange platte boom i.c.m. stug leer).

Een maatzadel kost meer dan de B en lagere kwaliteit zadels, dat is waar. Maar qua prijs kom je vaak lager uit dan wanneer je de topkwaliteit " standaard zadels koopt die bij de winkels op de plank liggen. Het is maar welke keus je wil maken en wat je er voor over kan en wil hebben. Als je dat afweegt tegen het feit dat je dan ( bij een goed aangemeten zadel!) klaar bent voor de rest van het paardenleven is die prijs de afweging zeker waard; zeker als het zadel in kwestie ( mocht het ooit nodig zijn) nog iets aangepast kan worden.

Niks mis met een goed passend "fabrieks" zadel maar daar zit hem nu net de kneep!



DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:10

Voor het grootste deel kan ik me goed vinden in je verhaal.
Maar op de quote hieronder wil ik nog wel even in gaan.
ElCid schreef:
Bij een gezond, goed getraind, paard kan je jaren, zo niet zijn hele leven, met dezelfde boommaat toe.

Gezondheid kan een hoop doen met een dier qua vorm, maar ook het verschil in omvang van een 100% weideseizoen tegen stal/paddock in de winter kan een pasprobleem geven. En wat te denken van een drachtige merrie die tot de 6/7e maand gereden blijft worden (of nog langer) !!
Mijn eigen merrie gaat van een ovale rugvorm binnen 3 maanden naar een platte tafeltje's rugvorm en een boomzadel gaat dat écht niet volgen, een goede boomloos wel.

En dan het deel 'goed getrained'. Je gaat een jong paard beleren en laat netjes op een 4/5-jarige leeftijd een zadel aanmeten. Vervolgens ga je er alleen mee buiten rijden. Ik kan je garanderen dat dit zadel (hoe goed ook) binnen een jaar niet meer past. En dit geldt niet alleen voor pure recrea-ruiters, maar ook voor die mensen die dénken goed bezig te zijn met hun oefeningen om het paard vooral zo langzaam mogelijk te laten draven met het hoofd (te) laag, maar die geen idee hebben wat 'verzameling' betekent, laat staan dat ze het een paard kunnen leren.
Ook die boomzadels zullen na een tijdje niet meer passen, waar boomloos dat probleem niet heeft óf met een simpele aanpassing aan het zadel* opgelost kan worden. (*andere maat pommel en/of andere kussens).

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:28

"Let's agree to disagree ", ik ben het eens met de uitzonderingen die je noemt van de te vette paarden en drachtige merries; dan gaat de buik in de weg zitten en zeker bij drachtige merries veranderd er veel maar de vorm van de rug zelf veranderd niet. Dus na de dracht past het, goed passende, boomzadel weer.

Mijn Arabier werd hoofdzakelijk buiten gereden en die heeft jaren met hetzelfde boomzadel gedaan ( hij leeft niet meer dus het zadel in kwestie is verkocht). Ik zie ook niet in hoe de rugvorm zou kunnen veranderen als je buitenrijdt versus trainen in de rijbak behalve als je alles laat verslonzen en alleen maar rond sukkelt waardoor de buikspieren minder worden waardoor de rug kan gaan doorzakken. Overigens zou dat voor korte, wat rondere zadelbomen ook nog moeten kunnen; de platte, lange en rechte bomen zullen dan inderdaad knelpunten gaan geven; vooral op de lendenen en schoft omdat ze gaan bridgen.
Overigens is het aanmeten van een zadel op 4/5 jarige leeftijd te vroeg, dat kan pas na het 5e levensjaar.
Zadel pasvorm heeft hoegenaamd niks te maken met spier op of afbouw. Bij paarden met te dikke buiken zal een boomzadel soms naar voren getrokken worden maar te dik is nooit goed ;) niet alleen m.b.t. het zadel.

Zoals ik al schreef hebben we meerdere paarden die al jaren, zomer of winter, hetzelfde zadel passen. Ook na een pauze van werk en ook als ze eens een "paar pondjes" meer of minder wegen. Waarschijnlijk hebben we dus gewoon echt heel goed passende zadels/ zadelbomen gemaakt :o .

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 07:17

Ik las net even schuin door, maar discussiëren over dergelijke dingen zijn een straatje zonder einde (geen kritiek) :D

Ondertussen heb ik al meerdere zadels geprobeerd, maar nog niet hét gevonden.
Omdat ik tweedehands zoek is het natuurlijk net iets moeilijker, maar ik zie het persoonlijk niet zitten om pakweg 2000 euro uit te geven...

Tot nu toe zat de Garland voor mij het beste, maar was niet 100% voor Styn.
Vrijdag komt iemand een A. frinta passen.
Had al een foto doorgestuurd gekregen en ziet er heel erg net uit!

Iemand bekend met dit merk?

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:47

FleurStyn schreef:
Ik las net even schuin door, maar discussiëren over dergelijke dingen zijn een straatje zonder einde (geen kritiek) :D

Ondertussen heb ik al meerdere zadels geprobeerd, maar nog niet hét gevonden.
Omdat ik tweedehands zoek is het natuurlijk net iets moeilijker, maar ik zie het persoonlijk niet zitten om pakweg 2000 euro uit te geven...

Tot nu toe zat de Garland voor mij het beste, maar was niet 100% voor Styn.
Vrijdag komt iemand een A. frinta passen.
Had al een foto doorgestuurd gekregen en ziet er heel erg net uit!

Iemand bekend met dit merk?

Volgens mij mis je het punt wat we proberen te maken, namelijk dat je op de manier waarop je nu zoekt, zonder hulp en kale zadelbomen, heel waarschijnlijk geen passend zadel gaat vinden.

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:53

Je hebt gelijk! Back on topic.

Zoals ik al eerder schrijf is goed passen voor jouw paard en jou het belangrijkste; aan een foto heb je niks. Je kan een topmerk hebben maar als dat niet past heb je er niks aan; merk is dus van ondergeschikt belang behalve als je een nieuwe zou laten aanpassen dan heb je namelijk keuze in de bomen en is de kans groter dat je een kundige passer tegenkomt ( al is dat ook weer een gok!). Passen zonder te weten wat voor vorm de boom heeft heeft meestal weinig zin en de maten zeggen dus vrijwel niks.
Dan ben je dus weer terug bij af inclusief het feit dat er maar bar weinig mensen zijn die weten hoe een zadel zou moeten passen.

Dus zelf gaan kijken op Youtube of iemand met echt verstand van zaken op zoeken. Je kan geluk hebben en een passend zadel vinden, je kan pech hebben en dan een hoop geld moeten gaan uitgeven aan osteopaten of steeds een ander ( misschien wel/niet passend) zadel.

Ik kan je alleen maar succes wensen.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:05

@FleurStyn: je hebt helemaal gelijk, maar een deel van de terugkerende discussie is om mensen er wijzer van te maken :)

A Frinta is op zich geen verkeerd merk van Tsjechische makelij, maar ook dit merk kent zijn prijsklasses en dus ook verschil in gebruikt materiaal én manier waarop het bevestigd is. Ooit heeft iemand eens een zadel van dat merk gewonnen en dat was op zich al een opmerkelijk verhaal :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers