Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 16:42

Beetje vreemde vraag op een paardenforum...

ben op zoek naar iemand met kennis van hagelkogels.
Waarom? Ik heb op mijn wei 2 hulzen gevonden van hagelkogels en de plaatselijke jagers beweren (met het hand op hun hart) dat deze er niet uitzien als recent afgeschoten en er dus langer moeten liggen. Weidebazin is met hen gaan praten daarstraks.

Echter betwijfel ik dat omdat ik ze nooit eerder zag liggen. Ze zien er ook helemaal niet "oud" uit want dan verwacht ik er toch meer schade aan te zien door bv vertrapt te zijn door de paarden en meer zand eraan etc. ze zien er echter mooi intact uit.

Foto voeg ik later toe.

Maak me eigenlijk wel zorgen om de paarden aangezien ze idd in jachtgebied staan.

Leef en laat leven.


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:47

Hulzen kunnen er heel lang gewoon goed uitzien heb ik ondervonden.
Ik huur een stuk van mijn land al 20 jaar en heb vorig jaar 3 hulzen gevonden :+
En hier is het geen jachtgebied. In elk geval niet de laatste 25 jaar :Y)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 16:53

Pandora2 schreef:
Hulzen kunnen er heel lang gewoon goed uitzien heb ik ondervonden.
Ik huur een stuk van mijn land al 20 jaar en heb vorig jaar 3 hulzen gevonden :+
En hier is het geen jachtgebied. In elk geval niet de laatste 25 jaar :Y)

is alleen wat gek dat ik ze net nu tegenkom en net nu jachtseizoen is.
Voorheen stonden mijn 2 vorige paarden ook in die wei en heb ik buiten een ijzeren sterk geroeste kogelhuls niks gevonden na afspeuren van de wei.
Ook heb ik de plaats waar ik ze gevonden heb meermaals bewandeld en niks gezien. Lagen niet verscholen in diep gras. Er zijn echter meer velden in de omtrek (straal van 1km) die veel geschikter zijn om te jagen (staan nooit dieren op, geen omheining, meer bosjes rondom waar wild zich kan schuilhouden etc).

Leef en laat leven.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:12

Cartouchen kunnen er heel lang mooi uit zien. Maar wat maakt het uit? Ze knallen echt je paarden niet af en een mooi voordeel is dat ze je paarden bomproof maken tegen oudjaar.
Een jager mag (moet meestal in het kader van faunabescherming) verschillende periodes van het jaar verschillende dieren schieten. De kans dat je wei in een jachtgebied ligt is behoorlijk groot.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:15

Het kunnen ook nog altijd stropers zijn als het nieuwe kogels zijn en de jagers beweren dat ze het niet geweest zijn...


BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:16

Hoppit schreef:
Cartouchen kunnen er heel lang mooi uit zien. Maar wat maakt het uit? Ze knallen echt je paarden niet af en een mooi voordeel is dat ze je paarden bomproof maken tegen oudjaar.
Een jager mag (moet meestal in het kader van faunabescherming) verschillende periodes van het jaar verschillende dieren schieten. De kans dat je wei in een jachtgebied ligt is behoorlijk groot.


Bomproof maken? := Ik zou er niet van gediend zijn dat anderen je dieren de stuipen op het lijf jagen!

Daarbij; Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:20

BarbaLala schreef:
Daarbij; Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+


Ik vermoed dat je geen enkel idee hebt hoe gereglementeerd de jacht is en wat er zou gebeuren moest er helemaal niet meer gejaagd worden :+

Ik ben er ook absoluut geen liefhebber van, maar het is wel nodig.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:21

BarbaLala schreef:
Daarbij; Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+


Fauna bescherm je juist wel door te beperken en te beschermen. Haal svp uit je hoofd dat een jager alleen maar ergens gaat zitten om beestjes dood te maken, want dan moet je gewoon eens een keer meegaan.
Een jager weet exact welke dieren er in zijn gebied lopen, dassen, vossen, bokken, …
Als één van de vaste dieren aangereden is oid en kreupel ergens ligt te creperen, dan gaan zij dat uit zijn lijden verlossen.
Al die ganzen die niet meer vertrekken door de opwarming en verschuiving van de seizoenen? NEFAST voor al het inheems wild, hagedissen en amfibiën. De exoten tieren hier veel te goed en de Europese soortendiversiteit keldert waar we bij staan. Maar blijkbaar vind jij inheemse dieren niet het beschermen waard.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:25

Daarbovenop zijn we het zelf schuld dat er gejaagd moet worden. Bijvoorbeeld de vos gedijt ontzettend goed dankzij onze woonwijken en ons afval. Helaas zijn de zoog- en bodemdieren hier de dupe van. Een jager zorgt dus ook voor balans terug in de natuur dewelke wij verstoord hebben.

Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang zo'n huls mooi blijft en ben ook benieuwd naar een foto :)

Thrive

Berichten: 994
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:28

Als de hulzen van heel recent zijn (afgelopen dagen), moet je het kruid nog kunnen ruiken zegt mijn vriend, verder is het lastig te zeggen zonder foto.

I want to thrive, not just survive.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:48

BarbaLala schreef:
Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+


Vind je dit nou echt normaal om zoiets te zeggen?

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:16

Kinke schreef:
BarbaLala schreef:
Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+


Vind je dit nou echt normaal om zoiets te zeggen?

En toch heeft Barbalala wel een punt. Wij moeten jagen omdat we de hele aarde zelf opeisen, daarom is er geen plek voor wild en loopt het de spuigaten uit als we niet jagen.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:42

Je maakt er een ander verhaal van Palmera. BarbaLala zegt hier dat jagers vermoord moeten worden

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:01

Ik snap je bezorgdheid, wij hebben ook ooit jagers bij ons in de wei gehad.

Die hulzen komen daar niet zomaar, dus ik gok dat er jagers in de wei geweest zijn. Vraag is alleen of het die jagers zijn die je verdenkt en wat je wilt doen als dat zo is dat er geweest zijn. Kans dat ze je paarden gaan afschieten is natuurlijk niet zo groot.

Ik zou de weidebazin laten kijken of ze het gebied kan laten registreren als niet-jachtgebied. Dan kan je bij herhaling wel eventueel aan de hand van een camera naar de politie stappen. Of als je ze betrapt.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:57

Gewoon even aan ruiken, ruik je kruit dan zijn ze onlangs afgeschoten...

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:00

Dat je ze niet eerder hebt gezien zegt natuurlijk niet persee veel. Ik zoek al maanden naar verloren hoefijzers en die zijn een stuk groter maar kan ik ook nooit vinden :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

ista
Berichten: 1126
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:19

Jagers worden ontzettend veel gecontroleerd en horen zich ook aan allerlei wet- en regelgeving te houden. Een jager mag bijvoorbeeld niet binnen een bepaalde afstand van huizen schieten, niet richting een weg en niet richting vee.

En een jager met een jachtakte zal ook echt geen risico lopen en stiekem toch in de richting van paarden schieten, want vanwege alle incidenten met wapens ben je zo je jachtakte kwijt en deze krijg je ook echt niet meer terug.

Kans is natuurlijk wel dat er gestroopt wordt en die nemen het wat minder nauw met de regels. Maar bij een normale jachtpartij wordt de landeigenaar en de politie op de hoogte gesteld. Zijn er daarbuiten schoten te horen? Zeker de politie informeren!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:38

Dat laatste is niet zo, je hoeft als je alles op orde hebt als jager geen politie te bellen als je gaat jagen.
Als iemand een geldige jachtakte heeft en een overeenkomst met de eigenaar van het land dan wordt soms afgesproken dat de landeigenaar een seintje krijgt als er gejaagd gaat worden, maar dat is niet iets wat officieel geregeld is ofzo, dat zijn dan onderlinge afspraken. De politie is geen partij, hooguit een keer voor een controle. Dan wordt de jachtakte ingezien, de contracten met de landeigenaren (meestal worden die voor 5 jaar afgesloten en moet het door alle partijen ondertekend zijn) en soms worden ook een check bij de wapens en de wapenkast gedaan.

TS, een weiland is pas een jachtgebied als de eigenaar van het land een overeenkomst/toestemming heeft gegeven dat er gejaagd mag worden. Je mag er vanuit gaan dat de jagers weten wat ze doen en niet zomaar als een halve zool tussen paarden door gaan schieten. Die risico's zijn veel te groot.
Dat er lege hulzen liggen wil nog niet perse zeggen dat er daar gejaagd is, ze kunnen ook daar achtergelaten zijn. De jagers die ik ken nemen trouwens hun lege hulzen altijd mee terug en laten ze niet zomaar in de natuur slingeren.
Het zouden evt. ook stropers kunnen zijn.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:38

Hier melden de jagers ook keurig een paar dagen van tevoren wanneer ze van plan zijn langs te komen. Een van onze buren is jachtopziener, heb het er ook met hem over als me dingen opvallen, zoals weinig reeën, onze observaties komen meestal wel overeen :) Ze schieten ze ook niet dan, terwijl ze van de provincie een bepaald aantal moeten schieten.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:43

voordeel is wel, ze hebben daar dan staan schieten vanaf de paardenwei, dus niet naar de paardenwei staan schieten...

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

ista
Berichten: 1126
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:10

Oscar schreef:
Dat laatste is niet zo, je hoeft als je alles op orde hebt als jager geen politie te bellen als je gaat jagen.
Als iemand een geldige jachtakte heeft en een overeenkomst met de eigenaar van het land dan wordt soms afgesproken dat de landeigenaar een seintje krijgt als er gejaagd gaat worden, maar dat is niet iets wat officieel geregeld is ofzo, dat zijn dan onderlinge afspraken. De politie is geen partij, hooguit een keer voor een controle. Dan wordt de jachtakte ingezien, de contracten met de landeigenaren (meestal worden die voor 5 jaar afgesloten en moet het door alle partijen ondertekend zijn) en soms worden ook een check bij de wapens en de wapenkast gedaan.


Toch is het hier (Zuid-Holland) gebruikelijk dat de politie op de hoogte wordt gesteld. Om de simpele reden dat het hier dichtbevolkt gebied is en er veel recreatie plaats vindt. Op het moment dat mensen (niet om uit te lokken, maar vaak mensen die anti-jacht zijn) jagers een land in zien gaan, dan wil er nog wel eens politie gebeld worden. Op het moment dat de politie op de hoogte is dat er gejaagd gaat worden op een bepaalde locatie (incl aantal geweren), dan weten ze of ze wel of niet op een melding af gaan.

Wapencontrole/kluiscontrole is hier trouwens onaangekondigd en aantal controles is sterk verhoogd sinds Alphen ad Rijn.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:26

TS woont in België..... In the middle of nowhere.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:45

Ista, ah oke, dat maakt het inderdaad wel anders.
Wij zitten hier in een andere regio en dunbevolkt gebied, dat zal dan denk ik het verschil maken.

Wapen- en kluiscontrole is hier trouwens ook onaangekondigd. Maar ook een paar keer gehad dat er inspectie was op vergunning en overeenkomsten met de landeigenaren en toen werd er ook een keer een inspectie van de wapenkast gedaan. Maar dat is al wel een tijd geleden (ik gok iets van 15 jaar ofzo).

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Anoniem

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:25

In België kan je eigendom ingekleurd zijn als jachtgebied, zonder dat je dat weet. Je kan dat wel laten nakijken en vragen om geschrapt te worden. Aangezien een gewezen hooiboer van me 1 van zijn paarden heeft moeten laten afmaken, nadat hij aangeschoten was door jagers of stropers, zou ik zeker mijn wei schrappen als jachtgebied. Liever het zekere voor het onzekere nemen.

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:28

Zoals hierboven vermeld is idd een deel illegaal ingekleurd
Zo is het uz Gent zelfs ingekleurd geweest door een jager...
Of het volledige terrein van een of andere bekende Belg (kom nu niet op de naam).
Omdat ze zoveel aaneenliggende vierkante km’s moeten hebben.
Zo staat onze tuin En dus ook wei ook illegaal ingekleurd.
Aangezien de jager hiermee zijn aaneenliggende km’s kwijtraakt en zijn licensie. Dit omdat onze wei tussen zijn goedkeurde stukken bos ligt.
Onze huisbaas is er mee bezig.
Gelukkig